Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Du undviker att svara på frågor, gömmer dig bakom att du inte kan avslöja vad du eventuellt vet.Och lär dig lyssna på andra och inte bara på dig själv.

Broder Mikael

Jag svarar självfallet på frågor och det vet du också, jag svarar på så många frågor som jag hinner svara på och beviset finns i detta forum där jag tror att jag är en av de mest aktiva deltagarna gällande just med att svara på frågor.

Men, du begär av mig att jag ska avslöja hemliga detaljer om den nya sensorn och jag har redan förklarat varför jag inte kan göra detta. Jag beklagar att du inte respekterar mitt val.

Du ber mig att lära mig lyssna på andra, men du lyssnar inte på mig när jag ber dig respektera att jag väljer att inte svika det förtroende som mina källor har givit mig.

Jag hoppas att du har lärt dig någonting av den här diskussionen, som det viktiga i att respektera att människor är olika.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
Det är väl därför jag är lite undrande till din spridning av subjektiv andrahandsinformation från "betatestare" av olika prototyper som dimmiga sanningar om en färdig produkt...
Saknar dina verifikat...

Några av betatestarna har själva släppt information offentligt - bl a på dpreview och pentaxforums. Detta kan googlas fram. Därför spelar det ingen roll att jag pratar om den informationen också, eftersom den informationen ändå redan finns ute - "skadan är redan skedd" s a s.

Sant är att redan betaexemplaren har lägre brus på höga ISO och utökat dynamiskt omfång jämfört med K10D, redan betaexemplaren är konkurrenskraftiga här. Tror du verkligen att produktionsmodellen kommer vara *sämre*? I fallet K10D så var produktionsmodellen bättre än betaexemplaren gällande brusnivå, därför finns det en god anledning att tro att även produktionsmodellen av den nya kameran kommer att vara bättre än betaexemplaren.

Men, redan betaexemplaren är alltså tillräckligt bra för att vara konkurrenskraftig så även om produktionsmodellen inte skulle vara ett dugg bättre än betaexemplaren, så skulle prestandan ändå vara konkurrenskraftig.

Jag förstår heller inte hur det kan vara att svika mina förtroenden om jag pratar om den information som andra redan har släppt ut.

Den information som andra inte har släppt ut, den släpper jag inte heller ut och jag ber att bli respekterad för att jag gör det valet.

Du vet lika väl som jag att inofficiell information inte kan verifieras föränn informationen släpps officiell. Om man inte gillar diskussioner om framtida produkter innan produkterna har släppts offentligt så förstår jag inte varför man deltar i sådana diskussioner.

Det finns uppenbarligen ett intresse för deltagare i detta forum att diskutera framtida produkter, så även om det inte roar dig personligan så är det uppenbart så att det roar andra.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Mikael:

Roland spekulerer på grunnlag av den informasjonen han har tilgjengelig. Det gjør vi alle. At hans konklusjoner er andre enn dine kan skyldes.
A, at han sitter på annen informasjon enn deg.
B. at han er mer optimistisk enn deg.

Ingen av alternativene er en forbrytelse som kvalifiserer til slike personangrep som de du nå driver.

Mvh Tim
 
Roland Mabo skrev:
Några av betatestarna har själva släppt information offentligt - bl a på dpreview och pentaxforums. Detta kan googlas fram. Därför spelar det ingen roll att jag pratar om den informationen också, eftersom den informationen ändå redan finns ute - "skadan är redan skedd" s a s.

Kan dessa "sanningar" verifieras i den kommande modellen eller är det ren spekulation? Tacksam för länkar till annat än rykten och spekulation.

Spekulation är som sagt helt fri...sanningen däremot inte.

/Leif
 
elbe skrev:
Kan dessa "sanningar" verifieras i den kommande modellen eller är det ren spekulation?

Flera av betatestarna har egna K10D som de har jämfört med, en av dessa är Richard Day.
"The beta we tried was actually better than the K10D overall for noise and DR."
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=25980022
"The K20D was very good noisewise, it was better overall than the K10D, which in itself is a considerable achievement. The ISO 100 files were similar in size to the ISO 1600 files. I've been told that the engineers hope to make further significant improvements, so it's not possible to make any final conclusions yet.
Considering that Steve and I were able to test drive a K20D at such an early stage, I'm sure they will make some further tweaks before production release"
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=25979808

Detta var några korta utdrag av all information som han har lämnat gällande detta, jag orkade inte leta fram hela paketet - detta skulle bli ett väldigt långt inlägg om jag länkade till allt som han har skrivit i om detta...

Så, det är alltså sant att betaexemplaren är bättre än K10D gällande brusnivå och dynamiskt omfång. Om produktionsmodellen är ännu bättre eller stannar på betaexemplarens nivå, det får framtiden visa, men att även betaexemplaren är så bra som de är - är imponerande för det är ju 14Mp vs 10Mp som vi jämför.

Jag känner Richard, han är kritisk som person och han skulle inte kalla något för "very good" om det inte var just det. Faktum är att han snarare underdriver, han är en av dessa "very modest" britter.

Du har väl sett parodin i Monty Python's "Meaning of life"? Där ett lejon har ätit upp soldatens ben och soldaten säger om skadan "Oh, just a scratch. A small wound. Nothing more.". :)

Gällande sanningar.
Om jag nu skulle skriva hela den tekniska specifikation av kameran som jag har, så skulle du inte ta det som sanning även fast det är sanning - eftersom Pentax inte verifierar inofficiell information innan de själva har släppt informationen officiellt. Så saker kan därför vara sant även fast utgivaren av sanningen förnekar sanningen så länge som informationen är "under embargo". Det tar dock inte bort sanningshalten från informationen. Det som är sant är ändå sant, det kan vara det även fast informationen inte är verifierbar med en gång.

Du håller säkert inte med mig här, därför att vi är olika som personer och har därför olika uppfattningar, olika synsätt. Alla människor har ju sin egen perceptionsvärld och det är ju det som gör forum så spännande och givande, att människor är just olika.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Flera av betatestarna har egna K10D som de har jämfört med, en av dessa är Richard Day.
"The beta we tried was actually better than the K10D overall for noise and DR."
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=25980022
"The K20D was very good noisewise, it was better overall than the K10D, which in itself is a considerable achievement. The ISO 100 files were similar in size to the ISO 1600 files. I've been told that the engineers hope to make further significant improvements, so it's not possible to make any final conclusions yet.
Considering that Steve and I were able to test drive a K20D at such an early stage, I'm sure they will make some further tweaks before production release"
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=25979808

Intressant läsning men inte mycket mer än skåpmat i dessa två länkar, som dessutom tillhör samma tråd. Jag hoppas ju verkligen att kommande "K20D" har bättre brusegenskaper än K10D annars är nog Pentax illa ute.

Att jämföra filstorlekar vid iso100 med dito vid iso1600 och säga att de brusar lika för att dom innehåller lika många MB säger väl endast att brusreduceringen är kraftig vid iso1600. Resten då?

Annars så verkar det av refererad tråd att sensorn är samma Sony som i D300/A700 och då vet vi ju hur de ser ut. Troligtvis sämre med fler pixlar på samma yta eller troligtvis lika om Pentax kommer med en 14 Mpix 1,3 crop sensor... De sen Pentax hittar på JPG-mässigt efter sensorn är troligtvis varierande grad av utsmetning beroende på valt iso, om man ska tro vad din kollega skriver.

6/8 fps alt 2,5 fps i seriebildstagning lutar nog mer åt Nikon D300 och föga upphetsande.

Var är alla de stora framsteg som kommer revolutionera dslr-marknaden du pratar om? Nyfiken!

Ser gärna fler länkar...

/Leif
 
Leif

Jag ber om ursäkt för att jag inte länkade all information som betatestare har skrivit om detta, men jag orkade faktiskt inte göra det. Det är lördag idag, jag håller på att förbereda julen och har fullt sjå med att pyssla. Säkert kan du visa förståelse för detta, eller?

Ok, jag erkänner - jag är lat. Jag var för lat för att titta igenom varenda tråd med information om detta. Om du vill skjuta mig för det så varsågod, det bjuder jag på. Pang, jag är död! *ler*
Nöjd? :)

Det jag kan säga är, och detta är *sant*:
* Sensorn är en Pentax-utvecklad 14Mp+ APS-C, alltså ingen Sony och ingen "1.3x".
* Seriebildstagningen i standardläge med högsta upplösningen och 14 bitars färgdjup är högre än 2,5 bps.
* Seriebildstagningen i snabbaste läget är högre än det ryktas om.
* Jag har aldrig förnekat att det finns brusreducering i kameran, men den går att stänga av. Den brusreduceringen sker i bildprocessorn ja. Sensorn ger ifrån sig en lågbrusande signal även utan denna brusreducering påslagen. Tricket är att undvika så mycket brus som möjligt från början, och det har Pentax tänkt på i sin design.

Det är revolutionerande med en 14Mp sensor med mindre brus än en 10Mp sensor och med liknande brusnivå som Sonys 12Mp, utan utsmetade detaljer.

Det kanske inte passar din personliga definition av vad revolution innebär, men ord är ju personliga. Språket är relativt och vi använder språket som vi gör därför att vi är olika personer.

Jag kallar det för revolution och det står jag för!

Så jag står helt klart för dessa sanningar och de kommer att verifieras när Pentax släpper informationen offentligt.

Däremot så går det inte att verifiera dessa sanningar just nu, eftersom Pentax förnekar all kännedom om denna kamera innan det offentliga offentliggörandet. Det gör dock inte informationen mindre sann. Du får helt enkelt vänta med verifikationen några veckor. :)

Sedan finns det givetvis flera saker till, som det inte ryktas om men som jag vet ändå. De sakerna kommer jag inte att berätta, av respekt för mina källors förtroende.

Hälsar
R
 
elbe skrev:
Annars så verkar det av refererad tråd att sensorn är samma Sony som i D300/A700 och då vet vi ju hur de ser ut.

Det är bekräftat av Richard Day och andra att det inte är en processor från Sony, varken design eller tillverkning är Sony. Nu gjordes den bekräftelsen för två månader sedan och jag har inte hittat länken än eftersom Richard har skrivit så sanslöst många inägg och jag går igenom dem en efter en... (kul sätt att tillbringa lördagen på eller hur? Vad grymd du är Leif! *ler*) Finns många trådar om detta på 14Mp Pentax.

Richard Days bekräftelse av att Sony inte är inblandad i sensorn stämmer också med det material som jag har tillgång till.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
offentliga offentliggörandet

Ibland skriver jag roligare än jag själv är medveten om när jag skriver, och detta var ett sådant tillfälle. Jag bjuder på denna språkhumor!

En filosofisk diskussion om vad ett inofficiellt offentliggörande innebär får hållas en annan gång officiellt i ett inofficiellt sammanhang. :) :) :)

Hälsar
R
 
Bofoto2 skrev:
Roland, har du tillräcklig information för att gissa prisnivån på K20D, som 40D, A700, E3 eller D300?

Målsättningen är givetvis att ha ett konkurrenskraftigt pris och det ligger närmare 40D än D300 eller E3.

Det kommer troligen ta två - tre månader för kameran att hamna i butik efter pressvisningen, vilket gör att det är för tidigt att sätta ett exakt pris på kameran nu. Mycket beror på vad som händer med konkurrenternas prisnivåer.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Ett stickspår:
Varför anser kamera(elektronik-)branschen att vi i Sverige skall betala mer för utrustningen än man gör i t.ex. Tyskland? En sak är att man anpassar prisnivån mellan olika handelszoner, men vi ingår ju i en union med Tyskland. Hela skillnaden kan väl inte bero på kostnaden att ta fram manualer och menyer på svenska?

/Arne
 
Roland Mabo skrev:
....

Det jag kan säga är, och detta är *sant*:
* Sensorn är en Pentax-utvecklad 14Mp+ APS-C, alltså ingen Sony och ingen "1.3x".

....

Det är revolutionerande med en 14Mp sensor med mindre brus än en 10Mp sensor och med liknande brusnivå som Sonys 12Mp, utan utsmetade detaljer.

....

Jag kallar det för revolution och det står jag för!

....

De e lugnt Roland! Fixa för jul du för det är ingen panik. Sen har jag inga tankar på att "skjuta" dej för är lat själv och försöker fixa inför julen mellan varven.

Det framgår ju här i trådarna att du verkar vara den som vet mest om Pentax och därför får du nog naturligt "stå till svars" för de du påstår. Jag är född nyfiken, och lat, men samtidigt väldigt kritisk så jag köper ju inte allt du påstår rakt av. Ser därför gärna vettiga länkar till dina påståenden så jag själv kan bilda mej en uppfattning eftersom vi tydligen värderar info med totalt olika ögon.

Ser ingen större revolution i dina uppräkningar ovan, men lokalt inom Pentax kanske det är det? Kanske där jämförelsen med 10 Mp-sensorn kommer från?. I.s.f. fattar jag... Revolutionen alltså!..

Varför "*sant*"? Någon tveksamhet om de sanna?

/Leif
 
elbe skrev:
Det framgår ju här i trådarna att du verkar vara den som vet mest om Pentax och därför får du nog naturligt "stå till svars" för de du påstår. Jag är född nyfiken, och lat, men samtidigt väldigt kritisk så jag köper ju inte allt du påstår rakt av. Ser därför gärna vettiga länkar till dina påståenden så jag själv kan bilda mej en uppfattning eftersom vi tydligen värderar info med totalt olika ögon.

Ser ingen större revolution i dina uppräkningar ovan, men lokalt inom Pentax kanske det är det? Kanske där jämförelsen med 10 Mp-sensorn kommer från?. I.s.f. fattar jag... Revolutionen alltså!..

Varför "*sant*"? Någon tveksamhet om de sanna?

Jag har inga problem med att "stå till svars" och visst får alla göra sin bedömning av informationen, vi är ju alla olika. En sund skepticism är alltid nyttig att ha.

Du behöver inte köpa det jag skriver, jag lämnar information gratis. *ler*

Eftersom jag har inofficiell information, alltså hemlig information, så kan jag inte länka till den informationen. Den informationen finns inte ute på nätet.

Nu förstår jag att i dessa "Internet-tider" så finns det en tanke om "finns det inte på nätet, så finns det inte alls" *ler stort*.

Jag skrev "*sant*" av estetiska skäl.
Det är ju ändå *jul* snart, alltså *-stjärnor-*.
*Glitter* ! :)

Om jag kunde fylla inläggen med vit text mot röd bakgrund skulle jag göra det, men jag vet inte hur man gör faktiskt...

Vi kan ha en väldigt filosofisk diskussion om vad "revolution" innebär, men detta känns som fel forum för det. (jag älskar filosofi och har gärna filosofiska diskussioner om begrepp, semantik, relativism, objektivism och annat, men jag tror det är helt fel här).

Men, visst är det en revolution i sig att *Pentax* ägnar sig åt sensorutveckling, och - av förhandsrapporterna av döma - har lyckats riktigt bra.

Så en "revolution" kan därför definieras som "mer än förväntat". Svenska Akademiens ordlista definierar det som "omstörtning". Och jag tror helt klart att lanseringen av denna sensor kommer att få marknadens attityd gentemot Pentax att "störtas om".

*<:)=

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Tack!.. Men kommer nog inte längre här...
Får fortsätta leta själv för "gratis" info är inte alltid bra info.

God Jul!
Leif
 
Inte för att den länken var speciellt klargörande...mer än att det blir lägre brus än i Pentax K10D med sin 10 Mpix CCD, men det är väl tack vare att oxå Pentax nu anammat cmos-tekniken.

Jag har faktiskt suttit och läst igenom nästan hela den tråden utan att hitta något speciellt matnyttigt mer än att det inte handlar om en 24x36 sensor och att den nya sensorn utvecklas av Pentax men tillverkas av ?

I samma tråd pratas det om att olika seriehastighet är beroende på upplösning, något som du bekräftar här
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=26115498

Här finns en rykteslänk som jag inte hittat i denna tråd. http://pentaxk20d.blogspot.com/2007/12/pentax-k20d-specifications.html

/Leif
 
Det känns som att ersättaren till K100D Super kommit helt i skymundan. Är det någon som vet något utöver att den förmodligen får 10MP-sensor från Sony? Till exempel:

Vad får den för strömförsörjning (batterityp)?

Får den ett främre inmatningshjul?


/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.