Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Monitor settings i Windows 8.1???

Produkter
(logga in för att koppla)
"All tests were performed on Windows 8.1, with an ICCv4.2 monitor profile generated by the Eizo ColorNavigator 5.4 software."

För övrigt tror jag inte på att IE11 skulle bete sig bättre på Win 8.1 än Win 7, om det nu är så att den fortfarande struntar i bildskärmsprofilen.

I Windows 8.1 är det operativsystemet som färghanterar inte programmen så IE11 lämnar det till operativet.

Titta på bilden jag lade upp tidigare i tråden där jag fotograferat en testsida med IE och FF sida vid sida på en skärm som har en betydligt större färgrymd än sRGB.

Comparison of color management features on recent web browsers (Windows 7)

/Karl

Windows 7 är ett 5½ år gammalt system som saknar en hel del saker inom färghantering som Windows 8 och framför allt Windows 8.1 har.

Nu är jag långt ifrån någon expert och jag kör inte någon bildhantering på Win8 (däremot har jag ett antal som jag jobbar med) men jag undrar på vilka punkter som det är så stor skillnad?

Som jag ser det är hanteringen i operativsystemet i prinicp det samma.

Det som vi diskuterar här är ju hur Internet Explorer fungerar och där tror jag inte det är någon avgörande skillnad mellan att köra IE 11 på Win 7 eller 8.1

Windows 7 må ju vara en (snart två) generationer gammalt men det är fortfarande ett OS som supportas av MS och uppdateras och har många användare. Färghantering är ju inte direkt en ny vetenskap (även om det ibland kan verkar så...)

Nu är jag långt ifrån någon expert och jag kör inte någon bildhantering på Win8 (däremot har jag ett antal som jag jobbar med) men jag undrar på vilka punkter som det är så stor skillnad?

Som jag ser det är hanteringen i operativsystemet i prinicp det samma.

Det som vi diskuterar här är ju hur Internet Explorer fungerar och där tror jag inte det är någon avgörande skillnad mellan att köra IE 11 på Win 7 eller 8.1

Windows 7 må ju vara en (snart två) generationer gammalt men det är fortfarande ett OS som supportas av MS och uppdateras och har många användare. Färghantering är ju inte direkt en ny vetenskap (även om det ibland kan verkar så...)

Jag har gjort praktiska test idag och lagt upp resultatet här i tråden. Titta på det och kom med kritik på mitt test istället. Eller varför inte göra ett eget test och motbevisa mig. Enligt alla test jag gjort så färghanterar IE11 under Windows 8.1 fullt ut. Kan någon påvisa fel i mitt test så skall jag möjligen ändra uppfattning, annars kan ingen slumpvis googlad internetsida få mig att ändra uppfattning.

Bara för att Windows 7 är ett OS som supportas betyder inte att det har samma funktionalitet som nyare versioner av Windows.

/Karl

Har du någon källa på detta?

Jag är tämligen övertygad om att det fortfarande krävs att programvaran hanterar profiler korrekt.

Programvaran skall läsa profilen i bilden och skicka den informationen vidare. Färghantering är oftast en lång kedja med saker som skall fungera och jag har aldrig sett att det sker i ett steg någonstans.

/Karl

Jag kör enbart IE och FF, håller nästan uteslutande på med internet och det är få företag som tillåter installation av dom övriga. Chrome för att den skickar info om intranet till moderorganisationen och dom övriga används knappt. Safari är väl en stenåldersversion för Windows?

/Karl

Menar du att du jobbar med utveckling för webb och inte kollar att det funkar i Chrome för att det är så få som har det?

Visst, det finns säker företag som inte vill använda Chrome men det är trots allt den mest använda browswern åtminstone enligt dessa källor:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Själv har jag många företagskunder som använder sig av Chrome.

Så du ser inte "I FF är 1,3,4,5 lika och i IE11 är 1,2,3,5 lika."?

Ser du bilderna 1,3,5 exakt lika i bägge webläsarna?

/Karl

Nej, som texten jag citerade.

Mönstret är samma i FF och IE men det avgörande är att IE visar allt övermättat.

Kollade du muf och ssu sidorna? Redan där - utan att kolla på någon bild - så ser jag tydligt att IE visar färgerna felaktigt. Hur ser det ut för dig? Får du exakt samma resultat i IE och FF?

Menar du att du jobbar med utveckling för webb och inte kollar att det funkar i Chrome för att det är så få som har det?

Visst, det finns säker företag som inte vill använda Chrome men det är trots allt den mest använda browswern åtminstone enligt dessa källor:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Själv har jag många företagskunder som använder sig av Chrome.

Jag gör bara intranet-applikationer. Där är det oftast väldigt snävt definerat vilka browsers som skall användas. IE11 och FF hanterar det mesta väldigt lika medans Chrome och Safari behöver extrajobb. Inga av mina kunder har velat betala för Chrome/Safari-support.

Nu är vi dock väldigt OT, men starta gärna en tråd om det så kan vi diskutera det vidare där.

/Karl

Jag har gjort praktiska test idag och lagt upp resultatet här i tråden. Titta på det och kom med kritik på mitt test istället. Eller varför inte göra ett eget test och motbevisa mig. Enligt alla test jag gjort så färghanterar IE11 under Windows 8.1 fullt ut. Kan någon påvisa fel i mitt test så skall jag möjligen ändra uppfattning, annars kan ingen slumpvis googlad internetsida få mig att ändra uppfattning.

Bara för att Windows 7 är ett OS som supportas betyder inte att det har samma funktionalitet som nyare versioner av Windows.

/Karl

Visst kan Win 7 ha brister, du framförde dock åldern som ett argument och mitt mot-argument är att det trots allt är ett OS som "lever".

Om du menar din fotografiska bild av skärmen så tyckte jag den var lite svår att se på.

Det är ju kanon att IE 11 funkar för dig.

Jag kan bara konstatera att det inte funkar för mig.

Programvaran skall läsa profilen i bilden och skicka den informationen vidare. Färghantering är oftast en lång kedja med saker som skall fungera och jag har aldrig sett att det sker i ett steg någonstans.

/Karl

OK, då backar du alltså på ditt påstående om att i Windows 8.1 så sköter OS hela färghanteringen? Då är vi alltså överens om att även programvaran som visar bilden spelar in?

Nej, som texten jag citerade.

Mönstret är samma i FF och IE men det avgörande är att IE visar allt övermättat.

Kollade du muf och ssu sidorna? Redan där - utan att kolla på någon bild - så ser jag tydligt att IE visar färgerna felaktigt. Hur ser det ut för dig? Får du exakt samma resultat i IE och FF?

Igår när jag saknade färgprofil till skärmen hade jag en stor skillnad mellan dom. Idag ser dom lika ut. Möjligtvis är MUF-loggan lite mattare i FF, men färgfälten är dom samma.
På SSU-sidan ser jag inga skillnader.

/Karl

OK, då backar du alltså på ditt påstående om att i Windows 8.1 så sköter OS hela färghanteringen? Då är vi alltså överens om att även programvaran som visar bilden spelar in?

Har jag skrivit det så tar jag tillbaka det, för det har jag aldrig menat. OSet skall sköta skärm-ICC:en. Webläsaren färgprofilen i bilden.

/Karl

Igår när jag saknade färgprofil till skärmen hade jag en stor skillnad mellan dom. Idag ser dom lika ut. Möjligtvis är MUF-loggan lite mattare i FF, men färgfälten är dom samma.
På SSU-sidan ser jag inga skillnader.

/Karl

Intressant.

Då har vi helt klart olika upplevelser.

Kan det vara så att du kör dina skärmar i sRGB läge?

Jag har som sagt svårt att tro att Win 8.1 har löst problemet med IE 11. Jag får väl släpa med kalibratorn till jobbet någon dag och testa....

Har jag skrivit det så tar jag tillbaka det, för det har jag aldrig menat. OSet skall sköta skärm-ICC:en. Webläsaren färgprofilen i bilden.

/Karl

OK, jag tror att Webbläsaren (eller bildvisningprogrammet) - förutom att läsa profilen i bilden även måste klara av att respektera den profil som är laddad för bildskärmen.

Exempel - om jag lägger en bild som bakgrundsbild på skrivbordet eller om jag kollar på en mapp med bilder och väljer "visa stora ikoner" så kommer bilden att visas felaktigt - övermättat. Om jag däremot klickar upp bilden i Windows fotovisare - ja då visas den korrekt. Drar jag sedan i gång fotovisarens bildspelsfunktion så visas återigen bilden övermättad! Detta visar - enligt mig - att det krävs att programmet konverterar bilden enligt skärmprofilen.

Kör man på en skärm utan skärmprofil kommer man inte se skillnaden mellan programmen . Likaså om skärmen är profilerad til sRGB så kommer man inte märka lika markant skillnad. Det är först om skärmen visar ett omfång som är större som problemet visar sig.

Detta är i alla fall mina erfarenheter.

Intressant.

Då har vi helt klart olika upplevelser.

Kan det vara så att du kör dina skärmar i sRGB läge?

Jag har som sagt svårt att tro att Win 8.1 har löst problemet med IE 11. Jag får väl släpa med kalibratorn till jobbet någon dag och testa....

Två av skärmarna är sRGB, men på skärmen jag testat detta kan jag få otroligt mycket kraftigare färger än på dom andra så jag har svårt att tro det. Nu körde jag iofs med en Spyder 3 när jag profilerade skärmen, men att den skulle göra en sRGB-profil finner jag högst osannolikt.

/Karl

Två av skärmarna är sRGB, men på skärmen jag testat detta kan jag få otroligt mycket kraftigare färger än på dom andra så jag har svårt att tro det. Nu körde jag iofs med en Spyder 3 när jag profilerade skärmen, men att den skulle göra en sRGB-profil finner jag högst osannolikt.

/Karl

Har du profilerat skärmarna så har du ju även skapat ett par *.icm filer som du döpt till nåt. Väljer du dessa som standardprofil för resp skärm under "Färghantering" så kommer du att se skillnad jämfört om du har valt sRGB IEC61966-2-1 som standardprofil för respektive skärm.

Testade med sRGB IEC61966-2-1 som standardprofil för båda mina skärmar och jag fick samma färger i både FF och IE11.

Skillnaden är dock att IE11 alltid struntar i dina egna standardprofiler för skärmarna oavsett om de heter sRGB IEC1966-2.1, Kalle.icm eller Anka.icm, vilket FF aldrig gör.

M.a.o. dina egna profileringar används inte eftersom du inte valt dom som standard...

Har du profilerat skärmarna så har du ju även skapat ett par *.icm filer som du döpt till nåt. Väljer du dessa som standardprofil för resp skärm under "Färghantering" så kommer du att se skillnad jämfört om du har valt sRGB IEC61966-2-1 som standardprofil för respektive skärm.

Testade med sRGB IEC61966-2-1 som standardprofil för båda mina skärmar och jag fick samma färger i både FF och IE11.

Skillnaden är dock att IE11 alltid struntar i dina egna standardprofiler för skärmarna oavsett om de heter sRGB IEC1966-2.1, Kalle.icm eller Anka.icm, vilket FF aldrig gör.

M.a.o. dina egna profileringar används inte eftersom du inte valt dom som standard...

Jodå, HP-skärmens icm-fil skapad av profileringsverktyget är vald som standard.för den skärmen i Windows Colour Management. Dom andra två har jag inte profilerat och dom saknar profiler. Har ingen sRGBblablabla.icm i systemet.

/Karl

Jodå, HP-skärmens icm-fil skapad av profileringsverktyget är vald som standard.för den skärmen i Windows Colour Management. Dom andra två har jag inte profilerat och dom saknar profiler. Har ingen sRGBblablabla.icm i systemet.

/Karl

Och så säger de att Windows har kommit ifatt Apple och ändå saknar den sRGBblablabla.icm profilen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto