Annons

Nedskalning för jämförelse av dynamiskt omfång?

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Jag har som sagt slutat intressera mig för mätningen av dynamiskt omfång eftersom jag tycker det är "tillräckligt" på mina kameror. Andra har uppenbarligen andra preferenser. Det har jag inga problem med.

Högt DR är fantastiskt, kommer aldrig tacka nej till mer DR.

För att återknyta till rubriken för ämnet. Om DOX-mark skulle ändra sin jämförelsepunkt till säg 40 mpix så skulle många kameror skalas upp istället för att skalas ner. Det skulle då råda "fri fart". Siffrorna skulle kanske se annorlunda ut men kanske skulle rangordningen se lika ut? Skulle det göra någon praktisk skillnad för oss fotografer? Knappast.

Kanske för de som faktiskt använder den höga upplösningen?

Men vi måste väl vara överens om att om man skall göra den här typen av jämförelser så bör man likställa antalet pixlar. Annars jämför man äpplen och päron. Eller?

Kan inte mer än signalteorin, dvs samplar man ner minskar man bl a brus, höjer pixelskärpan och döljer defekter. Varför man inte väljer att skala upp är en intressant fråga.

Jag är helt säker på att man ser skillnad på en nerskalad bild A4, 300dpi från en 5D Classic mot en 5D Mk4. Eller varför inte göra det ännu mer drastisk, köra 5D Classic vs Nikon D850s 45 MPx.

För att låsa parametrar så ska man kanske jämföra ett bröllopsbild i en kyrka där allt är "rätt" exponerat.
För att man inte ska bli lurad av gammal vs ny JPG-renderingsmotor/algoritm så importeras dessa i LR där allt nollställs, ingen redigering alls alltså eller beskärning alls.

F1.4
ISO1600
50mm
1/50s

Som sagt, helt säker på att man ska säga vilken kamera som ger bäst bildkvalité. Och det är ju detta DxOMark försöker visa genom att sätta en gemensam nämnare.
Det är som att sitta i soffan o glo på en 4K film på en 32" TV 2 m bort och sen jämföra den mot en NTSC-variant.
Sen kan vi fortsätta glo på samma film på en 100" TV. 4K filmen kommer fortfarande vara angenäm, mendan NTSC bara blir kattskit av det hela.

/Stefan

Har för mig att DX0 inte heller använder sig av vanliga objektiv, utan mäter på annat sätt mot sensorn, blir lika för alla kameror på det viset.

...

För att låsa parametrar så ska man kanske jämföra ett bröllopsbild i en kyrka där allt är "rätt" exponerat.
För att man inte ska bli lurad av gammal vs ny JPG-renderingsmotor/algoritm så importeras dessa i LR där allt nollställs, ingen redigering alls alltså eller beskärning alls.

F1.4
ISO1600
50mm
1/50s

...

Underexponera hellre två steg och se vad som händer med skuggorna efter exponeringsjustering två steg och upplättning två steg till. Kolla gärna vad som händer med det utbrända fönstret.

Självfallet basiso där DR är som bäst. (iso 1600 är en dämpning på hela 25 gånger jämfört med ISO64)

Tillverkarens egen raw-konverterare ska användas.

Brännvidd, bländare och tid spelar ingen roll bara det är samma för bägge kamerorna.

För ett antal år sedan var det en livlig diskussion här på trådarna, hur skall/borde en kamera testas, det var så många parametrar att ta hänsyn till, klagomål på att solen hann att förflytta sig när tex kamera Nr 3 skulle ta samma bild, inte samma förutsättningar menade man med det, variationerna med objektiven kunde skilja, var dom lika bra, så där höll det på. det slutade med den gången att det gick inte att testa rättvist.

Det vore bättre att lagra flera upplösningar och låta browsern hämta den som passar.

Man gjorde så ofta förr. Att lagra en bild med högre upplösning räcker bra, vi har så bra bandbredd nuförtiden, och är dessutom en helt passiv teknik. Användaren får inget "hopp" när bilden byts och på köpet får de som har retinaskärmar skarpare bilder, även när de inte zoomar.

Man gjorde så ofta förr. Att lagra en bild med högre upplösning räcker bra, vi har så bandbredd nuförtiden, och är dessutom en helt passiv teknik. Användaren får inget "hopp" när bilden byts och på köpet får de som har retinaskärmar skarpare bilder, även när de inte zoomar.

Brandbedd ja, mängd datatrafik, inte nödvändigtvis.

Men vi måste väl vara överens om att om man skall göra den här typen av jämförelser så bör man likställa antalet pixlar. Annars jämför man äpplen och päron. Eller?
Jag är inte övertygad om att man måste likställa antalet pixlar för att jämföra signal/brus-förhållandet mellan två olika en sensorer.

Du får gärna förklara varför. Man mäter väl signalen och brusgolvet hos varje sensor för sig och sen har man två SNR-värden att jämföra.

Förstår hur du tänker. Har inget bra svar. Det känns väldigt konstigt att jämföra signaler med olika frekvens på detta sättet just när vi vet att bruset är högfrekvent.

Högt DR är fantastiskt, kommer aldrig tacka nej till mer DR.

Visst är det trevligt, men nog är det avtagande marginalnytta där (som på så många andra områden).

Kanske för de som faktiskt använder den höga upplösningen?

Vad jag menar är att de som idag gillar hög upplösning (jag själv t ex) knappast kommer förändra sitt beteende eller val av kamera om DOX-mark flyttar referenspunkten från 8 mpix till något annat.

Kan inte mer än signalteorin, dvs samplar man ner minskar man bl a brus, höjer pixelskärpan och döljer defekter. Varför man inte väljer att skala upp är en intressant fråga.

Det är intressant. Det tycks vara brukligt att man skalar ner vid jämförelser. Så är väl de flesta tester i tidningar och på nätet gjorda att när man vill jämföra brus, skärpa, detaljer så skalar man ner till "minsta gemensama nämnaren" för jämförelse. Jag tror det baserar sig på antagandet om att de flesta faktiskt kommer att skala ner sina bilder när de publiceras och då blir det mest "rättvist/realistiskt" att gå åt det hållet?

Visst är det trevligt, men nog är det avtagande marginalnytta där (som på så många andra områden).

Vad jag menar är att de som idag gillar hög upplösning (jag själv t ex) knappast kommer förändra sitt beteende eller val av kamera om DOX-mark flyttar referenspunkten från 8 mpix till något annat.

Det är intressant. Det tycks vara brukligt att man skalar ner vid jämförelser. Så är väl de flesta tester i tidningar och på nätet gjorda att när man vill jämföra brus, skärpa, detaljer så skalar man ner till "minsta gemensama nämnaren" för jämförelse. Jag tror det baserar sig på antagandet om att de flesta faktiskt kommer att skala ner sina bilder när de publiceras och då blir det mest "rättvist/realistiskt" att gå åt det hållet?

Marginalnyttan minskar på upplösning men varför skulle marginalnyttan på DR minska så länge som motiven har större DR än vad vi kan fånga, lägg på några steg för misstag och redigering? Jag skulle lätt vilja ha 4 steg DR till.

Uppskalade bilder skulle bli konstigt "tysta" i högfrekvensområdet. Varken signal eller brus.

Förstår hur du tänker. Har inget bra svar. Det känns väldigt konstigt att jämföra signaler med olika frekvens på detta sättet just när vi vet att bruset är högfrekvent.

Men det är inte signaler vi jämför utan SNR. Vi mäter förhållandet mellan signal och brus på varje sensor var för sig och får då en dimensionslöst tal för varje sensor. Dessa tal är vad vi jämför.

När man skalar ner en bild så trycks bruset ner men inte signalen. Därför ökar SNR.
Ju högre SNR desto bättre. Därför ser nerskalade bilder väldigt bra ut även från en kass kamera.
Men ju högre SNR i den insamlade originaldatan man kan få utan att bränna ut datan desto bättre såklart.

Jag är inte övertygad om att man måste likställa antalet pixlar för att jämföra signal/brus-förhållandet mellan två olika en sensorer.

Håller med om att det vore bättre om man på något sätt kan skippa det.

Åtminstone så borde man skippa att "normalisera" allt ner till kameror med 8 mpx, och välja något ganska normalt som 16 eller 24 mpx istället. Väldigt få som skriver ut sina bilder idag skulle jag tro (kanske var vanligare på den tiden som DxO skapades).

[*] Men annars så håller jag med PMD att det vore allra bäst om det gick att lösa utan att går ner i mpx.

[*] Gillar inte heller alla specialbegränsningar att man bara mäter på grönt, och inte övriga färger.

[*] Dessutom så verkar det endast fungera med Bayer CFA, och inga andra som tex. Sigma eller Fujis CFA:er.

DxO är långt ifrån ett så givet mått för att enkelt jämföra alla kamerors DR på ett rättvist sätt som vissa vill framhålla.

Tyvärr allt för mycket knasigheter och begränsningar i dagsläget. Vilket är synd, för jag hade gärna sett att man hade ett enda värde och enkelt mått för att sortera in olika kameror och poängbedöma deras DR.

Precis som Ola gillar jag kameror med bra DR när så är möjligt att välja (även om de sista millimeterarna kanske inte är fullt så viktiga för mig).

För mig personligen så är DR normalt/ofta lite viktigare än tex. upplösning (vilket som kan låta lite ironiskt med tanke på att jag inte är nöjd med 8 mpx).

Tanken med DxO är mycket god, även om dagens implementation är något bristfällig och begränsad.

Åtminstone så borde man skippa att "normalisera" allt ner till kameror med 8 mpx, och välja något ganska normalt som 16 eller 24 mpx istället.

Det spelar ingen som helst roll vilket värde man väljer för normaliseringen så länge man använder samma värde för båda kamerorna. Det är bara en matematisk konvertering. Man gör ingen faktiskt omsampling av mätdatat. Det går alldeles utmärkt att normalisera till 1 pixel, dvs hela sensorn. DXO har valt 8 mexapixel, men det är helt godtyckligt.

Oavsett vilket värde man normaliserar till så kommer det inte att påverka den inbördes ranking mellan kamerorna man jämför. Att man har valt 8 megapixel är inte till nackdel för någon kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar