** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nördextra: Direkt från filmkylen!

Produkter
(logga in för att koppla)
Faktum är ju att "amatörfilm" (hur man nu exakt delar in det,,) har en lägre mognad jämfört med professionellt riktad film,,

Det gör att amatörfilmen klarar längre och mer oförsiktig förvaring bättre än en proffs dito efter inköp,,

Dem båda filmerna har alltså inte heller samma grad av mognad när "bäst före datumet" gått ut,, den professionella filmen är mogen när den produceras och bör alltså framkallas ganska snart,,

Ngn som håller med?:)

Mvh Niclas, som MEnar att det ligger en stor sanning i detta!

Vad jag ser på bilderna är det bland annat vanlig Fuji Reala. Den har väl en "bäst före" på ett par år iaf?

Langsor skrev:
...som i sin tur KANSKE kan leda till mindre brus i teorin då alltså...
Eftersom det är digital information som sparas i minneskortet så har det ingen betydelse. En etta är en etta och en nolla en nolla.

Alltså fungerar det inte ens i teorin :)

Re: Re: Nördextra: Direkt från filmkylen!

Jeppe skrev:
Japp.. ungefär ;)

Har ännu, 1 år efter övergången inte vant mig av med att ha filmen i kylen.......

hur länge håller sig CF-korten i frysen JEsper? hehehhe.... fyndig bild

ulltand skrev:
Eftersom det är digital information som sparas i minneskortet så har det ingen betydelse. En etta är en etta och en nolla en nolla.

Alltså fungerar det inte ens i teorin :)

nä det har du ju sååå rätt i men det kunde ha varit så men men tänkte inte på det!! men borde inte ettorna och nollorna hamna "mer rätt" eller är jag helt ute och seglar på isen....=)

Langsor skrev:
nä det har du ju sååå rätt i men det kunde ha varit så men men tänkte inte på det!! men borde inte ettorna och nollorna hamna "mer rätt" eller är jag helt ute och seglar på isen....=)
Hehe. Jepp, du är duktigt ute och seglar *s*
Ettorna och nollorna har en viss säkerhetsmarginal. Innan en etta råkar bli en nolla (eller tvärt om) så hamnar den i ett förbjudet område, och det gillar inte alls elektroniken.
Dessutom brukar det finnas ett säkerhetssystem i form av en kontrollsiffra - som gör att OM en etta blir en nolla - eller vice versa, så skickas informationen om.

Sedan tycker jag diskussionen gör en liten logisk kullerbytta... varför skulle det bli mindre brus om man byter några ettor mot nollor?

Se till att sikta land nu innan isen spricker :)

Marcus T skrev:
Nej, men det är negativ färgfilm.
Ser inte någon anledning till att den skulle
ha en väsentligt kortare hållbarhetstid än "amatörfilm".

Om jag sa att "proffs" filmerna har kortare hållbarhet utifrån datumet så skrev jag fel.

Det har inget med datumet att göra utan att den är riktad till ett spec marknadssegment.

En proffsfilm är i stort sett mogen när du köper den medans en amatörfilm är inne i starten av sin mognadsprocess,,

Jag vet fotografer som medvetet låter amatörfilmer ligga länge innan dem avnänds,, Skall visst påverka färgerna till det varmare hållet om dem får mogna ordentligt innan framkallning,, Hur stor synlig verkan det har kan jag inte säga.

Källan till ovansående påstående är min fotolärare som besökt bla Ilford,s produktion för "inside,info",,,,En av få som kommit in där på senare år.

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Langsor skrev:
en liten fråga/påstående i diskutionen. vad jag lärde mig i gymnasiets elprogram var att nästan alla ledande matrial inkl koppar leder ström med minst motstånd vid ca -20 grader så skulle inte det kunna innebära att du får "renare" kretsar och snabbare infotransport som i sin tur KANSKE kan leda till mindre brus i teorin då alltså. tror inte man med blotta ögat kan se det. Tilläggas bör även att jag ej fotar digitalt själv (lite på jobbet men inte annars) så jag vet inte om ovan nämda kan påverka!?

Liten funderare från /Thomas

I princip kan man säga att material ström bättre ju kallare dom är. Det är därför man kyler supraledare med flytande helium eller kväve. Det är ett stort forskningsområde att försöka hitta material som blir supraledande vid så hög temperatur som möjligt. Det var t.ex ett stort steg när man lyckades komma över -196 grader som kväve kokar vid.

Inom astronomi förekommer det att man kyler sensorerna med flytande kväve t.ex just för att minska bruset. Men det är nog inget för en handhållen kamera. Inte än iaf...

Jag blir så imponerad av hur välstädat ni har i era kylskåp. Själv har jag lyckats tjata till mig potatislådan som förvaringsplats för filmladdare med Delta 100 (som används flitigt) och massa Provia och Velvia (som bara förgås :-( ...).

Bilagor

• kyl.jpg
    kyl.jpg
    13.9 KB · Visningar: 578
Mindre film

Har gått över till digitalt sedan 1år.

Men det ligger en massa oframkallade filmer i kylen och jag har inte den blekaste vad jag har för bilder på de rullarna!

Filmerna har iof legat i kylskåpet snart två år.

Någon som vet hur en dia-film påverkas av att ligga i två år i ett kylskåp? Det är väl bara och kasta filmen snart!

=o

Senast ändrad:
PrinsValium skrev:
Det var t.ex ett stort steg när man lyckades komma över -196 grader som kväve kokar vid.

Stämmer, men "nu" har en nordisk, (kommer inte ihåg om det var i Otnäs i Finland eller någonstans i Sverige) forskargrupp klarat av att få material att "supraleda" vid temperaturer nära 0 grader Celsius)

Det här var off-topic, förlåt...

PrinsValium skrev:
Inom astronomi förekommer det att man kyler sensorerna med flytande kväve t.ex just för att minska bruset. Men det är nog inget för en handhållen kamera. Inte än iaf...

Jo, det stämmer. Den enda astrofotografen jag känner (bygger också sin egen optik mm) har en kyld digitalkamera. Jag förstår inte varför det inte skulle fungera med handhållna kameror. Effekten blir kanske mindre, men det BORDE bli mindre brus.

/Pontus

Re: Mindre film

tonykollberg skrev:

Filmerna har iof legat i kylskåpet snart två år.

Någon som vet hur en dia-film påverkas av att ligga i två år i ett kylskåp? Det är väl bara och kasta filmen snart!

=o

Inga problem!

Dem håller många år. Jag har framkallat slarvigt bortglömda filmer som legat i byrolådan i mer än fyra år utan direkt synligt dåligt resultat..

Fota på,, ligger nog mycket filmer hos glömskande omprioriterande digitalister:)!!!

Vi kanske skall göra en insamling till min adress??

Mvh Niclas.

För att kompensera mitt off-topic inlägg tidigare, måste jag väl också lägga in en bild på min fimförvaring. Reala var namnet visst..

Bilagor

• filmförvaring2.jpg
    filmförvaring2.jpg
    17.6 KB · Visningar: 548
jimh skrev:
Jag blir så imponerad av hur välstädat ni har i era kylskåp. Själv har jag lyckats tjata till mig potatislådan som förvaringsplats för filmladdare med Delta 100 (som används flitigt) och massa Provia och Velvia (som bara förgås :-( ...).

..vilket innebär att Jim numera endast konsumerar pulvermos och pasta ;)

Själv har jag inga filmer i kylen, ligger bra i ryggan som vilar i max 13-15 graders "kontor"
mvh/Gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar