Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Monitor settings i Windows 8.1???

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj denna tråd drog iväg. Min laptopskärm är rejält off i kalibreringen som jag beskrev ovan och med de råd jag fick via Xrite så kunde grönsticket mildras litet. Och faktum är att minsta avvikelsen mot min perfekta externa NEC display fås genom att dra ned ljusstyrkan rätt rejält på laptopen, så som Stefan och Karl skriver.

Avvikelsen är ändå påtaglig för blotta ögat och jag vågar inte göra särskilt mycket bildbehandling på Laptopen innan ASUS förhoppningsvis kommer med ny BIOS.

Du låter som en gammal Tage Danielsson monolog om det osannolika med kärnkraftsolyckor. Men liksom med kärnkraftsolyckor så inträffar det att skärmar inte alls matchar varandra i vitpunkt efter en kalibrering/profilering. Så även om du har två skärmar som kan kalibreras kan vitpunkten skilja sig åt. Har du en hårdvarukalibreringsbar skärm och en laptop skulle jag till och med säga det är troligt att de kommer skilja sig åt. Och så har utfallet varit när jag testat.

Stefan

Hur stora skillnader har du sett? Att två olika skärmar skall ha mätbara skillnader är självklart.

/Karl

Hur stora skillnader har du sett? Att två olika skärmar skall ha mätbara skillnader är självklart.

/Karl

At kvantifiera synintryck är inte enkelt. Tillräckligt stora för att jag ska uppleva att min kalibrerade skärm är felaktig så fort jag gömmer att sänka ljusstyrkan på min laptop.

Det finns en lösning på detta problem (om än ganska bökig)
Använd SpectraView profiler 5. Då kan du kalibrera både din NEC 242 och din Laptop.
Använder du ex. 5800K gör du det på båda.
Använder du ex. 140 candela på 242 så går du ner 10 candela till 130 på Laptoppen.
Kommer fortfarande att skilja mellan skärmarna men nu har du möjligheten att i SpectraView profiler manuellt justera vitpunkt och färger. (under advanced settings).
Gör detta bara på Laptoppen och med en bra testbild/testbilder.
Då bör du komma väldigt nära förutom att 242 är adobeRGB och din Laptop förmodligen är nästan sRGB.

Det finns en lösning på detta problem (om än ganska bökig)
Använd SpectraView profiler 5. Då kan du kalibrera både din NEC 242 och din Laptop.
Använder du ex. 5800K gör du det på båda.
Använder du ex. 140 candela på 242 så går du ner 10 candela till 130 på Laptoppen.
Kommer fortfarande att skilja mellan skärmarna men nu har du möjligheten att i SpectraView profiler manuellt justera vitpunkt och färger. (under advanced settings).
Gör detta bara på Laptoppen och med en bra testbild/testbilder.
Då bör du komma väldigt nära förutom att 242 är adobeRGB och din Laptop förmodligen är nästan sRGB.

Så du menar att SpectraView profiler har fler möjligheter än Xrite i1 Display pro? För där finns inget som rår på grönsticket jag har.
//Martin

Så du menar att SpectraView profiler har fler möjligheter än Xrite i1 Display pro? För där finns inget som rår på grönsticket jag har.
//Martin

Antingen är det något fel på din skärm, eller så har profileringen inte fungerat. Är du säker på att det är färgprofilen som du skapat som är aktiv?

Prova att profilera någon annanstans på skärmen.

/Karl

//Martin

SpectraView Profiler är samma program som Basiccolor Display, som jag ser som det bästa kalibreringsprogram för skärmar som jag känner till. NEC har varit så smarta att de inte uppfinner hjulet på nytt och skapar ett eget kalibreringsprogram, utan vänt sig till Karl Koch, som är en guru på färghantering, och licensierat hans program Basiccolor.

Prova med en vanlig rak kalibrering först, det ger ofta ett bra resultat. Istället för att välja 5800K, välj D5800. Då har du nämligen angett exakt hur det vita ska se ut, vilket du inte gör om du väljer 5800K.

Om du då inte får ett vettigt resultat kan du manuellt kompensera resultatet i de avancerade inställningarna. Om du går till de avancerade inställningarna och sedan väljer Review så kan du till slut välja Edit Calibration. Där kan du skruva ner den gröna färgen.

Antingen är det något fel på din skärm, eller så har profileringen inte fungerat. Är du säker på att det är färgprofilen som du skapat som är aktiv?

Prova att profilera någon annanstans på skärmen.

/Karl

Du tror verkligen inte på att skärmar kan se olika ut efter en profilering? Du måste testa själv, så kommer du se att det verkligen kan bli skillnad.

//Martin

Absolut! SpectraView Profiler är en programvara som baserar sej på Basiccolor (förmodligen den bästa skärmkalibrerings programmet) och är anpassat till Nec SpectraView skärmarna.

En passus är om din Laptop har ett grafikkort som går att påverka.

Du tror verkligen inte på att skärmar kan se olika ut efter en profilering? Du måste testa själv, så kommer du se att det verkligen kan bli skillnad.

Att det är skillnad är jag väl medveten om, men jag har alltid lyckats få vitbalansen väldigt lika. Att jobba på två skärmar med olika vitbalans även om en är mörkare är fruktansvärt irriterande och mejl, word etc fungerar bra med låg färgupplösning så jag har nästan alltid fixat till vitbalansen på laptop-skärmen. Jag ser ju klart och tydligt hur vitbalansen ändrar sig när jag aktiverar och deaktiverar profilen och jag har aldrig upplevt detta som det minsta problem (och måste trots allt räkna mig som ganska kräsen på detta området) och det har helt klart varit olika vilken skärm jag haft som ljusast.
Har man en TN-panel på laptopen skulle detta givetvis kunna bli ett problem då dess vitbalans ändras med betraktningsvinkeln.

/Karl

Att det är skillnad är jag väl medveten om, men jag har alltid lyckats få vitbalansen väldigt lika. Att jobba på två skärmar med olika vitbalans även om en är mörkare är fruktansvärt irriterande och mejl, word etc fungerar bra med låg färgupplösning så jag har nästan alltid fixat till vitbalansen på laptop-skärmen.
/Karl
Vilken programvara använder du för kalibrering?

Absolut! SpectraView Profiler är en programvara som baserar sej på Basiccolor (förmodligen den bästa skärmkalibrerings programmet) och är anpassat till Nec SpectraView skärmarna.

En passus är om din Laptop har ett grafikkort som går att påverka.

Tyvärr är Anders invändning också giltig för mitt inlägg. Du kan inte efterkorrigera färgerna om inte ditt kort inte kan påverkas.

I laptopen sitter ett grafikkort Nvidia GeForce 840M. Nvidia har tagit bort färginställningar i sin kontrollpanel och refererar sedan Win 7 till Windows färghantering endast. Ett problem förutom färgsticket är att laptopskärmen är övermättad. Asus hävdar att de ska lösa det med BIOS uppgradering, kvarstår att se om det är möjligt. Bifogar två litet ovetenskapliga jämförelsebilder - varning för "ögon känsliga för grönt" ;-)
//Martin

Bilagor

• skärmkalibrering-1.jpg
    skärmkalibrering-1.jpg
    75 KB · Visningar: 19
  • skärmkalibrering-2.jpg
    skärmkalibrering-2.jpg
    87.2 KB · Visningar: 28
I laptopen sitter ett grafikkort Nvidia GeForce 840M. Nvidia har tagit bort färginställningar i sin kontrollpanel och refererar sedan Win 7 till Windows färghantering endast. Ett problem förutom färgsticket är att laptopskärmen är övermättad. Asus hävdar att de ska lösa det med BIOS uppgradering, kvarstår att se om det är möjligt. Bifogar två litet ovetenskapliga jämförelsebilder - varning för "ögon känsliga för grönt" ;-)
//Martin

Övermättningen brukar bero på att skärmen har ett större färgomfång än sRGB. Detta är ju något som många har svårt att förstå att en skärm med ett större omfång kan vara sämre för många användare än en som verkligen återger sRGB korrekt. Det är egentligen bara de som arbetar med bilder för tryck som har glädje av ett större omfång, men då har man å andra sidan verkligen glädje åt detta omfång.

Du skulle kunna testa att använda SpectraViews möjlighet att profilera mot en bestämd färgrymd. Du hittar funktionen i advanced settings, Review och där väljer du Color Space emulation.

Att man kan använda SpectraView, a.k.a. Basiccolor på alla skärmar som är anslutna till datorn är ju en av de stora fördelarna med NEC. Din SpectraView-skärm fungerar som en gigantisk dongel till programmet, men du kan sedan kalibrera alla andra skärmar som är anslutna till samma dator, NEC eller Apple eller Dell spelar ingen roll.

Nej, då behöver du köpa Basiccolor Display, vilket samma program. Kostar dig 100€, men sedan har du det bästa kalibreringsprogram som jag känner till.
Men om det är samma program, varför måste jag köpa det ? Jag har redan SV5.

Eller menar du att det [Inte/U] är samma program ?

Och vad är det för skillnad mellan SV5 och Basiccolor ? Dessutom, måste jag köpa en annan kalibrerar än den i pro som jag har i så fall ?

Men om det är samma program, varför måste jag köpa det ? Jag har redan SV5.

Eller menar du att det [Inte/U] är samma program ?

Och vad är det för skillnad mellan SV5 och Basiccolor ? Dessutom, måste jag köpa en annan kalibrerar än den i pro som jag har i så fall ?

Nu förstår jag inte. Du har SpectraView, men du har inte en NEC-skärm? Eller har du både en HP och en NEC? Om det senare antagandet är rätt, så behöver du inte köpa något. Du kan bara starta ditt kalibreringsprogram, och om du har en NEC-skärm ansluten till din dator så kan du också kalibrera/profilera din HP-skärm.

I vilket fall som helst fungerar din kalibrator både med Basiccolor och med SpectraView.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto