Annons

Motorsport- & konsetfoto - fullformat eller APS-C?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micheliin

Ny medlem
Hej!
Ska nu köpa ny kamerautrustning och vet inte riktigt vad jag ska välja.
Just nu har jag en nikon d5100 och ett tamron 18-270 och vill byta upp mig till lite bättre grejer.
Jag ska köpa nytt kamerahus och ett eller flera objektiv. (Runt 30000-35000 för allt)
Jag fotar mest motorsport (drifting huvudsakligen) och ska även börja fota konsertfoto tänkte jag. Jag fotar ju även stillastående bilar och natur m.m.

Jag undrar alltså om jag verkligen behöver en fullformatskamera för det jag fotar, eller finns det någon APS-C som passar bättre? Med snabb AF (Canon/Nikon)
Är det bättre att lägga mer pengar på bra objektiv än på kamerahuset? Och vilket/vilka objektiv kan rekommenderas till motorsportfoto? Vill ju även kunna zooma lite längre ibland.

Rörigt inlägg kanske men någon kanske kan hjälpa mig? :)

Vet inte helt, men när jag sett på motorsportsevent, som tex. F1, så använder nästan samtliga av FOM ackrediterade fotografer antingen Canon eller Nikon fullformatare (av vad jag kunnat observera).

Fotat konsertfoto med just fullformatare då det oftare varit mörkare, men även APS-C kan gå fint då du (som icke ackrediterad) förmodligen kommer att stå längre bort i publikhavet, och därmed oftast förmodligen ändå behöva croppa bilden. Ibland har jag fotat med små m43-kameror om det varit "kameraförbud" (vakter brukar bara bry sig om större kameror, och skiter oftast i kompaktkameraliknande hus eller mobiltelefoner).

Mycket hänger även på vilken optik du använder till. Kör du f/4 på FF och f/2,8 på APS-C så har du totalt sätt som system samma egenskaper. Ivf. fall gällande spegellöst så är det så (gällande DSLR i mörker föredrar jag den större och ljusare sökarbilden på FF).

Kan svara när det gäller Canon.

Canon 7D MKII & Canon EF 70-200/2.8 IS USM II är en bra combo för action foto.

Canon 7D MKII ca 14000:-
Canon EF 70-200/2.8 IS USM II ca 22000:-

Kan du tänka dig beg vilket brukar ge mycket för pengarna
så brukar man kunna hitta prylarna för följande priser.

Canon 7D MKII 7000-9000:-
Canon EF 70-200/2.8 IS USM II ca 12000-15000:-

En bra normalzoom att komplettera med är Sigma 18-35 /1.8 DC HSM ART detta
är ett av dom skarpaste & mest ljusstarka objektiv du kan hitta till Crop kamera.

Nej, du "behöver" inte fullformat. Jag har Nikon 3300 och Nikkor 18-300 3.5-6.3. Jag jobbar inte professionellt men som pressfotograf för ett par lokala nättidningar. Jag fotade en gång bilder på en MX-show. En av bilderna fick hedersutnämnande i årets FS Master etapp 4.

När det gäller konsertfoto är ljuset min akilleshäl i dåligt belysta lokaler. Jag gissar att ditt Tamron har samma ljusstyrka som mitt objektiv. Jag ska snart köpa Sigma 24-105 mm f/4 DG OS HSM Art som med APS ger ca 38-168. Media Markt hade faktiskt nattpriser nu med 1000 kr rabatt men det strulade när jag skulle köpa. De hade samma rabatt på sin multimediamässa. Senare blir det en 7200 med 159 fokuspunkter. Nu har jag 11. :) Testade ISO-prestandan och ISO 3200 på den är som 1600 på min 3300. :)

Senast ändrad:
Motorsporten har egentligen minst krav på systemet. Det enda är väl om man fotar framrusande maskiner framifrån. Då behöver man bra AF.

Konsert.... det är oftast mörkt.
Här är FF en klar fördel.

Ljusstarka objektiv ger väl den största fördelen.
Antingen en 2,8 zoom eller fast 1,8/1,4
Objektiven kommer bestå, kamerahus byts med tiden.
Tittar man då på 2,8 o större så är de i princip FF (Sigma har väl 2 1,8 zoomar som är undantaget)

Så JAG hade valt dyra 2,8zoomar eller fast 1,8 av den brännvidd man behöver.
Dessa ÄR vassa när det gäller AF och passar FF.
Räcker inte pengarna till FF, välj APS-C... Kanske man kan låna FF av ngn kompis när det är konsert?
Eller köpa ett FF hus den dag pengarna finns.
Sitter du med DX-optik så har du inte det valet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto