macrobild skrev:
Årets vinnare är utan tvivel Nikon, det kan ses i jämförelse med andra om vi talar om signalnivå /brus.Dvs förmåga att fotografera i lågljussituationer, med det kommer dynamiskt omfång och färgåtergivning.
Nu har jag några klipp från Roland som jag vill ha svar på. Detta Roland är din egen utsago.Dvs dina egna ord hämtat från det du skriver.
.Pentax har valt en 22 bitars A/D omvandlare, bl a just för att få ner bruset till lägsta möjliga nivå. (enda kameran på marknaden med 22 bitars A/D).
SVAR: HUR DÅ? Ingen test vidimerar det du nu säger.Hittar du på?
.Förbättrat dynamiskt omfång och utökad graduering, bättre bevarandet av högkontrast i bilden, sägs vara det som 22 bitars A/D:n ger.
SVAR: Hur kan det dynamiska omfånget bli bättre med en 22 bitars A/D ? Dynamiska omfånget är vad det är . Menar du att den visulla indelningen av det tonala omfånget skulle ses i jämförelse med 14 bitar
.Konsesus - att man aldrig ska lyssna på användarna? Man ska tydligan lyssna på en viss Hr Phil Askey istället för det är han som bestämmer vad andra ska tycka.
Igen, jag häpnar.
SVAR: VARFÖR inte lyssna på Askey, hans kunskaper är vida dina egna. Du ger uttryck för dina egna åsikter.
.ingen av dem har 22 bitars A/D omvandlare och därmed saknar de 22 bitars bildhantering
Svar: JAHA och vadå? Ingenstans kan det påvisas att 22bitar skulle vara bättre än exv 14
.Men snälla Martin, K10D har en 22 bitars A/D omvandlare. Jag förstår att det verkar otroligt för dig att Pentax lanserar ny teknik, men detta är faktiskt sanning//
SVAR: Sanning för Roland är inte detsamma som sanning för oss andra.
.Problemet nu är när man förstärker signalen (skruvar upp ISO), för då förstärker man samtidigt bruset. Andra tillverkares lösning för CMOS går ut på - enkelt uttryckt - att sänka bruset i signalen, men det är fortfarande så att bruset förstärks när man förstärker signalen.
SVAR: Vad prtatar du nu om Roland
.Sorry Peter, men det finns faktiskt ett tredje sätt och det hör samman med hur man förstärker signalen för att uppnå ett högre ISO. Det är *där* Pentax lösning ligger och den är unik. Denna lösning gör att bruset inte förstärks och det sker utan signalbehandling efteråt, det sker utan förlust av upplösningen och detaljrikedomen. Jag är ledsen, men jag kan inte gå in i detta mer i detalj.
SVAR: Nu blir det ännu mer kryptiskt. Vad menas med detta Roland?
.Pentax har valt en annan teknisk lösning för att skapa högt ISO än i andra sensorer. Fördelen är bruset inte blir högre vid hög ISO (bruset förstärks inte), nackdelen är att det finns en teknisk begränsning för hur mycket ISO man kan kräma ut. Begränsningen ligger inte i brusnivån, utan i tekniken för hur man skapar ISO.
SVAR: Här blir det än mer fantastiskt, jag har bett om svar, separeras bruset från signalen på ett annat sätt än vad exv Canon kan göra med sina 2 utläsningar, en signal en brus
Detta är några klipp från dig Roland, där du försöker övertyga andra om Pentax förträfflighet.
En person påpekar att inte ens ett digitalt bakstycker har en 22 bitars a/d.Vad är vinsten? Du svarar med Pentax förträfflighet, lika vagt som du gör i denna tråd.
Var finns ifrågasättandet?
Var finns jämförelser?
Du snackar skit om Phil Askey för hans test inte var som du hade förväntat dig.
Roland, i mina ögon är du inte trovärdig, mer en röst åt Pentax PR avdelning i Sverige.
Du snackar, och du gör det mycket.
VEM ÄR DU ROLAND ?
Om nu någon tar illa vid sig av denna rättframhet-läs det inte.
Mikael