Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
JOJO, men du är jäkligt snabb att förmedla detta.
Har någon jämförelse gjorts med någon annan tillverkare, enligt dina källor?
Mikael

Tack, jag tar det som en komplimang att jag är snabb. :)

Ja, jämförelse har gjorts med andra tillverkare (självklart! vad tror du egentligen? Att Pentax är helt blinda för vad andra tillverkare gör?) - men det är fortfarande så att de testexemplar som finns ute är ofärdiga testexemplar och alltså inte ger en helt rättvis bild av den färdiga produktionsmodellen.

Hälsar
R
 
Då önskar jag dig och dina källor all framgång med det Pentax håller på med, jag har fortfarande inte fått ihop hur signal och brus kan skiljas åt, eller hur ditt iso tal räknas ut på Pentaxvis. Spännande.
All lycka, Pentax måste ha kommit fram till något revolutionernde, du kan visserligen inte tala om vad men något är det.
Jag har bara en fundering, Kodak, Dalsa, Canon, Sony mfl måste ha missat något stort, och detta kan du inte förklara med hänvisning till dina källor.
En spännande testperiod ligger framför oss.

En god jul
PS . Jag har fortfarande inte sagt att du har fel Roland, bara det inte blir en 22A/D av det, det vore synd, eller hur.
Mikael
 
Broder Mikael

Du är självfallet varmt välkommen att tolka mig precis hur som helst i den här frågan, jag har medvetet varit vag och inexakt just för att det inte ska gå att begripa hur det är gjort - om jag verkligen talade om hur det är gjort så sviker jag ju mina källors förtroende.

För mig blir det en brusfri nyårsafton som alltid (jag nyttjar inte sånt), men för de som gillar brus önskar jag en riktigt brusig nyår - och dessutom en skön jul där vi kan tillåtas oss att bränna ut den röda kanalen i våra digitalkameror. Med alla röda tomtar och röda juleljus. :)

Hälsar
R
 
Dessutom har jag inte skrivit att Pentax har separerat signal från brus, det är din tolkning men jag har inte påstått det.

Jag har skrivit att man når höga ISO utan att brus förstärks. Måste bruset verkligen separeras för det? Ja, om det är en signal som innehåller just en massa brus. Och varför skulle signalen göra det?

Undvika brus är nyckeln. Då förstärks inte bruset, eftersom det är undviket.

Ja det är roligt tala i gåtor :) :) :)
Men du Mikael bjuder in det själv genom din ihärdighet i denna diskussion, så jag tillåter mig att lekfullt och vänligt driva lite med dig vänner emellan. :) :) :)

Jag hoppas du tar det med samma skratt och leende som jag skriver. :)
Hälsar
R
 
Spekulation Roland, spekulation från min sida.

Vi har en sensor som antas är gjord av antingen Samsung eller Sony, enskild pixelstorlek är 6 micrometer stor.
Estimerat antal pixlar är 14 miljoner.
Om inget revolutionerande har tagits fram jämfört med Canon eller Sony så har denna sensor en högre upplösning än motsvarande APS i exv Nikon d300 kamerorna, en något större enskild pixelyta.6,0 istället för 5,8

Vi får se vad detta betyder i praktiken i signanivå/brus, oavett det så har en 24 x 36mm stor sensor alltid fördelar över en mindre.

Ha en bra jul.
Mikael
 
Senast ändrad:
Touché min bäste Mikael,

du bemöter mitt skämt genom att tala om något helt annat - det hedrar dig. :) :) :)

Som du vet så handlar inte den här tråden om APS-C vs 24x36, men du är förlåten för att du helt enkelt inte kan låta bli att prata om 24x36 både här och där så fort du kommer åt. En ovana Mikael! :)

Det är ju ändå jul snart, så det får gå för den här gången. :) :) :)

Hälsar
R
 
ingen ovana bara ett faktum
Mikael

PS framtiden får utvisa med tester om det blir en ny 22A/D av ditt resonemang.
 
Mabo o Risedal, kan inte ni byta msn med varandra, fortsätta er diskussion där o sedan berätta för oss i forumet vad ni har kommit fram till?
Eller så väntar vi alla till Pentax har "kommit ut ur garderoben" i januari och då få reda på vad som släpps!


God Jul på er alla!
/Helal (en RIKTIGT nöjd K10D ägare!)
 
Spekulationer är alltid intresanta

Roland vill släppa begränsad info så vi kan tänka oss vad som är i görningen med Pentax.
Mikael vill ligga i frontlinjen vad gäller branschen rent tekniskt, eller vad han nu sysslar med yrkesmässigt?
Själv sitter jag här efter 2-3 groggar och försöker koncentrera mig på att skriva....

Med lite "i sig" funderar jag i stort lite vad som väntar om 5-10år, kameratillverkarna har nog förstått att det gäller att intressera fotograferna med nya finesser och hålla intresset uppe så att det inte blir som på 80-talet då kopaktkamerorna tog över...

Om man tittar på datormarknaden så verkar det som Microsoft m fl försöker hålla uppe intresset med mediadatorer mm.

Det verkar för mig som om Pentax har missat en del på uppdateringen av fabrikerna, med därav senare lansering av dom nya kamerorna, men det kanske kan tas igen i början på nästa år när dom kommer...
Sony har enligt mig varit senfärdiga med nya kameror som säkert har medfört tappning till andra märken.
Canon har inte legat i ledningen direkt i år med nya kamerorna och säkert tappat en del, även om de säger att nästa år....
Olympus E3 är bra men lockar nog inga nya köpare från andra märken...

Jag tycker att Årets vinnare är Nikon.
 
Årets vinnare är utan tvivel Nikon, det kan ses i jämförelse med andra om vi talar om signalnivå /brus.Dvs förmåga att fotografera i lågljussituationer, med det kommer dynamiskt omfång och färgåtergivning.

Nu har jag några klipp från Roland som jag vill ha svar på. Detta Roland är din egen utsago.Dvs dina egna ord hämtat från det du skriver.

.Pentax har valt en 22 bitars A/D omvandlare, bl a just för att få ner bruset till lägsta möjliga nivå. (enda kameran på marknaden med 22 bitars A/D).

SVAR: HUR DÅ? Ingen test vidimerar det du nu säger.Hittar du på?

.Förbättrat dynamiskt omfång och utökad graduering, bättre bevarandet av högkontrast i bilden, sägs vara det som 22 bitars A/D:n ger.

SVAR: Hur kan det dynamiska omfånget bli bättre med en 22 bitars A/D ? Dynamiska omfånget är vad det är . Menar du att den visulla indelningen av det tonala omfånget skulle ses i jämförelse med 14 bitar

.Konsesus - att man aldrig ska lyssna på användarna? Man ska tydligan lyssna på en viss Hr Phil Askey istället för det är han som bestämmer vad andra ska tycka.
Igen, jag häpnar.

SVAR: VARFÖR inte lyssna på Askey, hans kunskaper är vida dina egna. Du ger uttryck för dina egna åsikter.

.ingen av dem har 22 bitars A/D omvandlare och därmed saknar de 22 bitars bildhantering

Svar: JAHA och vadå? Ingenstans kan det påvisas att 22bitar skulle vara bättre än exv 14

.Men snälla Martin, K10D har en 22 bitars A/D omvandlare. Jag förstår att det verkar otroligt för dig att Pentax lanserar ny teknik, men detta är faktiskt sanning//

SVAR: Sanning för Roland är inte detsamma som sanning för oss andra.


.Problemet nu är när man förstärker signalen (skruvar upp ISO), för då förstärker man samtidigt bruset. Andra tillverkares lösning för CMOS går ut på - enkelt uttryckt - att sänka bruset i signalen, men det är fortfarande så att bruset förstärks när man förstärker signalen.


SVAR: Vad prtatar du nu om Roland

.Sorry Peter, men det finns faktiskt ett tredje sätt och det hör samman med hur man förstärker signalen för att uppnå ett högre ISO. Det är *där* Pentax lösning ligger och den är unik. Denna lösning gör att bruset inte förstärks och det sker utan signalbehandling efteråt, det sker utan förlust av upplösningen och detaljrikedomen. Jag är ledsen, men jag kan inte gå in i detta mer i detalj.

SVAR: Nu blir det ännu mer kryptiskt. Vad menas med detta Roland?

.Pentax har valt en annan teknisk lösning för att skapa högt ISO än i andra sensorer. Fördelen är bruset inte blir högre vid hög ISO (bruset förstärks inte), nackdelen är att det finns en teknisk begränsning för hur mycket ISO man kan kräma ut. Begränsningen ligger inte i brusnivån, utan i tekniken för hur man skapar ISO. 



SVAR: Här blir det än mer fantastiskt, jag har bett om svar, separeras bruset från signalen på ett annat sätt än vad exv Canon kan göra med sina 2 utläsningar, en signal en brus

Detta är några klipp från dig Roland, där du försöker övertyga andra om Pentax förträfflighet.
En person påpekar att inte ens ett digitalt bakstycker har en 22 bitars a/d.Vad är vinsten? Du svarar med Pentax förträfflighet, lika vagt som du gör i denna tråd.

Var finns ifrågasättandet?

Var finns jämförelser?

Du snackar skit om Phil Askey för hans test inte var som du hade förväntat dig.

Roland, i mina ögon är du inte trovärdig, mer en röst åt Pentax PR avdelning i Sverige.

Du snackar, och du gör det mycket.
VEM ÄR DU ROLAND ?

Om nu någon tar illa vid sig av denna rättframhet-läs det inte.

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Årets vinnare är utan tvivel Nikon, det kan ses i jämförelse med andra om vi talar om signalnivå /brus.Dvs förmåga att fotografera i lågljussituationer, med det kommer dynamiskt omfång och färgåtergivning.

Nu har jag några klipp från Roland som jag vill ha svar på. Detta Roland är din egen utsago.Dvs dina egna ord hämtat från det du skriver.

.Pentax har valt en 22 bitars A/D omvandlare, bl a just för att få ner bruset till lägsta möjliga nivå. (enda kameran på marknaden med 22 bitars A/D).

SVAR: HUR DÅ? Ingen test vidimerar det du nu säger.Hittar du på?


.Förbättrat dynamiskt omfång och utökad graduering, bättre bevarandet av högkontrast i bilden, sägs vara det som 22 bitars A/D:n ger.

SVAR: Hur kan det dynamiska omfånget bli bättre med en 22 bitars A/D ? Dynamiska omfånget är vad det är . Menar du att den visulla indelningen av det tonala omfånget skulle ses i jämförelse med 14 bitar

.Konsesus - att man aldrig ska lyssna på användarna? Man ska tydligan lyssna på en viss Hr Phil Askey istället för det är han som bestämmer vad andra ska tycka.
Igen, jag häpnar.

SVAR: VARFÖR inte lyssna på Askey, hans kunskaper är vida dina egna. Du ger uttryck för dina egna åsikter.

.ingen av dem har 22 bitars A/D omvandlare och därmed saknar de 22 bitars bildhantering

Svar: JAHA och vadå? Ingenstans kan det påvisas att 22bitar skulle vara bättre än exv 14

.Men snälla Martin, K10D har en 22 bitars A/D omvandlare. Jag förstår att det verkar otroligt för dig att Pentax lanserar ny teknik, men detta är faktiskt sanning//

SVAR: Sanning för Roland är inte detsamma som sanning för oss andra.


.Problemet nu är när man förstärker signalen (skruvar upp ISO), för då förstärker man samtidigt bruset. Andra tillverkares lösning för CMOS går ut på - enkelt uttryckt - att sänka bruset i signalen, men det är fortfarande så att bruset förstärks när man förstärker signalen.


SVAR: Vad prtatar du nu om Roland

.Sorry Peter, men det finns faktiskt ett tredje sätt och det hör samman med hur man förstärker signalen för att uppnå ett högre ISO. Det är *där* Pentax lösning ligger och den är unik. Denna lösning gör att bruset inte förstärks och det sker utan signalbehandling efteråt, det sker utan förlust av upplösningen och detaljrikedomen. Jag är ledsen, men jag kan inte gå in i detta mer i detalj.

SVAR: Nu blir det ännu mer kryptiskt. Vad menas med detta Roland?

.Pentax har valt en annan teknisk lösning för att skapa högt ISO än i andra sensorer. Fördelen är bruset inte blir högre vid hög ISO (bruset förstärks inte), nackdelen är att det finns en teknisk begränsning för hur mycket ISO man kan kräma ut. Begränsningen ligger inte i brusnivån, utan i tekniken för hur man skapar ISO. 



SVAR: Här blir det än mer fantastiskt, jag har bett om svar, separeras bruset från signalen på ett annat sätt än vad exv Canon kan göra med sina 2 utläsningar, en signal en brus

Detta är några klipp från dig Roland, där du försöker övertyga andra om Pentax förträfflighet.
En person påpekar att inte ens ett digitalt bakstycker har en 22 bitars a/d.Vad är vinsten? Du svarar med Pentax förträfflighet, lika vagt som du gör i denna tråd.

Var finns ifrågasättandet?

Var finns jämförelser?

Du snackar skit om Phil Askey för hans test inte var som du hade förväntat dig.

Roland, i mina ögon är du inte trovärdig, mer en röst åt Pentax PR avdelning i Sverige.

Du snackar, och du gör det mycket.
VEM ÄR DU ROLAND ?

Om nu någon tar illa vid sig av denna rättframhet-läs det inte.

Mikael

Road följer jag debattsvängarna utan att förstå alla tekninska utläggningar. Men jag som fotografrerat flitigt sedan sjuttiotalet har i alla fall insett Pentax förträfflighet i ett betydelsefullt avseende: Man kan utan problem använda urgamla men förträffliga gluggar på prisbillaga (ca 4000 - 5000 kr) digitala systemkamerahus. Det är suveränt för hjärta och plånbok. Sörjer bara att fabrikatets top-of-the line-modell inte också är lika kompetent i det avseendet som dess budgetsyskon.

God Jul
Uffe
 
macrobild skrev:
Årets vinnare är utan tvivel Nikon, det kan ses i jämförelse med andra om vi talar om signalnivå /brus.Dvs förmåga att fotografera i lågljussituationer, med det kommer dynamiskt omfång och färgåtergivning.

Nu har jag några klipp från Roland som jag vill ha svar på. Detta Roland är din egen utsago.Dvs dina egna ord hämtat från det du skriver.

Oavsett om du, Risedal, har rätt eller fel upplevs du inte i positiv dager. Jag hoppas du är medveten om detta. Jag hoppas du förstår att du offentligt attackerar en person. Det är inte snyggt nånstans oavsett hur bra du är på din sak, oavsett om du har rätt i allt du säger, så omfamnas det av infekterat språkbruk.

Du kan väl fundera på om du verkligen når ditt mål genom attack.

I all välmening,
Tobias
 
Vännen Mikael

1. När det gäller utökat dynamiskt omfång i K10D så har jag redan i tidigare diskussioner här länkat till en inställningsfil i XMP för Adobe som ger utökad dynamiskt omfång jämfört med Adobes standardprofil för Pentax. Att det ens går att få utökad dynamiskt omfång jämfört med Adobes standardprofil, visar att innehållet redan finns i RAW. Så problemet ligger i att Adobes standardprofil inte är optimerad för Pentax. Jag har länkat till den filen minst tre gånger tidigare i detta forum.

Nu svarar jag inte på fler frågor om K10D i denna diskussion eftersom denna tråd heter "När kommer Nytt från Pentax ???".

I all vänlighet gör jag dig uppmärksam på att K10D inte är en nyhet från Pentax och därför inte passar sig för diskussion i den här tråden.

Så jag avslutar den diskussionen härmed.

2. Du fortsätter vilja föra en detaljdiskussion med mig om sensorn i Pentax nya kamera, trots att jag gång på gång på gång redan har talat om för dig att jag väljer att inte gå in på en detaljdiskussion av respekt för det förtroende som mina källor visat mig. Jag lämnar inte ut information annan än den som redan kan googlas fram.

Jag har uppmanat dig flera gånger att vara så vänlig och respektera att jag inte vill svika mina källors förtroende för din skull och jag ber dig vänligt men bestämt att du visar förståelse för detta som en vuxen och seriös människa.

Jag tänker inte ge dig en julklapp genom att föregå Pentax officiella pressrelease, jag är ledsen Mikael men du får helt enkelt vänta på den presenten. Jag har redan sagt Nej till dig och det är verkligen dags att du respekterar det. Du får inte presenten i förtid.

Tack.

Nu lämnar jag den här diskussionen med dig bakom dig, eftersom vi inte kommer någon vart.

Jag snackar och jag gör det mycket, därför att det är min läggning, det är min personlighet. Du kan ju inte kritisera mig för att jag är mig själv!

Jag är helt enkelt som jag är!

Vi tycker olika, vi har olika synsätt och vi är helt olika som personer. Du får helt enkelt gilla läget Mikael, det gör jag. I ett forum så måste man kunna acceptera varandras olikheter.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Givetvis har en 22bitars AD OERHÖRT mycket bättre upplösning än en 14 bitars dito, därom bör alla vara ense. Men för att utnyttja denna högre upplösning måste också alla steg både före och efter AD-omvandlaren kunna hantera denna information, och tyvärr har det väl visat sig att K10'ans bilder inte är särskilt överlägsna andras bilder. (Inte sämre heller för den delen.) Men någonstans försvinner fördelarna, kanske är det sensorn, kanske är det förstärkaren efter, vad vet jag. Kanske kommer de 22 bitarnas fördelar synas bättre med nästa sensor, vem vet?

Hursomhelst så får man väl hoppas att k20 är en vidarutvecklad och förbättrad kamera, och ryktena, som man kanske inte ska fästa allt för stor vikt vid, pekar iallafall åt rätt håll. De riktigt fina tekniska detaljerna får vi nog helt enkelt vänta på. ´

Det enda vi kan vara säkra på är att hur bra denna kamera än är, så sitter konkurrenterna och filar på en likvärdig modell.


Nöjd K10d ägare.
 
K20D K200D

Här finns så många källor att ösa rykten ur...
http://1001noisycameras.blogspot.com/2007/11/dslr-rumors-two-new-pentax-dslrs-on.html ...så att även en blind höna kan hitta ett frö att kackla om.

Jag tolkar frustrationen från pentaxanvändare som väldigt stor just nu och förhoppningarna om en ny Proffs-Pentax i klass med Canon 40D, Nikon D300 och Sony A700 (bokstavsordning!) trycker upp dessa rykten till ännu högre höjder...för att inte säga magiska.

/Leif
 
Ja, det är ju väldigt roande att läsa det där - särskilt pratat om 24x36 sensor. Rykten om 24x36 kommer från att Cypress har en 14Mp 24x36 och det finns de som tror att den sensorn kommer användas. Det är fel, det blir inte den sensorn. sensorn är en 14Mp+ APS-C vilket också har bekräftats av betatestare på diverse forum, som dpreview och pentaxforums. Det är Pentax egenutvecklade sensor, dock inte tillverkad av Pentax.

Det är en imponerande specifikation som den nya kameran har, men jag tror problemet för många är att de har låga tankar om vad Pentax klarar av och dessa låga tankar gör det lätt att avfärda den nya kameran.

Vem kunde exempelvis tro för fyra år sedan att Pentax skulle utveckla en egen sensor? En sensor som dessutom inte är en ren kopia av någon annan? Det finns olika idéer och lösningar för sensorer, det vore ju jättetråkigt om alla sensorer på marknaden vore helt identiska. Alla tillverkare har sina idéer på hur det ska göras, inklusive Pentax. Att det finns personer som tycker det är märkligt att Pentax har idéer, det får stå för dem.

Den information som betatestare har släppt ut, som kan googlas fram, är att den nya kameran redan i ofärdig form presterar ett konkurrenskraftigt resultat avseende brus, bättre än K10D, trots att sensorn har högre upplösning. Självfallet kommer produktionsmodellen ge ännu bättre resultat. Betaexemplaren av K10D var mycket brusigare än produktionsmodellen, exempelvis. Därför är det imponerande att redan betaexemplaren är så bra som de är, för det kan bara bli ännu bättre.

Hälsar
R
 
Jag måste verkligen beundra din ljusblå syn på omgivningen Roland! Tyvärr så har jag inte den förmågan själv, men fast min grundsyn är väldigt positiv så tror jag aldrig på ett rykte.

Roland Mabo skrev:
...
Det är en imponerande specifikation som den nya kameran har,..

En sanning?..

/Leif
 
elbe skrev:
Tyvärr så har jag inte den förmågan själv, men fast min grundsyn är väldigt positiv så tror jag aldrig på ett rykte.

Du väljer givetvis själv att tro på det som du väljer att tro på, och jag väljer att tro på den information som jag har som är mer utförlig och exakt än ryktena - information som jag dock inte kan släppa ut offentligt för om jag gjorde det skulle jag aldrig få tillgång till en sådan "förtitt" igen, mina källor skulle säga upp bekantskapen med mig.

Därför väljer jag att vara inexakt om tekniken om det som inte har läckt ut så det kan googlas. Om det som redan har läckt ut så gör det varken till eller från om jag säger något - eftersom informationen redan finns ute på nätet. Om jag skulle läcka ut precisa detaljer om det som inte finns ute, så är min övertygelse den att Pentax inte skulle bli så glad på mig. Hemlig information är hemlig information, och jag väljer att respektera Pentax önskemål om att detaljer hålls hemligt. Om det som redan finns ute så är "skadan redan skedd" s a s och då gör det varken till eller från om det diskuteras eller inte.

Däremot så kan jag prata om materialet i luddiga och inexakta termer, för det kan ingen stämma mig för. :) Jag sviker ingen om jag säger att kameran är imponerande, men jag skulle svika förtroenden om jag gav precisa och exakta detaljer som visar hur imponerande kameran är. Genom att säga att kameran är imponerande så visar jag en riktning, jag visar en känslomässig bild, sen är det upp till var och en självfallet att tro på det som man vill.

Om man nu inte gillar diskussioner om framtida produkter, med information som inte kan verifieras för det går inte att verifiera inofficiell information innan informationen är officiell (alltså innan produkten har lanserats officiellt), så förstår jag inte varför man deltar i sådana diskussioner.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Man måste beundra dig för ditt engagemang vad det gäller Pentax Roland .Det lär dom behöva för att överhuvudtaget överleva på en tuff marknad.
I inget annat forum skulle du stå så länge oemotsagd när du mässar ut dina budskap.
Du undviker att svara på frågor, gömmer dig bakom att du inte kan avslöja vad du eventuellt vet.
Hänvisar till betatestare osv.

Du talar om nya sätt att hantera en signal som skulle vara direkt revolutionerande men kan inte nämna vad.

Jag har följt dig en tid Roland, du gick ut med samma hypade inställning och mässade och förkunnande om 22bitars A/D och vilka enorma fördelar detta skulle innebära för Pentax gentemot andra.Se din egen text.
Själv frågade jag bla Anders Uschold en välkänd expert nere på Photokina om ev fördelar med 22bitar vad det gäller bildåtergivning tillsammans med den sensor som satt i, inga blev svaret. Senare testas kameran och inga fördelar kan ses med en 22bitars A/D jämfört med exv Nikons eller andras A/D.

ROLAND, du läser in dig på allt som gäller Pentax, och du kan väldigt mycket fakta men du ifrågasätter inte vad du läser eller hör.
För mig är Du mer som en sektledare som skall ha ut sitt budskap till varje pris.

Så juliga hälsningar, läs på men ifrågasätt vad du läser, annars blir du inte trovärdig.
Och lär dig lyssna på andra och inte bara på dig själv.
Mikael
 
Roland Mabo skrev:
Du väljer givetvis själv att tro på det som du väljer att tro på, och jag väljer att tro på den information som jag har som är mer utförlig och exakt än ryktena - information som jag dock inte kan släppa ut offentligt för om jag gjorde det skulle jag aldrig få tillgång till en sådan "förtitt" igen, mina källor skulle säga upp bekantskapen med mig.

Det är väl därför jag är lite undrande till din spridning av subjektiv andrahandsinformation från "betatestare" av olika prototyper som dimmiga sanningar om en färdig produkt... Jag hade nog valt att vara helt tyst i de "förtroendet" för kan/får man inte säga B ska man nog inte säga A heller.

Jag tvivlar däremot inte en sekund på att nästa Pentax, om det kommer någon?, helt naturligt blir bättre än föregångaren annars är det nog bye bye för Pentax.

All info som finns idag på i olika forum på nätet, även din, ser jag som rena spekulationer så länge det inte finns trovärdiga källor angivna. Spekulation är väldigt fri men en sanning kräver verifikat för att bli trodd.

Saknar dina verifikat...

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.