Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Monitor settings i Windows 8.1???

Produkter
(logga in för att koppla)
Profiler fyller såvitt jag förstått exakt samma funktion oavsett om skärmen är hårdvarukalibrerad eller inte - operativsystemet kan rimligen inte ha den blekaste aning om huruvida inställningarna i själva skärmen är pillade på. Jag har inte hört talas om att det någonsin skulle vara aktuellt att bara kalibrera skärmen utan att samtidigt skapa en profil för den.

Nu ska jag inte svära på hur det är på Windows, men på Mac skapas alltid en skärmprofil automatiskt när du ansluter en ny skärm. Den kan vara bra eller urusel, men den finns alltid där.

Nu ska jag inte svära på hur det är på Windows, men på Mac skapas alltid en skärmprofil automatiskt när du ansluter en ny skärm. Den kan vara bra eller urusel, men den finns alltid där.

Jag tror inte det gör det i Windows, det aktiverades i vilket fall ingen profil för någon av mina skärmar. Det brukar dock ofta följa med en icc på en cd eller liknande.

/Karl

Det är då klart att för Windows gäller:

IE bryr sig inte om skärmprofilen utan förutsätter att skärmens färgrymd är sRGB.
FF väljer primärskärmens färgprofil om du aktiverat färghantering och inte angett någon skärmprofil. Du kan även speca en speciell skärmprofil, men du kan bara ange en profil, oavsett om du har fler skärmar.

När man profilerar skärmen så mäts dels skärmens färgrymd upp, dels skapas en LUT (Look Up Table) som försöker korrigera för skärmens felvisningar. Denna LUT lagras i grafikkortet och används av grafikkortet när färgsignalen skickas till skärmen. Förutsättningen för att skärmen skall visa rätt färg är dock att programmet och skärmen har samma uppfattning om vilket värde som beskriver en viss färg.

Om du har en skärm som du kan hårdvarukalibrera, ställs skärmen om för att visa rätt färger ( i praktiken lagras då LUT i skärmen). En profil måste skapas även då, eftersom den beskriver färgomfånget på skärmen.

Om skärmen har ett färgomfång som är som sRGB blir färgåtergivningen följaktligen korrekt om programmet struntar i färgprofilen (vilket är detsamma som att programmet ansätter färgrymden sRGB). Har skärmen en annan färgrymd blir det naturligtvis fel om signalen är anpassad efter sRGB.

sRGB kom ursprungligen till för att beskriva färgomfånget på de vanligaste skärmarna på den tiden.

Precis.

IE konverterar till sRGB, men sRGB visas inte rätt utan en korrekt LUT.

Min skärm går inte att hårdvarukalibrera, så om jag profilerar den till 6500, den är ca 5800 som standard. Så visas bilderna i IE mycket varmare utan LUT:en aktiverad i Windows än om jag har den aktiverad.

LUT:en behövs för att visa sRGB korrekt också.

Prova själv att profilera skärmen till en annan vitbalans än vad den har som standard så skall du se att Windows kommer använda LUT:en även i IE även om det blir ett sRGB-resultat.

Det IE gör är att konvertera om alla bilder till sRGB sedan tolkas dom färgerna korrekt av Windows eller grafikkortet, vet inte vilket det är, om du har en riktig LUT i systemet.

/Karl

Precis.

IE konverterar till sRGB, men sRGB visas inte rätt utan en korrekt LUT.

Min skärm går inte att hårdvarukalibrera, så om jag profilerar den till 6500, den är ca 5800 som standard. Så visas bilderna i IE mycket varmare utan LUT:en aktiverad i Windows än om jag har den aktiverad.

LUT:en behövs för att visa sRGB korrekt också.

Prova själv att profilera skärmen till en annan vitbalans än vad den har som standard så skall du se att Windows kommer använda LUT:en även i IE även om det blir ett sRGB-resultat.

Det IE gör är att konvertera om alla bilder till sRGB sedan tolkas dom färgerna korrekt av Windows eller grafikkortet, vet inte vilket det är, om du har en riktig LUT i systemet.

/Karl
Du börjar närma dig. IE konverterar bilderna till sRGB, men IE bryr sig inte om skärmens profil=färgomfång utan förutsätter att den är sRGB. LUT tar hand om vitbalans färgstick mm, men inte färgomfånget. Har skärmen inte sRGB färgomfång blir det fel!!

Du börjar närma dig. IE konverterar bilderna till sRGB, men IE bryr sig inte om skärmens profil=färgomfång utan förutsätter att den är sRGB. LUT tar hand om vitbalans färgstick mm, men inte färgomfånget. Har skärmen inte sRGB färgomfång blir det fel!!

Nej, min IE visar alla bilder (även aRGB och annat) i sRGB korrekt. Ge mig ett test som kan visa att så inte är fallet?

Min LUT är för ett färgomfång som är större än aRGB.

/Karl

Nej, min IE visar alla bilder (även aRGB och annat) i sRGB korrekt. Ge mig ett test som kan visa att så inte är fallet?

Min LUT är för ett färgomfång som är större än aRGB.

/Karl
Jag vet inte varför du inte förstår mina förklaringar. Jag gör ett sista försök att visa skillnaden. Bilden nedan är från min widegamutskärm med omfång ~aRGB

Bilagor

• widegamutskärmen.jpg
    widegamutskärmen.jpg
    149 KB · Visningar: 29
Nej, min IE visar alla bilder (även aRGB och annat) i sRGB korrekt.

/Karl

Nu förstår jag ingenting. Vi var väl överens om att IE och Paint visade bilderna lika och att detta var fel?

Jag släpper det här. Jag tycker att Lennart mfl har förklarat hur det funkar och det stämmer väl överens med mina upplevelser.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto