Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

monopod stativ, bra-dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är 189cm.
Ja,, nu beror det väl på hur man står, vill stå och vilket objektiv/kamera man använder.
Jag har ett vridbart stativfäste som jag fäster monopoden i så kanske detta bygger ngr ytterligare cm jämfört med att skruva det rätt i kameran..
Men om man dessutom har en led på monopoden så borde väl också det bygga ngr cm upp.

Sedan så är det ju så att alla inte står upp med monopod. Jag står rättså sällan. Inte för att jag inte kan ;) utan för att det helt enkelt förstör i mina motivsituationer, både i fråga att störa motivet men också perspektivmässigt.

680B borde vara nog högt för de allra flesta. Men detta är ju en av de allra enklaste saker att kolla in hemma innan inköp.

MVH Niclas,

Ja, men om du ska använda leden till att plåta porträtt så tappar du plötsligt 10-15 cm på höjden och behöver sonika höja ditt stativ den biten. Hur går det? Ibland står man tokigt så du står högre än poden, då är det bra med en extra lång pod.

"korken" nere på monopoden går ju att ta bort, så e man lite listig så köper man ett alminum rör på typ 20cm som man kan sätta inne i röret, (inget e omöjligt för den som vill ;) )

rallipics skrev:
"korken" nere på monopoden går ju att ta bort, så e man lite listig så köper man ett alminum rör på typ 20cm som man kan sätta inne i röret, (inget e omöjligt för den som vill ;) )
Javisst, eller så ställer du stativet på din platådojja som du så klart har på dig för ändamålet. ;)

RE monopod stativ, bra-dåligt

Jag har ett Giotto mm-9170 som jag är mycket nöjd med, använder det både till småbild och mellanformat. En stor fördel är att man kan ha kameran i "skjutläge" hela tiden om man exempelvis bevakar sport, sjöfågel/fågel eller något annat utan att behöva hålla kameran i rätt läge med muskelkraft. Man har lite bättre flexilibitet med enben än med en tripod. I övrigt kan jag bara hålla med i vad andra har skrivit i tråden.

Kände att jag var tvungen att prova på detta med monopods.. verkar ju smidigt! Ett stycke Manfrotto 680B beställd. Återkommer när jag testat det med 350D + Tokina 80-400mm.

/J

Jag tycker Manfrottos monopod är för tung, vill ha en monopod så lätt som möjligt så den kommer med.
Jag har min sittande i hällorna på kameraväskan ständigt. Det fina och dyra tripoden står på vinden hemma och det är mycket sällan den kommer ut därifrån.

Visst är det fördel i vikt om vi jämför med div kolfiberalternativ.
Men kolla också hur mycket mer de billigaste (sämsta?) alternativen kostar..

Jag inbillar mig att en lätt pod åker med lika lätt som en normalt tung, för mig iaf.

OM jag har kameraryggan på ryggen och en monopod på den så känner jag i ärlighetens namn ingen skillnad på två olika tunga poddar.. så stor skillnad är det inte.

MVH Niclas,

Jag vacklar mer och mer om vad jag ska ha. Ska jag ens ha en monopod istället för tripod?

Mina "kriterier":
* helst under tusenlappen med huvud
* stort plus om stativet är tillräckligt långt för att jag ska kunna "stå normalt", här faller de flesta tripods i prisklassen bort? jag e ~190cm.
* någorlunda portabelt. Helst max runt halvmetern ihopfällt? "Vikten" inte lika "viktig".
* till dags dato har jag som längst ett 70-300, men jag vill inte att stativet ska vara för klent för större gluggar.
* nu har jag ju rasslat fram ett macro-objektiv också, då måste man ju ha en tripod, väl...?

Finns det kanske nån (billig och bra givetvis ;) ) trebenare som passar bra till macro, och är tillräckligt litet för att ha som resestativ? Typ dedikerat macro för dvärgar...
Då kanske man kan kombinera ett sånt med en enbenare för dagligbruk -macro.

Tur att ni finns och hjälper till :)

Finns tusen andra trådar om tripods.
Vad gäller monopods så undrar jag varför ingen producent har tagit fram en modell därena benet lätt kunde göras om till en fin monpod... jaja.

Vill man ha en monopod till en kompakt,, typ leica med tri-x 400 på stan i kvällningen och naturligt ljus så kan man ju lätt fixa till en skruv uppe på en vanlig få hekto tung promenadstav i composite eller kolfiber !

MVH Niclas,

Kortare att skriva och inte minst snabbare sett till placeringen av bokstäverna.

Bara att inse att vi befinner oss i en globalisering,, inte minst så påverkas språket.

Vilken m,pod rekommenderar du Per. Du glömde att skriva det !! ( ;) )

Susanne.
Logon saknar jag också på mitt,, efter att jag fingrade bort den själv. Fungerar bättre utan tycker jag :)

Skämt & sido:
680B är ett bra stativ. Men kanske i grövsta laget om man bara använder utr,stn som väger under typ kilot eller pocketmodeller..
Testa också att låta enbenaren löst i huvudet under kameran, ihopfällt. Det fungerar faktiskt som ett lod, mycket stabiliserande för den som orkar vikten!! Bra tips!!

MVH Niclas,

Re: Monopod?

cakon skrev:
Ingår snabbplatta i det paketet? Det ser så ut men framgår inte tydligt på deras hemsida.
Ja, snabbplatta ingår och det verkar inte längre som att Scandinavian har sin logga på längre.

PerFogelberg skrev:
Vad är det för fel på det svenska ordet enbensstativ?
Det är inte något fel alls.
Precis som det inte är något fel på det svenska ordet "Rullbräda" istället för "Skateboard" eller "Tungomål" istället för lånordet "Språk".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar