Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
Grantun skrev:
sådan allment kan det ju upplysas att de flesta inkusive Fs ledning inte helt är överens med Ulltand.
..och överens om att fotosidan inte heller var till för riktigt alla, men att det finns en nybörjarpool för de som känner sig där och en bildkritikspool för de som är lite längre och som tål lite hårdare kritik.

Sedan är tråden Lena hänvisar till utnött flera gånger om, och antagligen räckte dessa korta resumeér för att diskussionen ska vara helt slut? Men det är inte vad du önskar va Lena (eftersom du fortsätter?)

Nej den tråden är död-men ledningen har svarat vad som är önskvärt iden-så medlemmarna kan läsa svaren-och själv dömma....inte komentera mera....det är inte meningen........

Tänkte det bara som upplysning-att se att alla inte är eniga med varken dig eller Ulltand.

jag Har inte tänkt komentera mera här eller om ämnet i övrigt-om jag inte utryckligen blir bedd om det.

Nå jag hadde lovat att hålla min "bytte" men en, person vars identitet jag uppenbart inte må henvisa till-menar jag utpekat nogon-och de enda jag luddigt nemt är ledningen-de får ursäkta min tolkning av deras tidigare svar-det var kanske en feltolkning-de kanske är eniga med Ulltand...
så hoppas det är bra så .
Det är ju Ulltands tråd-så han må man väl nämna-konstigt blir det annars-tycker jag.......
farväl

Grantun skrev:
Nej den tråden är död-men ledningen har svarat vad som är önskvärt iden-så medlemmarna kan läsa svaren-och själv dömma....inte komentera mera....det är inte meningen........

Tänkte det bara som upplysning-att se att alla inte är eniga med varken dig eller Ulltand.

jag Har inte tänkt komentera mera här eller om ämnet i övrigt-om jag inte utryckligen blir bedd om det.

ursäkta att jag skrev trådstartarens namn det har jag visst inte heller rätt att göra........

Jag förstår frustrationen från alla sidor. Jag förstår att nybörjare vill publicera bilder och jag förstår också mer erfarna fotografer som upplever sig drunkna i den stora floden av, låt mig kalla det vardagsbilder eller bilder med större personligt värde än publikt värde. Jag tycker själv att jag står mitt emellan. Har lämnat nybörjarstadiet men är inte alls kvalificerad för att kalla mig professionell. Fotosidan levererar tidvis absolut så att jag kan avancera i mitt fotograferande men jag upplever att det blir allt svårare att hitta bilder som är riktigt inspirerande i den strida floden av nya bilder. Det tycker jag är trist. Finns det någon lösning på mitt problem eller är det bara jag som upplever detta?

Jag förstår inte varför man lägger så mycket energi på att klaga på bilder och motiv man inte gillar. Det är väl bara att ignorera dem. Sluta gnälla och kommentera det ni tycker är värt att kommentera och som utvecklar fotografer istället.

Jag hade en period när jag kommenterade mycket och lade upp mycket bilder för kritik, men kommentarerna på mina bilder blir färre och färre och lägger man inte upp en blickfångande rökarbild i många färger eller hårda kontraster får man inte ens några tittar. Alltför många tycks tycka att det är viktigare att gnälla i forum istället för att hjälpa mig och andra amatörer att bli en bättre fotografer så jag har mer eller mindre slutat att använda FS som motor för att bli bättre fotograf.

- Bilder som behöver kommenterarer får inga.
- Utmärkta bilder får många kommentarer.

Utvecklande, eller hur...?

jkene skrev:
Jag tror att många skriver under på den problembeskrivningen. Men det är ju det som är huvudpoängen med det som tas upp i den här tråden. Det är ju flödet, kvaliteten i flödet och kvaliteten på kommentarerna som skapar det problemet, man kan inte koppla isär de problemen. När mycket är skit så blir inte heller mittemellanbilderna synliggjorda. Bara det som verkligen sticker ut i tumnagelform syns.

Jag tror inte folk klagar på att det läggs upp dåliga bilder för att vara elaka. Jag tror det beror på att man tycker att det skadar kritiksystemet. Och med system menar jag då inget tekniskt, utan alla de mänskliga mekanismer som gör att kritiken kan vara en utvecklingsmotor.

jimh skrev:
Jag tror att många skriver under på den problembeskrivningen. Men det är ju det som är huvudpoängen med det som tas upp i den här tråden. Det är ju flödet, kvaliteten i flödet och kvaliteten på kommentarerna som skapar det problemet, man kan inte koppla isär de problemen.

Där där tror jag inte på - det är en mer avancerad teori än verkligheten. Vill man så går det, men få tycks vilja.

Jag tror på det. Och det är väl mer konstruktivt än att bara ge upp, som du säger att du har gjort?

Det skall bli spännande att se hur det funkar om det kommer en "elitpool". Den idén tror jag på.

jimh skrev:
Jag tror på det. Och det är väl mer konstruktivt än att bara ge upp, som du säger att du har gjort?

Det skall bli spännande att se hur det funkar om det kommer en "elitpool". Den idén tror jag på.

Det här har ju diskuterats i evigheter. Varje gång väntar man bara på "den och den poolen" eller "den och den tekniska implementeringen" så ska det nog bli fart på kommenterandet. Bilderna ligger där och väntar, det är bara att ge sig ut.

Och jag kommer nog tillbaka för fullt igen, men just nu är det alltså inte speciellt kul - det är mer gnäll än konstruktivitet här.

Kenneth Eriksson (jkene) skrev:

Nejdå, jag gnäller inte. Jag konstaterar bara att man får lägga allt mer tid på att hitta bilder som inspirerar mig.

Men du lyfter upp andra sidan av myntet! Bilder som behöver kommenteras får inga kommentarer. Tycker det finns alldeles för många duktiga fotografer som (av naturliga skäl) får många kommentarer men ger få. Det är ett annat problem... Själv har jag i alla fall en målsättning att jag kommenterar åtminstone lika mycket som jag får kommentarer. Tycker det hör till god ton. Eller?

Jag tillhör dom som är dålig på att ge kommentarer. Jag kommenterar alldeles för lite, trots att jag inte skall klaga på de antal kommentarer jag får.

Det är inte bra. Jag måste skärpa mig, men jag tror inga nya pooler, nya funktioner eller nya forumtrådar kan ändra på den saken. Det är helt enkelt upp till mig att ta mig i kragen.

Detta kanske alla ni redan nämnt men ..eftersom det finns en Kritik och en Nybörjar pool så borde vi alla kunna finnas här..

Antar åxå att det är upp till en betraktare att bestämma om det där är en kass bild eller en bild med tanke bakom.

Jag kan hålla med om att det blir längre och längre mellan tillfällena då man får se en bild som man blir berörd av lite beroende på alla "klickklick" bilder..även från mig själv, tror jag...speciellt här på sidan, men det beror väl åxå på min, fotografens egna inriktning, erfarenhet och intresse även utanför nätet...åker du på en mässa behöver man inte bli mer berörd, iaf inte jag.

Och som någon skrev..det blir lite ansträngande att skriva "släng den " på 8 av 10 bilder till folk som nyligen funnit intresset, eller tar en "rulle" om året. Och ofta undrar man varför bilden är tagen..men jag tycker mig iaf märka en klar skillnad i inställning...jag beställer optik för 60000kr..fotoklubben har inga 2,8 optik alls..om jag då är den avvikande måste väl jag åxå försöka anpassa mig..och ge kritik på deras nivå? Svårt, JA!!

Sidan lever väl mycket tack vare hobby/ amatörfotograferna...??

Jag tävlar ytterst lite med mina bilder då jag inte tycker det ger det jag är ute efter, att få synvinklar av en lr flera personer som är längre ner i sin fotografiska utveckling...ser jag som rent meningslöst... i teorin... samtidigt vet jag att dessa personer kan öppna nya synvinklar och tankeseenden som man själv missat pga mina egna ovanstående "diva" tankar.

Detta är väl ett hemskt infekterat ämne..Alla har ju rätt att tycka eller inte tycka om bilder...
Frågan för mig är ofta att de ska tycka rätt =)
* glimten i ögat*...Men det får man ju inte säga.

inlägget kanske säger mer om mig än om ämnet?!

**
Måste ju åxå säga: För mig är en kommentar mer värd om jag ser att den kommer från någon vars bildmaterial visar på praktiskt kunnande..inte bara teoretiska...fast det är alltid roligt när de är omtyckta!!! bilderna gör ju ingen nytta hemma, oseda ..mina bilder är ju till för att beröra, få folk att värdera..

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag tillhör dom som är dålig på att ge kommentarer. Jag kommenterar alldeles för lite, trots att jag inte skall klaga på de antal kommentarer jag får.

Det är inte bra. Jag måste skärpa mig, men jag tror inga nya pooler, nya funktioner eller nya forumtrådar kan ändra på den saken. Det är helt enkelt upp till mig att ta mig i kragen.

Om Janne fullbordar detta nominerar jag honom till månadens medlem.

Arleklint skrev:

Det är ju kanon om fler kommenteras, men en fråga jag tycker är lite väsentlig är också om man verkligen ska lägga allt på andra med att man laddar upp? Alltså, om jag laddar upp en bild, tänker inte till särskilt om varför och rannsakar mig speciellt. Men jag ska ändå räkna med och ha din hjälp, för det är ju bara du som kommenterare ska skärpa dig? Eller behöver jag som laddar upp också förändra något då?

lottawe skrev:
Det är ju kanon om fler kommenteras, men en fråga jag tycker är lite väsentlig är också om man verkligen ska lägga allt på andra med att man laddar upp? Alltså, om jag laddar upp en bild, tänker inte till särskilt om varför och rannsakar mig speciellt. Men jag ska ändå räkna med och ha din hjälp, för det är ju bara du som kommenterare ska skärpa dig? Eller behöver jag som laddar upp också förändra något då?

Hur du, och om du, tänker till när du laddar upp en bild påverkar inte mig då jag kommenterar den.

Att kommentera och bilda mig en uppfattning om bilden är lärorikt för mig oavsett fotografens tanke.

Jag är inne på Heikkinens linje. Om inflödet överlag är stort och håller vardagskvalitet är det högst mänskligt att man tröttnar. För att få kommentarer krävs idag att man sticker ut ordentligt, plåtar naket/udda eller har en fanclub som bevakar ens uppladdningar.
Själv orkar jag oftast inte bläddra mer än ett par tre sidor i Bildkritik.
En "elitpool" kan vara ett grepp men jag föreslår att man städar upp i kritikpoolerna först. Annars får de som inte tar sig vidare till den harva vidare som det är idag.
Christer publicerade härom dagen statistik som visade att det inte var gratisåkarna som var största problemet vad gäller inflödet. Mitt förslag är då att uppladdningskvoterna stryps ordentligt. Förslagsvis tar man även ett krafttag mot kortkommenterandet och kanske även utser ett par värdar för poolerna som enbart koncentrerar sig på att bilder ligger i rätt pool samt håller en förväntad kvalitet.
Det sista har i andra trådar visat sig vara väldigt känsligt vilket är fullt begripligt. Men till syvende och sist finns det nog ingen annan utväg?

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar