Annons

Monitor settings i Windows 8.1???

Produkter
(logga in för att koppla)
Sorry, missade att du skrev "a"

Ja då har jag ingen förklaring varför du får som du får.

Jag testade nyss - gå in på muf.se och ssu.se. Det är sidor där det förekommer textelement och rutor i "kända" färger - alltså inte enbart bilder.

Med Firefox ser allt OK ut för mig, med IE 11 ser färgerna helt "skruvade" ut.

Ser det OK ut för dig i båda?

Dom ser olika ut på min sRGB och min nästan aRGB skärm. Frågan är om dom färgfälten är färghanterade eller inte. Får exakt samma sak i FF, men jag har ominstallerat grafikdrivrutiner idag och dessutom provat ett open source-verktyg för profilering, skall profilera om skärmarna med mitt vanliga program och återkomma men det blir inte idag.

/Karl

Vi har väl snackat om detta förut?

Så vitt jag förstår visar det där testet hur din browser hanterat den profil som är inbäddad i själva bilden.

Däremot så visar den inte huruvida din browser klarar av att använda den profil som du har laddad på din dator (den du skapat med profileringen) för att visa rätt färg.

För mig är det så med de bilderna som visas i testen så visar Internet Explorer 11 visserligen alla fyra fälten "korrekt" men bilden (liksom texten på sidan) är i kraftigt övermättade färger (sitter på en Wide-gamut skärm som är profilerad). Med Firefox ser allt mer normalt ut i färgerna (men ett fält är alltså fel).

För mig är det glasklart när ett program inte respekterar min dators färgprofil - färgerna blir extremt övermättade. Med de program som är OK så är färgerna normala. IE 11 är helt omöjligt för mig att använda om jag skall kolla på bilder.

Håller med om IE11 mer eller mindre omöjligt och att FF visar färger mer naturligt.
Med inställningar i about:config så kan du ställa så FF visar v4.
(Skriv about:config i adressraden och sedan gfx.color i sökraden under så kan man ändra värden för color managment till "1" och stödet för version 4 till "true"

Har gjort en egen testsida med några intressanta länkar på http://www.wildlifephotographer.se/blog/2011/08/farghantering/

Argyll? Argyll? (tillräckligt långt för Fotosidan?)

Ja, men det var ett härke att installera eftersom dom inte signerat sina drivisar. Var tvungen att slå av ett antal kritiska säkerhetssystem för att kunna installera det. Det lilla jag hann testa imponerade inte heller riktigt, men programmet verkade även ha en större tröskel än vad jag gav det. Nu är programmet avinstallerat och säkerhetssystemen på igen.

http://www.argyllcms.com/

/Karl

Håller med om IE11 mer eller mindre omöjligt och att FF visar färger mer naturligt.
(Skriv about:config i adressraden och sedan gfx.color i sökraden under så kan man ändra värden för color managment till "1" och stödet för version 4 till "true"

Har gjort en egen testsida med några intressanta länkar på http://www.wildlifephotographer.se/blog/2011/08/farghantering/

Alla sex bilderna ser likadana ut i IE11 (möjligtvis är den sista bilden lite fylligare). Så det kan nog stämma att dom blir sRGB-konverterade.

Skall kolla inställningarna i FF. Undrar varför FF inte har på ver 4 per default?

/Karl

Tack skall kolla min inställningar senare, color managment vet jag att jag har enablat. Version har jag dock inte ändrat.

Skall kolla länkarna också senare.

Alla sex bilderna ser likadana ut i IE11 (möjligtvis är den sista bilden lite fylligare). Så det kan nog stämma att dom blir sRGB-konverterade.

Skall kolla inställningarna i FF. Undrar varför FF inte har på ver 4 per default?

/Karl

Bild 1,2,3 och 5 är lika på mina skärmar. Bild 4 är lite dovare och bild sex mustigare. Detta gäller för både IE11 och FF men IE11 visar alla bilder "skrikigare".

Standard för färginställningar i FF är color managment "2" och stödet för version 4 är satt på "false".

Windows 7 är ett 5½ år gammalt system som saknar en hel del saker inom färghantering som Windows 8 och framför allt Windows 8.1 har.

Jag får exakt samma resultat i FF som IE11 under Win8.1 på bilderna som har färgprofil. På bilder som saknar färgprofil så blir bilderna något kallare i FF än i IE.

Upplever att 1,2,3,5 är exakt lika i IE11 också.

Skärmen en HP ZR30w är precis nyprofilerad.

Här en NEF från en D800 på FF och IE11 sida vid sida i Windows 8.1 med dina bilder.
http://1drv.ms/1wWJ0rM

/Karl

Tillägg, IE11 verkar använda sRGB på bilder utan profil och FF verkar använda aRGB. Möjligtvis är även detta inställningar någonstans. Jag har inte ändrat några inställningar gällande färghantering i vare sig FF eller IE.

I FF är 1,3,4,5 lika och i IE11 är 1,2,3,5 lika.

/Karl

Nej, det är inte rätt uppfattat. Om du börjar med att koppla loss din skärm från din stationära dator och istället ansluta den till din laptop. Sedan installerar du SpectraView Profiler också på din laptop, då kan du profilera din laptop-skärm. NEC kräver att du har en NEC-skärm ansluten till den dator, men kan då kalibrera andra skärmar som är anslutna till samma dator.

Om du inte vill flytta över skärmen till din laptop, då är det Basiccolor och €100 som gäller. Är du latare än snål?

Med vänliga hälsningar

smålänningen Stefan
www.profiler.nu
He, he, jag är angelägen att tro att jag är ingetdera, men om jag måste välja så är jag nog snålänning.

Tack för förtydligandet, nu har jag fått förfarandet klart för mig. Har även varit i inne på SFF (sparat ett bokmärke) och tittat lite under rubriken teknik, billigt och bra ;). Förstår att jag har en hel del att lära vad det gäller färgkalibrering, färgrymder och för att inte minst nämna PS och därav en fråga som är lite OT:

Något tips om på en bok om PS för dummies på svenska ? Det är en förutsättning för att det skall bli begripligt för mig öht. Då tänker jag inte på moderskeppets PS CS från början (även om jag tänker investera i den) utan en bok/böcker som är lite mer omfattande/djuplodande i de olika funktionerna. Men som sagt, det måste vara pedagogiskt uppbyggt, för hos mig är tanken ibland trög som frusen sirap.

Tillägg, IE11 verkar använda sRGB på bilder utan profil och FF verkar använda aRGB. Möjligtvis är även detta inställningar någonstans. Jag har inte ändrat några inställningar gällande färghantering i vare sig FF eller IE.

/Karl

Jag kör med Win 8.1 och IE11, Firefox, Safari, Chrome och Opera men det är bara Firefox jag använder kontinuerligt. Tycker också att FF ger enhetliga färger med de bildbehandlingsprogram jag använder, främst Capture One Pro. De övriga webbläsarna använder jag mest för att kolla hur websidor som jag gör ser ut i olika läsare.

Jag kör med Win 8.1 och IE11, Firefox, Safari, Chrome och Opera men det är bara Firefox jag använder kontinuerligt. Tycker också att FF ger enhetliga färger med de bildbehandlingsprogram jag använder, främst Capture One Pro. De övriga webbläsarna använder jag mest för att kolla hur websidor som jag gör ser ut i olika läsare.

Enligt din sida ger IE och FF exakt lika enhetliga färger, dom använder enbart olika profil på bilder utan färgprofil.
Jag kör enbart IE och FF, håller nästan uteslutande på med internet och det är få företag som tillåter installation av dom övriga. Chrome för att den skickar info om intranet till moderorganisationen och dom övriga används knappt. Safari är väl en stenåldersversion för Windows?

/Karl

Kan här inte annat än hålla med. Flytta över NEC-skärmen till laptopen och avinstallera alla andra profileringsverktyg från den. Då kommer du se hur resultatet blir, är du nöjd och inte vill ha NEC-skärmen kopplad till laptopen (eller i alla fall lite då och då koppla in den) efter det är det bara att hala fram plånboken.

Tänk också på att skärmarna skall ha varit igång ett bra tag innan du kör igång.

/Karl
Uppfattat !

/Karl

Nej, Firefox tilldelar en otaggad bild sRGB och sedan konverteras den till din skärmprofil, det vill säga ett helt korrekt beteende (om du nu har aktiverat färghantering) IE tilldelar en otaggad bild sRGB, men konverterar den inte till skärmprofilen. Åtminstone fungerade den så senast jag testade, men har ingen 8.1 installerad. Rör mig ju främst i Äppelvärden. Samma gäller Chrome, har jag för mig. Chrome vet jag har försämrat sitt stöd för färghantering, för att bli en aning snabbare. De flesta skiter ju i vilka färger bilderna har, bara det går fort.

Nej, Firefox tilldelar en otaggad bild sRGB och sedan konverteras den till din skärmprofil, det vill säga ett helt korrekt beteende (om du nu har aktiverat färghantering) IE tilldelar en otaggad bild sRGB, men konverterar den inte till skärmprofilen. Åtminstone fungerade den så senast jag testade, men har ingen 8.1 installerad. Rör mig ju främst i Äppelvärden. Samma gäller Chrome, har jag för mig. Chrome vet jag har försämrat sitt stöd för färghantering, för att bli en aning snabbare. De flesta skiter ju i vilka färger bilderna har, bara det går fort.

Titta på min bild, FF tilldelar aRGB till otaggade, IE11 sRGB. Bägge jobbar med skärmprofilen i Windows 8.1
Jag har inget äldre än Windows 8.1, så jag kan inte jämföra där längre. Men när jag körde IE9 och W7 så vet jag att skärmprofilen inte kom med, men jag vet inte om det var IE9 eller W7 som skall beskyllas för det.
Har bara en kund som fortfarande kör några Mac:ar nu, där fungerar det numera som i IE11 och W8.1, förutom att det där är svårt att låsa färgprofilen i OS/X och en del tycker mjukvaruprofileringen i OS/X är jätteskoj att köra.

/Karl

Titta på min bild, FF tilldelar aRGB till otaggade, IE11 sRGB. Bägge jobbar med skärmprofilen i Windows 8.1
Jag har inget äldre än Windows 8.1, så jag kan inte jämföra där längre. Men när jag körde IE9 och W7 så vet jag att skärmprofilen inte kom med, men jag vet inte om det var IE9 eller W7 som skall beskyllas för det.
Har bara en kund som fortfarande kör några Mac:ar nu, där fungerar det numera som i IE11 och W8.1, förutom att det där är svårt att låsa färgprofilen i OS/X och en del tycker mjukvaruprofileringen i OS/X är jätteskoj att köra.

/Karl

Det är som Stefan säger. FF använder alltid skärmprofilen, inget annat. IE aldrig, bara sRGB. Fotovisaren i Win8.1 färghanterar bättre än IE11 och jag ser ingen skillnad mellan Win 7 och Win 8.1 vad gäller färghantering.

En länk om detta: http://simon.tindemans.eu/cm/webcm

Det är som Stefan säger. FF använder alltid skärmprofilen, inget annat. IE aldrig, bara sRGB. Fotovisaren i Win8.1 färghanterar bättre än IE11 och jag ser ingen skillnad mellan Win 7 och Win 8.1 vad gäller färghantering.

En länk om detta: http://simon.tindemans.eu/cm/webcm

FF och IE11 färghanterar bägge fullt ut i Win8.1. Du kan ju titta på bilden jag lade upp. Dom bilder som har färgprofil med sig där ser exakt likadana ut i IE11 och FF.

Länken du länkar till är till en 5½ år gammal version av Windows som inte färghanterar fullt ut. Så den hör inte hemma i denna Windows 8.1-tråd.

/Karl

FF och IE11 färghanterar bägge fullt ut i Win8.1. Du kan ju titta på bilden jag lade upp. Dom bilder som har färgprofil med sig där ser exakt likadana ut i IE11 och FF.

Länken du länkar till är till en 5½ år gammal version av Windows som inte färghanterar fullt ut. Så den hör inte hemma i denna Windows 8.1-tråd.

/Karl

"All tests were performed on Windows 8.1, with an ICCv4.2 monitor profile generated by the Eizo ColorNavigator 5.4 software."

För övrigt tror jag inte på att IE11 skulle bete sig bättre på Win 8.1 än Win 7, om det nu är så att den fortfarande struntar i bildskärmsprofilen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto