Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nördextra: Direkt från filmkylen!
- Trådstartare Gagarin
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Gagarin skrev:
Hur ser er filmförvaring ut? Lika proffsig som min?
Japp.. ungefär
Har ännu, 1 år efter övergången inte vant mig av med att ha filmen i kylen.......
Bilagor
mipert
Aktiv medlem
Filmen är färskare än kaviaren i alla fall...Calle S skrev:
Kör ju bara digitalt numera, så det enda som finns är gammal utgången 120 Ektachrome.
Finland
Aktiv medlem
Gagarin skrev:
Hur ser er filmförvaring ut? Lika proffsig som min?
E väl som de flesta av " de store pöjkera" så gott som digital, men en o annan analogrulle fanns det kvar i frysen. Dags att frosta ur, tja ?
Ilkka
Bilagor
Re: Re: Nördextra: Direkt från filmkylen!
Hehe, om du skulle få strömavbrott så har du reservkyla för ett par dagar där ;-)Finland skrev:
Dags att frosta ur, tja ?
De håller längre då. Film är, precis som ost, färskvara.Marcus T skrev:
Varför har ni filmerna i kylen?
Finland
Aktiv medlem
Marcus T skrev:
Film är färskvara, den film du köper typ macken, ica, konsum, åhlens eller dylikt är anpassat till att ligga i butik ett antal x månader. Medans den film ( jag) använder är anpassad att exponeras ganska omgående. För att bromsa mognadsprocessen ( åldrandet) förvarar jag mina filmer i frysen.
Ilkka
tormig
Aktiv medlem
I början på den här artikeln finns några intressanta synpunkter på skillnaden mellan "professionell" film och film man köper på Konsum samt varför förvaring i kylskåp för de flesta sannolikt är överkurs (såvida man inte har köpt ett stort lager och är rädd för att den skall bli för gammal).Marcus T skrev:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, det har med mognaden av filmen att göra!
Folk slänger allt i frysen och tror att det gör susen!
Inte så enkelt helt enkelt!
Mvh Niclas.
Folk slänger allt i frysen och tror att det gör susen!
Inte så enkelt helt enkelt!
Mvh Niclas.
mipert
Aktiv medlem
En inte helt välbekant sanning är att en hastig nedfrysning gör att silverhalogenerna drar ihop sig (vi som tvingats vinterbada av elaka befäl vet vad som sker med saker och ting) och den effekten kvarstannar om man exponerar filmen innan den nått över nollpunkten.Niclasfoto skrev:
...Folk slänger allt i frysen och tror att det gör susen...
Vilket medför finare korn och högre upplösning!
Not.
Jeppe
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Sen får man ju den extra fördelen av att den kraftiga kylan fryser rörelser så man får bättre skärpa. (såg det nånstans i forumet, så den är stulen).
Och är det inte därför som digtalkameror funkar bäst på nord och sydpolen. Kall elektronik ber ju mindre brus.
Eller inte!
Betyder det att jag får mindre brus och längre hållbarhet eftersom jag förvarar mina minneskort i kylen? Eller bör jag lägga dem i frysen?
Så måste det väl vara......................eller?
Langsor
Aktiv medlem
en liten fråga/påstående i diskutionen. vad jag lärde mig i gymnasiets elprogram var att nästan alla ledande matrial inkl koppar leder ström med minst motstånd vid ca -20 grader så skulle inte det kunna innebära att du får "renare" kretsar och snabbare infotransport som i sin tur KANSKE kan leda till mindre brus i teorin då alltså. tror inte man med blotta ögat kan se det. Tilläggas bör även att jag ej fotar digitalt själv (lite på jobbet men inte annars) så jag vet inte om ovan nämda kan påverka!?
Liten funderare från /Thomas
Liten funderare från /Thomas
Senast ändrad: