Flash Gordon
Aktiv medlem
Ser två saker, det svarta är mer svart och den röda färgen drar åt lila i den högra, mot gult i den vänstra.
Vore skoj att få se jpegbilden.
Vilken JPEG? Jag fotar enbart raw.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser två saker, det svarta är mer svart och den röda färgen drar åt lila i den högra, mot gult i den vänstra.
Vore skoj att få se jpegbilden.
En NEF kan även lagra justeringslager dvs inte bara dom inställningar som kameran har utan även alla andra justeringar som man kan göra i programmet. Dvs inte bara informationen som ligger i EXIFen.
/Karl
Vilken JPEG? Jag fotar enbart raw.
En CR2 i DPP och en DNG i LR/CR kan också spara justeringsinställningarna i filen. Nog inget unikt med NEF.En NEF kan även lagra justeringslager dvs inte bara dom inställningar som kameran har utan även alla andra justeringar som man kan göra i programmet. Dvs inte bara informationen som ligger i EXIFen.
/Karl
Eftersom Mats ställer in kameran för optimal histogramvisning, dvs drar ner skärpa, kontrast etc till ett minimum, är nog den inbäddade jpeg-filen ingen referens.Jag med. Avser den inbäddade jpegfilen, den har hög nog upplösning.
Eftersom Mats ställer in kameran för optimal histogramvisning, dvs drar ner skärpa, kontrast etc till ett minimum, är nog den inbäddade jpeg-filen ingen referens.
Den "optimala" sluttolkningen redan i kameran ger mej en väldig falsk information om vad rådatan ger mej för möjligheter att arbeta vidare med. Den "previewen" av den inbäddade filen betyder alltså nada för mej också som slutgiltigt recept till en slutgiltig rgb-fil.
Hmm, hur öppnar man Fuji XPRO-1 filer i CNX?Det påverkar knappast partiellt färgskift.
Sen går det alltid bra att öppna i CNX för att ta fram en ny referensbild.
Hmm, hur öppnar man Fuji XPRO-1 filer i CNX?
Haha. Den kanske inte har inbäddade jpeg heller.
Nog är det bra ibland att kunna kolla hur kameran ville att det ska vara?
För en del av oss saknar den inbäddade jpgfilen betydelse, Jag förstår inte alla dessa referenser till Nikons program och filformat. Tråden handlar inte om det.
Var mer ett filosofiskt svar - i övrigt är jag helt på din linjeSå kan man ju förstås se på saken, men då missar man det faktum att råfiler faktiskt har en ganska speciell roll i arbetsflödet jämfört med format som jpeg, tiff med mera. Att använda forumeringen "råfiler är inte färdiga bilder" är ett sätt att framhålla vad de är bra för och hur man drar nytta av dem.
Som Ola uttryckte det, i jpeg, tiff mfl har ju pixlarna fått ett icke reversiblelt värde.
Det är ju inte så att det är fel att kalla råfiler för bilder, men då är det lättare att missa poängen med dem.
En CR2 i DPP och en DNG i LR/CR kan också spara justeringsinställningarna i filen. Nog inget unikt med NEF.
För en del av oss saknar den inbäddade jpgfilen betydelse, Jag förstår inte alla dessa referenser till Nikons program och filformat. Tråden handlar inte om det.
Intressant! Det ska jag kolla upp! Tack för tipset!Om du vill använda ditt histogram på detta sätt bör du också kolla på din vitbalansering. Om du ställer in vitbalanseringen så att du får alla tre kanalerna med samma förstärkning, så ser du om någon av kanalerna blir överexponerad. Om du söker på UniWB hittar du mera info om detta.
Stefan
Sammanfogade din fråga med min likadana som jag ställde för några månader sedan - det finns rätt många åsikter om detta
/Mod