ANNONS
Annons

naturfotografi - mansdominerat?

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
är det så att naturfotografin är mansdominerat?

finns några kvinns där ute, som dessutom inte är medelålders eller där över som sysslar med naturfotografi? som är "kända" menar jag nu

ps. nej, det är inget fel på vare sig män eller medelålder.-)) jag bara undrar varför det är så om det nu är så.

Absolut är det så...!
Titta på ett tvärsnitt av bilderna här på fotosidan så bekräftas nog "fördomen".
Varför?
Ingen aning.....;)
Men lite tråkigt är det,
M.v.h,
Anders
Som försöker motstå färgernas prakt.

Absolut är det så! Det är flest fotografer som är män både professionellt och amatörmässigt..

Tycker det är märkligt eftersom jag inte ser några uppenbara anledningar..

Kan det var tiden? Att de känner att de behöver vara hemma mer med familjen? Kanske är fördomsfullt men låter int helt orimligt. Foto i allmänhet och naturfotografi i synnerhet tar ju mycket tid!

Forslund skrev:
Absolut är det så! Det är flest fotografer som är män både professionellt och amatörmässigt..

Bah - spik i foten, säger jag bara! :)

Som offroad-mc-freak med mjukvaruutveckling som yrke tycker jag att det är jämförelsevis gott om kvinnor här på fotosidan. Allt är, som bekant, relativt.

/Jörn - som känner att han kanske borde ångra sina yrkes- och hobbyval

Det finns 5571 kvinnor på FS och 14314 män enligt satistiken..tydligen inte alla som angett kön.

Men om man sätter det i relation till hur många killar som fotograferar det finns?
Sedan tror jag att kvinnorna lätt försvinner i mängden män!?

Jag tänkte mest på det yrkesmässiga!

"Absolut är det så! Det är flest fotografer som är män både professionellt och amatörmässigt..

Tycker det är märkligt eftersom jag inte ser några uppenbara anledningar..

Kan det var tiden? Att de känner att de behöver vara hemma mer med familjen? Kanske är fördomsfullt men låter int helt orimligt. Foto i allmänhet och naturfotografi i synnerhet tar ju mycket tid!"

till viss del så tror jag det har att göra med att fotografi har rätt mkt med teknik att göra. kan ha åtminstone. vilket fascinerar män och skrämmer kvinnor. inte alla och alltid, men till viss del tror jag.

sedan är det säkert i viss mån en uråldrig traditionsgrej också. "en kvinna kan väl inte vara fotograf" finns väl kvar ...precis som "kvinnor kan inte vara piloter eller fysiker eller injengörer" kvinnor kan bara vara barnskötare. typ.

sedan kanske män är mer karriärlystna och strävar således efter att ta sig fram, få ett namn, och syns därför mer.

ngr terorier

Kan vara så att en hel del män inte är så intresserade av själva fotograferandet utan mera av sina kameror...?
För det är väl inte feluppfattat att killar över lag är mer teknik-intresserade?

Calle S skrev:
Kan vara så att en hel del män inte är så intresserade av själva fotograferandet utan mera av sina kameror...?
För det är väl inte feluppfattat att killar över lag är mer teknik-intresserade?

Nu trampar du nog på ömma tår Calle;)

tyvärr så är det nog historiskt, allt det här Manligt Kvinnligt köret, eftersom kvinnor är underrepresenterade i alla klassiskt mansdominerade yrken, från Börsbolag,regering,gruvarbete...
Vi får väl hoppas på en revolution från kvinnorna och ett Accepterande från gubbarna, för det krävs nog att dom accepteras av oss män också.

Göran

ariadne skrev:

sedan är det säkert i viss mån en uråldrig traditionsgrej också. "
ngr terorier

Det är säkerligen mer uråldrigt än vad vi anar. Redan under stenåldern fanns dessa tendenser, då männen hade som uppgift att ge sig ut för att jaga medan kvinnorna stannade hemma och gjorde lerkärl och andra användbara föremål. Hon hade ju ofta ett eller flera barn att ta hand om, vilket innebar att några större utflykter för hennes del inte kunde göras.

Nu ska väl inte detta tolkas som hela sanningen, men ändå.. :=).

Det kanske är så att vi män generellt sätt är dåliga på att "tala ut", och att vi därför behöver uttrycka oss genom fotografin?

Hur ser det då ut med fördelningen inom andra konstarter..musik, måleri etc kan man undra. Där finns ju väldigt många kvinnor. Men hur står de egentligen i proportion till antalet män!?

Det tekniska kan ha betydelse faktiskt. Det är bara att ta en titt på tekniska universitetsutbildningar..de lockar inte kvinnor i samma utsträckning som männen. Men här är frågan om det är tekniken i sig som inte lockar, eller om det bara handlar om en negativ spiral?

Om man nu vet att det är få kvinnor som exempelvis pluggar en teknisk utbildning, så drar man sig kanske som kvinna att söka en sådan utbildning just pga det, trots att man gillar teknik..

Ja, vad vet jag. Kul att spekulera i alla fall.. :=)

Senast ändrad:
Inte är väl fotograferande så macho? Man knatar runt med en liten oansenlig apparat, mindre än de flesta köksmaskiner, och trycker på en liten, liten knapp då och då. Dessutom är en kamera bland det mest användarvänliga i teknikväg man kan köpa och alla kan läras sig att använda en. Det är nog bäst att inte berätta för vissa supermanliga fotograftyper (natur-, modell- och press-fotografer) att det dom sysslar med faktiskt räknas som kulturella handlingar och dessutom kräver en smula kreativitet. Det vore nog allt för skrämmande för dom :)

(Inlägget är delvis ironiskt menat. För alternativa tolkningar ansvaras ej) :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar