Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Vi kan börja med att gå till bildpoolerna och ta en bild ur högen och börja skriva nu!

Jag kan gå först, så kan ni alla andra hänga på om ni vill att de ska hända något. :eek:)
Christian föreslog "kom på förbättringar" och som vanligt kom uppmaningen "vi går och kommenterar upp". Steg kvaliten eller bara kvantiten? Blev det bättre direkt nu alltså?

lottawe skrev:
Christian föreslog "kom på förbättringar" och som vanligt kom uppmaningen "vi går och kommenterar upp". Steg kvaliten eller bara kvantiten? Blev det bättre direkt nu alltså?

Du kan "kontrollera" i de kommentarer som skrevs.

hansen2 skrev:

Men om vi smakar på ordet "Bildkritik" bör ju kommentarerna i poolen med samma namn möta upp mot lite större krav. Det krävs ingen raketforskning för att lägga ut texten och vara mer granskande när vi rör oss i den poolen. Annars har den förlorat sin funktion och den sk. "elitpoolen" blir ett måste.

/Johan
Precis. Kanske där diskussionen bör fortsätta nu också?

lottawe skrev:

Alla vi människor skriver kommentarer på sina egna sätt, annat vore konstigt. Vi ska väl vara oss själva hoppas jag. :eek:)
Och så skriver man helt enkelt så bra man kan på just den bilden, sen kanske de blir en annan slags kommentar på en annan bild, alla bilder är olika och då blir de olika kommentarer och alla tycker olika så får personen som lagt ut bilden i fråga flera olika "tyckande" från olika fotografer... kanonbra.

lottawe skrev:

Såvitt jag kan se - både och. Därmed bevisat att det inte är svårare än att

a) Finna en bild
b) Granska den
c) Ge den en kommentar som beskriver vad jag tycker om den, och om den har några svagheter - hur dessa kunde elimineras.

Är det bara jag som tycker att det är skitenkelt?

jkene skrev:

a) Finna en bild
b) Granska den
c) Ge den en kommentar som beskriver vad jag tycker om den, och om den har några svagheter - hur dessa kunde elimineras.

Så enkelt är det. Då får man oxå kommentaren skriven så som man tycker att kommentarer skall se ut. Kanon!

jkene skrev:

a) Finna en bild
b) Granska den

Jag tycker också de är enkelt,
nja ibland är vissa bilder mer svårkommenterade men då kan jag gå vidare till någon annan bild istället och så kanske de finns någon annan som inte tyckte den va så "svår".

evalisen skrev:
Varför ge upp?
Du ger ju jättebra kommentarer till bilder,
fortsätt så! :eek:)
Om du läser Christians tidigare inlägg (inklippt nedan) så kanske ett ljus går upp och diskussionen kan få fokus?

christian_r skrev:
Nu diskuterar vi Hur vi ska kunna få ett system dær fler bilder kommenteras, ett mer aktivt system.
Fræmst de bilder som kanske behøver kritik mest!

Det tror jag inte sker genom att "vi bara førsøker mer". Uppenbarligen så fungerar det inte helt så som det ær nu.

Førsøk nu komma på førbættringar istællet!

evalisen skrev:
Varför ge upp?
Du ger ju jättebra kommentarer till bilder,
fortsätt så! :eek:)

Har iofs inte fått någon kommentar av dig ;-)

Nej, men grejen e att jag skulle kanske vilja ha ett system dær folk "tvingas" kommentera mer, helt enkelt.

Tycker folk ær allt før dåliga på att kommentera helt enkelt.

lottawe skrev:
Om du läser Christians tidigare inlägg (inklippt nedan) så kanske ett ljus går upp och diskussionen kan få fokus?

Du menar att Christian tycker att han skriver dåliga kommentarer?

För jag tycker han skriver bra.

christian_r skrev:

Nej, men grejen e att jag skulle kanske vilja ha ett system dær folk "tvingas" kommentera mer, helt enkelt.

Jo jag håller med dej, många vill diskutera grejjen här i forumet istället.
Jag håller mej hellre till att lägga ner min tid på att kommentera bilder när jag är inloggad på fs.

Jag kommenterar gärna bilder hos dej, säg bara till. :eek:)

christian_r skrev:

Tvång är ett utmärkt sätt att döda kreativitet. Fortsätt kommentera så blir majoriteten glada och förhoppningsvis bättre fotografer också (vi kan inte göra alla glada, vilket jag tror denna tråd bevisar).

evalisen skrev:
Du menar att Christian tycker att han skriver dåliga kommentarer?

För jag tycker han skriver bra.
Lägg ner och försök kom med något utvecklande i stället. Kan något bli bättre på andra sätt än att bara försöka kommentera som nu?

Jag håller med Christian om att något behöver göras och jag har också kommit med förslag.

(Christians kommentarer har jag inte läst men det är inte de som diskuteras heller.)

Att hålla på med foto ska vara roligt!

Jag tycker ni ska stänga av datorerna gå ut i skogen sug i er vår dofterna o fota istället ;o)

Mvh/Percy Björkman

Gottsunda skrev:
Att hålla på med foto ska vara roligt!

Jag tycker ni ska stänga av datorerna gå ut i skogen sug i er vår dofterna o fota istället ;o)

Mvh/Percy Björkman

Jag är på jobb och det spöregnar men håller i övrigt med dig till 100%.

Naturligtvis ska man inte tvinga fram dåliga kommentarer.

Men jag tror i grund och botten att folk hellre sitter passiva och væntar på kommentarer.

Tror att många hade funnit kreativitet om de hade kommenterat mer, kanske rent av frågat många fotografer om tekniker de ær nyfikna på m.m.

Och genom ett system dær folk "tvingas" att ge kommentarer før att få fler sjælv, tror jag ær bra.

Æven iden om en elitpool gillar jag!

Om man spenderar Så lite tid på FS att man inte klarar att diskutera førbættringar så får det vara, men det finns många medlemmmar som faktist har det, t.ex. jag :)

Hoppas forumværdarna och de som driver FS kolla på denna diskussionen, den behøvs!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar