Annons

Nördextra: Direkt från filmkylen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått ett gäng önskemål.

Jag sätter stopp nu, så att det blir ett gäng till alla.

/M.

PS. Konstigt att ingen skickat sin adress i första mejlet...
 
ulltand skrev:
Eftersom det är digital information som sparas i minneskortet så har det ingen betydelse. En etta är en etta och en nolla en nolla.

Alltså fungerar det inte ens i teorin :)

Har du aldrig funderat på vad som händer innan innan informationen blir "digital"?
 
tormig skrev:
Har du aldrig funderat på vad som händer innan innan informationen blir "digital"?
Jo, och som jag sa är det möjligt att en sensor ger bättre bilder/mindre brus om den kyls ner*.
Men, när informationen väl blivit digital spelar det ingen roll för bildernas kvalitet hur snabbt eller långsamt den rör sig.


*) Jag vet inte hur en sensor fungerar, men den används ju för att lagra analog information, och sådan data ändras i sin transport beroende på störningar, ledningsförmåga etc. Så vägen till kretsen (A/D-omvandlare) som gör bilden digital finns en känslighet som kan påverkas av temeperatur med mera.

Digital data kan också ändras under transporten, men där kan man säga att antingen kommer informationen fram korrekt och oförfalskad, annars skickas den helt enkelt igen.
 
Nu har jag skickat iväg 60 rullar Portra 135-film och 15 rullar 120-film. Tyvärr hade jag inte så mycket 120-film som jag trodde. Men jag kan nog fixa mer.

Utgångdatumen varierar (2002 och 2003), men alla rullarna har förvarats i frys eller kyl. Så de ska nog vara prima.
 
Ena lådan är nästan tom, 800 filmlådan ligger det 10 stycken i och den andra 200 lådan är full.

Tagen med en nyinköpt (beg) Nikon D1. *ler*.

kylskap.jpg


Jag lyckas inte få in bilden som en bild... bara en länk... vad gör jag fel?
 
Re: En del film kvar...

froderberg skrev:
OBS! Som ni ser har jag massor av Kodak Portra 160 VC. Den filmen skänker jag gärna bort!

/M

Wiiihh Heejj!!!! Och detta ser jag först nu!!! Har du något kvar!? Jag är på väg! Det var i Skåne du bodde va?
 
Attans. Klart att det var STHM. Ingen digitalfanatiker nere i södra Sverige som vill skänka bort fin, fin film.

Hua. Dreglar över hela datorn nu.
 
Re: Re: En del film kvar...

Aramis skrev:
Wiiihh Heejj!!!! Och detta ser jag först nu!!! Har du något kvar!? Jag är på väg! Det var i Skåne du bodde va?

Jag har skickat en 70-tal rullar 135 och 120. Det är betydligt tommare nu. Så, tyvärr..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.