ANNONS
Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
hot

Intressant detta! Själv råkade jag ut för en person som inte alls gillade kritiken. Det jag kritiserade var: att horisonten var sned + låg i fel pool.(en bild på ett kommunalhus låg i gatupoolen) Hot om anmälningar o uteslutningar o svordomar mm följde. Inte bara på fotosidan, utan även via min mail. En tredje person blandade sig i med ytterligare motkritik. Då hade jag ändå gjutit olja genom avsluta kritiken med att bilden var bra.. Men jag tänkte att det finns alltid avarter och fortsätter dela ut ris. Egentligen är det väl också en fråga om, inte bara taskiga bilder, utan även allt för vanliga motiv. Hur många svanar o änder o solnedgångar har man inte sett på kritiksidan? Dessutom hinner man bara sålla på ytan../Peter

FILM) (ulltand skrev:
Nu är hon där, inte bilden alltså, utan katten:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/671881.htm
Du ser ju resultatet. Det räckte med att katten var "söt".

Jag är också utled på alla kommentarer om att snorungen/katten/hunden/hästen är såååå söt! Vad fasen har det med fotot att göra??#%&#

Men, jag tycker inte ens att det är nån idé att skriva "släng skräpet", för har man på fullaste allvar laddat upp en bild liknande den ovan så kommer man troligen aldrig nånsin kunna se vad felet är ändå. Nån form av grundläggande estetisk känsla måste man ju ha för att kunna ta en bild som är i närheten av bra, och det har man uppenbarligen inte i detta fall;-)

Graal skrev:
...Man kanske skulle kunna säga att det ibland är så att motivet skymmer bilden?...

Jag har bett dig om ursäkt för min kommentar på din bild... Ditt foto hamnade fel för mina ögon, och så...

Men, jag tycker om bilder där fotografen tänkt till, där man försöker göra en bild... Dessa foton passar här på FS.
Men, när medlemmar laddar upp bilder för att visa för sina vänner är det fel, liksom när man laddar upp massor bilder för att man köpt ett silvermedlemskap.

FS är tänkt för oss som gillar foto, och då är det inte speciellt kul när våra bilder dränks av amatörfoton där fotografen inte ens funderat på vad bilden ska vara till.

Jag har en del bilder som jag gillar, och massor med bilder på mina barn. Skulle någon be mig att berätta om vilka som är mest värda, så är det naturligtvis bilderna på mina ungar.
Men, det är inte dom jag skickar till FS...

Måste man alltid ha konstnärliga ambitioner när man tar en bild? Vardagsbilder på kissen eller hunden eller vad det nu är man vill dokumentera kanske också har ett värde för framtiden och tipps på hur man gör dessa bilder bättre på ett enkelt sätt kan väll inte vara så svårt för en duktig eller erfaren fotograf att svara på! Om intresset för foto är stort så är ansträngningen att hjälpa en oerfaren fotograf en bit på vägen minimal enligt min mening.

Om en bild är "kass" så borde det rimligen vara fler som "vågar" komma med förslag på hur bilden kunde göras bättre och det tror jag att den som har laddat upp bilden också tycker.

FLER KOMMENTARER MED ANDRA ORD!

Detskavararoligtattfota skrev:
...Vardagsbilder på kissen eller hunden eller vad det nu är man vill dokumentera kanske också har ett värde för framtiden...

Jo, absolut, men FS är inte till för den typ av bilder.
Vill du dokumentera din hunds första år av liv så ska du inte vara här. Det har inget med trackaserier att göra, mer att du får hitta ett bättre fora.

Aj fan! Om jag är medveten om att jag inte är konstnärligt sinnad utan bara vill lära mig ta bättre bilder så ska jag välja en annan fotosida menar du ?

Detskavararoligtattfota skrev:
...Om jag är medveten om att jag inte är konstnärligt sinnad utan bara vill lära mig ta bättre bilder så ska jag välja en annan fotosida menar du ?...

Jo, kanske du ska lära dig de mest grundläggande sakerna om foto innan du tankar upp bilder här.
Ngt konstigt? Ngt som gör att du anser att du som ren amatör direkt ska bli med här, och lägga upp bilder? Du får ju det om du vill.
Men varför?

FILM) (ulltand skrev:
Jo, kanske du ska lära dig de mest grundläggande sakerna om foto innan du tankar upp bilder här.
Ngt konstigt? Ngt som gör att du anser att du som ren amatör direkt ska bli med här, och lägga upp bilder? Du får ju det om du vill.
Men varför?

Om FS är för elit nu så är det en förändring....

Jag hoppas du skämtar!

Det är andra gången jag är medlem här. Första gången så såg jag en fin bild; hade en gammal bild på egentligen exakt samma motiv, ville veta vad andra tyckte om den så jag la upp den. Personen som hade den "första" bilden rackade ner bilden. OK kritiken är OK, det köper jag helhjärtat!!! men jag fick även mail om att personen ansåg sig ha rätt till motivet, om jag förstod det rätt...... Men det kan ju inte stämma med alla vitsippebilder etc som finns här. (Inget fel på vitsippebilder men det finns väl ingen kritik om att någon hade "första tjing" på motivet....)

Kritik och rosor stämmer inte heller här på sidan. Kommentarerna stämmer inte på det sätt att t.ex två, OK vi tar vitsippebilder eller blåsippebilder som exempel, så om två bilder i mina ögon är lika bra så har den ena 2 kommentarer och den andra 20?? Och den som nästan är lika med de nämnda två? får den någon kommentar alls, får den ros eller kritik?

Jag är amatör, jag tycker att det är svårt att ge kritik, de gånger jag gjort det får man som svar att det skall vara så, jag och katten, rosen, himmel och stenen tycker att det skall vara så.... och någon timme senare får man negativ kritik på någon bild som funnits länge på sidan... en känsla av att medvetet hitta något att ge dålig kritik på... på en bild som man låtit passera för längesedan..

Svammel big time här, men..... det är något som inte stämmer.....

Stahl

Det bästa vore kanske om man slutade räkna antal kommentarer och bara la alla kommentarer i en klump text, eller att man återgick till betyg och bara presenterade ett medelbetyg.

Bara en yvig tanke, för visst är det hysteri kring mängden kommentarer.

Mer givande vore diskussioner!

Ja mängden kommentarer är inte det viktiga utan att det kommer något vettigt ur dem och att de är konstruktiva. Visst är det bra att även få negativ kritik men den bör framföras på ett konstruktivt sätt. Både kommentatör och fotograf tror jag kan utvecklas genom diskussion kring bilden. Bildiskussionspoolen är därför bra men många gånger tror man att bilder där måste vara exceptionellt bra och vara talande/ha innehåll och därför vågar man kanske inte lägga bilder där? Man kanske också räds att diskutera eftersom det inte är det lättaste att analysera bilder eller att utveckla ett konstruktivt samtal? Därför dominerar nog också de enkla, schablonkommentarerna att bilden är schyst, bra, toppen, för ljus, lite utfrätt, saknar något mm och sedan blir det inte så mycket mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar