Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
quarc skrev:
Det är ju möjligt att man lyckats sänka bruset utan att skada bilden på ett synligt sätt, men egentligen finns det bara två sätt att minska bruset på riktigt. Större pixlar, eller så måste man kyla sensorn rejält

Sorry Peter, men det finns faktiskt ett tredje sätt och det hör samman med hur man förstärker signalen för att uppnå ett högre ISO. Det är *där* Pentax lösning ligger och den är unik. Denna lösning gör att bruset inte förstärks och det sker utan signalbehandling efteråt, det sker utan förlust av upplösningen och detaljrikedomen. Jag är ledsen, men jag kan inte gå in i detta mer i detalj.

I samband med den officiella presentationen så är min övertygelse den att Pentax kommer släppa diagram som visar hur detta fungerar för att man ska förstå det. Det är svårt att förklara i text, men det handlar om att lösa att brus uppstår istället för att sänka bruset efter att det har uppstått.

För att sänka bruset ytterligare, så finns möjligheten att slå på senaste generationens mjukvarubaserad brusreducering, men den sker på bekostnad av detaljrikedom och upplösning. Redan utan att denna är inkopplad så är brusnivån lägre än Sonys 10Mp CCD i K10D på höga ISO.
(och då kör K10D ändå viss mjukvarubaserad brusreducering...).

Det är en oerhört imponerande lösning som Pentax har kommit på. Istället för att ta efter någon annan så har Pentax gjort ny grundforskning och byggt "från scratch" och i det sett nya lösningar.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Jahapp

Blev stressad, köpte på mig en markIII då jag hade massa slantar i firman som jag ville slippa skatta bort, av det jag läser här kanske det var dumt... Men men, har suttit ikväll och knappat mig genom canonen, verkar fin men jag har inte hittat pentaxknappen och saknar redan fn-knappen på pentax. Men det är markIII brusegenskaper och snabbhet (fokus och fps) som fick mig att köpa in mig i deras system. Men hade verkligen önskat att Pentax skulle släppt sina grejer innan bokföringsårets slut... Hoppas att det inte är en allt för stört tokigt bra produkt de släpper, då sitter jag ju lite schabbigt till...

Summa sumario, Pentax har ett fett bra tänk men synd bara att de inte vågar satsa mot proffsmarknaden (uppgifter från dem själva).

// JM
 
För Pentax gäller i första hand nu att satsa på efterföljarna till K100D och K10D innan de satsar på den absoluta proffsmarknaden. Redan K10D's efterföljare kommer svara upp mot proffsens krav på upplösning, lågt brus, dynamiskt omfång och snabbhet (även om toppfarten sker på viss bekostnad av upplösningen) - dock utan att kosta som en proffskamera. Majoriteten av försäljningen på marknaden sker inom dessa segment och därför är det absolut viktigast för Pentax att satsa på dessa segment först.

Till Photokina 2008 i September kan det komma nyheter om produkter som är ännu mer inriktade mot proffsen. Pentax pekade mot detta redan i intervjun från våren 2007 i Digital Camera Watch Impress som jag har länkat till tidigare, att efter att K10D och K100D's produktsegment har fått nya produkter så kan Pentax lägga utvecklingsresurser på proffsmarknaden.

Hälsar
R
 
inte så lite sugen på K20D man blev nu...hade redan bestämt mig för att uppgradera in K100d... vad kan K20d gå på säg?
14-15' är nog gränsen för mig...
 
Kameran släpps ut på marknaden till våren, det finns inga uppgifter om prisnivå än. Min personliga gissning är att den kommer hamna mellan EOS 40D och Sony A700 i pris.

Hälsar
R
 
Jag har också funderat lite över kommande produkter från Pentax.

Jag ska köpa ett ljuskänsligt fast normalobjektiv.

Då tänkte jag först på FA 50mm f1.4, men det blir lite väl tight med brännviddsförlängningen med min K10D.

Så jag tänkte om, och har nu kommit fram till att jag istället ska köpa FA 35mm f2.

Men jag såg nu på Pentax roadmap över kommande objektiv att ett DA 35mm SDM är på gång, är det värt att vänta på det istället? Kommer det skilja mycket i pris? Är det troligt att det presenteras i januari tillsammans med de andra kommande Pentaxprodukterna?

MVH
Sebbe
 
I samband med den officiella presentationen av de nya kamerorna kommer även en presentation av nya objektiv.

De objektiv som väntas lanseras först (under våren 2008) är:
DA Star 200 f/2,8
DA Star 300 f/4
DA Star 60-250 f/4
DA 55-300 f/4-5.6
DA 35 f/2,8 Macro Limited

DA 35 SDM, DA Star 55 f/1,4 och DA 17-70 f/4 AL ED (ersätter eller kompletterar nuvarande 16-45 f/4) väntas tidigast till hösten - jag tror inte att Pentax kommer släppa ett definitivt lanseringsdatum för dessa på presskonferensen i Januari eftersom de objektivens lansering ligger så långt fram i tiden.

Pentax arbetar även på ny snabb vidvinkelzoom, nya längre telen och en eller två teleförlängare med SDM och översättning av brännvidden för SR-systemet (alltså att förlängningsfaktorn adderas till brännvidden så att SR kan fungera optimalt). Mer om dessa väntas på Photokina i September.

Dessvärre så finns det en begränsning för hur många objektiv Pentax kan släppa per år, detta beror på att det tar tid och kapacitet att justera in fabriken för varje nytt objektiv. Så Pentax utvecklar fler objektiv än fabriken hinner med att sätta i produktion, utvecklingsavdelningen ligger alltså före tillverkningen.

Pentax färdigställde nyligen en ny objektivfabrik, men de borde redan bygga en till! Hur det blir med den saken beror på hur vårens produktlanseringar tas emot av marknaden.

Hälsar
R
 
Tack för ditt svar, det hjälpte, nu tror jag allt att det blir ett FA 35/2.

Du är clearly Informationskällan Nr.1, hehe.

MVH
Sebbe
 
:) Det är bara några veckor kvar till presentationen i Januari och ju närmare presentationen, desto mer information sippras ut...

Kamerorna valsar runt som betatest hos olika fotografer, återförsäljare och distributörer har fått information om kameror och tidsplan för objektiven, det skissas på marknadsplaner och funderas kring annonser, säljteam utbildas.

En del av denna information har även hittat till mig, men av respekt för mina källor så vill jag inte säga detaljerade tekniska specifikationer mer än vad som redan tidigare har ryktats om.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Vi diskuterar detta redan i tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=85303

Kortfattad så är svaret:
24 januari 2008 håller Pentax presskonferenser där nya produkter visas upp - nya kameror och nya objektiv.

Pentax efterföljare eller uppgradering av K10D betatestas nu över världen för finjustering av firmware.

Rykten säger följande:
* 14Mp CMOS APS-C, utvecklad av Pentax - troligen tillverkad av Samsung
* 14 bit färgdjup (eventuellt 16 bit)
* 3" LCD
* Live-view
* 6 - 8 bps
* Nyutvecklad färgmatris som ger utökat dynamiskt omfång och lägre brus på höga ISO
* Förbättrat skakreduceringssystem
* Samma chassi och dimensioner som K10D, så dagens tillbehör - inklusive batterigreppet - passar
* Vädertätningen bibehålls
* Prisnivå väntas motsvara Sony A700, alltså något under Nikon D300

Hälsar
R

Stämmer det där så har pentax en grymt bra kamera på gång! Gäller att den kan prestera också förståss, men det ser onekligen mycket bra ut!
 
I stort stämmer det, några saker har justerats i detaljerna, medan annat "hänger i luften" beroende på vad Pentax slutligen bestämmer sig för i produktionsversionen - den informationen är fortfarande väldigt hemlig. Den information som hitills har sipprat ut gäller betaversionerna av kameran, och den informationen om teknisk specifikation är inte fullständig, det finns "oklara hål". Något måste man ju ha kvar till presentationen i Januari också... :)

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
I stort stämmer det, några saker har justerats i detaljerna, medan annat "hänger i luften" beroende på vad Pentax slutligen bestämmer sig för i produktionsversionen - den informationen är fortfarande väldigt hemlig. Den information som hitills har sipprat ut gäller betaversionerna av kameran, och den informationen om teknisk specifikation är inte fullständig, det finns "oklara hål". Något måste man ju ha kvar till presentationen i Januari också... :)

Hälsar
R
haru nån info om max ISO på K20D då?
om det nu är så bra brusegenskaper så borde det bli 5 siffriga ISO tal i alla fall
 
reine vindebro skrev:
haru nån info om max ISO på K20D då?
om det nu är så bra brusegenskaper så borde det bli 5 siffriga ISO tal i alla fall

I en konventionell lösning så uppnås högt ISO genom att signalen ut från sensorn förstärks. Med denna lösning så förstärks även bruset - både det brus som kommer direkt från sensorn och det brus som beror på andra faktorer. Den här lösningen tillåter en förstärkning av signalen på hur mycket som helst, men det är mer av akademiskt intresse eftersom bruset blir ohållbart. K10D skulle rent tekniskt kunna ha ISO 3200 eller ISO 6400, men det är inte valt eftersom bruset blir så högt så bilden blir omöjlig att använda.

Pentax har valt en annan teknisk lösning för att skapa högt ISO än i andra sensorer. Fördelen är bruset inte blir högre vid hög ISO (bruset förstärks inte), nackdelen är att det finns en teknisk begränsning för hur mycket ISO man kan kräma ut. Begränsningen ligger inte i brusnivån, utan i tekniken för hur man skapar ISO.

Det exakta ISO-omfånget är för tidigt att uttala sig om än, eftersom det kan skilja mellan testexemplaren och den slutgiltiga produktionsversionen. (Prototyperna av K10D hade större ISO omfång än produktionsmodellen).

Dock så kan jag nog säga som så att den som förväntar sig ISO 6400 eller högre troligen blir besviken. Om det vore tekniskt möjligt att få en signal motsvarande ISO 6400, skulle brusnivån vara lägre på ISO 6400 med Pentax lösning jämfört med konventionella sensorer, men det går inte att skapa så höga ISO tal än med Pentax lösning. Detta kommer säkert lösa sig i framtida versioner av sensorn.

Pentax lösning saknar alltså konventionell förstärkning av signalen ut från sensorn för att uppnå högt ISO tal. Det är löst på ett annat sätt.

Så glöm kopplingen mellan högt ISO och brusnivån, det är inte brusnivån som är begränsningen i detta fall. För att förstå Pentax måste man tänka på ett annat sätt än efter hur andra sensorer och signalväg för bildbehandling är uppbyggda.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Sorry Peter, men det finns faktiskt ett tredje sätt och det hör samman med hur man förstärker signalen för att uppnå ett högre ISO. Det är *där* Pentax lösning ligger och den är unik. Denna lösning gör att bruset inte förstärks och det sker utan signalbehandling efteråt, det sker utan förlust av upplösningen och detaljrikedomen. Jag är ledsen, men jag kan inte gå in i detta mer i detalj.

I samband med den officiella presentationen så är min övertygelse den att Pentax kommer släppa diagram som visar hur detta fungerar för att man ska förstå det. Det är svårt att förklara i text, men det handlar om att lösa att brus uppstår istället för att sänka bruset efter att det har uppstått.

För att sänka bruset ytterligare, så finns möjligheten att slå på senaste generationens mjukvarubaserad brusreducering, men den sker på bekostnad av detaljrikedom och upplösning. Redan utan att denna är inkopplad så är brusnivån lägre än Sonys 10Mp CCD i K10D på höga ISO.
(och då kör K10D ändå viss mjukvarubaserad brusreducering...).

Det är en oerhört imponerande lösning som Pentax har kommit på. Istället för att ta efter någon annan så har Pentax gjort ny grundforskning och byggt "från scratch" och i det sett nya lösningar.

Hälsar
R
Låter som om Pentax kommit på ett smart sätt att bryta mot någon naturlag, skall bli spännande att se vad de hittat på. Skall nog ställa mig i kö på K20 osett precis som jag gjorde på K10 :)
 
Det är väldigt smart gjort och väldigt enkelt - som de flesta smarta lösningar brukar vara. Lösningen tillhör kategorin "otroligt att ingen har kommit på det förut". :) Ibland ser man inte skogen för alla träden som står i vägen... :)

Nej, några naturlagar har Pentax inte brutit. Däremot är orsakerna till brus mer komplicerat än vad många tror. Pentax har försökt att lösa uppkomsten av brus istället för att sänka bruset efteråt. Det finns visst brus kvar, men inte lika mycket som i en traditionellt tänkt lösning.

Definitivt så har den nya kameran lägre brus på höga ISO tal än vad K10D uppvisar, även i testexemplaren med ofärdig mjukvara. Det går att sänka bruset ytterligare genom mjukvarubaserad brusreducering och den möjligheten kommer också att finnas för den som vill.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:

Dock så kan jag nog säga som så att den som förväntar sig ISO 6400 eller högre troligen blir besviken.
R
då blir jag nog lite besviken...
ja hade egentligen viljat ha en kamera med väldigt högt ISO valbart så man hela tiden har valmöjligheten att avväga mellan brus och rörelseoskärpa...
även om det innebär att vid hööööööga ISO så ser bilden ut som en VGA mobil kamera...

men kan man fota i ISO 1600 med samma brus som ISO 200 så skulle jag nog vara ganska nöjd i slutet på dagen i alla fall....
 
Jag reserverar mig om ISO-nivåer eftersom kamerans mjukvara inte är färdig än och den tekniska information som jag har tagit del av är ofullständig, så detta med ingen ISO 6400 eller högre är min personliga gissning utifrån den information som jag har - och den informationen är några veckor gammal. Saker kan alltså fortfarande ändras i produktionsmodellen. De finjusterar fortfarande.

Hälsar
R
 
Det går naturligtvis att ställa iso 1600 eller 3200 och exponerings kompensationen på -2 eller -3 och dra upp vid framkallninngen.
 
Jag trodde att "K20D" var fördröjd pga fabriks justeringar, men om den kommer i vår kanske det har med sensorn att göra, Samsung kanske inte var klar med den? Eller den kanske har utvecklats vidare pga vad Pentax sett hos A700, 300D och D40?

Men om K20D hamnar på 14-15.000:- så är det inte en ersättare till K10D egentligen, utan en kamera i ett högre segment. K200D låter mer som en ersättare till K100D Super, men undrar om inte K100D Super blir kvar ett tag som budget kamera. En 8000:- kamera tror jag oxå dyker upp, alla som inte vill ha en instegskamera är inte beredda att betala 14 lappar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.