Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Monitor settings i Windows 8.1???

Produkter
(logga in för att koppla)
Genom att enabla färghanteringen säger du åt FF att använda standardprofilen för monitorerna, den som operativsystemet har. Alltså precis som dina fotoprogram gör! Jag tycker FF borde funka så default, men nu gör det inte det utan det krävs 10 sekunder för att ställa in programmet korrekt. Jag kan leva med det då alternativen är sämre.

Anledningen är väl att det drar ner hastigheten att visa upp en sida med några millisekunder och det är ju viktigare för flertalet än att få korrekta färger. De får de ju ändå inte eftersom de inte använder en kalibrerad skärm. Det enda sättet är då att ha en skärm som direkt ut ur lådan har en färgrymd som stämmer med sRGB. För oss nördar kan det ju också värt att skaffa en skärm som stöder flera kalibreringar för olika användningar. Börjar man utforska detta finns det mycket man kan göra med detta. Man kan bygga upp en skärmprofil som matchar ett bestämt trycks färg- och kontrastomfång, vilket ger en betydligt bättre softproofing, eftersom alla element på skärmen ligger i softproof-läge, inte bara bilden.

Prestanda kan ju vara en orsak.

Det kan också vara historiska skäl - funktionen införs. I början är man osäker på hur bra den är, lägger den därför som en option och av ren glömska förblir det så.

Hur som helst - det verkar inte vara någon prioriterad funktion hos någon utvecklare av webbläsare så det är väl bara inse att "vi" som bryr oss är en minimal del av marknaden. Och så betalar vi ju ganska lite för programmet! :)

Prestanda kan ju vara en orsak.
Hur som helst - det verkar inte vara någon prioriterad funktion hos någon utvecklare av webbläsare så det är väl bara inse att "vi" som bryr oss är en minimal del av marknaden. Och så betalar vi ju ganska lite för programmet! :)

Påminner mig om när Office 2007 kom och man tagit bort möjligheterna att skräddarsy menyerna. En av de som var med och utvecklade Office skrev rakt ut att det var bara 2% som utnyttjade den möjligheten, så då gjorde man något man trodde skulle uppskattas av de andra 98%.

Genom att enabla färghanteringen säger du åt FF att använda standardprofilen för monitorerna, den som operativsystemet har. Alltså precis som dina fotoprogram gör! Jag tycker FF borde funka så default, men nu gör det inte det utan det krävs 10 sekunder för att ställa in programmet korrekt. Jag kan leva med det då alternativen är sämre.

Jag får inte till det. Jag får bara FF att välja en ICC. Jag har tre olika monitorer som inte alls har samma ICC.
Hur konfigurerar jag FF så att den använder rätt profil för rätt skärm?
Så länge jag har FF på den skärmen som jag valt ICC-filen för ser allt bra ut, men så fort jag flyttar den till en annan skärm blir det inte bra.

/Karl

Lite brådis nu, jag har för mig att det står tidigare i tråden hur du skall göra.

I alla fall, vad jag har är:

gfx.color_management.mode satt till 1

och

gfx.color_management.display_profile är blankt

Så vitt jag förstår behöver du INTE tala om för FF vilken profil den skall använda för vilken skärm. Den uppgiften hämtar programmet från operativsystemet. Precis på samma sätt som Lightroom och Fotovisaren gör.

Om du anger en explicit profil i config i FF - ja då gissar jag att den tvingar till användandet av just den profilen - vilket inte fungerar om du kör flera skärmar. Så GISSAR jag i alla fall att det funkar.

Om du har konfat rätt så skall en bild som visas i Windows Fotovisaren och en som visas i Firefox se identiska ut om de visas på samma skärm.

Jag lyckas inte få Firefox att hantera två skärmar med olika profiler. Lämnar jag fältet för profil blankt i konfigureringen tycks den välja standardprofilen för den primära skärmen, oavsett på vilken skärm man startar på eller är på.

Jag lyckas inte få Firefox att hantera två skärmar med olika profiler. Lämnar jag fältet för profil blankt i konfigureringen tycks den välja standardprofilen för den primära skärmen, oavsett på vilken skärm man startar på eller är på.

har du frågat eller lämnat buggrapport till Firefox?

Stefan

Så om du öppnar Firefox och Windows fotovisare med samma bildfil och båda fönstren ligger på den sekundära skärmen så ser bilderna olika ut?

Enligt den här artikeln:

http://www.metalvortex.com/blog/2012/03/16/831.html

Så fungerar det INTE som jag tror.

Enligt artikeln där så går det inte att använda olika profiler för olika monitorer.

Jag är inte övertygad om att han har rätt, men helt säker är jag inte, min sekundära skärm är inte wide-gamut utan snarare väldigt nära sRGB så det skulle ju kunna vara så som han skriver - att en default profil laddas - och jag är lite skumögd och inte ser skillnaden...

För mig är det i alla fall så att jag tycker Firefox visar samma bild som mina andra färghanterande program, även på den sekundära skärmen.

Så om du öppnar Firefox och Windows fotovisare med samma bildfil och båda fönstren ligger på den sekundära skärmen så ser bilderna olika ut?

Primary monitor Dell U2713H, native gamut >aRGB Primary_WideGamut.jpg
Kalibrerad och profilerad med i1Display Pro

Secondary monitor Dell 2405 FPW ~sRGB Secondary_sRGB.jpg
Profilerad med i1Display Pro

Utklippt rån respektive skärm. Syns mycket tydligt att PS och Photoview klarar olika skärmar medan Firefox bara tar profilen från den Primära skärmen
Firefox:

Bilagor

• Primary_WideGamut.JPG
    Primary_WideGamut.JPG
    175.8 KB · Visningar: 17
  • Secondary_sRGB.JPG
    Secondary_sRGB.JPG
    181.4 KB · Visningar: 24
Primary monitor Dell U2713H, native gamut >aRGB Primary_WideGamut.jpg
Kalibrerad och profilerad med i1Display Pro

Secondary monitor Dell 2405 FPW ~sRGB Secondary_sRGB.jpg
Profilerad med i1Display Pro

Utklippt rån respektive skärm. Syns mycket tydligt att PS och Photoview klarar olika skärmar medan Firefox bara tar profilen från den Primära skärmen
Firefox:

Jag får samma sak. Det verkar som om FF bara kan hantera en ICC. Du får helt enkelt välja skärm som du tänker köra FF på, om du sätter display_profile kan du tvinga FF att läsa en annan ICC än den primära men den kan bara ha en profil.
Man får väl leta lite på nätet och se om man kan hitta någon plugin där man på något enkelt sätt kan ändra display_profile.

/Karl

Jag får samma sak. Det verkar som om FF bara kan hantera en ICC. Du får helt enkelt välja skärm som du tänker köra FF på, om du sätter display_profile kan du tvinga FF att läsa en annan ICC än den primära men den kan bara ha en profil.
Man får väl leta lite på nätet och se om man kan hitta någon plugin där man på något enkelt sätt kan ändra display_profile.

/Karl
se inlägg 114 hur jag kör. För att byta Profil rekommenderar jag xrites Display Profile:
http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=757&Action=support&SoftwareID=539

Ja, det första man blir blind på är tydligen ögonen. Jag måste korrigera mig själv. Jag har alltid inbillat mig att Firefox även klarar av min sekundära display - men det var fel.

Jag får alltså samma resultat som Lennart beskriver ovan - och som Karl också har. Firefox klarar inte av dubbla displayer.

Jag ber om ursäkt för att jag hade fel och om mina inlägg skapat förvirring.

Mitt enda försvar är att på min sekundära display är skillnaden mycket liten (inte så påtaglig som i Lennarts exempel). Dessutom använder jag den aldrig till att kolla på bilder med Firefox... Borde förstås ha kolla mer noga innan jag ifrågasatte informationen som fanns på nätet.

Då kanske vi kan enas om följande:

- Windows 7 och 8 fungerar i allt väsentlig lika.

- Visa program så som PS och Fotovisaren klarar av att hantera olika skärmar med olika profiler.

- De flesta webbläsare klarar inte av att hantera skärmarnas profiler.

- Firefox fungerar korrekt på den primära skärmen förutsatt att man konfigurerar korrekt.

Ja, det första man blir blind på är tydligen ögonen. Jag måste korrigera mig själv. Jag har alltid inbillat mig att Firefox även klarar av min sekundära display - men det var fel.

Jag får alltså samma resultat som Lennart beskriver ovan - och som Karl också har. Firefox klarar inte av dubbla displayer.

Jag ber om ursäkt för att jag hade fel och om mina inlägg skapat förvirring.

Mitt enda försvar är att på min sekundära display är skillnaden mycket liten (inte så påtaglig som i Lennarts exempel). Dessutom använder jag den aldrig till att kolla på bilder med Firefox... Borde förstås ha kolla mer noga innan jag ifrågasatte informationen som fanns på nätet.

Då kanske vi kan enas om följande:

- Windows 7 och 8 fungerar i allt väsentlig lika.

- Visa program så som PS och Fotovisaren klarar av att hantera olika skärmar med olika profiler.

- De flesta webbläsare klarar inte av att hantera skärmarnas profiler.

- Firefox fungerar korrekt på den primära skärmen förutsatt att man konfigurerar korrekt.

Du kan få FF att fungera bara på en sekundär skärm också, FF går att få att fungera på en skärm. Då måste du dock ange profilen för någon av dom sekundära skärmarna manuellt i display_profile, vilket givetvis sedan måste underhållas om man skapar nya profiler med nya namn (t.ex. med datum).

För att få korrekt färghantering måste programskaparna överlåta hanteringen av skärmprofilen till operativsystemet. Försöker man göra även den biten själv i programmet har man nog tagit sig vatten över huvudet.

/Karl

Du kan få FF att fungera bara på en sekundär skärm också, FF går att få att fungera på en skärm.
l

Korrekt, jag borde ha skrivit "en skärm" inte "den primära".

För att få korrekt färghantering måste programskaparna överlåta hanteringen av skärmprofilen till operativsystemet. Försöker man göra även den biten själv i programmet har man nog tagit sig vatten över huvudet.

/Karl

Uppenbarligen är det inte helt enkelt att få till det. Det är nog en minoritet av program som överhuvudtaget respekterar monitor-profilen och vi får väl vara "glada" över att FF i alla fall klarar det på en skärm. Internet Explorer klarar det ju inte på någon skärm...

Korrekt, jag borde ha skrivit "en skärm" inte "den primära".

Uppenbarligen är det inte helt enkelt att få till det. Det är nog en minoritet av program som överhuvudtaget respekterar monitor-profilen och vi får väl vara "glada" över att FF i alla fall klarar det på en skärm. Internet Explorer klarar det ju inte på någon skärm...

Nja, monitor-profilen respekteras halvvägs men inte helt. IE (har jag testat) eller FF (utan ändringar av gömda inställningar antar jag) kommer visa bilder korrekt i sRGB om du har en monitorprofil, vilket skärmen högst sannolikt inte gör om du inte har profilen.
Profilen gör ju också att skärmen får rätt vitbalans t.ex.

Prova själv att jämföra IE och FF på Windows med och utan ICC i Windows, så kommer du se att IE och FF kommer visa bilderna olika med och utan profil. Skillnaden märks mest på skärmar som inte går att hårdvarukalibrera. Har du en skärm som är hårdvarukalibrerad är profilen mest en definition, hos en skärm som inte går att hårdvarukalibrera så är det även en justeringstabell.

/Karl

Profiler fyller såvitt jag förstått exakt samma funktion oavsett om skärmen är hårdvarukalibrerad eller inte - operativsystemet kan rimligen inte ha den blekaste aning om huruvida inställningarna i själva skärmen är pillade på. Jag har inte hört talas om att det någonsin skulle vara aktuellt att bara kalibrera skärmen utan att samtidigt skapa en profil för den.

Profiler fyller såvitt jag förstått exakt samma funktion oavsett om skärmen är hårdvarukalibrerad eller inte - operativsystemet kan rimligen inte ha den blekaste aning om huruvida inställningarna i själva skärmen är pillade på. Jag har inte hört talas om att det någonsin skulle vara aktuellt att bara kalibrera skärmen utan att samtidigt skapa en profil för den.

Har någon sagt något annat eller var kom detta ifrån?

/Karl

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto