Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Bofoto2 skrev:
Jag trodde att "K20D" var fördröjd pga fabriks justeringar, men om den kommer i vår kanske det har med sensorn att göra, Samsung kanske inte var klar med den? Eller den kanske har utvecklats vidare pga vad Pentax sett hos A700, 300D och D40?

Men om K20D hamnar på 14-15.000:- så är det inte en ersättare till K10D egentligen, utan en kamera i ett högre segment. K200D låter mer som en ersättare till K100D Super, men undrar om inte K100D Super blir kvar ett tag som budget kamera. En 8000:- kamera tror jag oxå dyker upp, alla som inte vill ha en instegskamera är inte beredda att betala 14 lappar.

Jo, Hoya drog tillbaka lanseringen på grund av uppgraderingar man ville göra i fabriken och medan fabriken justerades så valde man att justera kameran vidare också.

Det finns ingen indikation från Pentax om priset på K10D's efterföljare än. De räknar den som tillhörande samma produktsegment (avancerad amatör/semi-pro) som K10D. Den blir dyrare än K10D, men hur mycket dyrare är inte klart än.

K100D's efterföljare hamnar mot EOS 400D och E-510 i pris. Dyrare än dagens K100D, men troligen något billigare än K10D. Det blir en K10D i K100D's design, mer inriktad mot vanliga konsumenter och nybörjare. Trots detta så kommer K100D's efterföljare ha en del saker som man traditionellt förknippar med mer professionella modeller, vilket gör den unik i sitt segment. Det blir en mix av semi-pro och instegsmodell.

En ren instegskamera, släpps inte av Pentax. Marknaden och marginalerna är för små. Däremot så kan det komma en Samsung... Jag vet inget om deras nya modeller.

Pentax delar upp i:
Avancerad amatör/semi-pro: K10D och dess efterföljare.
Standard/basnivå: *ist DS, K100D och dess efterföljare.
Insteg: *st DL, K110D, kommer ingen efterföljare.

Hälsar
R
 
Slegge skrev:
....Jag ska köpa ett ljuskänsligt fast normalobjektiv.....
Så jag tänkte om, och har nu kommit fram till att jag istället ska köpa FA 35mm f2.
Men jag såg nu på Pentax roadmap över kommande objektiv att ett DA 35mm SDM är på gång, är det värt att vänta på det istället? Kommer det skilja mycket i pris? Är det troligt att det presenteras i januari tillsammans med de andra kommande Pentaxprodukterna?
MVH Sebbe
FA35/2 har funnits en 10-15år så den har nog betalat sina utvecklings kostnader, därav ett hyggligt pris.
DA35 SDM är det svårt att gissa ett pris på pga att vi inte vet ljusstyrkan, om det blir 1,4 och med tanke på fokusmotor och tätningar nånstans över 5000:-, kanske över 6000:-.
 
Roland Mabo skrev:
Jo, Hoya drog tillbaka lanseringen på grund av uppgraderingar man ville göra i fabriken och medan fabriken justerades så valde man att justera kameran vidare också........ Hälsar R
Ja, det blir nog ett getingbo i instegsklassen...där är Samsung duktiga, så småningom kanske det kommer en Samsung kamera med Pentax logga...

Kanske K20D kommer att kriga i samma prisklass som Canon 40D, och då är den överkomlig för mig, även om jag kanske står över som nybliven K10D GP ägare.
Tack för info.
 
kommer de köra med två modeller eller kommer tex k10d att ha en fortsatt tillverkning när de nya modellerna kommer?
 
Nej, det finns inga bilder än. Varken officiella eller läckta. Eller ja... det finns skojbilder, alltså fejkade i Photoshop, men inga som visar hur kameran verkligen ser ut.

Jag kan dock säga att den i stort har samma design som K10D - vilket är bra för då passar tillbehören (som BG-20 greppet). Det som skiljer är några knappar och reglage, och så skärmen bak som är större.

Hälsar
R
 
Autofokusen?

Är det bara jag eller någon mer som tycker autofokusen känns ite långsam och ibland lite okorrekt på K10:an?

Någon som vet om det blir någon förbättring av fokusen på nästa modell. Har testat D300:an och den känns både mer exakt och mycket tystare och smidigare!

Kommer det att gå att justera bak och fram fokus på nästa Pentax? skulle vara väldigt uppskattat!
 
nikon kör väl mest med fokusmotorn i objekivet, vilket oftast gör dem tystare. det är bara pentaxs nya optik som har det. jag upplever oftast inte fokusmotorn som störande på min K10, men kämfört med Canon eller Nikon så låter dne mer det är helt klart.beror lit epå objektivet också, mina ljusstarka, fasta gluggar låter mindre än mina rappliga zoomar.
 
Re: Autofokusen?

Crelle skrev:
Har testat D300:an och den känns både mer exakt och mycket tystare och smidigare!

Kommer det att gå att justera bak och fram fokus på nästa Pentax?

Pentax SDM objektiv med motorn i objektivet istället för i kameran, är betydligt tystare än när man kör med objektiv som använder kamerans motor. Denna lösning finns redan idag till K10D.

Det går att justera fram och bakfokus redan på dagens K10D (delvis görs det via speciell mjukvara som körs i en Windows-maskin, via USB-porten. K10D kan med detta lagra olika inställningar för olika objektiv, inställningarna är kopplade till varje objektivs unika kod), men huruvida det kommer en fullt utbyggd och användbar lösning för detta för vanliga användare i den nya kameran - det vet jag faktiskt inte.

Hälsar
R
 
Re: Autofokusen?

Crelle skrev:
Är det bara jag eller någon mer som tycker autofokusen känns ite långsam och ibland lite okorrekt på K10:an?


Jag tycker att det är väldigt olika med den saken med olika objektiv. Min Sigma 18-50/2,8 på K10D upplever jag exempelvis som väldigt snabb och korrekt. Med Samsung 50-200 så är det segare och mer tveksamt, men det beror väl på två faktorer: 1) Sigman är ljusstarkare vilket gör det lättare för autofokussystemet att arbeta. 2) Det är kortare väg mellan ändlägena på Sigman än Samsungen.
Kameran verkar inte vara den enda faktorn m.a.o.

/Peter
 
Det börjar brännas

Av den senaste tidens rykte och kamerasläpp så verkar det som om de två stora får se sig om så de inte får rövhåren svedda!
 
Roland Mabo skrev:
I en konventionell lösning så uppnås högt ISO genom att signalen ut från sensorn förstärks. Med denna lösning så förstärks även bruset - både det brus som kommer direkt från sensorn och det brus som beror på andra faktorer. Den här lösningen tillåter en förstärkning av signalen på hur mycket som helst, men det är mer av akademiskt intresse eftersom bruset blir ohållbart. K10D skulle rent tekniskt kunna ha ISO 3200 eller ISO 6400, men det är inte valt eftersom bruset blir så högt så bilden blir omöjlig att använda.

VAD SÄGER DU ?????

Pentax har valt en annan teknisk lösning för att skapa högt ISO än i andra sensorer. Fördelen är bruset inte blir högre vid hög ISO (bruset förstärks inte), nackdelen är att det finns en teknisk begränsning för hur mycket ISO man kan kräma ut. Begränsningen ligger inte i brusnivån, utan i tekniken för hur man skapar ISO.

VAD MENAS????

Det exakta ISO-omfånget är för tidigt att uttala sig om än, eftersom det kan skilja mellan testexemplaren och den slutgiltiga produktionsversionen. (Prototyperna av K10D hade större ISO omfång än produktionsmodellen).

Dock så kan jag nog säga som så att den som förväntar sig ISO 6400 eller högre troligen blir besviken. Om det vore tekniskt möjligt att få en signal motsvarande ISO 6400, skulle brusnivån vara lägre på ISO 6400 med Pentax lösning jämfört med konventionella sensorer, men det går inte att skapa så höga ISO tal än med Pentax lösning. Detta kommer säkert lösa sig i framtida versioner av sensorn.

VAD MENAR DU HÄR ????



Pentax lösning saknar alltså konventionell förstärkning av signalen ut från sensorn för att uppnå högt ISO tal. Det är löst på ett annat sätt.

PÅ VILKET SÄTT DÅ ????

Så glöm kopplingen mellan högt ISO och brusnivån, det är inte brusnivån som är begränsningen i detta fall. För att förstå Pentax måste man tänka på ett annat sätt än efter hur andra sensorer och signalväg för bildbehandling är uppbyggda.

GLÖM KOPPLINGEN- VAD MENAR DU ????
DET ÄR INTE BRUSNIVÅN osv
Hälsar
R

Totalt obegripligt

Hälsar Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.