Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
Gip skrev:

Jag ska försöka skriva "fritt fram för all tänkbar kritik" när jag lägger in nya bilder, så behöver ingen vara rädd för att säga vad dom tycker....
Jag är återigen tvivlare. Har själv provat med både specifika frågor och meningar som "allt är välkommet" både här och på amerikanska sajter. Generellt sett så upplever jag det som mycket här är smörande iaf och ibland som att frågorna inte gått fram ens, men lycka till. Kanske faktiskt diskussioner som denna bidrar till gott också.

(och förresten var mitt förra inlägg rätt oseriöst. Förlåt för det. Jag kommer inte att knäppa en bild idag bara för att ladda upp här. Plåta ska jag ändå, men vad som helst laddar jag inte upp.)

christian_r skrev:
Jag tycker føljande:

Man skulle inte kunnat motta ny bildekritik om du inte hade kommenterat sjælv, alltså, du var tvungen att kommentera andra bilder før att ta emot kritik sjælv!

Det innebær att du alltid har gett lika många kommentarer som du fått.
I grunden tycker jag att det är ett skitbra förslag som jag tror att jag också förespråkat tidigare några gånger. I så fall tror jag till och med att man skulle ha en faktor 2 på det, ge två kommentarer för att kunna få en tillbaka. Med en sån faktor ökar man chansen för att det inte bara blir ett fåtal bilder som får många kommentarer.

Men frågan är om det skulle vara trist med massa bilder ute som inte har någon kommentarsruta? Fast det kanske man skulle kunna leva med?

Risken kan ju också vara att ökningen inte bidrar till bättre kvalité. Mer givande kommentarer alltså. Men om det samtidigt arbetas på att lyfta fram bra utvada kommentarer och ett system för att tycka till om kommentarer (upp- och nertumme t.ex.) Då tror jag med på det.

lottawe skrev:
Risken kan ju också vara att ökningen inte bidrar till bättre kvalité. Mer givande kommentarer alltså. Men om det samtidigt arbetas på att lyfta fram bra utvada kommentarer och ett system för att tycka till om kommentarer (upp- och nertumme t.ex.) Då tror jag med på det.

Helt klart!

Låter bra. Alltså, att bildhavaren får sætta tumme upp eller tumme ner før de kommentarer man fått.

Då skulle varje anvændare haft ett "snitt" på hur bra man ær på att kommentera, kanske?

Frågan ær dock om folk inte hade sockrat som fan før att få bra feedback.

Men jag tycker defenetivt att vi ær inne på något hær!

Keep it coming!

christian_r skrev:
Frågan ær dock om folk inte hade sockrat som fan før att få bra feedback.
Om folk skulle sockra för att få upptumme skulle de nog endast få det av mottagaren, men om även andra skulle kunna tycka till med tummar så tror jag systemet skulle vara till stor hjälp. Då skulle jag kunna upptumma kommentarer jag tycker är bra utformade under andras bilder också, men jag skulle inte bemöda mig med halvdana kommentarer. Möjligtvis nertumma "söt katt," "snygga tuttar" och liknande.

Så ett sånt system där betraktare också kan tumma är vad jag är för. För att jag tror det skulle utveckla kommenterandet positivt och kanske få fram mer tänk i vissa fall också.

Jag måste säga att alla dessa krav på hur vi ska kommentera och tummar hit och dit...
ingen verkar bli nöjd.
De hela kommer sluta i att de blir färre kommentarer, fler bilder som blir utan kommentarer helt.

Tycker att "vi" får tona ner alla pekpinnar, och försöka vara lite mer positiva till de som faktiskt skrivs som bildkommentarer, och sen också försöka föregå med gott exempel. Inte bara klaga hela tiden.

Gillar de som Christer skrev här ovan.

Eva. Det är ev. förbättringar som diskuteras/föreslås snarare än "pekpinnar" som du kallar det.

Kommentarerna till bilder blir färre och färre,
och de "tjatas" (ja faktiskt så tjatas de) mer i forumen om kommentarer...
Hur dom ska skrivas osv...

(Lägger till lite här)

Snart vill väl ingen skriva kommentarer, om alla ska bli "synade" från topp till tå.
Vi är människor inga datorer, och då menar jag att vi är olika och så ska de vara. Alla kan inte skriva lika "bra" kommentarer.
Och med "bra" menar jag inte att en del skriver sämre, utan att de finns en del som tycker vissa kommentarer är sämre än andra.

Alla kommentarer är bra kommentarer för mej,
så länge man inte går till personangrepp, dom borde raderas bums!

Senast ändrad:
Färre och färre?
Inte enligt kurvan Christer hänvisade till iaf väl? (Tänk på att det är tisdag idag.) Fast jag är fortfarande mer för kvalite´än kvantitet förstås.

Alla kanske inte utvecklas jättemycket av att höra hur fint och bra allt är jämt och endast? Eller hur söt katten är eller hur vackra tuttar/ögon/eller annat modellen har?

Om man har idéer kring hur kommentarer skall utformas, och man vill se sådana kommentarer på fs, så tror jag ett bra sätt är att skriva dom själv.

Jag vågar påstå med stor säkerhet att en majoritet här föredrar

- ett klick och en kommentar (oavsett vad)

än

- ett klick och ingen kommentar alls

Kvalitet börjar hos en själv - ju mer vi diskuterar detta ju mer tveksamma, förvirrade och skrämda blir nybörjarna och kommentarerna tryter.

Tuta och kör som Chrisitan skrev - annars händer inget.

Jag har fått så många mail från folk som blir uppmuntrande av kommentarer som är positiva.
De ger dom så mycke, att dom blir inspirerade att fortsätta och utvecklas och bli bättre.
Och många medlemmar har jag följt dessa två åren jag vart medlem själv och jag har kommenterat och sett att alla har utvecklas till riktigt duktiga fotografer.

Lotta du kanske hellre vill höra alla fel i din bild, kan vara så att du utvecklas av de. Och inte utvecklas alls av de positiva.
Men som sagt vi är olika.

Nu diskuterar vi Hur vi ska kunna få ett system dær fler bilder kommenteras, ett mer aktivt system.
Fræmst de bilder som kanske behøver kritik mest!

Det tror jag inte sker genom att "vi bara førsøker mer". Uppenbarligen så fungerar det inte helt så som det ær nu.

Førsøk nu komma på førbættringar istællet!

christian_r skrev:
Nu diskuterar vi Hur vi ska kunna få ett system dær fler bilder kommenteras, ett mer aktivt system.
Fræmst de bilder som kanske behøver kritik mest!

Det tror jag inte sker genom att "vi bara førsøker mer". Uppenbarligen så fungerar det inte helt så som det ær nu.

Førsøk nu komma på førbættringar istællet!

Vi kan börja med att gå till bildpoolerna och ta en bild ur högen och börja skriva nu!

Jag kan gå först, så kan ni alla andra hänga på om ni vill att de ska hända något. :eek:)

evalisen skrev:
Lotta du kanske hellre vill höra alla fel i din bild, kan vara så att du utvecklas av de. Och inte utvecklas alls av de positiva.
Men som sagt vi är olika.
Jag har efterlyst blandad kompott och jag påstår inte att beröm är fel, men du har ändå rätt i att jag gärna vill höra annat. Annat med iaf, för så jäkla bra bilder att de förtjänar 30 hurrarop existerar mer sällan än vad man faktiskt kan tro här på fotosidan.. Brister, vad som kunde varit bättre, spontan känsla som betraktaren upplever osv tycker jag är intressant och även vad som upplevs bra såklart.

(Jag får också många mail och tack och ibland frågor direkt om bilder trots att jag inte sockrar värst ofta, och visst är det ju bra att vi inte är lika alla..)

Positiv feedback har definitivt en funktion. Då tänker jag framför allt på nybörjaren som får ett positivt och sporrande bemötande istället för en hammare i skallen.
Men om vi smakar på ordet "Bildkritik" bör ju kommentarerna i poolen med samma namn möta upp mot lite större krav. Det krävs ingen raketforskning för att lägga ut texten och vara mer granskande när vi rör oss i den poolen. Annars har den förlorat sin funktion och den sk. "elitpoolen" blir ett måste.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar