ANNONS
Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Det börjar brännas

Tonyeagle skrev:
Av den senaste tidens rykte och kamerasläpp så verkar det som om de två stora får se sig om så de inte får rövhåren svedda!

Ja, det är absolut en spännande tid som vi lever i.

"The 14 megapixel sensor is real and beta reports are surfacing about very good noise performance. Yes, every new model from every brand always screams - "Best high ISO performance ever!" - but in this case it is not exagerated groundbreaking hype but a very satisfactory level of noise in relation to the higher pixelcount. Penmtax K20d beta testers are reporting beter performanmce compared to the 10 megapixel K10d.
"
http://stock-photo.blogspot.com/2007/11/pentax-k20d-on-show-at-pma-2008.html

:)

Hälsar
R
 
Men snälla Roland, jag är en person som gärna vill förstå saker. Du har nu liksom tidigare skrivit att Pentax har något nytt och revolutionerande på gång. Är det av samma dignitet då du skrev att Pentax nu använder 22bitars AD och vilka fördelar det medför ?
(inga vid detta datum jmf med andra som använder 14bitar osv)
Kan du vänligen svara mig på de frågor jag ställde i ditt föregående långa inlägg.

Jag är väldigt nyfiken på hur Pentax kan på ett annat sätt från alla andra tillverkare av kameror separera signal från brus.På vilket sätt skiljer sig denna cmos från exv Canon eller Nikon/Sony?

Hur är det möjligt?

Juliga Hälsningar Mikael
 
Senast ändrad:
Broder Mikael

Som jag tidigare har skrivit flera gånger:

Kamerorna valsar runt som betatest hos olika fotografer, återförsäljare och distributörer har fått information om kameror och tidsplan för objektiven, det skissas på marknadsplaner och funderas kring annonser, säljteam utbildas.

En del av denna information har även hittat till mig, men av respekt för mina källor så vill jag inte ge ut mer detaljerade tekniska specifikationer än vad som redan tidigare har läckt ut via andra. Det gör varken till eller från om jag skriver eller avstår om det som redan har kommit fram via andra på världens forum.

Vaga obegripliga hintar ger jag, jag är medvetet inexakt och mer exakt än så väljer jag att avstå från. Jag kan ge ut mer information, av respekt för det förtroende som mina källor har visat mig så väljer jag att avstå från att ge ut information som inte redan har kommit ut någon annanstans.

Vilket jag har talat om tidigare i denna tråd och en viss annan tråd, så detta vet du redan och nu ber jag dig respektera mitt val.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Jag har googlat-det finns massor av sk information, rykten osv.
Jag har därför skrivit ner och frågat min vän Anders Uschold i Tyskland om vad för inovativa förbättringar Pentax kan ha gjort.
I väntan på svar så är jag skeptiskt, speciellt till vad du skriver. Jag säger inte att du har fel, det kommer resultat snart att påvisa.
Men återigen är denna inovativa dignitet av samma kaliber som du basunerade ut när du påstod att Pentax 22bitar A/D skulle förändra världen och digitalfoto till fördel för Pentax?
Juliga hälsningar från Lund
Mikael
 
Senast ändrad:
Då vet du redan att betatestare har informerat om att redan en ofärdig och tidig testversion av kameran har lägre brus på höga ISO nivåer än vad K10D har, och detta utan att detaljer, textur och färgåtergivning har gått förlorad.

Jag ser ingen anledning till att tro att dessa betatestare ljuger. Faktum är att flera av dem tillhör bland de mest kritiska människorna som jag har kommit i kontakt med, vilket kan vara en av anledningarna till att de har valts av Pentax för att prova kameran "ute på fältet" s a s. Pentax är inte betjänta av ja-sägare, de ville ha den hårda nakna sanningen. Därför är det extra imponerande även dessa betatestare imponeras av den nya sensorns prestanda.

Sony åstadkommer lägre brus på sin 12Mp genom en lösning som tar bort mycket detaljer, enligt Dpreviews nyligen gjorda recension av Sony A700. Ä

Om Pentax lyckas med 14Mp med låga brusnivåer som Sonys 12Mp, utan att förlora i detaljer och textur på samma sätt som Sony - vore inte det imponerande? Jag skulle tycka det och det står jag för. Du skulle säkert inte tycka och det beror på en skillnad som du och jag har i våra respektive personligheter. Det beror säkert på den konstellation dina och mina planeter stod i när du respektive jag föddes, våra olika synsätt på världen, livet och digitalfotografering är inget jag hänger upp mig på och inget som jag störs av.

22 bitars ADC:n adderar mindre brus än en traditionell lösning skulle gjort i K10D, men det finns andra faktorer som Pentax inte kunde påverka och detta beror på att sensorn inte var tillräckligt bra uppbyggd i fråga om brustänkande.

Som du säkert vet så finns det många faktorer som ger upphov till brus i bilden.

Jag har aldrig påstått att en ADC förändrar världen. Jag tror på att människor kan förändra världen genom den förändring som de gör i sig själva - "Be the change you wish to see in the world". Hur du har kunnat få till det att jag menar att en produkt, ett ting, kan förändra världen, det är helt obegripligt för mig och den personliga tolkning du gör av det jag skriver tar jag därför helt avstånd ifrån.

Hur man förändrar världen är dock en alltför filosofisk diskussion för ett kameraforum så jag väljer inte att utveckla min syn här, men att koppla detta till en liten pryl i en kamera - det gör jag inte. Ingen pryl i en kamera kan bringa fred och frihet och harmoni till den värld vi lever i.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Intressant att du tar upp detta
Sony DSLR-A700 Horizontal LPH * 2200 2900
Vertical LPH 2100 2800
Canon EOS 40D Horizontal LPH 2100 2300
Vertical LPH 1800 2300
Nikon D300 Horizontal LPH 2200 2600
Vertical LPH 2100 2600
Olympus E-3 Horizontal LPH * 2100 2400
Vertical LPH * 1800 2200

Sony har högre uppmätt Lp/mm.Tror du inte i själva verket det beror på vilken aa-filter som används?
Mer än vilken brusreducering som ligger inlagd?Den är detsamma från Sony vad jag förstår.


Sedan Roland om Pentax gör ditten eller datten får väl en test utvisa.En jämförelse med exv Canon eller Nikon/sony
Mikael
 
Senast ändrad:
Broder Mikael

Jag tänker inte spekulera i eller diskutera Sonys lösning med dig i detta *Pentax*-forum och jag tänker ännu mindre göra det utifrån den lösning som Pentax har i sin nya kamera, mer än jag redan har gjort. Om du vill diskutera Sonys lösning, så rekommenderar jag dig i all vänlighet att vända dig till Sony-forumet.

Om du vill diskutera Sonys lösning i relation till Pentax nya kamera, så har jag redan givit ut den information som jag anser att jag kan göra utan att missbruka mina källors förtroende. Om jag går på djupet i en diskussion så bryter jag mot mina källors förtroende och det vill jag inte göra.

Det är viktigare för mig att visa respekt för mina källors förtroende, än att besvara dina detaljfrågor och jag ber dig återigen respektera detta. Tack!

Hälsar
R
 
Och då Roland säger jag, du har haft fel i så mycket, och att dina utsvävningar och prisandet av Pentax gör att jag ser dig som om du vore anställd av Pentax PR avdelning.
En framtida test får utvisa vad som kan anses vara rimligt i din utsago.

Ha en bra jul
Juliga hälsningar Mikael
 
Broder Mikael

Jag är absolut inte anställd av Pentax på något sätt.

Vi har olika synsätt på saker och ting, jag har inget problem med det. Du verkar däremot ha det. Jag beklagar det, men jag ser inte det som mitt problem. Jag tycker som jag gör och jag kommer fortsätta med mina underbara utsvävningar och härliga inlägg, därför att jag är sådan som person.

Jag önskar dig en härlig jul.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Ja vi har olika synsätt, speciellt om man av okunskap inte kan skilja på saker och ting.Uttalar sig gärna, som om detta vore sanningar.
Hur var det nu med Sonysensorn, har den samma brusreducering? Men kamerorna har , uppvisar olika upplösning?
Beror det på brusreduceringen eller möjligen på aa-filtret?
LP/mm är uppmätt i lågt isotal där ev brusreducering inte bör påverka-eller hur
GOD JUL
Mikael.
 
macrobild skrev:
Ja vi har olika synsätt, speciellt om man av okunskap inte kan skilja på saker och ting.Uttalar sig gärna, som om detta vore sanningar.
Hur var det nu med Sonysensorn, har den samma brusreducering? Men kamerorna har , uppvisar olika upplösning?
Beror det på brusreduceringen eller möjligen på aa-filtret?
LP/mm är uppmätt i lågt isotal där ev brusreducering inte bör påverka-eller hur
GOD JUL
Mikael.

Har du några nyheter om nya produkter från Pentax?
 
Jag avslutar med att jag kommer aldrig att gilla läget när någon som du skriver en massa saker som inte kan verifieras.
Ledsen Roland, i mina ögon är du inte trovärdig.
Avslutar härmed.
Och en god jul på dig

Mikael
 
tobias- skrev:
Har du några nyheter om nya produkter från Pentax?

Absolut inte mer än vad du själv kan googla dig fram till, däremot har jag frågat en person som bör veta om vad som är på gång.

Om du därmed menar att Roland kan sitta på diverse information så blir mitt svar, han kan inte förmedla mer än rykten.Eller har Roland betat testat kameran, jämfört den med andra exv Canon, Nikon??

Mikael
 
Jag kan inflika att de saker som skrivs här, om nya kamerorna även om ryktena inte är sanna så ger det mig hopp om Pentax.

Jag har skrivit tidigare att jag vill byta system, jag vill i princip göra det fortfarande om jag fick chansen att byta ut min nuvarande utrustning mot likvärdig Nikon. Men, leverar Pentax nu en kamera som mäter sig upp med en D300 så kommer jag vara kvar :)
 
macrobild skrev:
Jag avslutar med att jag kommer aldrig att gilla läget när någon som du skriver en massa saker som inte kan verifieras.
Ledsen Roland, i mina ögon är du inte trovärdig.

Broder Mikael

Jag har redan förklarat för dig flera gånger att jag väljer att inte gå in på en detaljdiskussion om Pentax nya kamera av respekt för dem som har givit mig information i förtroende.

Om jag skulle göra det, så skulle det ändå inte gå att verifieras eftersom Pentax förnekar tekniska specifikationer innan den offentliga pressvisningen har ägt rum.

Om jag inte är trovärdig på grund av detta, så bjuder jag på det. :)

Jag ber dig nu för tredje gången att vara så vänlig och respektera mitt val.

Hälsar
R
 
macrobild skrev:
Absolut inte mer än vad du själv kan googla dig fram till, däremot har jag frågat en person som bör veta om vad som är på gång.

Om du därmed menar att Roland kan sitta på diverse information så blir mitt svar, han kan inte förmedla mer än rykten.Eller har Roland betat testat kameran, jämfört den med andra?
Mikael

Som jag uppfattat det så försöker han ge en bild på vad som försigår, inte nödvändigtvis konkreta saker, men saker som låter ganska rimligt.

Och det är det vi diskuterar i denna forumtråd, så låt oss fortsätta med det
 
tobias- skrev:
Jag kan inflika att de saker som skrivs här, om nya kamerorna även om ryktena inte är sanna så ger det mig hopp om Pentax.

Jag har skrivit tidigare att jag vill byta system, jag vill i princip göra det fortfarande om jag fick chansen att byta ut min nuvarande utrustning mot likvärdig Nikon. Men, leverar Pentax nu en kamera som mäter sig upp med en D300 så kommer jag vara kvar :)

Det vet du först när en test är gjord, inte att lyssna på en viss person här på forumet som tycks ha en uppgift, basunera ut Pentax förträfflighet
Mikael
 
macrobild skrev:
Om du därmed menar att Roland kan sitta på diverse information så blir mitt svar, han kan inte förmedla mer än rykten.Eller har Roland betat testat kameran, jämfört den med andra exv Canon, Nikon??

Jag kan förmedla mer än rykten om jag skulle vilja det eftersom jag har tagit del av dokument som innehåller mer information än ryktena visar. Av respekt för mina källors förtroende så väljer jag att inte släppa ut mer information än det som redan kan googlas fram.

Jag förstår din önskan Mikael, men ber dig vänligt visa förståelse för att jag inte vill svika mina källors förtroenden.

Jag har inte beta-testat kameran, det är ingen hemlighet att jag inte har gjort det, och är man intresserad av vad beta-testare säger så kan även den informationen googlas fram. Några av dem har varit väldigt öppna om dess bildkvalitet, om än med reservationen att den slutliga produktionsmodellens bildkvalitet är högre än ofärdiga betaexemplar.

Hälsar
R
 
JOJO, men du är jäkligt snabb att förmedla detta.
Har någon jämförelse gjorts med någon annan tillverkare, enligt dina källor?
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.