Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bandning vid bilder tagna mot himlar

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror jag ev har löst dilemmat. När bilden öppnas i PS från Lightroom så var det tydligen färgrymd ProPhoto? Varför vet jag inte. Men jag bytte färgrymd till Adobe RGB på bilden i PS och det ser ut som bandningen försvann, eller åtminstånde betydligt mindre påtaglig. Acceptabel i mina ögon iallfall.

Tips / Tankar kring detta? Om Prophoto är förvalt så var det inte till det bättre iallfall i om man ser till bandningsproblemet. Jag antar/hoppas man kan ställ in så bilder iställes öppnas i Adobe RGB el måste man manuellt ändra detta på varje bild?

Tips / Tankar kring detta? Om Prophoto är förvalt så var det inte till det bättre iallfall i om man ser till bandningsproblemet. Jag antar/hoppas man kan ställ in så bilder iställes öppnas i Adobe RGB el måste man manuellt ändra detta på varje bild?

Du kan ändra vilken färgrymd som ska användas som standard.

Prophoto är en väldigt stor färgrymd. Färgexperten Stefan Ohlson varnade ofta för att använda den färgrymden för normala motiv för att det kunde bli just bandning. Han menade att man skulle anpassa färgrymd efter motiv och inte alltid bara välja största möjliga.

Du kan ändra vilken färgrymd som ska användas som standard.

Prophoto är en väldigt stor färgrymd. Färgexperten Stefan Ohlson varnade ofta för att använda den färgrymden för normala motiv för att det kunde bli just bandning. Han menade att man skulle anpassa färgrymd efter motiv och inte alltid bara välja största möjliga.
Tack för denna infon, precis vad jag behövde läsa för att stilla mina funderingar. Måste väl vara fler än jag och Ohlson som märkt detta. Men jag har inte googlat sönder mig om det så det finns säker en massa trådar

Tror jag ev har löst dilemmat. När bilden öppnas i PS från Lightroom så var det tydligen färgrymd ProPhoto? Varför vet jag inte. Men jag bytte färgrymd till Adobe RGB på bilden i PS och det ser ut som bandningen försvann, eller åtminstånde betydligt mindre påtaglig. Acceptabel i mina ögon iallfall.

Lightroom jobbar alltid i Melissa, en mindre variant av Prophoto RGB.
Själv har jag aldrig märkt av problemet.
Men visst desto mer vi manipulerar en bild, desto mer syns artefakterna också.

Lightroom jobbar alltid i Melissa, en mindre variant av Prophoto RGB.
Själv har jag aldrig märkt av problemet.
Men visst desto mer vi manipulerar en bild, desto mer syns artefakterna också.
ok tack för info. Riktigt intressant artikel som Magnus länkade till som jag tycker förklarar bra. Fast lite synd att inte alltid isåfall den största färgrymden Prophoto funkade till allt.

Det kan vara en fördel att inte brusreducera himlen om man ser posterisering. Alternativt att enbart reducera färgbrus.

Senast ändrad:
Mikael ¨¨¨¨¨
Där är en del synligt brus i himlen. Syns det inte har LR brusreducerat.

Den blå färgkanalen är känsligast för brus.
Canon Eos 5D Mark III lider aven del elektronikbrus på grund av relativt lång analog signalväg mellan sensor och A/D-omvandlare. Det bruset minskar i sin tur det dynamiska omfånget. Canon fixade detta rätt bra med 5D Mark IV.

Mikael ¨¨¨¨¨

Den blå färgkanalen är känsligast för brus.
Canon Eos 5D Mark III lider aven del elektronikbrus på grund av relativt lång analog signalväg mellan sensor och A/D-omvandlare. Det bruset minskar i sin tur det dynamiska omfånget. Canon fixade detta rätt bra med 5D Mark IV.
OK, tänkte behålla min mkIII nu när jag fick min mkIV. Kanske skulle sälja den , känns som man ändå kommer fota mest med mkIV om den är bättre på så många punkter. Får se, alltid bra med en reservare. Fast har iofs kvar min gammla mkII :)

OK, tänkte behålla min mkIII nu när jag fick min mkIV. Kanske skulle sälja den , känns som man ändå kommer fota mest med mkIV om den är bättre på så många punkter. Får se, alltid bra med en reservare. Fast har iofs kvar min gammla mkII :)

5D Mark III och Mark IV är rejäla arbetshästar. För rörliga motiv är både super med sin avancerade autofokus, men vid lågt ISO har Mark IV en tydlig fördel om du ska ljusa upp mörka partier rejält.

Min 5D Mark III vägrar dö. Helt makalöst tålig, men man vart ju aldrig var gränsen går. Så jag har inte hjärta att försöka sälja den.

5D Mark III och Mark IV är rejäla arbetshästar. För rörliga motiv är både super med sin avancerade autofokus, men vid lågt ISO har Mark IV en tydlig fördel om du ska ljusa upp mörka partier rejält.

Min 5D Mark III vägrar dö. Helt makalöst tålig, men man vart ju aldrig var gränsen går. Så jag har inte hjärta att försöka sälja den.
Känner lite samma sak. Man får inte super bra för dem beg. nu när de spegellösa tar över

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar