soxten
Aktiv medlem
Undrar hur ni som använder ex 600mm och uppåt får skarpa bilder.
Använder ni seriebildstagning?, lyckas ni få skarpa bilder då eller förstör vibbrationerna från slutaren skärpan?
Kör ni med spegeluppfällning och fjärrkontroll?
Använder ni någon tyngd på objektivet för att få ännu mer stabilitet?
Kör man "live view" och tittar x5 eller x10 så ser man ju hur
Kör ni med IS eller utan IS vid fotografering från stativ?
Vart går gränsen för att "jaga" flygande fågel, är 840mm för långt för att få bra bilder?
Jag använder 7D + Canon 600/4 IS ofta med 1,4 konverter + Benro c-498 + Gimball GH-2 och detta ger mycket bra stabilitet men då man fotar på långt håll så måste man fälla upp spegeln för att få skarpa bilder.
Att handhålla denna kombination är en omöjlighet, att ta stöd ev ex en bönpåse hjälper sällan tycker jag.
verkar som att man alltid ska använda stativet när man kör med detta objektiv och konverter.
Jag söker alltså tips som förenklar fotandet med långa objektiv, ex gör så här men inte så här
(ber om ursäkt att min tråd blir lite rörig, vill bara få lite tips)
Använder ni seriebildstagning?, lyckas ni få skarpa bilder då eller förstör vibbrationerna från slutaren skärpan?
Kör ni med spegeluppfällning och fjärrkontroll?
Använder ni någon tyngd på objektivet för att få ännu mer stabilitet?
Kör man "live view" och tittar x5 eller x10 så ser man ju hur
Kör ni med IS eller utan IS vid fotografering från stativ?
Vart går gränsen för att "jaga" flygande fågel, är 840mm för långt för att få bra bilder?
Jag använder 7D + Canon 600/4 IS ofta med 1,4 konverter + Benro c-498 + Gimball GH-2 och detta ger mycket bra stabilitet men då man fotar på långt håll så måste man fälla upp spegeln för att få skarpa bilder.
Att handhålla denna kombination är en omöjlighet, att ta stöd ev ex en bönpåse hjälper sällan tycker jag.
verkar som att man alltid ska använda stativet när man kör med detta objektiv och konverter.
Jag söker alltså tips som förenklar fotandet med långa objektiv, ex gör så här men inte så här
(ber om ursäkt att min tråd blir lite rörig, vill bara få lite tips)