Förutsatt att man gillar just Nikons tolkning, ja. Jag har själv aldrig gillat Nikons CNX, trots att det är ett ganska bra program (fast nu förvinner väl kontrollpunkterna som jag såg som enda fördelen mot Lightroom). Jag ser ingen som helst poäng med att ställa in en massa parametrar i kameran bara för att få möjligheten att få med dessa i råkonverteringen, men andra tycker förstås annorlunda. Jag har heller aldig sett några som helst bevis på att CNX skulle vara bättre på att konvertera NEF än ACR eller andra råkonverterare.
Kör man Fuji och Sony undviker man (åtminstone jag) deras råkonverterare i möjligaste mån, då de är synnerligen otrevliga att arbeta med (även om också de råkar läsa av diverse kamerainställningar). Fuji är dock ytterligare lite speciella, eftersom de inte använder Bayermönster (vilket beskrivits utförligt tidigare i tråden), så just med deras kameror blir slutresultatet oftast bättre om man använder "rätt" program (vilket inte nödvändigtvis är SilkyPix som följer med kameran).