afe
Aktiv medlem
Har någon sagt något annat eller var kom detta ifrån?
/Karl
Du verkade göra skillnad på dem i ditt inlägg, men det var väl jag som misstolkade.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har någon sagt något annat eller var kom detta ifrån?
/Karl
Profiler fyller såvitt jag förstått exakt samma funktion oavsett om skärmen är hårdvarukalibrerad eller inte - operativsystemet kan rimligen inte ha den blekaste aning om huruvida inställningarna i själva skärmen är pillade på. Jag har inte hört talas om att det någonsin skulle vara aktuellt att bara kalibrera skärmen utan att samtidigt skapa en profil för den.
Du verkade göra skillnad på dem i ditt inlägg, men det var väl jag som misstolkade.
Nu ska jag inte svära på hur det är på Windows, men på Mac skapas alltid en skärmprofil automatiskt när du ansluter en ny skärm. Den kan vara bra eller urusel, men den finns alltid där.
Läs sista meningen i mitt inlägg så ser du vad jag menar.
/Karl
Du börjar närma dig. IE konverterar bilderna till sRGB, men IE bryr sig inte om skärmens profil=färgomfång utan förutsätter att den är sRGB. LUT tar hand om vitbalans färgstick mm, men inte färgomfånget. Har skärmen inte sRGB färgomfång blir det fel!!Precis.
IE konverterar till sRGB, men sRGB visas inte rätt utan en korrekt LUT.
Min skärm går inte att hårdvarukalibrera, så om jag profilerar den till 6500, den är ca 5800 som standard. Så visas bilderna i IE mycket varmare utan LUT:en aktiverad i Windows än om jag har den aktiverad.
LUT:en behövs för att visa sRGB korrekt också.
Prova själv att profilera skärmen till en annan vitbalans än vad den har som standard så skall du se att Windows kommer använda LUT:en även i IE även om det blir ett sRGB-resultat.
Det IE gör är att konvertera om alla bilder till sRGB sedan tolkas dom färgerna korrekt av Windows eller grafikkortet, vet inte vilket det är, om du har en riktig LUT i systemet.
/Karl
Du börjar närma dig. IE konverterar bilderna till sRGB, men IE bryr sig inte om skärmens profil=färgomfång utan förutsätter att den är sRGB. LUT tar hand om vitbalans färgstick mm, men inte färgomfånget. Har skärmen inte sRGB färgomfång blir det fel!!
Jag vet inte varför du inte förstår mina förklaringar. Jag gör ett sista försök att visa skillnaden. Bilden nedan är från min widegamutskärm med omfång ~aRGBNej, min IE visar alla bilder (även aRGB och annat) i sRGB korrekt. Ge mig ett test som kan visa att så inte är fallet?
Min LUT är för ett färgomfång som är större än aRGB.
/Karl
Nej, min IE visar alla bilder (även aRGB och annat) i sRGB korrekt.
/Karl