ANNONS
Annons

"NEX" FF verkar komma att få 5-axlig IBIS

Produkter
(logga in för att koppla)
De kanske helt enkelt skulle gå tillbaka till tvåschaktssökarkameror, haha där hitta jag kanske på för jag kommer inte ihåg vad det heter men förr fanns ju kameror där sökaren hade ett eget schakt och objektiv bredvid det riktiga, en teknik kanske att plocka fram igen, parallellaxfelet borde ju gå att avhjälpa på annat vis.
På svenska är benämningen Tvåögd SpegelReflex-kamera (förkortningen TSR användes nästan aldrig).

Ifall du har sett någon kamera med två ljusschakt och två objektiv bredvid varandra, så lär det ha varit en stereokamera. Ifall du såg två objektiv så var det en ESR-stereokamera, och itall du såg fyra så var det en TSR dito ifall du såg.
:)

Tvåögda spegelreflexkameror för mellanformatsfilm var mycket vanliga under lång tid (dock inte lika vanliga som mellanformatsbälgkameror eller lådkameror (som förmodligen antalsmässigt var de mest sålda). De bättre TSR-kamerorna var (och är fortfarande) kapabla att ta grandiosa bilder med en tonalitet som inte ens dagens digitala värsting-fullformatare klarar att efterlikna.

Förutom parallaxproblemet som du nämner, så var väl den tvåögda spegelreflexkamerans besvärligaste begränsning att bilden sidvänds i ljusschaktssökaren, vilket förstås gör det rejält svårt att följa rörliga objekt. Inte lätt att jämnt följa och hela tiden hålla det aktuella objektet i bra komposition i sökaren, eftersom ifall någon/något kutar åt höger i verkligheten, så kutar vederbörande åt vänster i sökaren...

Edit: PMD skriver snabbare än vad jag gör. Och kortare, vilket väl får anses generellt vara en fördel...
.

Förutom parallaxproblemet som du nämner, så var väl den tvåögda spegelreflexkamerans besvärligaste begränsning att bilden sidvänds i ljusschaktssökaren, vilket förstås gör det rejält svårt att följa rörliga objekt. Inte lätt att jämnt följa och hela tiden hålla det aktuella objektet i bra komposition i sökaren, eftersom ifall någon/något kutar åt höger i verkligheten, så kutar vederbörande åt vänster i sökaren...
Det fanns lösningar på det problemet, även om jag tror att de inte var så värst vanliga eller billiga. :)

Jojo, på den tiden hade serösa fotografer antingen tvåögd spegelreflex dvs Rolleiflex eller enögd dvs Hasselblad. Sen fanns det dom som tyckte det dög med småbild och de körde med leksakskameror typ Leica och t o m exotiska japanska kameror! Som de pyttesmå enögingarna för småbildsfilm som t ex hette Pentax och Canon. Knappast seröst med bara 24x36 mm! :)

Ja det trevliga med Nexarna är ju den trevliga storleken, aldrig fattat varför det är så kul att kånka omkring på massa onödig vikt.

Personligen är handhavande och grepp viktigare för mig än hur mycket kameran väger (inom rimliga gränser givetvis). Men sen är jag väl inte direkt en liten person heller, så att det påverkar mig mindre än någon liten späd historia är jag givetvis fullt medveten om :) Men jag tror likväl inte jag är ensam om att inte störas av vikten på större system, hade det varit ett faktum hade proffskamerorna med inbyggt vertikalgrepp sannolikt inte sålt många ex. Men det är givetvis alltid trevligt att kunna välja!

Brukar ju inte va nåt problem för proffs, de jobbar i studio med stativ alternativt har assistent som släpar utrustningen utomhus, alternativt kör fram utrustningen, jag är amatör och bär runt på min utrustning själv när jag är ute och går eller ska ta mig fram nånstans tillsammans med fika, extra kläder och andra grejer kanske, då är vikten lite viktigare. Fast viktigt är det ju inte men det finns ju ingen anledning - ingenting som blir bättre för att grejerna är tyngre.

Skulle tro att vi är rätt många som försörjer oss på det här utan att för dess skull jobba primärt i studio eller ha nån assistent att bära vår utrustning. Jag kånkar på min utrustning alldeles själv :)

Gällande vikt får åtminstone jag bättre stabilitet med en lite tyngre kamera än med en kompaktkamera exempelvis. Sen kan jag känna att det är lite konstigt att så mycket fokus ligger på kamerahusets vikt, när folk sen slänger på massiva teleobjektiv...

Tja, stor kamera, några objektiv, stativ med panoramagrejer på och en termos sen kan jag inte gå några mil alla fall. Ska man fota något uppdrag tar man kanske bilen ända fram eller nåt. Menar bara att vikten kan ju vara viktig beroende på, står man i en atelje spelar vikten ju ingen roll alls, medans den kan va till hjälp vid fågelfoto eller nåt kanske. Men för min del ser jag ingen vits att släpa på massa grejer.

Allt är givetvis väldigt individuellt. Jag säger bara att det inte är en jättestor grej för vissa av oss. Jag har bestigit berg med allt annat än lätt utrustning :) Tycker du vikten på kamerahuset är viktig är det ju klockrent att det finns lättare alternativ. Betvivlar inte för en sekund att det finns många som delar din åsikt till fullo.

Borg Mesch plåtade fantastiska bilder från Kiruna och Kebnekaise med glasplåtskamera vid sekelskiftet. Det var tunga grejer. Men han gick nog inte ensam utan hade bärhjälp tror jag..

5-axlig.... bah!
"7-axlig" vore väl nåt :)
Senaste tankeväckaren på SAR lovar spännande ryktessläpp nästa vecka efter att QX-objektivkamerorna har presenterats.
När man kikar igenom kommentarerna förstår man att den stora nyheten av allt att döma kommer att bli sensor-skift-AF. Alltså att Sony inför AF genom att förflytta sensorn och därmed ger möjlighet att använda AF även på gamla manuella objektiv.

Låter tämligen fantastiskt. Ska bli väldigt spännande nästa vecka att följa dessa nya rykten!

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...ras-to-come-soon-and-more-e-and-a-mount-info/

Det låter som en spännande idé, men det är väl knappast möjligt att flytta omkring en sensor tillräckligt mycket för att det fungerar för fokusering (om man inte har ett jättetjockt kamerahus) :p

Tekniskt möjligt... ingen aning.
Jag har ett spegelteleskop på 900mm, och där flyttar man okularet en hel del vid fokusering. Hur mycket man skulle behöva flytta en sensor med mer normala brännvidder på objektivet vet jag inte. Kanske behöver man göra en första grov manuell fokus först för att komma inom sensor-AF:ens räckvidd så att den kan ta den sista biten.
Det blir ju i alla fall en del utrymme över om man tar E-mount i en vanlig tjockkamerakropp.

Falskt rykte eller en spännande idé som visar sig inte funka så bra i praktiken eller månne en ny milstolpe?
Intressant är det i alla fall.

Det låter som en spännande idé, men det är väl knappast möjligt att flytta omkring en sensor tillräckligt mycket för att det fungerar för fokusering (om man inte har ett jättetjockt kamerahus) :p

Jättetjockt kamerahus är nog nyckelorden. Se Contax AX.

Mamiya Six och Ensign Commando är två kameror som också fokuseras genom att man flyttar filmplanet, men dessa är manuellt fokuserade.

Jättetjockt kamerahus är nog nyckelorden. Se Contax AX.

Mamiya Six och Ensign Commando är två kameror som också fokuseras genom att man flyttar filmplanet, men dessa är manuellt fokuserade.

Jag kan tänka mig att det skulle gå att få att fungera om man först grovfokuserar manuellt, och låter kameran justera resten med sensorn, men att få det att fungera bra och exakt vete tusan (åtminstone inte med alla objektiv).

Det verkar som sagt ändå vara flera nya prylar på gång från Sony, och en del av dem är säkert intressanta, så det blir spännande att se.

Att flytta en liten sensor måste vara en baggis. :)
Ifall man kör med E-fattning med 18 mm registerdistans, så blir det ju en del utrymme över jämfört med A-fattningens 45,5 mm.

Och Contax AX som nämnts ovan klarade att flytta såväl film, filmrulle, framdragningsmekanism/motor, sökare, prisma och gud vet vad redan år 1996!

Därmed inte sagt att det inte finns åtskilliga tekniska problem att lösa, och inte heller har jag några indikationer på att Sony kommer med just något sådant här. Sony kan förstås komma med något helt annat, vad det nu vara må. Det enda jag känner mig "förvissad om" är att de kommar att komma med ett eller annat som vi inte sett förut. Ifall det kommer att vara knasigt eller genialt, fungera vid praktiskt bruk eller ej vet jag förstås inte heller... :)
.

Att flytta en liten sensor måste vara en baggis. :)
Ifall man kör med E-fattning med 18 mm registerdistans, så blir det ju en del utrymme över jämfört med A-fattningens 45,5 mm.

Och Contax AX som nämnts ovan klarade att flytta såväl film, filmrulle, framdragningsmekanism/motor, sökare, prisma och gud vet vad redan år 1996!
.

Att flytta sensorn är förstås inte svårt, men att få af att fungera bra med det är kanske inte så lätt. Ska det dessutom användas med objektiv gjorda för manuell fokusering gäller ju att grundfokus är något så när rätt. (Lycka till att flytta sensorn tillräckligt vid användning med t.ex. ett makroobjektiv inställt på närgränsen.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar