Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som fått sin 20D ännu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas L skrev:
Jag befinner mig i Japan för tillfället.
Bestämde mig idag för att gå ut och köpa en 20D.
I de första butikerna jag var inne i så var den slutsåld,1 månads leveranstid.

Lyckades till slut hitta en butik som hade den på hyllan. Betalade ca 11500 kr för den.

Sitter just nu och laddar batteriet och tankar hem engelska manualer till den.

/Andreas

När du är i Japan köp med dig skyddsplast för displayen. Hittade det hos de olika kamerabutikerna i Shinjuku området och kostar ca 1000 Yen när jag var där i somras. Det är den som passar 10D som du ska köpa då displayen är lika stor.

/Ola
 
Powershooter skrev:
Döda pixlar är ju helt oacceptabelt. Är du säker på att det inte är damm på sensorn. Det fick jag efter 2 veckor. Blåste med en gummiblåsa så var det fixat, men ska ändå skaffa ett riktigt rengöringskit med spatel, duk och vätska. Bättre att lyfta ut dammet än att blåsa runt det i huset.

Det är hårda, vita märken med en liten svart ram runt. Jag har sett damm och smuts tidigare och det såg inte ut såhär. Jag har bara hittat två prickar hittills. En annan märklig sak som jag har upptäckt är att det verkar bli mer brus med min 20D än med min 10D. Jag har märkt skillnad vid ISO 100 och 200.
 

Bilagor

  • pixlar.jpg
    pixlar.jpg
    46.8 KB · Visningar: 695
Varför det?

Det sitter ju redan ett skydd ovanför displayen. Ok, det är inte lika tydligt som skyddet för D70, men det finns ett skydd...

Eller rättare sagt.. Jag antar att det är samma lösning för 20D som för 10D. Och där är själva fönstret för LCD:n lätt att byta ut (reservdel: cb3-0887-000)

http://www.f20c.com/stuff/canon/partslist/EOS 10D.PDF

Dock så lägger jag in en brasklapp, detta är andrahandsinformation som jag har snappat upp på dpreview, så jag kan ha fel.

-jalle


WeeGull skrev:
När du är i Japan köp med dig skyddsplast för displayen. Hittade det hos de olika kamerabutikerna i Shinjuku området och kostar ca 1000 Yen när jag var där i somras. Det är den som passar 10D som du ska köpa då displayen är lika stor.

/Ola
 
bildjournalisten skrev:
Det är hårda, vita märken med en liten svart ram runt. Jag har sett damm och smuts tidigare och det såg inte ut såhär. Jag har bara hittat två prickar hittills. En annan märklig sak som jag har upptäckt är att det verkar bli mer brus med min 20D än med min 10D. Jag har märkt skillnad vid ISO 100 och 200.

Du borde definitivt byta ut din 20d direkt. Ditt exemplar verkar inte må bra!! Iso:n ska vara bättre och döda pixlar får ej förekomma.
 
Yankee skrev:
Du borde definitivt byta ut din 20d direkt. Ditt exemplar verkar inte må bra!! Iso:n ska vara bättre och döda pixlar får ej förekomma.

Men det är bara två döda pixlar. Eller får man byta ut den iaf? Gällande bruset så har jag inte hittat ngt bra bildexempel, det är mer bara känslan.
Någon som vet hur jag borde göra? Var skickar man kameran? Hur?

//Frågvis
 
Senast ändrad:
Kolla med Canon vad dom har för policy angående antal döda pixlar.

När du säger att du har brus, var i bilden är det, är det lågt exponerade partier, etc.
 
bildjournalisten skrev:
Men det är bara två döda pixlar. Eller får man byta ut den iaf? Gällande bruset så har jag inte hittat ngt bra bildexempel, det är mer bara känslan.
Någon som vet hur jag borde göra? Var skickar man kameran? Hur?

//Frågvis
Jag fick EN död pixel på min G3. De bytte direkt ut sensorn. Enda stället det får vara döda pixlar på är på displayen. Där räknas det typ som en plattskärm till dator eller något i den stilen, men vad jag vet så får det absolut inte vara någon död på sensorn.
 
Powershooter skrev:
Jag fick EN död pixel på min G3. De bytte direkt ut sensorn. Enda stället det får vara döda pixlar på är på displayen. Där räknas det typ som en plattskärm till dator eller något i den stilen, men vad jag vet så får det absolut inte vara någon död på sensorn.

Tack för ditt svar. Då ska jag ringa och kolla med Canon. Vet du hur döda pixlar ser ut? Det gör inte jag, men jag skulle gissa att mina "prickar" inte är damm.

Peter, jag tänkte kolla om jag hittar ngt bra bildexempel. Bruset upplever jag vara över hela bilden, inte bara i mörka områden. Just nu är det mest en känsla jag har, att bilderna med min 10D inte var såhär brusiga.
 
Re: Den är min nu !

Ekebojanne skrev:
Min längtan blev för stor.
Tog telefon och ringde runt på förmiddagen
Napp direkt! Rolfs Foto AB, Expertbutik i Linköping, hade ett ex kvar. Frågade hur länge han haft den,"ca fjorton da´r" sa han !!??
Hem fort som attan, ladda batteriet tog en hel evighet. Uppgraderade direkt till firmware 1.0.5
Har nu provat med Sigmas macroglugg 105 mm 1:2.8
samt Canons EFS 17-85mm och lite med Canons 50 mm
1:1,4. Har bollat lite med objektiven hit och dit och lyckats få kameran att totallåsa sig.
Ur med batteriet, så var allt frid och fröjd igen! Trodde låsningsproblemet var borta i och med firmware 1.0.5........
Janne
Inte bra! Canon har alltså inte lyckats bli av med låsningsproblemet i 1.0.4 eller 1.0.5 uppgraderingen, eller?
Snacka om badwill för Canon i så fall.
Kan det vara så att låsningsproblemet inte går att åtgärda i mjukvaran, det kanske krävs hårdvaru-moddning?
 
Gör det Jessica.

Det jag har kört på både ISO 100 och 400 är silkeslent. Utom lite lite i mörka lågt exponerade områden där jag hade toning från svart till klarrött, då blev det lite "banding", men det undrar jag om inte det är JPEG som gör det. Såg inte ut som brus.

Roger - det måste ju inte vara objektivbytet som fick kameran att låsa sig, det finns ju trots allt tusen och en sätt som kameran kan låsa sig på. Och för att ta en dålig bilanalogi, det finns mig veterligen inte speciellt många bilar som garanterar att du inte kan få motorstopp i.
 
Damocles skrev:
Roger - det måste ju inte vara objektivbytet som fick kameran att låsa sig, det finns ju trots allt tusen och en sätt som kameran kan låsa sig på. Och för att ta en dålig bilanalogi, det finns mig veterligen inte speciellt många bilar som garanterar att du inte kan få motorstopp i.
Sant. Men om bilen vägrar starta efter att man öppnat och stängt dörren några gånger så skulle jag välja ett annat märke.

Uppfattade Jan Hells inlägg som att låsningen berodde på objektivbyte, även efter uppdateringen till senaste firmware.
 
Det gjorde jag också, men det är inget riktigt bra statistiskt upplägg för att säga om Canons nya firmware var bra eller dålig. Dom flesta kameramodeller, speciellt av DSLR-typ finns en risk (även om den är liten generellt) att dom kan hänga sig. Frågan är som sagt hur många system som fortfarande är igång när även när kameran är avstängd. Iaf så är ju både processorn och flashkortssystemen igång, och troligen då också dom system som inierar mot chippen i objektivet.

Det lär ju märkas på nätet. Folk som har minsta problem brukar kunna skrika rätt ordentligt.
 
Speciellt på dpreview. Det är ganska tyst om låsningar med 1.0.5. Det senaste inlägget jag läste var inte en "äkta" låsning utan Err 99 vilket är ett annat problem (kommunikation mellan hus och objektiv). Err99 förekommer på med andra modeller också.

-jalle
Damocles skrev:

Det lär ju märkas på nätet. Folk som har minsta problem brukar kunna skrika rätt ordentligt.
 
20d finns det???

Är det någon som fått en 20d senaste månaden? Någon som vet när de kommer.. drog helt klart en nit lott när jag ställde mig i kön.. snart 2 månader utan kameran...
 
Cyber sa vecka 44 till mig för en vecka sen ungefär... jag hoppade av min plats då och köpte kameran i butik istället.
 
hade vart glad om den fanns i någon butik alls :( helt klart surt att man sålde gammla kameran för o finnansiera nya kameran som inte ens går o få tag i :( aja.. bara vänta
 
Ca 3 veckor med kameran - supernöjd

Jag lider med alla er som inte fått ert 20d-hus ännu! Själv hade jag flyt och hittade kameran på en mässa för ett tag sedan. Frågade utställaren om de vilje sälja utst. exemplaret - och trodde inte mina öron när han svarade jag. Kameran hade packats upp från kartong samma morgon, alltså nyskick! Chefen kom sedan till montern och försökte förgäves häva köpet, han visste att detta var butikens enda ex och att leveranstiden var lång, men jag stod på mig och lyckades. Underbart hus! 10d ligger nu som backup i väskan, men det går inte att jämnföra...Hoppas ni får era hus snart, det kommer vara värt väntan!
 
Hehe jävla röta =) att dom gick me på o sälja den då! =) hehe..

Jag hoppas verkligen att den ska dyka upp snart börjar få lite ryck i fingrarna :)
 
Visst Peter, jag hade grym tur. Killen som lovade mig exemplaret borde egentligen inte jobba i kamerabutik, hade inte koll på något om 20d, men ibland lönar det sig att träffa "fel" säljare. :)
Gissar att chefen, som var lagom nöjd, gav killen en rejäl omgång när mässan stängt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.