Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
quarc skrev:
Det är ju möjligt att man lyckats sänka bruset utan att skada bilden på ett synligt sätt, men egentligen finns det bara två sätt att minska bruset på riktigt. Större pixlar, eller så måste man kyla sensorn rejält
Sorry Peter, men det finns faktiskt ett tredje sätt och det hör samman med hur man förstärker signalen för att uppnå ett högre ISO. Det är *där* Pentax lösning ligger och den är unik. Denna lösning gör att bruset inte förstärks och det sker utan signalbehandling efteråt, det sker utan förlust av upplösningen och detaljrikedomen. Jag är ledsen, men jag kan inte gå in i detta mer i detalj.
I samband med den officiella presentationen så är min övertygelse den att Pentax kommer släppa diagram som visar hur detta fungerar för att man ska förstå det. Det är svårt att förklara i text, men det handlar om att lösa att brus uppstår istället för att sänka bruset efter att det har uppstått.
För att sänka bruset ytterligare, så finns möjligheten att slå på senaste generationens mjukvarubaserad brusreducering, men den sker på bekostnad av detaljrikedom och upplösning. Redan utan att denna är inkopplad så är brusnivån lägre än Sonys 10Mp CCD i K10D på höga ISO.
(och då kör K10D ändå viss mjukvarubaserad brusreducering...).
Det är en oerhört imponerande lösning som Pentax har kommit på. Istället för att ta efter någon annan så har Pentax gjort ny grundforskning och byggt "från scratch" och i det sett nya lösningar.
Hälsar
R
Senast ändrad: