Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När allt disskuterats..

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Nu när jag är inne på fotosidan.se och läser diskussionerna så slås jag av att det är samma saker som det pratas om hela tiden. Vet inte hur många gånger man svarat på samma fråga och ofta när man frågar något så får man till svars att det diskuterats till döds och att man skall använda sök funktionen!

När allt redan diskuterats...????

Vad tycker ni?

Så här gör jag när jag vill veta nåt.

Använder sökfuntionen och söker efter det jag undrar. Oftast finns det redan i arkivet och då läser jag de trådarna. Många gånger vill jag veta mer så antingen startar jag en ny tråd och frågar mer specifikt efter det jag undrar eller om det är nåt mindre så kanske jag använder den gamla tråden... det beror på situationen.

Det går aldrig att uttömma alla ämnen, speciellt i den dynamiska tid vi lever i idag. Håller dock med om att det kan vara lite många "EOS 300 eller F65?"-frågor som man kanske kunde undvika genom en mer uttömlig guide för de som skall köpa sin första systemkamera? Och kanske komplettera det med en guide för digitalkameraköparen men den måste uppdateras ofta för att hållas aktuell.

Iofs är det väl inte hela världen om ett ämne dyker upp två gånger men frågeställarna får ju sämre svar för varje gång eftersom folk tenderar att tröttna på att svara på samma sak upprepade gånger.

Jag håller med! Det är ofta samma frågor; eos 300 vs F65, EOS 3 vs EOS1n osv osv!

Tycker det som linus skrev var bra att han gick tillbaks till andra trådar som han väcker till liv! SÅ brukar jag också göra! Ibland kan det vara kul att ta upp riktigt gamla ämnen igen!

Tänk om politiker skulle säga vid en fredskonferans:

Det här har vi ju redan diskuterat!

Jag tycker att det kan föras en ständig diskussion runt vikiga frågor.

Jag tror att det skulle leda till att de som är duktiga och svarar på många frågor skulle ledsna och då kommer frågeställaren få sämre eller inga svar alls! Då är det bättre att hänvisa till tidigare trådar och så kan hon eller han återkomma om det är något som är oklart!

Ofta är det nybörjare som frågar. Det är klart att man då vill ha ett personligt svar med lite substans. "Läs gamla trådar" är inget uppiggande tips.
Nä, fråga på bara. Det finns nog diskutrymme och fotosidan får väl rensa upp lite gammalt gagg så fyller vi på med nytt...:p

Jag brukar fixa länkar till gamla trådar som de kan läsa snarare än att säga "äsch, gå å sök vettja"

Jimh sa:
Håller dock med om att det kan vara lite många "EOS 300 eller F65?"-frågor som man kanske kunde undvika genom en mer uttömlig guide för de som skall köpa sin första systemkamera?

Jo det finns ju en liten översikt under köpa-menyn. Fn är det ju bara Canon-systemet där, men förhoppningsvis så kommer Nikon o Minolta där också..

Kanske skulle göra det lite tydligare typ:

Funderar du på en ny kamera, kolla här!

Eller tycker ni att översikten inte ger de svaren som krävs??

/Jeppe

Jeppe skrev:
Eller tycker ni att översikten inte ger de svaren som krävs?? /Jeppe
Kombinera den med den artikel som finns om funktioner på kameror som en liten inledande text, kanske något utökad. Koppla på diskussionsforum som handlar enbart om råd vid kameraköp som syns när man går dit och peka tydligare vid t ex diskussionsforumet så tror jag det blir en hit!

Jeppe skrev:
Jo det finns ju en liten översikt under köpa-menyn. Fn är det ju bara Canon-systemet där, men förhoppningsvis så kommer Nikon o Minolta där också..
Jo, glömde säga att jag tycker att det är suveränt av dig att du har tagit dig tid att göra det. Det är en viktig funktion. Hoppas någon känner sig kallad att komplettera med de andra märkena.

Gokväll. Jodå, mer artiklar på ingång. Nikon kommer, men är det någon som är duktig på Minolta och Pentax så skulle det vara kul. Hör av er isåfall.

Likaså är dina andra förslag mycket bra Jim, dvs en inledande text och koppling till forum.

Acke har förslagit en jämförelseguide mellan husen och självklart skall det finnas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar