Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
støv = damm
støy = brus

Precis vad jag tänkte skriva men vad är det för vits med dubbel dammborttagning? Pentax har väl dammborttagning vid på och avstängning och dessutom en sensor som skakar... De blir ju att "riste bort støv" kontinuerligt...

/Leif
 
Förmodligen är det exakt samma som på K10D där sensorrengöringen fungerar i "två steg". Dvs sensorn vibrerar, men sensorn har dessutom en ytbehandling som gör att dammet lättare ramlar av.
 
jorgene skrev:
Nja, om vi antar att sensorstorleken blir som den i K10D, så motsvarar 14,6MP hela 34,2MP FF (14,6*1,53^2). Det är verkligen hatten av för Pentax om dom ror detta i land med hyfsade egenskaper (dvs jämfört med konkurrenterna 40D, D300, mfl).

de lägger till lite extra på sidan så det blir lite widescreen format på sensorn : )
 
Samsungs nya sensor

Dictionary.com translation.

Samsung brings CMOS image sensor with 14,6 megapixels

Of Samsung new CMOS sensor in the APS C format (23.5 × 15.7 mm) effectively 14.6 megapixels dissolve and are thereby the image sensor with at present highest pixel density in this size. According to manufacturer the chip is characterized by high speed, small current consumption and a large sensitivity clearance; even with a peak sensitivity of ISO 3200 the sensor is to supply still low-noise pictures. A likewise new picture processor is to permit a still faster processing of the photographs. When first devices are equipped with the new sensor, Samsung did not announce, just as little further technical details. The dimensions let assume that the sensor will be used soon with a semiprofessionellen mirror reflex camera from the GX-series or also with the Samsung partner Pentax.
hr
 
Julväderet har kommit.......

Ja, antagligen sitter det en Samsung-sensor i kameran, jag har gissat på en sån ska komma länge nu....
Om det är en sån får vi hoppas att den inte lider av barnsjukdomar som brus och annat.

Jag gissar att Pentax K20 och Samsung GX20 kommer att skilja sig åt mer än tidigare, men inte mer än att Pentax kommer att tillverka bägge.

Men GX200 kanske Samsung tillverkar.

Om DA18-55 II kommer tror jag den har fokusmotor och förhoppningsvis att den är uppdaterad optiskt.

Men för egen del hoppas jag mer på DA17-70/4, att den är bra optiskt och gärna vädertätad. På analoga zoomarna som först var på 35-70 och senare på 28-80 störde jag mig på det korta telet, 28-105 var lagom tyckte jag då som nu = 17-70 på APS.
 
Re: Julväderet har kommit.......

Bofoto2 skrev:
Ja, antagligen sitter det en Samsung-sensor i kameran, jag har gissat på en sån ska komma länge nu....

Om DA18-55 II kommer tror jag den har fokusmotor och förhoppningsvis att den är uppdaterad optiskt.

Nu när det bara är 1-2 dagar kvar till officiell information släpps, så tror jag det är "riskfritt" om jag säger följande...

1. Pentax startade utvecklingsarbetet av sensorn innan de ingick avtal med Samsung om samarbete, så det är något fel att säga "Pentax-sensor". Pentax själva säger, i sitt icke-officiella material:

"* New CMOS sensor dedicated to K20D to achieve 'impressive image quality', co-developed with Samsung.
* Integration of Pentax CMOS know-how and Samsung's cutting edge technology of semi-conductor.
* This combination creates revolutionary sensor."

Så antagligen blir det väl så att Samsung säger om sin kamera att den har en Samsung sensor, och Pentax säger om sin kamera att den har en Pentax-sensor. :)

Den nominella känsligheten för sensorn är 200 och den går upp till 3200. Känsligheter utöver dessa sker i mjukvaran.

2. Den optiska designen av 18-55 har uppdaterats. I övrigt är den identisk med dagens 18-55, så ingen SDM.

Fler saker:
Bildtonen är utvecklad och har 6 alternativ istället för dagens 2 (ljus/bright och naturlig/natural). Gränsnittet är helt nytt. Varje bildton kan individuellt justeras och har 4 parametrar istället för dagens 3. Finns även speciellt läge för svart-vitt fotografering innan bilden tas.

Bildparametrar kan justeras efter att bilden har tagits, men innan den sparas som JPEG!
(tidigare har detta bara varit möjligt vid användandet av RAW).

RAW-knappen går nu äntligen att ställa om till enbart JPEG eller enbart RAW, så man kan slippa RAW+JPEG om man vill. Den är mycket mer konfigurerbar.

Brusreduceringen vid höga ISO-tal är justerbar i flera steg, den går också att stängas av helt. Detta gör bildexempel från kameran svårbedömd, om man inte vet kamerans inställning.

Kameran har tre filformat, varav ett är ett som varken är JPEG eller RAW. :)

Hastigheten i läget höghastighet, är över 10 bilder per sekund, men lägre än 20 bilder per sekund.

Blixten får Gn 13.
 
Re: Re: Julväderet har kommit.......

FotoZ skrev:
Nu när det bara är 1-2 dagar kvar till officiell information släpps, så tror jag det är "riskfritt" om jag säger följande...

Hastigheten i läget höghastighet, är över 10 bilder per sekund, men lägre än 20 bilder per sekund.

Blixten får Gn 13.
 
papi skrev:
100% crop K20 ISO3200

Observera två saker :)
1. De bilder som hitills har läckt ut är inte från produktionsmodell, utan från beta med tidig firmware. De avspeglar inte bildresultat i produktionsmodellen. Ett par veckor före K10D's officiella lansering kom det ut bilder tagna med betan och de var mycket sämre än bilderna från den färdiga produktionsmodellen.

2. Brusreduceringen i nya Pentax-kameran kan ställas i flera nivåer, och dessutom kan den stängas av helt - till skillnad från K10D där den alltid var påslagen på höga ISO och den var dessutom inte konfigurerbar. Detta gör det svårt att bedöma bilderna från nya Pentax, om vi inte vet kamerans inställning vid fototillfället.
 
Re: Re: Julväderet har kommit.......

FotoZ skrev:
Pentax startade utvecklingsarbetet av sensorn innan de ingick avtal med Samsung om samarbete, så det är något fel att säga "Pentax-sensor".

Jag menar det är något fel att säga "Samsung-sensor". Samsung har en tendens att ta mer credit än vad som egentligen är sant, som de exempelvis gör med "Samsung Schneider-Kreuznach"-objektiven som enligt dem är gjorda i samarbete med Schneider, fast det inte är annat än Pentax-objektiv med nytt namn och en blå ring istället för en grön.

Förstår inte varför Samsung förnekar Pentax inblandning... det känns så löjligt.
 
Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

FotoZ skrev:
Jag menar det är något fel att säga "Samsung-sensor". Samsung har en tendens att ta mer credit än vad som egentligen är sant, som de exempelvis gör med "Samsung Schneider-Kreuznach"-objektiven som enligt dem är gjorda i samarbete med Schneider, fast det inte är annat än Pentax-objektiv med nytt namn och en blå ring istället för en grön.

Förstår inte varför Samsung förnekar Pentax inblandning... det känns så löjligt.

det ser väl bättre ut om man som företag har tagit fram en bra produkt på egen hand istället för att köpa in teknik från andra företag. en gissning...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.