** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nördextra: Direkt från filmkylen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gagarin

Avslutat medlemskap
Hur ser er filmförvaring ut? Lika proffsig som min? ;)

Bilagor

• filmkyl01.jpg
    filmkyl01.jpg
    40 KB · Visningar: 2,020
Har dessvärre ingen bild, men 50 rullar film tar upp ungefär halva min hylla i kollektivkylskåpet. Börjar bli trångt för maten...

Kör ju bara digitalt numera, så det enda som finns är gammal utgången 120 Ektachrome.

Bilagor

• film1aa.jpg
    film1aa.jpg
    46.6 KB · Visningar: 1,996
Gagarin skrev:

Japp.. ungefär ;)

Har ännu, 1 år efter övergången inte vant mig av med att ha filmen i kylen.......

Bilagor

• img_8959.jpg
    img_8959.jpg
    39.7 KB · Visningar: 1,967
Den film jag köper brukar ligga i frysen men jag har några bladkartonger i kylen efter att ha fotograferat smink i veckan.

Bilagor

• kyl.jpg
    kyl.jpg
    36.1 KB · Visningar: 1,919
Gagarin skrev:

E väl som de flesta av " de store pöjkera" så gott som digital, men en o annan analogrulle fanns det kvar i frysen. Dags att frosta ur, tja ?

Ilkka

Bilagor

• dscn0001.jpg
    dscn0001.jpg
    31.5 KB · Visningar: 1,779
Marcus T skrev:
Varför har ni filmerna i kylen?

Film är färskvara, den film du köper typ macken, ica, konsum, åhlens eller dylikt är anpassat till att ligga i butik ett antal x månader. Medans den film ( jag) använder är anpassad att exponeras ganska omgående. För att bromsa mognadsprocessen ( åldrandet) förvarar jag mina filmer i frysen.
Ilkka

Marcus T skrev:
Varför har ni filmerna i kylen?
I början på den här artikeln finns några intressanta synpunkter på skillnaden mellan "professionell" film och film man köper på Konsum samt varför förvaring i kylskåp för de flesta sannolikt är överkurs (såvida man inte har köpt ett stort lager och är rädd för att den skall bli för gammal).

Ja, det har med mognaden av filmen att göra!
Folk slänger allt i frysen och tror att det gör susen:)!
Inte så enkelt helt enkelt!

Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
...Folk slänger allt i frysen och tror att det gör susen...
En inte helt välbekant sanning är att en hastig nedfrysning gör att silverhalogenerna drar ihop sig (vi som tvingats vinterbada av elaka befäl vet vad som sker med saker och ting) och den effekten kvarstannar om man exponerar filmen innan den nått över nollpunkten.

Vilket medför finare korn och högre upplösning!

Not. :)

Sen får man ju den extra fördelen av att den kraftiga kylan fryser rörelser så man får bättre skärpa. (såg det nånstans i forumet, så den är stulen).

Och är det inte därför som digtalkameror funkar bäst på nord och sydpolen. Kall elektronik ber ju mindre brus.

Eller inte!

Damocles skrev:
Sen får man ju den extra fördelen av att den kraftiga kylan fryser rörelser så man får bättre skärpa. (såg det nånstans i forumet, så den är stulen).

Och är det inte därför som digtalkameror funkar bäst på nord och sydpolen. Kall elektronik ber ju mindre brus.

Eller inte!

Betyder det att jag får mindre brus och längre hållbarhet eftersom jag förvarar mina minneskort i kylen? Eller bör jag lägga dem i frysen?

Så måste det väl vara......................eller?

en liten fråga/påstående i diskutionen. vad jag lärde mig i gymnasiets elprogram var att nästan alla ledande matrial inkl koppar leder ström med minst motstånd vid ca -20 grader så skulle inte det kunna innebära att du får "renare" kretsar och snabbare infotransport som i sin tur KANSKE kan leda till mindre brus i teorin då alltså. tror inte man med blotta ögat kan se det. Tilläggas bör även att jag ej fotar digitalt själv (lite på jobbet men inte annars) så jag vet inte om ovan nämda kan påverka!?

Liten funderare från /Thomas

Senast ändrad:
Hehe.. ja men då får man förvara hela kameran i frysen.. tror inte det är att rekommendera, i fråga om kondens ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar