Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, det är en av flera anledningar till att jag med kommenterar, men jag uppfattade det som att du borde skärpa dig snarare för att hjälpa andra utvecklas. Fel av mig alltså..

Arleklint skrev:
Hur du, och om du, tänker till när du laddar upp en bild påverkar inte mig då jag kommenterar den.

Att kommentera och bilda mig en uppfattning om bilden är lärorikt för mig oavsett fotografens tanke.

lottawe skrev:
Det är ju kanon om fler kommenteras, men en fråga jag tycker är lite väsentlig är också om man verkligen ska lägga allt på andra med att man laddar upp? Alltså, om jag laddar upp en bild, tänker inte till särskilt om varför och rannsakar mig speciellt. Men jag ska ändå räkna med och ha din hjälp, för det är ju bara du som kommenterare ska skärpa dig? Eller behöver jag som laddar upp också förändra något då?

Vad som laddas upp är inte det stora problemet. Jag tror däremot det hjälper om man kommenterar mer och skriver mindre inlägg. Du har skrivit drygt 3600 inlägg och givit drygt 300 bildkommentarer. Vilket utvecklar fotografer mest?

Kanske forum skulle dödas för bättre kommenterande?

Självklart kan tanken att hjälpa andra också vara en god anledning att skärpa sig med kommenterandet - för de som anser sig kunna hjälpa.

Men min poäng är att det till syvende och sist hänger på oss själva hur mycket det kommenteras.

Även jag tror på Jims teori. Iaf så känner jag att det han beskriver är orsaken till att jag deltar i såna här diskussioner.

Sanningen sen Kenneth är att jag gett fler kommentarer än vad du märker. På bilder som plockats bort (rätt ofta tom.) Kanske just för att jag oftast väljer de som det inte är berömösande som haglar över? Jag kunde ge fler också, men har inte dåligt samvete för det jag bidrar med heller. Kanske borde det? Vidare är inte bildkritik och forumtrådar mottalande. Borde vara tvärtom snarare väl?

Jag tycker i alla fall att det snackas för mycket och görs för lite, För många sitter och väntar på att andra ska servera en med rätt förutsättningar.

Janne har helt rätt - det börjar hos en själv.

Arleklint skrev:
Men min poäng är att det till syvende och sist hänger på oss själva hur mycket det kommenteras.
Min poäng är att även självrannsakan av den som laddar upp har betydelse. Sedan tror jag som jag ofta sagt tidigare på kvalitè framför kvantitet. Jag tror därmed inte det spelar någon roll hur många kommentarer som ges för sammanhanget här så länge inte kvalitén på dem också ökar (rejält.)

Om alla skall sitta och vänta på att bara "rätt" bilder ska laddas upp lär vi få sitta länge och vänta... Antingen får man acceptera att människor är olika eller så får man gå frustrerad genom livet för att "alla andra gör fel".

Vart vill du komma Kenneth? Till att vi ska vara nöjda och belåtna med den kvalite som bjuds vad gäller bilder och kommentarer här? Inget kan bli bättre och diskussioner är onödiga? (och bara kommenterare ska "ge mer"?)

Förresten, vart tog många av de duktiga fotograferna som fanns här förr vägen och deras bilder och kommentarer?

lottawe skrev:
Vart vill du komma Kenneth? Till att vi ska vara nöjda och belåtna med den kvalite som bjuds vad gäller bilder och kommentarer här? Inget kan bli bättre och diskussioner är onödiga? (och bara kommenterare ska "ge mer"?)

Förresten, vart tog många av de duktiga fotograferna som fanns här förr vägen och deras bilder och kommentarer?

Det har jag redan svarat på - sluta gnälla och gör det som du förväntar av alla andra.

Vad gäller de "duktiga fotograferna" vet jag i alla fall några som har tröttnat just pga av att för få lever upp till det jag skrev i meningen innan.

Jag gnäller inte. Jag frågar och försöker diskutera.
Jag vet inte heller vad du tror att jag förväntar mig? Vad du tycker jag ska göra (mer än att hålla tyst här och kommentera där.)

..och jag tycker det är synd om kraven bara ställs åt ett håll när det finns fler aspekter. (Jag vet också anledningar till att flera jag har kontakt med gett upp.)

Man kan inte påverka 68000 medlemmar att bete sig som en individ.

Det kommer alltid att finnas dom som gör som dom själva vill. Finn de du tycker beter sig "rätt", hjälp dem att bli bättre fotografer och ignorera dom andra.

Och jag menar inte dig explicit när jag skriver "sluta gnälla" - det gäller alla som spenderar mer tid på att beklaga sig över att "alla andra gör fel" i forum istället för att hjälpa dem som behöver hjälp.

Kanske man tar Fotosidan.se på för stort allvar?

Kan det vara så enkelt..fotosidan betyder så gott som ingenting i arbetlivet som fotograf.

jkene skrev:
......hjälp dem att bli bättre fotografer och ignorera dom andra.
Om jag kan. (Jag försöker ju iaf vara konstruktiv med råd) och för den delen vill jag också gärna ha hjälp att bli bättre. Hjälper du mig då?

jkene skrev:
Men det underlättar om du lägger upp minst en bild.
Oki. Kanske linkar ut och knäpper något i eftermiddag men ni måste ta hänsyn till att jag bara orkar bära lättaste kameran och att jag inte kan inta värst många vinklar (böja till marken och så p.g.a knäskada. Vara snälla alltså;)

Äh, sorry det var inte allvar (ens om knäet var sant.) Det är ju riktig kritik som önskas oavsett situation och bortförklaringar existerar inte.

Jag har gått och blivit lat och orkar inte läsa hela tråden, men man får nog vara försiktig när nya medlemmar skickar in en bild för första gången, då kan det vara känsligt med kritik.
Ju fler bilder man lägger in och ju längre man är medlem ju mer kritik klarar man och då klarar man också att ta den på "rätt sätt"

Jag ska försöka skriva "fritt fram för all tänkbar kritik" när jag lägger in nya bilder, så behöver ingen vara rädd för att säga vad dom tycker....annars utvecklas man ju inte och det är ju därför man lägger in bilder...eller...?

Intressant diskussion.

Jag tycker føljande:

Man skulle inte kunnat motta ny bildekritik om du inte hade kommenterat sjælv, alltså, du var tvungen att kommentera andra bilder før att ta emot kritik sjælv!

Det innebær att du alltid har gett lika många kommentarer som du fått.

Det borde ge lite olja i maskineriet.

KOMMENTERA MERA!

DO IT! :)

christian_r skrev:
KOMMENTERA MERA!
DO IT! :)
En god uppmaning. Det känns ibland som en del är mer sugen på att diskutera om kommentering och andras bilder och motiv för uppladdning än att titta på bilder och kommentera. Kolla igenom dagens bilder i Bildkritik (strunta i Nybörjare); hur många borde inte laddats upp överhuvudtaget?

Och man nu stör sig på enstaka bilder som man undrar varför de överhuvudtaget laddades upp, varför inte bara hoppa över dem och skriva en bra kommentar på en annan bild, som intresserar en mer?

Kom igen nu, så puffar vi den här kurvan rejält uppåt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto