Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
monopod stativ, bra-dåligt?
- Trådstartare rallipics
- Start datum
JonasII
Aktiv medlem
Jag gillar att ha en monopod med mig när jag fotar, den funkar som vandringskäpp även om jag inte använder det som stativ så ofta.
Det beror helt på vad du har för avsikter; du kan inte ta flera identiska bilder som med ett stativ, men du får bort en hel del skakningsoskärpa. Jag köpte ett billigt i kolfiber och kan inte retrospektivt påstå att jag hade behövt något dyrare...
Det beror helt på vad du har för avsikter; du kan inte ta flera identiska bilder som med ett stativ, men du får bort en hel del skakningsoskärpa. Jag köpte ett billigt i kolfiber och kan inte retrospektivt påstå att jag hade behövt något dyrare...
Lasse C
Aktiv medlem
Hej!
Jag håller med Jonas. Det är en stor hjälp mot skakningsoskärpa som kan uppstå vid frihandsfoto.
Men det räcker inte om du vill ta flera bilder med identisk bildkomposition. Naturligtvis inte heller vid de tillfällen du av olika skäl vill kunna fota utan att vidröra kameran i exponeringsögonblicket (om du inte kör ned monopoden en bit i marken förstås ).
En fördel jämfört med tripod är ju att det är så mycket smidigare att ta med sig. Bättre en monopod i väskan än en tripod hemma.
Om du är ute efter ett stativ som är smidigt att ta med men ändå erbjuder många användningsområden, så ta en titt på Gorillapod som finns t ex på http://www.cyberphoto.se/
Det går inte att länka direkt till det men skriv Gorillapod i sökrutan så hittar du dem.
Jag ska själv skaffa ett. Det verkar vara en kanonbra grej.
Mvh.
Lasse C
Jag håller med Jonas. Det är en stor hjälp mot skakningsoskärpa som kan uppstå vid frihandsfoto.
Men det räcker inte om du vill ta flera bilder med identisk bildkomposition. Naturligtvis inte heller vid de tillfällen du av olika skäl vill kunna fota utan att vidröra kameran i exponeringsögonblicket (om du inte kör ned monopoden en bit i marken förstås ).
En fördel jämfört med tripod är ju att det är så mycket smidigare att ta med sig. Bättre en monopod i väskan än en tripod hemma.
Om du är ute efter ett stativ som är smidigt att ta med men ändå erbjuder många användningsområden, så ta en titt på Gorillapod som finns t ex på http://www.cyberphoto.se/
Det går inte att länka direkt till det men skriv Gorillapod i sökrutan så hittar du dem.
Jag ska själv skaffa ett. Det verkar vara en kanonbra grej.
Mvh.
Lasse C
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Monopod är ett mycket fint hjälpmedel.
Med ett såpass lätt objektiv som ett 70-300 så kan man med fördel använda en monopod med huvud. Det gör det hela mycket mer flexibelt!
Svårt att välja mellan tripod och monopod ibland.. dilemma..
Såklart inget som slår tripod men ibland blir en monopod enda alt. Befriande och smidigt att drassa runt med
MVH Niclas,
Med ett såpass lätt objektiv som ett 70-300 så kan man med fördel använda en monopod med huvud. Det gör det hela mycket mer flexibelt!
Svårt att välja mellan tripod och monopod ibland.. dilemma..
Såklart inget som slår tripod men ibland blir en monopod enda alt. Befriande och smidigt att drassa runt med
MVH Niclas,
mannbro
Aktiv medlem
rallipics skrev:
Hej alla fotovänner!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att använda "monopod" stativ till ett 70-300mm objektiv!? hur passa bra funkar det mot då man fotograferar på frihand?
Tacksam för svar, så jag inte köper det i onödan
Mvh. Nicklas
De flesta svar har du redan fått, men ett ytterligare användningsområde som är ganska bra är att man kan använda enbensstativet för att få ganska coola vinklar. Sätt kameran på självutlösare eller använd fjärrkontroll, och använd monopoden för att komma åt att ta bilder från vinklar du inte själv når, t.ex. ovanifrån på en folksamling eller på en bil. Kan bli ganska effektfullt, särskillt i kombination med vidvinkel.
PS. För att ge en idé om hur mycket ett monopod kan förlänga exponeringstiderna utan att man får rörelseoskärpa så får jag i princip 100% användbara bilder på 300-läget med 1,5x crop (alltså motsvarande 450mm) på 1/125 sek, och i de flesta fall användbara bilder ner till 1/50 om jag står stadigt och har monopoden på ett stadigt underlag.
Palletheking
Aktiv medlem
Re: Re: monopod stativ, bra-dåligt?
Ungefär samma hjälp som man får med en IS glugg, så som jag tolkar det. Kanske något för mig att satsa på så småningom. Är det inte lite klurigt att hitta en liten men ändå stadig kula som tillbehör till Monopod.mannbro skrev:
De flesta svar har du redan fått, men ett ytterligare användningsområde som är ganska bra är att man kan använda enbensstativet för att få ganska coola vinklar. Sätt kameran på självutlösare eller använd fjärrkontroll, och använd monopoden för att komma åt att ta bilder från vinklar du inte själv når, t.ex. ovanifrån på en folksamling eller på en bil. Kan bli ganska effektfullt, särskillt i kombination med vidvinkel.
PS. För att ge en idé om hur mycket ett monopod kan förlänga exponeringstiderna utan att man får rörelseoskärpa så får jag i princip 100% användbara bilder på 300-läget med 1,5x crop (alltså motsvarande 450mm) på 1/125 sek, och i de flesta fall användbara bilder ner till 1/50 om jag står stadigt och har monopoden på ett stadigt underlag.
casting
Aktiv medlem
Re: Re: Re: monopod stativ, bra-dåligt?
Tror att du har ganska rätt. Jag brukar fota med en kompis som kör IS när jag kör monopod, och då får vi ganska likartade resultat på bilderna. Så det är nog en korrekt slutsats.
paul innergård skrev:
Ungefär samma hjälp som man får med en IS glugg, så som jag tolkar det. Kanske något för mig att satsa på så småningom. Är det inte lite klurigt att hitta en liten men ändå stadig kula som tillbehör till Monopod.
Tror att du har ganska rätt. Jag brukar fota med en kompis som kör IS när jag kör monopod, och då får vi ganska likartade resultat på bilderna. Så det är nog en korrekt slutsats.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag tyckte iden med att kunna räcka o nå motiven från annars omöjliga vinklar var lite kul. Lite problematiskt dock att hitta en stadig o trygg kontruktion, som håller för dylika på frestningar. har faktiskt aldrig tänkt på den möjligheten. Det får helt klart bli en Monopod i kombination med en fjärrutlösare så småningom.
Palletheking
Aktiv medlem
Men smidigheten när du inte är i behov av absolut stabilitet. En fyrdelad Monopod får du nästan plats med i innerfickan på en höstjacka, alternativt ordnar en fasthäktning i bältet. Blir lite tufft med en trebenare. rent funktionellt håller jag med om att en trebenare i kolfiber kan användas på ett liknande sätt som en Monopod.Rommel skrev:
Varför ha två st olika stativ när man kan använda ett kraftigt tripod?
Ta upp de andra 2 benen så har du en perfekt monopod.
Så gör jag.
mvh
/Stefan
Peter Grahn
Aktiv medlem
Monopod för kompaktkameror
Jag köpte en monopod när jag bara hade en kompaktkamera och måste säga att den fungerar riktigt bra där. Ibland har jag använt den som handtag och med hjälp av det kan man ta med minst dubbelt så låg slutartid.
Den här kommentaren passar eg inte här men jag tycker att det funkade för bra för att hålla för mig själv.
Jag köpte en monopod när jag bara hade en kompaktkamera och måste säga att den fungerar riktigt bra där. Ibland har jag använt den som handtag och med hjälp av det kan man ta med minst dubbelt så låg slutartid.
Den här kommentaren passar eg inte här men jag tycker att det funkade för bra för att hålla för mig själv.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ngr av er är inne på detta med IS. IS är helt otrolig bra på enbenare. På enbenare utnyttjas ofta hela IS,ens potential. På trebenare Kan det bli för stabilt..
MVH Niclas,
MVH Niclas,
The Tor
Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Manfrotto 680B med tilthuvud Scandinavian Photo säljer.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, jag är enig.
Jag har 680 B men utan huvud. Jag använder så pass tung ptik att det blir svårt/ostadigt med huvud.. (även om den även där kan ha sina fördelar).
Stativet är tillräckligt långt och mycket kompakt ihopslaget. Kraftig konstruktion gör att det är stabilit också för riktigt tunga saker helt utfällt!
MVH Niclas,
Jag har 680 B men utan huvud. Jag använder så pass tung ptik att det blir svårt/ostadigt med huvud.. (även om den även där kan ha sina fördelar).
Stativet är tillräckligt långt och mycket kompakt ihopslaget. Kraftig konstruktion gör att det är stabilit också för riktigt tunga saker helt utfällt!
MVH Niclas,
Fredrik H
Aktiv medlem
The Tor skrev:
Jag kan rekommendera Manfrotto 680B med tilthuvud Scandinavian Photo säljer.
Samma här fast jag kör ett tilthuvud som egentligen är till videokameror så det är något större än det som sitter på denna bilden.
Funkar perfekt till en 1D med 300/2.8.
MWPhoto
Aktiv medlem
Jag har använt ett http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14378 på två bröllopsplåtningar nu och det är suveränt bra och viktigt för mig är att utan något besvär kunna höja/sänka stativet. Den stora gummifoten gör att du kan vinkla stativet mycket innan det glider undan. Höjden är viktig, många enbenare är för korta. Varför vill man ha en kulled på en enbenare? Jag anser nu efter att ha använt den med ett tilthuvud att det är tillräckligt. Jag tror det blir för mycket vinklar att hålla reda på om man kör med kulled.
Tilthuvudet är ett http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4389 och man kan ställa friktionen/trögheten för tilten mycket bra faktiskt. Det jag använder är horisontellt eller vertikalt och ibland lite mitt i mellan för sneda bilder. Det jag skulle önska på detta huvud är något som gör att jag kan känna när det är i horisontellt läge.
Visst, man kanske vill ha en kortare enbenare, men jag har inte det behovet och om det väger 200g mer än ett annat rör mig inte heller. När jag använder stativet står det på marken ändå.
Tilthuvudet är ett http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4389 och man kan ställa friktionen/trögheten för tilten mycket bra faktiskt. Det jag använder är horisontellt eller vertikalt och ibland lite mitt i mellan för sneda bilder. Det jag skulle önska på detta huvud är något som gör att jag kan känna när det är i horisontellt läge.
Visst, man kanske vill ha en kortare enbenare, men jag har inte det behovet och om det väger 200g mer än ett annat rör mig inte heller. När jag använder stativet står det på marken ändå.
rallipics
Aktiv medlem
erik// hej jag trodde också jag skulle få problem med det jag köpte ett 680B och har en nikon d70, och jag lovar dig det e inga problem jag e ca 187cm så jag har ju 3 cm till din höjd, men nog ska det gå att använda för dig också om du inte måste stå "spikrakt" i ryggen;
Mvh. Nicklas
Mvh. Nicklas