Annons

Nedskalning för jämförelse av dynamiskt omfång?

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är du knappast kan se hela bilden idag.
Du kan printa 44"x66" och då talar vi om en jätteskrivare som väger typ 150 kg.
Men kan du se 24-42 MP på den?
Det finns bildskärmar som visar 8K. De är svindyra men du kan bara se 8K på kort avstånd.
En 32-tummare för 44 KSEK:
https://www.computersalg.se/i/35854...MIs8PK-sKb2AIVdDPTCh2YlwH8EAQYAiABEgJxMvD_BwE

Du måste sitta riktigt nära...

Det är väl mer komplicerat än så när det gäller skrivarna för åtminstone Epson-skrivarna som jag är mest bekant med varierar ju punktstorlekarna också efter behov så vad är en pixel översatt till då i en skrivare?

Nedan ett dokument om Epsons nya Precision Core printteknik

https://mediaserver.goepson.com/ImC...90243c06f0ca91f6560c34bef/original?use=banner

Citat från sid 13:

Bildtext från bild som ej kan återges här: "How variable dot sizes produce smoother output"

Resolution - N Tech Focus: ot Just Dots Per Inch
Discussions of print quality have long been
characterized by the specification of dots
per inch (dpi), but resolution and overall
quality have always been more complex
than counting dots. All print technologies
can produce dots that are so small that they
can’t easily be perceived. The rest of the
print story needs to be examined alongside
dpi to understand true print quality. Other
factors include levels of grayscale, and how
accurately one dot can be placed.
Research4 has shown that the levels of
grayscale used in an image contribute
considerably to its perceived quality, more
so than pure dpi resolution. Take a look at
the graphic to the right, keeping in mind you
would be unable to see these individual dots
without magnification. Each of the dot sizes
ejected by the PrecisionCore head represents
an available level of grayscale, with the
smallest dots providing gradation equivalent
to a much higher resolution. For this reason,
dpi by itself has become an obsolete way
to compare print systems. In fact, Epson’s
reputation for the best output quality has
always had more to do with superior color
gamut and gradation than raw dpi.
Dot precision or accuracy is another important
factor, especially for detail, as additional
dots add little value if their location or form
cannot be controlled. Accuracy, as used
here, refers to the ability not only to place
a dot in a desired location, but also to the
characteristics of the dot itself. Is it uniformly
rounded? Can you maintain control of its size
across a line? A page? A hundred pages? A
thousand pages? PrecisionCore shines by
producing incredibly precise, variably sized
dots repeatedly and reliably."

Jodå, det är jag med på, men det är enligt min mening inte så meningsfullt att bara testa för användningsområden där man skalar ner. Om man har en kamera med väldigt många pixlar så kan man nog vilja utnyttja hela sensorns potential ibland.

Du upprepar hela tiden ungefär samma sak, men vad är det du vill ha då som inte finns?

Imaging resource

Här får ni jämföra. Vem är nerskalad av dessa?

Bilagor

• D700_OUTBMP0_crop.jpg
    D700_OUTBMP0_crop.jpg
    42.3 KB · Visningar: 28
  • E5DSR_OUTBMP2_res_crop.jpg
    E5DSR_OUTBMP2_res_crop.jpg
    60.8 KB · Visningar: 26
Jo, lite småjobbigt kan det nog bli att skriva ut en 46 Mpixel-bild i bra kvalitet. :)

Men en poäng med många pixlar är ju att man kan beskära och bibehålla bra kvalitet.

Hursomhelst så tror jag nog att man kan använda fler än 8 Mpixlar för olika praktiska ändamål.

En sak är ju beskärningen men jag tycker det är kul ibland att frossa i detaljerna en högupplöst sensor kan ge på en 4K-skärm. Hade med min A7r senast i höstas på en resa och jag hade som vanligt bara min Sony/Zeiss 35:a som normalzoomobjektiv och det funkar fantastiskt bra. Bättre kvalitet än en normalzoom kan ge oftast och inga problem att zooma i efterbehandlingen om man vill det.

Fler och fler skaffar verkligt högupplösta kameror nu och fler och fler skaffar även 4K-skärmar till både efterbehandling och detaljbetraktning.

Sedan har ju en del högupplösta kamerasensorer fördelen att man kan skippa lågpassfiltret och vinna än bättre skärpa utan större olägenheter. Både min gamla A7r och Nikons D800E och 810 också har inga lågpassfilter och inte A7r II, A7r III eller D850 heller vad jag vet. Men det är det väl inte så många som pratar om.

För inte allt för många år sedan var consensus att allt på webben klarade sig med 1024 i bredd.

Ja det är det väl fortfarande men det som tillkommit är ju Ultra HD och mer streaming från exv. Netflix och andra. Dessutom kollar ju jag och många andra våra bilder på Ultra HD, vare sig det är din PC-monitor eller TV:n och då gör i alla fall jag bilder därefter och de är numera 3840 på långa sidan.

Det som händer är ju bara att marginalerna blir större när man surfar med en Ultra HD-skärm så det tillför inget - snarare tvärtom :) men de håller sig nog till 1024 eller HD.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar