Annons

monopod stativ, bra-dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blev en....

... Manfrotto 679B. Gick ner till Mattssons (Foto) o provade lite. De hade varken 680B eller 681B inne, men jag gillade detta. Klämde även på betydligt dyrare enbenare av andra märken.

156 cm högt utan huvud (Scandinavian och Cyberphoto feltryck 162cm), men med BG på kameran blev det tämligen perfekt höjd. Man behöver ju inte sträcka på sig sitt yttersta. :)
Sen lär det väl bli ett tilthuvud också, men höjden är bra utan också.

Jag väljer inte svengelskan och säger att min enbenare Manfrotto 134B (tror den utgått)passar mig fint 169cm med huvé. Enben väljs i butik så att man köper en som funkar i trappor hängandes i handloven, utan att man behöver höja armen.

Joel Höglund skrev:
Kände att jag var tvungen att prova på detta med monopods.. verkar ju smidigt! Ett stycke Manfrotto 680B beställd. Återkommer när jag testat det med 350D + Tokina 80-400mm.

/J

Idag fick jag hem ett Manfrotto Monopod 680B + 234RC tilthuvud. Jag måste säga att det känns mycket rejält och stabilt! Jag är bara 174cm lång så med tilthuvudet på fick jag sänka höjden ungefär 3cm från maxlängd för att få det i lagom höjd.

Tycker inte alls att det är så tungt heller. Det kommer definitivt hänga med på fototurerna framöver! :)

Provade lite med Tokinat på 400mm från balkongen och det är stor skillnad mot att handhålla. Nu kanske man till och med kan blända ner det något steg under förhållanden som jag inte kunde tidigare.

Fullpott!

Frågan är om man vinner lika mycket när man använder skakreducering i Kamera/objektiv, jag tror det men det blir långa tider för elektroniken. En annan vinst med enbenare är att det är lättare att komponera mer exakt speciellt med längre brännvidd.

Det är en kombo av ett gammalt Novoflex och det tilthuvudet som följer med i "monopodpaketet" från Cyberphoto.
Bild kommer, men inte ikväll. Jag tyar ente...

Re: Det blev en....

nosferatu skrev:
... Manfrotto 679B
... men jag bytte...
679B var lite väl lång ihopfälld, så det blev en 680B med 234RC-huvud, t.o.m kortare med huvudet monterat.
Nackdelen är att det blir tre "spännen" istället för två, men det är överkomligt. Lite högre vikt också, på gott och ont.
Jag föll för grupptrycket ;)

Mesta skakning sker vid fotograferingsögonblicket i lodrät led.En monopod är bättre än ingenting,och t.om en skidstav eller vandringsstav fyller sin funktion i ett fotografiskt nödläge, tom i vissa situationer mer än stativet,då man kan komma i en situation att behöva lösgöra kameran snabbt.

Fortsätter den här diskussionen lite.

Jag funderar på ett enbent stativ till turerna ute i skog och mark vid dåligt ljus.

Förutsättningarna är att det ska vara snabbjobbat och smidigt. Har tittat lite på Manfrotto 680 med huvud som alla verkar lovorda, men det är fyrbent...och verkar nästan onödigt stabilt?

K10:an med 300 kommer att vara det som sitter på.

Någon som har förslag på annat eller är det 680 paketet som gäller? Priset är ju riktigt bra också.

//Oskar

680 är ganska tungt -- och inte speciellt långt. Om du är över 180 cm skulle jag tro att det är i kortaste laget (om du använder tilthuvud -- kanske inte om du har en ganska lång kulled).

Själv köpte jag en billig (300 kr) och lång pinne från Kaffebrus (plus Manfrottos tilthuvud) -- inte superstabilt, men funkar.

Jag menar fyrdelat, och tänker att det låter mer slowfood än fastfood om man säger så...vilket rimmar illa med min idé om ett enbensstativ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar