Terje H
Aktiv medlem
Hehe, det intressanta med konst är ju att det inte är resultatinriktat som sport. Och fotografi är ju bildkonst! Så de enda som kan avgöra vad som är bra är fotograferna själva. Problemet är att många är osäkra och ofta vill ha feedback i olika former som en indikation på var man står. Vilket gör att man anpassar sig till publiken, mer än att lyssna till sig själv. Ett resultat av allt detta är att många fotografer påminner om andra fotografer i alldeles för stor grad - mer än att utveckla ett eget uttryck.Helt kort; Vem bestämmer vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt inom konst (egentligen) !? finns det någon mall man skall använda för att bedöma vad som är bra eller dåligt, vackert eller fult ? Eller handlar det i slutänden om tycke och smak, vilket är högst individuellt !?
För att ta ett exempel, jag har sett några bilder av dig Terje, men de föll mig inte alls i smaken. Ändå är du professionell fotograf och lever på ditt fotograferande. Så kontentan blir, är du en dålig fotograf/bildskapare och är dina bilder dåliga, bara för att jag inte tilltalas av (det mesta) av det du producerar !? Notera det mesta- inte allt .
Tycke och smak är ju också relativt, i jämförelse med musiken borde då Madonna och Billie Eilish vara bland de bästa då de säljer flest skivor. Är de bästa fotograferna de som säljer mest eller vinner flest tävlingar?
Jag vet vad jag tycker; som är övertygad om att man inte kan tävla i vare sig musik eller fotografi. Dessutom är det ju sällan jag imponeras över kvaliteten i Mello eller Eurovision.
Jag fotograferar för min egen skull, något som genom åren alltmer stärkt min egen profil som fotograf. Vissa av mina bilder är jag nog ensam om att tycka om, andra bilder gillas av många. Det är olika och så måste det vara. Att du inte tycker om några av mina bilder är därför naturligt, inget konstigt.
Har inget mål att vara mainstream, då hade jag tröttnat för många år sedan.