Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte vilket som är bäst men så här ser de ut under skalen.

Nikon D300
Canon 40D
Pentax K10D

Och troligtvis följer K20D K10D i konstruktion.

Vad jag kan tänka mej är att det är mycket svårare att vädertäta D300 och K10D (K20D) än 40D...

/Leif
 
Men dessa starka plaster är väl bara starka i förhållande till sin vikt. I förhållande till volym är de fortfarande slagna av metaller (rätta mig om jag har fel). Dvs skall plast användas så kan det bli både starkare och lättare än stål, men det blir också större och klumpigare.
 
Jag tror inte plasten skulle behöva göras tjockare, gör man plasten för tjock tappar man en av fördelarna plasten har jämfört med metall. Plasten kan flexa en hel del utan att ta skada och då ta upp stötar på ett bättre sätt för att skydda kamerans inre. Jag tror snarare att metallen måste göras tjockare för att man ska undvika att det blir fula skador i metallen om man tappar kameran.

Att fotobranschen är väldigt konservativ tycker jag man även ser på utseendet av kamerorna. Trots att det var många år sen digitalkamerorna kom så bygger man fortfarande dessa på samma sätt som analoga kameror, men med lite nytänkande skulle man kunna göra de betydligt mer flexibla och ergonomiska.
 
Helt generelt og uten å sjele til ulike modeller:

Det ideellle kamerahus er både motstandsdyktig mot slag og har en god vibrasjonsdemping. Min fortid som platesillerentusiast sier meg at en sandwishkonstruksjon, altså en konstruksjon som kombinererer materialer med ulik styrke og egenvekt, oftest er det beste.

Når det gjelder vibrasjonsdemping er jeg litt skeptisk til K10D. Den har blant annet en tydelig resonans når du tapper på skjermen. En ting er at slike resonanser nok bidrar til lukkerlyden. En annen er at vibrasjoner er uheldige med tanke bevegelsesuskarphet. Kameraet egenvibrasjoner bidrar nemlig til dette problemet.

Av de sammenlignbare kameraene jeg har kjennskap til, er D200 det som imponerer meg mest på dette punktet. Generelt har jeg inntrykk av at Nikon er flinke når det gjelder vibrasjoner.

På dette punktet mener jeg det er rom for forbedringer på K10D. Mens soliditeten har jeg tiltro til. Som nevnt tidligere har jeg erfart at huset mitt står for en solid støyt.

Mvh Tim
 
Men vad vi egentligen pratar om är känsla. För vi är väl alla eniga om att även det pissigaste kamerahus överleven tekniken inuti med tanke på att den är föråldrad på några få år. D.v.s.. om man inte har extrem otur.
Förr var kamerorna som dom var. Det ändrades inte mkt på 10-15 år. Man kunde ta en gammal fototidning och bläddra intresserad i den. Får man tag på en fototidning som är 6 månader idag är det nästan så man kräks så fort går utvecklingen.

Då vore det bättre att man var mer noga med den fysiska hållbarheten på objektiven. Det är dom som går i arv hus efter hus..

L Marunga
 
Den här tråden är ju görkul...
Först handlade det om nytt från pentax, sen handlade det om APS kontra FF, ja sen kom kriget Risedal/Mabo
och under efterkrigstiden har norrmännem gett sig in spelet och nu handlar det om plast kontra stål.....
 
Ja jeg registrerte meg på denne siden fordi jeg kjøpte et brukt objektiv her inn av en hyggelig svenske..)) Og jeg tar gjerne en diskusjon; men ingen krig...))

K;o)
 
Alla är nog välkomna. Alltid roligt att lära sig nåt nytt, och se bokstäver man inte ser vanligtvis. Men vi får hoppas att språkförbistringen inte blir alltför svår...
 
Löst rolig Tråd!!!

Håller med om att denna tråden som jag skapade!!! har gett sig ut på ett och annat helt okänt hav ;-)

Älskar hur den totalt har spårat ur halkat in och är totalt anarkistisk!

Må väl!
 
Re: Löst rolig Tråd!!!

Crelle skrev:
Håller med om att denna tråden som jag skapade!!! har gett sig ut på ett och annat helt okänt hav ;-)

Älskar hur den totalt har spårat ur halkat in och är totalt anarkistisk!

Må väl!

Blev du något klokare? :) Blir det D300 eller håller du kvar vid Pentax?
 
HAHA

Ja du klokare... mer förvirrad... vis... frustrerad... tappat tron på mänskligheten...

Denna tråd har gett mig allt!!! ;-) Detta skall jag ha med i mitt CV...

Nej nu har jag testat D300 ganska hårt och kört den tillsammans med min K10d... Klart att den e överlägsen vad gäller brus och bra mycket mjukare och snabbare autofokus. Samtidigt som den är grymt avancerad autofokus. Jag är imponerad av vad den presterar men samtidigt inte helt övertygad om att jag kommer att vilja ha den.

Trivs med Pentax tänk och upplägg med knappar och menyer och funktioner. Har dock ganska mycket att önska vad gäller autofokus, och bättre brus över 800.

Jag fortsätter att fotografera istället och får känna lite på Nya Pentax när den kommer för jag tror kanske inte riktigt på allt som skirivits här och på andra forum somdet varit länkat till här.

Måste återigen påpeka att detta måste vara en av de sjukaste trådar på mycket länge!!! Och att den var som mest aktiv kring julafton är bara TRAGISKT!

Kram
 
Ja, den här tråden (och några andra) är rätt bedrövlig. I början när jag läste lite på detta forum fick jag bilden av att det var mogna människor som diskuterade vänligt med varandra, men så är uppenbarligen inte fallet. Och att det kan vara så känsligt vilket kameramärke man använder eller förespråkar, jösses.

Stor humor är det iallafall att betrakta galenskapen.
 
Re: HAHA

Crelle skrev:
Ja du klokare... mer förvirrad... vis... frustrerad... tappat tron på mänskligheten...

Denna tråd har gett mig allt!!! ;-) Detta skall jag ha med i mitt CV...

Nej nu har jag testat D300 ganska hårt och kört den tillsammans med min K10d... Klart att den e överlägsen vad gäller brus och bra mycket mjukare och snabbare autofokus. Samtidigt som den är grymt avancerad autofokus. Jag är imponerad av vad den presterar men samtidigt inte helt övertygad om att jag kommer att vilja ha den.

Trivs med Pentax tänk och upplägg med knappar och menyer och funktioner. Har dock ganska mycket att önska vad gäller autofokus, och bättre brus över 800.

Jag fortsätter att fotografera istället och får känna lite på Nya Pentax när den kommer för jag tror kanske inte riktigt på allt som skirivits här och på andra forum somdet varit länkat till här.

Måste återigen påpeka att detta måste vara en av de sjukaste trådar på mycket länge!!! Och att den var som mest aktiv kring julafton är bara TRAGISKT!

Kram

Spännande att ha möjlighet att testa D300 mot k10d. Skall bli intressant att se vad Pentax släpper nu i år.
 
Jag ser fram emot Pentax nyheter. Hoppas att trollen kan hålla sig undan då så man kan läsa en saklig och mogen diskussion om de nya produkterna.
 
10:e Januari, Dubai

Det verkar bli en presskonferens i Dubai på torsdag (10:e). Inte klart om inbjudna journalister får berätta om vad de får se eller inte, men kanske kommer klara besked i slutet av veckan :) Blir spännande att se vad som händer.
 
Bussmicke skrev:
Lär säkert läcka ut något som sätter fart på ryktena, eller?
Rykten finns det ju redan gott om. Fast ett nästan bekräftat rykte är att Pentax kommer att släppa en kamera i taget, kanske K20 denna veckan och K200 den 24:e? Eller så är allt man tänker släppa nya rykten, snart får vi veta :)
 
utseendemässigt ser det ju inte ut att ha hänt så mkt. fast baksidan kan ju vara annorlunda.

men det är insidan som räknas(that's just something ugly people say)....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.