ANNONS
Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

papi skrev:
Då gissar jag på ett filmformat :)

Ja det har stått någonstans att GX20 kan spela in video med 720 linjers upplösning, eller om det gällde k10d-efterföljaren kanske.

Intressant.

Och över 10 bilder per sekund? Det blir en potent rackare denna kamera...
 
Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

k jonas i persson skrev:
Ja det har stått någonstans att GX20 kan spela in video med 720 linjers upplösning, eller om det gällde k10d-efterföljaren kanske.

Intressant.

Och över 10 bilder per sekund? Det blir en potent rackare denna kamera...

Tror du på tomten också, hehe ;-)
 
Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

k jonas i persson skrev:
Ja det har stått någonstans att GX20 kan spela in video med 720 linjers upplösning, eller om det gällde k10d-efterföljaren kanske.

Och över 10 bilder per sekund? Det blir en potent rackare denna kamera...

Finns inget i de tekniska specifikationer som jag har som bekräftar videoryktena, jag tror inte på dem. Inte för Pentax iaf. Om Samsung vet jag inte.

Höghastighetsläge med över 12 bilder per sekund och lägre än 18 bilder per sekund, vi börjar närma oss. :)
 
Nej jag tror inte på tomten. =)

Och jag bryr mig för egen del inte om snabb serietagning heller. Vill mest ha användbara höga ISO-lägen och förbättrad AF.

Men visst, med ett riktigt snabbt serietagningsläge skulle jag kunna fånga galoppen i rätt ögonblick när jag fotar hästar. Kanske öppnar tillgängligheten av nya prestanda möjligheter man inte tänkt på.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

FotoZ skrev:
Höghastighetsläge med över 12 bilder per sekund och lägre än 18 bilder per sekund, vi börjar närma oss. :)

Stämmer detta och brusbilden blir så bra som det verkar har Pentax igen upprepat bedriften att släppa en unik och klassledande kamera. Jag har inga skäl att tvivla men det låter nästan för bra för att vara sant :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

papi skrev:
Stämmer detta och brusbilden blir så bra som det verkar har Pentax åter igen upprepat bedriften att släppa en helt unik och klassledande kamera. Jag har inga skäl att tvivla men det låter nästan för bra för att vara sant :)

Det finns en hake, höghastighetsläget är inte med alla 14,6Mp. (det krävs rätt mycket datakraft för att få över 13 bilder per sekund med 14,6Mp-bilder och 14 bitars färgdjup, och tillgängliga bildprocessorer mäktade inte med det helt enkelt). Med alla 14,6Mp så är det samma hastighet som K10D, alltså snabbare än D300 på 12Mp och mesta färgdjup.

Nikon D2XS är ett exempel på en konkurrent som också "trixar fram" snabb seriebildstagning... :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

FotoZ skrev:
Det finns en hake, höghastighetsläget är inte med alla 14,6Mp. (det krävs rätt mycket datakraft för att få över 13 bilder per sekund med 14,6Mp-bilder och 14 bitars färgdjup, och tillgängliga bildprocessorer mäktade inte med det helt enkelt).

Trevligt att se dej här igen Roland!

13 bilder per sekund under speciella omständigheter alltså. Slutaren och spegeln brukar vara flaskhalsen rent mekaniskt. Har Pentax löst hastigheten med skärmsökaren - mörk sökare alltså under seriebildstagningen?

/Leif
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

elbe skrev:
13 bilder per sekund under speciella omständigheter alltså.

Nej, över 13 bilder per sekund.
Faktiskt över 14 bilder per sekund... :)
Men nu säger jag inget mer för pressvisningen är "vilken dag som helst" nu och dpreview skriver antagligen något på torsdag. På fredag har Pentax ett helt uppslag i de största tidningarna i Japan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

elbe skrev:
13 bilder per sekund under speciella omständigheter alltså. Slutaren och spegeln brukar vara flaskhalsen rent mekaniskt.

OBS vilda och förmodligen grundlösa spekulationer följer :)

I Canons gamla höghastighetsmodell från sjuttiotalet användes en fast, halvtransparent spegel. En sådan lösning skulle också kunna förklara den -- enligt uppgift -- extremt tysta ljudnivån. En annan variant skulle kunna vara att spegeln går upp i ett viloläge under hela höghastighetstagningen, och låter sökarens live-view (som enligt andra obekräftade rykten skall finnas) ta över.

spånar bara lite -- MW
 
Julväderet har kommit...och väntan på tomten

Magnus W skrev:
OBS vilda och förmodligen grundlösa spekulationer följer :)
I Canons gamla höghastighetsmodell från sjuttiotalet användes en fast, halvtransparent spegel. En sådan lösning skulle också kunna förklara den -- enligt uppgift -- extremt tysta ljudnivån. En annan variant skulle kunna vara att spegeln går upp i ett viloläge under hela höghastighetstagningen, och låter sökarens live-view (som enligt andra obekräftade rykten skall finnas) ta över.

spånar bara lite -- MW
Med spegeln uppfällt och 6Mpixel kanske...
Är spegeln uppfälld och med 10b/s så används vanliga sensorn för att få bilden på skärmen, då behövs ingen extra sensor.
För att fånga bilden i motsvarande tex 1/250s med spegel uppe och över 10b/s behövs kanske nåt som ersätter slutaren. Det kanske går med öppen slutare och 1/250s avläsning av sensorn 10gånger per sekund.

Med nya DA18-55 utan SDM visar att Pentax inte tänker gå ifrån fokusmotor i Kameran, det låter trevligt...
 
wsaar skrev:
Roland, vet du om 645D fortfarande är på tapeten också? (för i år?)
Visst skulle det vara trevligt med en lansering av 645an till sommaren även om den inte passar min plånbok. Det blir säkert en blixt från klar himmel (lanseringen).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Julväderet har kommit.......

FotoZ skrev:
Nej, över 13 bilder per sekund.
Faktiskt över 14 bilder per sekund... :)
Men nu säger jag inget mer för pressvisningen är "vilken dag som helst" nu och dpreview skriver antagligen något på torsdag. På fredag har Pentax ett helt uppslag i de största tidningarna i Japan.

Tolkade ditt "få över" som föra över till sensorn...

Men 3 bps á 14,5 Mpix blir jämförbart med 14,5 bps á 3 Mpix i något sorts "filmläge" med skärmsökaren... Caiso kör visst 60 bps på en kompakt långzoomare, eller va de är, så omöjligt är det nog inte på en Pentax heller.

/Leif
 
Fraktalkomprimering som gör att rawformatet bara tar 20 kB? Tyvärr drar processorkraften som krävs ett batteri per 10 bilder ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.