Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
elbe skrev:
Inte för att den länken var speciellt klargörande...mer än att det blir lägre brus än i Pentax K10D med sin 10 Mpix CCD, men det är väl tack vare att oxå Pentax nu anammat cmos-tekniken.

Jag har faktiskt suttit och läst igenom nästan hela den tråden utan att hitta något speciellt matnyttigt mer än att det inte handlar om en 24x36 sensor och att den nya sensorn utvecklas av Pentax men tillverkas av ?

I samma tråd pratas det om att olika seriehastighet är beroende på upplösning, något som du bekräftar här
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=26115498

Här finns en rykteslänk som jag inte hittat i denna tråd. http://pentaxk20d.blogspot.com/2007/12/pentax-k20d-specifications.html

Jag tyckte det inlägget var intressant, men det är nog lättare för mig att se det det eftersom jag har facit. :) Han försökte helt uppenbart skriva om det utan att avslöja för mycket eftersom informationen är hemlig. Och nej, det handlar inte bara om att det är en CMOS.

Jag kommer inte att släppa tydlig information om tillverkaren av sensorn eftersom det tillhör den information som inte har läckts ut av betatestarna och därför fortfarande är att betrakta som hemlig. Men, det är inte Sony. :)

Ja, kameran har olika hastigheter för seriebildstagning. Däremot så är de exakta värdena inte läckta, de siffror som folk gissat hitills är fel. :)

Det finns några stycken som sitter inne med samma information som jag, de och jag försöker undvika att släppa exakt och precis information - alltså just det som du nog skulle betrakta som "matnyttig".

Det blir ju inte spännande om man vet allt innan Pentax släpper kameran, eller hur? :)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
(vitamin) skrev:
Det känns som att ersättaren till K100D Super kommit helt i skymundan. Är det någon som vet något utöver att den förmodligen får 10MP-sensor från Sony? Till exempel:

Vad får den för strömförsörjning (batterityp)?

Får den ett främre inmatningshjul?

Jag har skrivit om den kameran tidigare i denna tråd.

Strömförsörjning: AA
Främre inmatningshjul: Nej

Den yttre designen följer K100D Super, men innehållet blir en K10D. Den nya kamerans mjukvara innehåller en del av det som även finns i K10D's ersättare.

Den får även några specialare som inte finns hos någon annan kamera i den klassen, så Pentax höjer ribban för klassen. (men jag vill inte avslöja vad det är eftersom det inte har läckts ut av någon annan än, och jag tänker inte vara den första som läcker någonting).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
...

Det blir ju inte spännande om man vet allt innan Pentax släpper kameran, eller hur? :)


Nä precis! Mest spännande för dej kanske?.. Jag har sett så jag är nöjd och kan knappast säga att jag är imponerad av de som kommit fram eller antytts, men jag hoppas att det är en bra kamera i slutändan...på tråden, om man får vitsa till det litet

/Leif
 
Vitsa till är bra, jag vitsar ju själv i de flesta inlägg jag skriver. :)
(även fast det säkert är mest jag som tycker mina skämt är roliga :) ).

Det är väl klart att du inte är imponerad eftersom informationen hitills är vag, exempelvis så kan du ju inte bli imponerad av hastigheten på seriebildstagning föränn du har de exakta siffrorna - och de är hemliga. De siffror som hitills har gissats på, är fel så de är ingen vägledning.

Och för att bli imponerad av det andra så måste du ha fler tekniska detaljer, vilka också än så länge är hemliga.

Apropå trådar så kan jag ge dig en ledtråd.
Fel tolkning:
"Undvika brus" = "Separera signal från brus".
Rätt tolkning:
"Undvika brus" = "Förhindra att brus uppstår". Visst finns det brus kvar, men inte alls lika mycket som om man inte tänkte på det sätt man gör.
Konkurrenterna använder brusreducering direkt på sensorn och det gör inte Pentax och därför kopierar inte Pentax sina konkurrenter, utan tänker annorlunda. Hur man lyckats med lågt brus ändå i signalen innan den når bildprocessorn, är hemligt.

Och nej, för mig är detta inte ett dugg spännande eftersom jag har facit. Det är ju inte ett dugg kul att öppna en julklapp när man redan vet innehållet, exempelvis. Det är mycket roligare med det man inte vet, det är min upplevelse. :)

Apropå detta med julklappar så måste jag handla i dag, det var ju tur att jag kom på det nu. :)

Ha skönt så försvinner jag nu ut i icke-snön, medan forumet drar en lättnadens suck "Äntligen!". *<:) *<:) *<:)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
Jag har sett så jag är nöjd och kan knappast säga att jag är imponerad av de som kommit fram eller antytts,

/Leif

En egendesignad 14Mp CMOS sensor med lägre brus än K10'an är alltså inte imponerande.

Får man fråga vad du hade hoppats på?
 
Gimbal skrev:
En egendesignad 14Mp CMOS sensor med lägre brus än K10'an är alltså inte imponerande.

En förtydling mellan alla tomtar och icke-snö - inte bara en egendesignad sensor, utan det första försöket till en sensor. En sensor från en som inte tidigare har gjort en sensor. Man går från ingenting direkt till 14Mp och därmed får högsta upplösningen i APS-C klassen med första sensorförsöket, utan att bruset blir katastrofalt.

"imponerande" tycker jag är ett bra ord för det. :)

Nu har jag inte tid mer med detta, så off I go...
"Nu tändas tusen..." och så vidare och så vidare...
*<:) *<:) *<:)

* stjärnglitter *

Julhallucinationer,
R
 
Gimbal skrev:
En egendesignad 14Mp CMOS sensor med lägre brus än K10'an är alltså inte imponerande.

Får man fråga vad du hade hoppats på?

Du får nog fråga Roland vad han hoppas på...

Jag ser det inte speciellt imponerande, eller revolutionerande, att ta fram en ny sensor idag som är bättre än den i K10D.

Roland Mabo skrev:
...inte bara en egendesignad sensor, utan det första försöket till en sensor. En sensor från en som inte tidigare har gjort en sensor...

Jag visste inte att det är Pentax som både designar och gör sensorerna. Är detta en världsnyhet i kioskvältarklass eller en glidande sanning?...

Hej tomtegubbar slå i gluggarna och låt oss lustiga vara...
Leif
 
elbe skrev:
Du får nog fråga Roland vad han hoppas på...

Nä, för Rolands del räcker det med att det står Pentax på kameran. :) (skojar bara)



Jag ser det inte speciellt imponerande, eller revolutionerande, att ta fram en ny sensor idag som är bättre än den i K10D.


Ok, sensorer imponerar inte på dig. Vad hade du velat ha i den nya modellen för att bli imponerad? Högre hastighet, eller vad?
 
Roland du säger:
Förhindra att brus uppstår". Visst finns det brus kvar, men inte alls lika mycket som om man inte tänkte på det sätt man gör.
Konkurrenterna använder brusreducering direkt på sensorn och det gör inte Pentax och därför kopierar inte Pentax sina konkurrenter, utan tänker annorlunda. Hur man lyckats med lågt brus ändå i signalen innan den når bildprocessorn, är hemligt.


FRÅGA
Om det nu är hemligt, hur kommer det sig då att du vet vad du vet ?

Jag har läst igenom patent som har med Pentax och Samsung att göra och som är registrerade . Förutom DDR, utförande av microlinser,automatisk förstärkningskontroll, multipla utläsningar som adderas så finns det inga större revolutionerande patent från varken Pentax eller Samsung.

Så min fråga kvarstår, om det är hemligt, hur vet du det? Varför/ hur kommer det sig att DU kan ha tillgång till andra uppgifter än de som baseras på en kinesisk sida och sedan rumlat runt på olika forum.
Jag tycker mig känna igen allt från förr, men då handlade det om 22bitars A/D
Mikael
 
elbe skrev:
Jag ser det inte speciellt imponerande, eller revolutionerande, att ta fram en ny sensor idag som är bättre än den i K10D.
Jag visste inte att det är Pentax som både designar och gör sensorerna. Är detta en världsnyhet i kioskvältarklass eller en glidande sanning?...

Visst kan man säga att Sonys eller Nikons 12Mp inte är ett dugg imponerande prestandamässigt jämfört med Sonys 10Mp, men med 14Mp så har Pentax gjort det svårare för sig än sina konkurrenter. Det är en tuffare utmaning att gå från 10Mp till 14Mp än 10 till 12.

Särskilt för en som inte har gjort en sensor tidigare. Sony har ju haft några försök på sig faktiskt... och de mäktade inte med mer än 12Mp!

Och ja, Pentax har gjort sensorn - alltså designat den, tagit fram den, skapat den, utvecklat den. Däremot så kommer de inte att tillverka den.

Visst får du tycka att det inte är imponerande att gå från ingenting till toppen i första försöket, men jag tycker det är som att säga att det inte är imponerande för en debuterande regissör att debutfilmen får en Oskar för "bästa film".

Jag vet inte vad du lägger in i ordet "imponerande", men Svenska Akademien definierar det som: "inge beundran eller respekt".

Nog tror jag definitivt att den kommer hjälpa Pentax till att åtnjuta en större respekt på marknaden.

Hälsar
R
 
macrobild skrev:
Om det nu är hemligt, hur kommer det sig då att du vet vad du vet ?
Varför/ hur kommer det sig att DU kan ha tillgång till andra uppgifter än de som baseras på en kinesisk sida och sedan rumlat runt på olika forum.

Broder Mikael

Jag har inte skrivit att Pentax eller Samsung skulle ha revolutionerande patent. Däremot så har jag skrivit att sensorn är revolutionerande. Om du vill tolka detta som att det skulle finnas revolutionerande patent så är det din tolkning, men det är inte vad jag skrivit.
(sedan tycker jag givetvis att Pentax har revolutionerande patent på många saker, men jag har inte skrivit det förut...).

Du läser in saker i mina inlägg som jag inte skriver och sedan får jag skit för dina personliga tolkningar.

Svenska Akademien definierar "revolution" som "omstörtande", och jag står fast vid att en 14Mp sensor med lägre brus än en 10Mp sensor från en tillverkare som inte har utvecklat sensorer förut, är "omstörtande" och därför - per definition - "revolutionerande".

Om du inte gillar de ord jag använder, så kan vi ha en filosofisk diskussion om ord och deras betydelser och lämpliga användning, men jag tror inte övriga deltagare skulle uppskatta om det fördes i detta forum!

Som den humanist ut i fingerspetsarna som jag är, som har läst både vetenskapsteori, filosofi och praktisk svenska på universitetet - så älskar jag givetvis filosofiska diskussioner om språk och begrepp. :)

Men, Fotosidan handlar om fotografering och denna forumdel handlar om Pentax. Inte om språkfilosofi.

Dock är jag medveten om att en del av dina felaktiga tolkningar beror på att jag är inexakt i det jag skriver, men det är så att jag måste vara inexakt och oprecis för att inte avslöja hemlig information.

Fast att man kan läsa mina inlägg som du läser dem, det kunde jag inte tro.

Våra hjärnor fungerar helt uppenbart olika. För mig känns det som att om jag skriver om en röd cykel, så får jag skit för dig om en blå trappa... så upplever jag det från mitt håll!
Sedan undrar jag var du fick den blå trappan ifrån och så blir du sur när jag säger att du missförstår och feltolkar och så får jag massa skit för det bla bla...
Trött jag är.

Jag vet det som jag vet därför att jag har fått tillgång till information via insatta källor i detta (som är kopplade till Pentax), men om jag lämnar ut namnen på dessa källor så sviker jag deras förtroende och jag kommer aldrig få information mer från dem.

Eftersom mina källor uttryckligen har bett mig hemlighålla dem så är det precis det som jag kommer att göra också. Hur mycket du än tjatar på mig att avslöja mina källor så vägrar jag.

Kan du förstå detta?

Gång på gång på gång har jag bett dig vänligen men bestämt acceptera att jag måste välja att visa respekt för mina källors förtroenden, genom att hemlighålla dem. Om jag släpper deras namn så kan Pentax komma att vidta åtgärder mot dem som vore väldigt olyckligt för dessa personer. Därför måste källorna skyddas och hemlighållas. Kan du förstå det allvarliga i detta?

Därför släpper jag inte ut hemlig information, jag släpper bara ut det som redan har släppts ut av andra - skadan är "redan skedd" då och om jag skriver eller inte skriver gör varken till eller från.

Men hemlig information, nej det får du inte från mig. Av respekt för mina källors önskemål och av respekt gentemot Pentax.

Hur mycket du än tjatar på mig så säger jag därför Nej. Det är helt meningslöst att du tjatar på mig i inlägg efter inlägg.

Jag beklagar att du vägrar förstå att jag måste skydda mina källor.

Snälla, bästa Mikael - kan du vara så vänlig, snäll trevlig och sluta tjata på mig om mina källor nu? Hur ska jag göra för att du ska förstå att det du begär av mig, får jag inte göra för mina källor.
Det är så det är och jag kan inte göra något åt det.
Jag är ledsen, men så är verkligheten.
Ok?

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Jag är inte nöjd med dina svar Roland, och vänligen håll dig till sakfrågan

du skriver:

Pentax har hittat ett annat sätt att ge högre ISO på än det som andra tillverkare använder. Istället för att sänka bruset på den förstärkta signalen så hindrar Pentax lösning att bruset förstärks. Man har botat orsaken till problemet istället för att bota sjukdomen efter att den redan har uppstått. :)

Förklaring tack

sedan detta
Pentax har valt en annan teknisk lösning för att skapa högt ISO än i andra sensorer. Fördelen är bruset inte blir högre vid hög ISO (bruset förstärks inte), nackdelen är att det finns en teknisk begränsning för hur mycket ISO man kan kräma ut. Begränsningen ligger inte i brusnivån, utan i tekniken för hur man skapar ISO.

Förklaring tack
Mikael
 
macrobild skrev:
Förklaring tack

Broder Mikael

Som jag har försökt förklara för dig i varje svar jag har skrivit till dig senaste tiden, så får jag inte ge en precis och utförlig förklaring - därför att den informationen är hemlig. Den informationen har inte släppts ut av andra och jag tänker inte bli den som är först med att läcka ut hemlig information.

Min mun är förseglad, mina armar bakbundna, detta är den överrenskommelse som finns mellan mina källor och mig - detta var förutsättningen för att jag skulle få tillgång till hemlig information.

Ingen skjuter mig - förutom du *ler* - om jag uttrycker mig svävande och obegripligt, men om jag svarar så specifikt som du önskar så bryter jag mitt löfte till mina källor.

Varför kan du inte förstå detta?
Engelsmännen har ett uttryck som heter "gentlemen's agreement". Jag har avgivit ett löfte till mina källor.

Jag är hemskt ledsen, jag ber om ursäkt, men jag får inte ge dig en förklaring.

Punkt.

Hälsar
R
 
God jul på dig med Mikael.
Jag ska slå in paket idag.

Eller vänta, det ska jag inte göra.
För jag ska ge bort en spegel haha.

(slå in en spegel... humor haha).
Ok, jättelöjligt men jag ÄR jättelöjlig ibland.
(fel, jag är löjlig hela tiden *ler*).

Hälsar
R
 
Gimbal skrev:
Nä, för Rolands del räcker det med att det står Pentax på kameran. :)

Jamen det är ju sant också.
Om Pentax skulle göra en badhanduk så skulle jag bli väldigt imponerad!

(särskilt eftersom de inte har gjort en badhanduk förut).

Jag är säker på att handduken skulle ta väldigt fina bilder!

*<:) *<:) *<:)

Hälsar
R
 
Gimbal skrev:
Ok, sensorer imponerar inte på dig. Vad hade du velat ha i den nya modellen för att bli imponerad? Högre hastighet, eller vad?
Nu är det så att jag imponeras inte värst mycket av tekniska "landvinningar" som går i andras fotspår men som den hobbyfotograf jag är så går mina tankar i följande banor.
Om vi plockar lite från de semiprokameror som finns idag så skulle jag välja ett par exponeringslägen från Pentax K10D, TAv och den trevliga M.
Från Nikon D300 endast dubbelexponeringsmöjligheten om den finns kvar?
Från Olympus och Sony inget.
Från Canon 40D allt de övriga.

Nästa kamera som jag vill lägga i väskan, tillsammans med min 40D, när jag får råd är en 5DMkII, gärna en 12,8 Mpix ff-kopia av 40D med ovan nämnda kompletteringar och canons senaste sensorteknologi. Finns inte 5DMkII när jag får råd blir det en 5D. Komer Pentax med denna kamera i canonfattning så köper jag lika gärna den.

En kamera ska va enkel med kapacitet och jag tycker inte om boostade lägen och ej brustrix i efterhand i marknadssyfte för att försöka visa upp något som eg inte lever upp till det förespeglade utan en massa extrakostnader eller under speciella omständigheter. Köper i.s.f. en dyrare kamera direkt istället där de som lovas finns i grunden.

Hastighetsmässigt har jag på 40D 14 bitar och 6 fps hela tiden om jag inte manuellt ställer ner hastigheten till 3 fps. Detta är viktigt för bilderna jag får är hela tiden i samma kvalitet och storlek.

Enkelt och genialt!
Leif

Roland Mabo skrev:
...
Och ja, Pentax har gjort sensorn - alltså designat den, tagit fram den, skapat den, utvecklat den. Däremot så kommer de inte att tillverka den.
...

Tack för förtydligandet! Jag förmodar att du menar att de utvecklat den i samarbete med tillverkaren...

Vad jag läst av dina inlägg i bl.a. dpr så har Pentax hållit på med sensordesign sedan 2004, så det är väl i så fall på tiden. Hoppas bara att den inte är en glidande sanning eller rent av en papperstiger...

Rent språkfilosofiskt får du nog för din egen trovärdighet strama upp ditt skrivande och undvika glidande sanningar i fortsättning. De kan lätt tolkas helt fel av av de som inte kritiskt granskar påståenden.

/Leif
 
elbe skrev:
Tack för förtydligandet! Jag förmodar att du menar att de utvecklat den i samarbete med tillverkaren...

Det är mycket du förmodar... ;)
Om jag menade att Pentax hade utvecklat i samarbete med den som kommer att stå för tillverkningen, så skulle jag självfallet ha skrivit det.

Det som en tillverare gör, är att produktionsanpassa produkten.

Om Porsche utvecklar sin Boxter, så är det ju fortfarande Porsches utveckling även fast Valmet i Finland tillverkar den och har anpassat den för produktion i sin fabrik.

Avslutningsvis, jag skriver som jag gör därför att jag är den jag är. Du skriver som du gör därför att du är den du är. Vi är alla olika personer i forumet och vi skriver alla utifrån som vi är.

Jag är en bred, utåtriktad, vidlyftig och färgglad person som skämtar nästan hela tiden och det avspeglar sig givetvis i mitt språk.

Jag förstår inte vad du menar med "uppstramning av språket". Jag ser det som att vi har en trevlig diskussion här vänner emellan, jag ser det inte som att vi skriver uppsatser på D-poängs nivå med krav på litteraturlistor, en viss struktur och innehållsförteckning.

Jag skriver på samma sätt som jag pratar, om du förväntar dig ett akademiskt torrt språk från mig a'la essäer, så kan du vänta länge.

Jag förstår inte vad du menar med "glidande sanningar". Menar du sanning enligt det naturvetenskapliga paradigmet, sanning enligt humanvetenskap, eller något annat sanningsbegrepp?

Jag är löjlig, larvig, vidlyftig och jag använder starka uttryck. Det står jag för! Det är jag som person. Älska mig eller hata mig för det, det är upp till dig. :)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
HUR DÅ? Hittar du på?

Broder Mikael

ADC:n i K10D är vald för att den adderar så lite brus som möjligt till signalen. Genom att försöka ha en så "genomskinlig" signalkedja som möjigt efter Sonys 10Mp, vilket innebär att så lite extra brus adderas som möjligt i de komponenter som används, sänks bruset i nivå jämfört med om man hade använt brusigare komponenter i denna signalkedja.

Jag finner detta fullt logiskt och begripligt.

...du skriver så här...
Själv frågade jag bla Anders Uschold en välkänd expert nere på Photokina om ev fördelar med 22bitar vad det gäller bildåtergivning tillsammans med den sensor som satt i, inga blev svaret. Senare testas kameran och inga fördelar kan ses med en 22bitars A/D jämfört med exv Nikons eller andras A/D.
.....

Du påstår att ADC:n i K10D inte gör någon skillnad men för att kunna hävda att ADC:n inte gör någon skillnad, så måste du ha provat en K10D med en annan ADC. För annars går det ju inte att upptäcka om ADC:n gör skillnad eller inte.

Då är min fråga till dig: Har du, eller Anders Uschold, verkligen mätt upp en K10D med en annan ADC?

Om du inte har provat en K10D med annan ADC, så är du inte trovärdig i ditt hävdande av att ADC:n inte gör någon skillnad och därför kan det tolkas som att du hittar på.

Att jämföra med andra kameror säger inget om hur ADC:n fungerar i K10D. Det är att jämföra mellan äpplen och päron.

När man testar ljudprodukter, så har man en identisk signalkedja, men så byter man ut en komponent i signalkedjan och så kör man A/B lyssning för att upptäcka om komponenten gör en skillnad eller inte.

Man jämfört inte med ett helt annat system, för att hitta den ljudmässiga skillnaden mellan enskilda komponenter.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.