Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
jkene skrev:
Jag är på jobb och det spöregnar men håller i övrigt med dig till 100%.

Att hålla på med foto ska vara roligt!

Jag tycker ni ska stänga av datorerna gå ut i skogen sug i er vår dofterna o fota istället ;o)

Mvh/Percy Björkman

Sånna kommentarer gør irriterad.

Jag fotograferar nog mer æn de flesta på denna sidan, inlægg som detta har inget med denna diskussion att gøra!

Om ni inte har bættre saker att komma med, så låt bli att kommentera.

christian_r skrev:
Naturligtvis ska man inte tvinga fram dåliga kommentarer.

Men jag tror i grund och botten att folk hellre sitter passiva och væntar på kommentarer.

Tror att många hade funnit kreativitet om de hade kommenterat mer, kanske rent av frågat många fotografer om tekniker de ær nyfikna på m.m.

Och genom ett system dær folk "tvingas" att ge kommentarer før att få fler sjælv, tror jag ær bra.

Æven iden om en elitpool gillar jag!

Om man spenderar Så lite tid på FS att man inte klarar att diskutera førbættringar så får det vara, men det finns många medlemmmar som faktist har det, t.ex. jag :)

Hoppas forumværdarna och de som driver FS kolla på denna diskussionen, den behøvs!

Jag tror också att vissa sitter passiva och väntar på kommentarer,
de är lite synd för då missar man ju så mycke.
Jag vet av egen erfarenhet, att jag lärt mej otroligt mycke genom att titta på bilder och skriva ett par rader till dom. :eek:)

christian_r skrev:
Sånna kommentarer gør irriterad.

Jag fotograferar nog mer æn de flesta på denna sidan, inlægg som detta har inget med denna diskussion att gøra!

Om ni inte har bættre saker att komma med, så låt bli att kommentera.

Jag tycker han har en viktig poäng.

Den där "släpp datorerna och ge er ut och plåta" är en retorisk grej som är äldre än fotosidan. Själv tycker jag lite synd om Percy om han känner sig så informationsstressad att han har datorn med sig ut i skogen för att följa fs - via en avstängd dator. För man får väl förutsätta att han lever som han lär.

Det största minuset med den typen av inlägg är att de ofta knuffar in diskussionen till att handla om det istället. Trollvarning alltså. Så återgå till diskussionen och försök driva den framåt med ny information istället för att älta sånt som redan sagts massa gånger.

lottawe skrev:
Snälla, kan inte du Eva dra och kommentera, Kenneth jobba och Percy plåta så kan vi som har tid och intresse diskutera i ro nu;)

hahaha
Du skulle må då va, om bara du och dom som tycker som du får diskutera ifred. ;o))
Jag har min rätt att säga vad jag tycker, jag överger inte att kommentera så du behöver inte oroa dej för de, eller någon annan heller för den delen. :eek:)

evalisen skrev:
hahaha
Du skulle må då va, om bara du och dom som tycker som du får diskutera ifred. ;o))
Jag har min rätt att säga vad jag tycker, jag överger inte att kommentera så du behöver inte oroa dej för de, eller någon annan heller för den delen. :eek:)
Jag raderade, men för sent. Anledningen var att jag inte ville bidra till fortsättning som tar fokus från..

Klart du kan vara med och diskutera, men det är alltid en fördel om folk diskuterar samma sak och håller sig till ämne. Sen kan aspekterna skilja för det. Likväl som att ge utvecklande kommenterar kan vi ju försöka föra utvecklande diskussioner kanske?

Du verkar ärligt ha lite svårt att inse vad som får folk att ledsna eller så trollar väl du med som fortsätter ändå..

Ska vi återgå till fokus nu?

evalisen skrev:
Jag tror också att vissa sitter passiva och väntar på kommentarer,
de är lite synd för då missar man ju så mycke.
Jag vet av egen erfarenhet, att jag lärt mej otroligt mycke genom att titta på bilder och skriva ett par rader till dom. :eek:)

Man lär sig mycket genom att titta på och inspireras av andras bilder. Men att "skriva ett par rader till dom" kan man göra i nybörjarpoolen eller bland bilder utanför poolerna. Bildkritikpoolen handlar om något helt annat. Lägger någon upp en bild där säger h*n: "Recensera min bild" och då får man faktiskt ta det på allvar.
Överlag ser man positiva rader i bildkritik. Men vad skulle ni säga om filmrecensenten skrev "Kanonfilm, typsnittet i eftertexterna fick mig att rysa!!!!" eller skivrecensentens "Mumsfilibabba! Väldigt karaktärsfull tystnad mellan låtarna!!!"?
Hela idén med bildkritikpoolen blir helt plötsligt ett dåligt skämt och dess värde och funktion devalveras.

Anpassa alltså nivån på kritiken till var bilderna ligger någonstans.

/Johan

lottawe skrev:
Jag raderade, men för sent. Anledningen var att jag inte ville bidra till fortsättning som tar fokus från..

Klart du kan vara med och diskutera, men det är alltid en fördel om folk diskuterar samma sak och håller sig till ämne. Sen kan aspekterna skilja för det. Likväl som att ge utvecklande kommenterar kan vi ju försöka föra utvecklande diskussioner kanske?

Du verkar ärligt ha lite svårt att inse vad som får folk att ledsna elelr så trollar väl du med..

Ska vi återgå till fokus nu?

Upplys mej då!!!
Snacka så man förstår Lotta.

Varför ledsnar folk?

Men Jim,

Den här typen av diskussioner brukar dra till sig medlemmar som

a) Laddar upp inga eller få bilder, och
b) Ger inga eller få kommentarer

Jag tycker det är minst sagt irriterande att den typen av människor skall styra och ställa för oss andra som faktiskt både laddar upp material för kritik och kommenterar andras bilder.

Jag tror hela FS skulle må bra av att man sysslar med själva grundprincipen för FS innan man börja skrika och gnälla över vad som är fel (Jag vill dock påpeka att jag inte uppfattar Christian som den typen). Percys kommentar må vara gammal och schematisk, men den är banne mig inte fel.

hansen2 skrev:
Man lär sig mycket genom att titta på och inspireras av andras bilder. Men att "skriva ett par rader till dom" kan man göra i nybörjarpoolen eller bland bilder utanför poolerna. Bildkritikpoolen handlar om något helt annat. Lägger någon upp en bild där säger h*n: "Recensera min bild" och då får man faktiskt ta det på allvar.
Överlag ser man positiva rader i bildkritik. Men vad skulle ni säga om filmrecensenten skrev "Kanonfilm, typsnittet i eftertexterna fick mig att rysa!!!!" eller skivrecensentens "Mumsfilibabba! Väldigt karaktärsfull tystnad mellan låtarna!!!"?
Hela idén med bildkritikpoolen blir helt plötsligt ett dåligt skämt och dess värde och funktion devalveras.

Anpassa alltså nivån på kritiken till var bilderna ligger någonstans.

/Johan

De är väl bara att föregå med gott exempel, istället för att sitta här och gnälla!

Kenneth, du glömde en kategori som jag tror är viktig:
c) Såna som både kommenterat och laddat upp flitigt tidigare, men av ett eller annat skäl - som det diskuteras lösningar på i den här tråden - inte gör det längre

jimh skrev:
Kenneth, du glömde en kategori som jag tror är viktig:
c) Såna som både kommenterat och laddat upp flitigt tidigare, men av ett eller annat skäl inte gör det längre

Dom är viktiga och dom skall man lyssna på. Och egentligen borde FS Redax fånga upp dessa människor och prata med dem utanför forum.

evalisen skrev:
Varför undrar jag då?
Jag placerar mig där och har förklarat det i närliggande tråd för några dagar sedan. Helt enkelt för att det inte är värst givande att ladda upp bilder längre.

Som mest för några år sedan hade jag en kommentarsfrekvens på 3000 givna också. Den sjönk sedan när många sållar och antalet är oviktigt tycker jag.

jkene skrev:
Dom är viktiga och dom skall man lyssna på. Och egentligen borde FS Redax fånga upp dessa människor och prata med dem utanför forum.
Jo, så är det nog. Genom att såna här diskussioner alltid spårar ur trots att de är viktiga så hämtas nog lösningarna från andra ställen än genom foruminput. Och det kan ju egentligen inte vara till gagn för den stora massan.

evalisen skrev:
De är väl bara att föregå med gott exempel, istället för att sitta här och gnälla!

Jag försöker hela tiden förbättra mitt kommenterande *och* envist lobba för att FS ska bli bättre. Gnäll har jag däremot varken tid eller ork för. Det är dessutom väldigt sällan som gnäll ger resultat.

/Johan

Jag personligen kommenterar ganska mycket, både før min egen del, gillar att få inspiration av andra, teknik osv, men æven før att peppa nya medlemmar, eller gamla.

Men jag måste erkænna att det blir mindre av det, det ær mycket "oseriøst" material ute, jag personligen tycker inte alltid det ær så spænnande att kommentera riktigt dåliga bilder.
Och tyværr finns det en del av det.

Det som poængterats ær væl att det måste bli mindre "katt" bilder, få fram græddan av folk foto.

Kanske æven førændring av bildkritiken.
Jag tycker det ær en bra ide med ett tåvng på att ge kritik før att få, funkar før mig iaf.

Vad tycker ni?

lottawe skrev:
Jag placerar mig där och har förklarat det i närliggande tråd för några dagar sedan. Helt enkelt för att det inte är värst givande att ladda upp bilder längre.

Som mest för några år sedan hade jag en kommentarsfrekvens på 3000 givna också. Den sjönk sedan när många sållar och antalet är oviktigt tycker jag.

Ja visst sjunker de för mej också,
guldmedlem får inte ha fler bilder än 400 och till slut blir de fullt för en del och då måste man radera bilder.
Sen raderar jag också då och då, och de tror jag dom flesta gör mest hela tiden. Lite rensning ibland så.

Jag tror också en hel del försvinner för att dom inte får kommentarer överhuvudtaget, och så tror jag att vissa ledsnar på klimatet som faktiskt kan vara rätt otrevligt här.

Tycker också som Kenneth att FS borde prata med dom som beslutar sej för att lämna sajten för att höra om dom kan göra något för att förbättra situationen.

evalisen skrev:
Tycker också som Kenneth att FS borde prata med dom som beslutar sej för att lämna sajten för att höra om dom kan göra något för att förbättra situationen.
Eller att föra diskussioner i forumet i lite förebyggande syfte för att kunna göra det bättre även för dem/oss (för även vi som finns kvar räknas väl?) Diskussioner här tycker jag i regel redax är bra på att uppmärksamma och snappa upp och därför behövs nog diskussioner som denna.

För att återgå till vad diskussionen handlade om från början...

"När vi ser en kass bild..."

Vi har fått veta att man får ladda upp "kassa" bilder, och att dessa "kassa" bilder är en del av utvecklingen.
Kan vi inte då istället för att säga "kass" bild, hjälpa fotografen som laddat upp bilden, ge små tips på vad som kunde gjorts lite bättre.
Man får ta små steg i början.

Vill man sen inte kommentera dessa bilder, väljer man ju de själv. Kommentarstvång tror jag inte på. Inget tvång överhuvdtaget är bra för inspiration osv.
De är ju bara att bläddra vidare till nästa bild/sida. Jag ser många riktigt bra bilder som kommer in varje dag som är intressanta att betrakta/kommentera.
Och de finns allt där imellan också.
Jag tror de finns bilder för alla smaker på fs. Bara att bläddra och titta igenom. :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar