PMD
Aktiv medlem
Kommentar i ny tråd: https://www.fotosidan.se/forum/threads/den-järnhårda-lönelagen.177878/Jag kan inte se att du klyver annat än hår här Per och jag tror även att vi tappar fokus.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kommentar i ny tråd: https://www.fotosidan.se/forum/threads/den-järnhårda-lönelagen.177878/Jag kan inte se att du klyver annat än hår här Per och jag tror även att vi tappar fokus.
Intressant att bli inkastad som argument i en debatt om naturfotografering, dess äkthet och drivkrafter utan att tidigare ha interagerat med någon av debattörerna eller någonstans ha haft en diskussion om bildens ’äkthet’ eller efterbearbetning.................
................Vad det gäller bilden där du drar väldigt stora slutsatser om så hård efterbehandling att det kan kallas verkshöjd skulle du om du jämför med RAW-filen från kameran notera att bilden är beskuren ungefär en fjärdedel i höjd och en fjärdedel i sida, upprätad, och framför allt att mättnaden är förstärkt med hjälp av färgtemperatur och kalibreringsverktyget i Lightroom. Kanske skulle du notera att skuggorna är en aning lyfta i fågeln, de sex fläckar med sensordamm som är bortklonade skulle du antagligen inte lägga märke till ens om du letade efter dem.
Bilden aspirerar inte på att vara SOOC (Straight Out Of Camera) som vissa personer verkar anse vara den enda sanna naturfotografin. Men att öka mättnaden i en RAW-fil för att ”efterlikna det som fotografen såg vid fotograferingsögonblicket” (Fotosidans definition av manipulerad) kan knappast anses vara ”en bild som skapats med utgångspunkt från en naturbild men som efterbehandlats rätt hårt och blivit något helt annat” som du så självsäkert hävdar..........................
För mig personligen spelar det inte så stor roll egentligen, men jag kan inte sluta undra över varför naturfotomiljön har så svårt att ge plats för ett större bildskapande - utan man slås allt oftare över att många naturfotografer idag har börjat hänvisa till regler som man måste leva efter för att få kalla sig naturfotograf. Regler som jag helt har missat när dessa "antogs". För många är reglerna viktigare än skapandet, och många naturfotografer fotograferar idag mer för andra än för sig själva.
Tror du ser detta i #184. Ha en riktigt god julVilka är dessa regler som du missat?
Men håller med dig; allt för mycket regler och krav kan bli hämmande (och ibland en grund för kreativitet).