Eeros
Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh skrev:
Det här tycker jag var bra skrivet. (---)
Dina egna ord var mycket bra de också, äntligen verkar vi få till en diskussion där fotografer börjar inse att något håller på att hända, något obevekligt. Något som man varken kan hindra eller väsentligen fördröja. Det kallas utveckling och har genom alla tider satt skräck i de stagnerade.
Är man i ett yrke där man förlitar sig på att manna ska regna ner från himlen och det är bara att sleva upp allt med en sked, så blir man lätt lite avis när man ser att grannen har skaffat en spade och skottkärra och skyfflar in mångdubbelt mer än vad man själv hinner med. Det slutar inte ens vid att man blir avis, till slut så får man inte ens tillräckligt för att bli mätt, då alla nya plockare med spadar har hunnit plocka upp det mesta.
Den stagnerade människan muttrar då om att "det är spadarna som ruinerar mig, de borde förbjudas", medan den anpassningsbara människan köper en spade. Samtidigt som den kreativa människan uppfinner en traktor. Den som har förmåga att överblicka det hela gör som iStockphoto, anställer alla plockare som äger nya verktyg.
Sensmoral? Se till att inte höra till de stagnerade. Här är det läge för alla och envar att rannsaka sig själv; klarar jag av nya tider? Är jag anpassningsbar? Kan jag nischa mig istället för att sälja billigare?
Btw, denna är den mest intressanta tråden på länge.