Annons

När blir en råfil en färdig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att sedan NEFen är ett mycket flexiblare format, där man i efterhand kan ändra många parametrar från fototillfället är vi nog alla medvetna om.
Det är inte råfilens format som gör att den är flexiblare (eller snarare medger ett mer flexibelt arbetssätt) utan det faktum att den innehåller rådata från sensorn.
 
Det är inte råfilens format som gör att den är flexiblare (eller snarare medger ett mer flexibelt arbetssätt) utan det faktum att den innehåller rådata från sensorn.

En NEF är väldigt väldefinierad, har aldrig sett en NEF utan rådata från sensorn. Fast det utesluter inte att det finns så du kanske har rätt.

/Karl
 
Det är inte råfilens format som gör att den är flexiblare (eller snarare medger ett mer flexibelt arbetssätt) utan det faktum att den innehåller rådata från sensorn.

Det är ena halvan, att formatet tillåter oförstörande ändringar, att man kan spara filen igen som RAW och senare öppna filen igen backa och gå tillbaka till ett tidigare steg är onekligen en styrka.
 
Det är ena halvan, att formatet tillåter oförstörande ändringar, att man kan spara filen igen som RAW och senare öppna filen igen backa och gå tillbaka till ett tidigare steg är onekligen en styrka.
Det är inte formatet som "tillåter" oförstörande ändringar? Det är verktygen man använder som styr den saken.
 
Hos Nikon följer det med en mycket bra ritning.

/Karl

Förutsatt att man gillar just Nikons tolkning, ja. Jag har själv aldrig gillat Nikons CNX, trots att det är ett ganska bra program (fast nu förvinner väl kontrollpunkterna som jag såg som enda fördelen mot Lightroom). Jag ser ingen som helst poäng med att ställa in en massa parametrar i kameran bara för att få möjligheten att få med dessa i råkonverteringen, men andra tycker förstås annorlunda. Jag har heller aldig sett några som helst bevis på att CNX skulle vara bättre på att konvertera NEF än ACR eller andra råkonverterare.

Kör man Fuji och Sony undviker man (åtminstone jag) deras råkonverterare i möjligaste mån, då de är synnerligen otrevliga att arbeta med (även om också de råkar läsa av diverse kamerainställningar). Fuji är dock ytterligare lite speciella, eftersom de inte använder Bayermönster (vilket beskrivits utförligt tidigare i tråden), så just med deras kameror blir slutresultatet oftast bättre om man använder "rätt" program (vilket inte nödvändigtvis är SilkyPix som följer med kameran).
 
Känns som ditt svar för oss tillbaka till ruta 1. Återigen, det du ser i din råkonverterare är inte råfilen, det är det resultat som du får om du bearbetar din råfil enligt ett antal parametrar. Det är den bitmap-bild som kommer att sparas om du använder de inställningar som du eller någon tekniker på ett mjukvaruföretag tagit fram. Det är väldigt långt från råfilen. Och visst kan du säga att nu är bilden färdigbearbetad och det är dags att exportera ut denna fil, men blanda inte samman detta resultat med råfilen.

Det jag ser när jag öppnar en .NEF-fil är Nikons presentation av / tolkning av RAW filen, eller min om jag påverkat parametrarna, eller Adobes om jag föredrar deras produkter osv. Om detta räknas som att titta på en raw-fil eller inte är akademiskt och spelar ingen roll.

Jag kan i första fallet välja att spara mina ändringar i samma fil och behöver inte exportera filen för att bevara resultatet. Om detta är en färdig bild...det skrev vi om ovan...du kan bestämma dig för att det är färdigredigerad bild men du kan ändå när som helst gå in och ändra parametrarna så i den bemärkelsen är den aldrig "färdig".

Jag pratade inte om export.
 
...Jag har heller aldig sett några som helst bevis på att CNX skulle vara bättre på att konvertera NEF än ACR eller andra råkonverterare.

...

Ta en titt på den automatiska CA-borttagningen, fota grenar mot ljus himmel eller något annat med höga kontraster. Fota med ett Nikon orginalobjektiv. Använd någorlunda uppdaterad CNX2 (inte 1) och någon högupplöst kamera, tex D800. Pixelpeepa.

Nu vet jag att du inte värderar kamerainställingarna men att dessa bevaras är Nikons raw-konverterare rätt ensamma om.
 
Det är inte formatet som "tillåter" oförstörande ändringar? Det är verktygen man använder som styr den saken.

Filformatet gör det möjligt, verktygen kan utnyttja det eller inte.

I princip skulle du kunna öppna filen med notepad och ändra någon parameter men då skulle du (antagligen) tappa historiken.
 
Filformatet gör det möjligt, verktygen kan utnyttja det eller inte.

I princip skulle du kunna öppna filen med notepad och ändra någon parameter men då skulle du (antagligen) tappa historiken.

Nej, det är inte filformatet, det funkar ju på precis samma sätt för t.ex. jpegs och TIFF i typ LR eller liknande program.
Öppnar du RAW-filen i ett annat program (i en notepad) har du ju förlorat alla dina parametrar, eller hur?
RAW-filen ändras aldrig, men inte heller jpg och tiff i samma typ av program med oförstörande redigering.
 
Ta en titt på den automatiska CA-borttagningen, fota grenar mot ljus himmel eller något andra med höga kontraster. Fota med ett Nikon orginalobjektiv. Använd någorlunda uppdaterad CNX2 (inte 1) och någon högupplöst kamera, tex D800. Pixelpeepa.

Nu vet jag att du inte värderar kamerainställingarna men att dessa bevaras är Nikons raw-konverterare rätt ensamma om.

Med objektivprofiler till ACR/LR fixas mycket automatiskt även där. CA är oerhört lätt att ta bort i LR också, så det ser jag inte heller som något som CNX2 skulle tillföra mig. Dessutom fotograferar jag inte längre med Nikons så ofta, så frågan är synnerligen akademisk (min kamera är mer högupplöst än D800 fast har mindre sensor - CA kan alltså framträda tydligare).

Canons DPP tar också hänsyn till kamerainställningarna, så jag vet inte var du fått att Nikon skulle vara ensamma om det från.
 
Nej, det är inte filformatet, det funkar ju på precis samma sätt för t.ex. jpegs och TIFF i typ LR eller liknande program.
Öppnar du RAW-filen i ett annat program (i en notepad) har du ju förlorat alla dina parametrar, eller hur?
RAW-filen ändras aldrig, men inte heller jpg och tiff i samma typ av program med oförstörande redigering.

Jag ändrar i mina RAW-filer varje dag i CNX och öppnar dem igen sedan och förlorar inga parametrar trots att RAW-filen ändras. Den innehåller historik så skapar jag tio steg kan jag backa dessa tio steg ända tillbaka till ursprungsläget. LR jobbar inte (återskrivande) med RAW-filerna, den tolkar dem bara.
 
Med objektivprofiler till ACR/LR fixas mycket automatiskt även där. CA är oerhört lätt att ta bort i LR också, så det ser jag inte heller som något som CNX2 skulle tillföra mig. Dessutom fotograferar jag inte längre med Nikons så ofta, så frågan är synnerligen akademisk (min kamera är mer högupplöst än D800 fast har mindre sensor - CA kan alltså framträda tydligare).

Canons DPP tar också hänsyn till kamerainställningarna, så jag vet inte var du fått att Nikon skulle vara ensamma om det från.

Du hade inte sett några bevis på att CNX var bättre. Gör den helt automatiska CA-borttagningen i CNX2 och gör samma CA-borttagning i LR/PS så kommer du se en skillnad till CNX fördel. Eftersom CA som du vet oftast ökar mot kanterna så är det inte bara upplösningen utan även sensorstorleken som spelar roll. Om din nya kamera är en Nikon kan du säkert göra testet med denna.

Angående kamerainställingarna så menade jag för .nef-filer. Att Canons också tar hänsyn till kamerainställingarna har jag skrivit tidigare.
 
Förutsatt att man gillar just Nikons tolkning, ja. Jag har själv aldrig gillat Nikons CNX, trots att det är ett ganska bra program (fast nu förvinner väl kontrollpunkterna som jag såg som enda fördelen mot Lightroom). Jag ser ingen som helst poäng med att ställa in en massa parametrar i kameran bara för att få möjligheten att få med dessa i råkonverteringen, men andra tycker förstås annorlunda. Jag har heller aldig sett några som helst bevis på att CNX skulle vara bättre på att konvertera NEF än ACR eller andra råkonverterare.

Kör man Fuji och Sony undviker man (åtminstone jag) deras råkonverterare i möjligaste mån, då de är synnerligen otrevliga att arbeta med (även om också de råkar läsa av diverse kamerainställningar). Fuji är dock ytterligare lite speciella, eftersom de inte använder Bayermönster (vilket beskrivits utförligt tidigare i tråden), så just med deras kameror blir slutresultatet oftast bättre om man använder "rätt" program (vilket inte nödvändigtvis är SilkyPix som följer med kameran).

Det är ju samma tolkning som du fått om du fotograferat JPG direkt i kameran. Blir det först en bild när det är en tolkning som Du gillar?

/Karl
 
Det är ju samma tolkning som du fått om du fotograferat JPG direkt i kameran. Blir det först en bild när det är en tolkning som Du gillar?

/Karl

Nej, och det har jag heller inte påstått. Jag bara menar att "ritningen" som finns inbakad i råfilen bara gäller om man använder tillverkarens egna råkonverterare. Gör man inte det gör all denna metadat ingen nytta utan programmet och användaren får sköta tolkningen själva.

På senare tid har Sony (jag vet inte om det är någon annan också) börjat lägga in objektivdata för en del objektiv i råfilerna. Detta gäller främst distorsion (tror jag) och har väl tilllkommit för att de har dels en 16-50 som har en ganska förskräcklig distorsion RX100 Mk I och II som också beter sig illa i det hänseendet. Denna korrigering av distorsionen är "tvingande" på så sätt att det inte går att stänga av den i ACR eller Lightroom, medans andra program som Rawtherapee inte bryr sig ett skvatt.

Sånt här gillar jag inte - när jag fotograferar i råformat vill jag själv åtminstone ha möjlighet att påverka alla tänkbara parametrar, och att tillverkarna "tvingar" in korrigering för att de tar optiska genvägar är inget jag uppskattar. Det är jättebra att den här informationen finns i råfilen, men jag vill själv kunna välja om jag vill utnyttja den eller inte.
 
Det är ena halvan, att formatet tillåter oförstörande ändringar, att man kan spara filen igen som RAW och senare öppna filen igen ...

Om man kan göra ändringar i en råfil och spara den igen som raw så faller ju allt det här snacket om att en råfil inte är en bild "eftersom den bara innehåller obearbetad rådata". Då kan den ju vara hur bearbetad som helst och fortfarande en råfil.
 
Det jag tror PMD är ute och far efter är att filen bara är en container av rådata (på samma sätt som en TIFF-fil i sin tur kan innehålla bilder av olika bildformat). Nu är vi dock inne på filformat, och det var inte det tråden handlade om - Per är dock bra på att komma med såna påpekanden ;)

En DNG-fil kan innehålla exakt samma information som en NEF (och lite till), men låt oss hålla oss till råformat oavsett filtyp.
 
Om man kan göra ändringar i en råfil och spara den igen som raw så faller ju allt det här snacket om att en råfil inte är en bild "eftersom den bara innehåller obearbetad rådata". Då kan den ju vara hur bearbetad som helst och fortfarande en råfil.

All sensordata är densamma oavsett behandling, men en del program lagrar metadata kring de förändringar som gjorts så att man få med historik och dylikt när man öppnar den igen. Adobe (och en del andra) lagrar den informationen i en s.k. sidecarfil (en fil med samma namn men filändelsen XMP) om man inte använder DNG då det i stället kan lagras direkt i filen. Rådatat påverkas aldrig av detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.