Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Monitor settings i Windows 8.1???

Produkter
(logga in för att koppla)
Och så säger de att Windows har kommit ifatt Apple och ändå saknar den sRGBblablabla.icm profilen.

Har ingen erfarenhet av Mac men det är sannolikt så att Windows fortfarande ligger efter när det gäller färghantering.

Däremot så finns det visst en sRGB fil i systemet. Det finns åtminstone i Windows 7 och jag tror inte de är bortplockade i 8:an.

Karl, du får ju uppenbarligen annorlunda resultat än vi andra och det måste ju utredas! :)

Om du öppnar upp en valfri bild med Paint och med Windows Fotovisare - ser de då identiska ut?

På min extra dator, som aldrig har varit i närheten av en kalibrator och har en gammal sunkig skärm ser en bild lika ut i dessa två program.

På min huvuddator med profilerad skärm med ett betydligt större omfång än sRGB så visas bilden korrekt i Fotovisaren men övermättat i Paint.

På min huvuddators extra skärm, en OK Philips skärm som är profilerad och visar i princip sRGB är bilderna snudd på identiska (men man kan ana mindre skillnader).

Karl, du får ju uppenbarligen annorlunda resultat än vi andra och det måste ju utredas! :)

Om du öppnar upp en valfri bild med Paint och med Windows Fotovisare - ser de då identiska ut?

På min extra dator, som aldrig har varit i närheten av en kalibrator och har en gammal sunkig skärm ser en bild lika ut i dessa två program.

På min huvuddator med profilerad skärm med ett betydligt större omfång än sRGB så visas bilden korrekt i Fotovisaren men övermättat i Paint.

På min huvuddators extra skärm, en OK Philips skärm som är profilerad och visar i princip sRGB är bilderna snudd på identiska (men man kan ana mindre skillnader).

Paint visar mycket skrällare färger än vad fotovisaren gör. Jag tror inte Paint är färghanterande.
Jag tog megafonen från SSU som visas identiskt i IE11 och FF. Fast både IE11 och FF visar den på samma sätt som Paint.

På mina sRGB-skärmar är dom exakt lika allihopa. Bilden är en PNG dvs den saknar färgprofil, endast Windows photo Viewer verkar lägga på en sRGB-profil på den.

http://1drv.ms/1BPfexa

/Karl

Jag gjorde för ett år sedan en jämförelse av hur några olika program hanterar färgprofiler och kom fram till att nästan inga program utom Adobes hanterar färgprofiler för skärmen. Se bifogad fil. Firefox kan, men notera är att för att Firefox skall hantera skärmprofilen måste färgprofilens namn hårdkodas i konfigurationsfilen. För att på ett säkert sätt se om programmen hanterar skärmprofiler behöver man ha en skärm med ett färgomfång som väsentligt skiljer sig från sRGB.

Notera också att video inte har färgprofiler. Använder du en skärm med aRGB-omfång och rätt hårdkodad profil i Firefox och sedan tittar på en inbäddad video, så blir videon helt fel, men sidan i övrigt rätt.

Använder Windows 7

Bilagor

• Läser inbäddad profil.pdf
    11.8 KB · Visningar: 201
Paint visar mycket skrällare färger än vad fotovisaren gör. Jag tror inte Paint är färghanterande.
Jag tog megafonen från SSU som visas identiskt i IE11 och FF. Fast både IE11 och FF visar den på samma sätt som Paint.

/Karl

Paint är mycket riktigt INTE färghanterande - det är däremot fotovisaren.

Eftersom IE och Paint ger samma övermättade resultat så måste slutsatsen vara att även IE 11 INTE är färghanterande. Eller hur?

Det faktum att du får samma övermättade resultat i IE och Firefox tyder ju på att du inte aktiverat färghanteringen i Firefox. Det skulle ju i så fall förklara alla dina testresultat.

Eller?

Jag gjorde för ett år sedan en jämförelse av hur några olika program hanterar färgprofiler och kom fram till att nästan inga program utom Adobes hanterar färgprofiler för skärmen. Se bifogad fil. Firefox kan, men notera är att för att Firefox skall hantera skärmprofilen måste färgprofilens namn hårdkodas i konfigurationsfilen. För att på ett säkert sätt se om programmen hanterar skärmprofiler behöver man ha en skärm med ett färgomfång som väsentligt skiljer sig från sRGB.

Notera också att video inte har färgprofiler. Använder du en skärm med aRGB-omfång och rätt hårdkodad profil i Firefox och sedan tittar på en inbäddad video, så blir videon helt fel, men sidan i övrigt rätt.

Använder Windows 7

Stämmer helt överens med mina erfarenheter (med reservation för att jag inte har alla de program som du listar).

EDIT: min erfarenhet är att man inte behöver hårdkoda färgprofilens namn i Firefox.

Däremot så finns det visst en sRGB fil i systemet. Det finns åtminstone i Windows 7 och jag tror inte de är bortplockade i 8:an.

Kollade nu på en Windows 8.1 dator och visst finns sRGB profilen med där också. För mig förefaller färghanteringen i Win7 vara lika med Win8 - åtminstone ser gränssnittet i kontrollpanelen lika ut.

Paint är mycket riktigt INTE färghanterande - det är däremot fotovisaren.

Eftersom IE och Paint ger samma övermättade resultat så måste slutsatsen vara att även IE 11 INTE är färghanterande. Eller hur?

Det faktum att du får samma övermättade resultat i IE och Firefox tyder ju på att du inte aktiverat färghanteringen i Firefox. Det skulle ju i så fall förklara alla dina testresultat.

Eller?

Ja och även FF i så fall, för den visar samma som IE.

/Karl

Kollade nu på en Windows 8.1 dator och visst finns sRGB profilen med där också. För mig förefaller färghanteringen i Win7 vara lika med Win8 - åtminstone ser gränssnittet i kontrollpanelen lika ut.

Finns med ja, men den är inte aktiv någonstans utan att du aktiverat den.

/Karl

EDIT: min erfarenhet är att man inte behöver hårdkoda färgprofilens namn i Firefox.
Samma erfarenhet har jag om man editerat färginställningarna korrekt.

Den lösning jag använder, trots att jag surfar mest med Safari och Firefox, är att kalibrera min skärm till sRGB-läge och till Full Gamut-läge. Full gamut används när jag vill jobba med bilder för tryck eller utskrift. sRGB för allt annat, framförallt för surf. Eizo gör det enkelt att byta profil och kalibrering.

Stämmer helt överens med mina erfarenheter (med reservation för att jag inte har alla de program som du listar).

Jag har en färsk installation av FF 33.1.1 och den färghanterar exakt som IE11.

/Karl

Och du har editerat färginställningarna för att aktivera programmets färghantering?

I FF har jag inte gjort något. Använder i stort sett aldrig FF.

Så FF är bara färghanterande om man går in på dolda sidor och editerar
gfx.color_management_display_profile och gfx_color_management_mode? Det jag inte fattar är hur det skall fungera med flera monitorer.

Mycket riktigt verkar FF numera också tagga bilder med aRGB som inte har någon färgprofil. Ändrar man color_management_mode till 1 istället för 2 som det är satt till som standard skall man få otaggade bilder med sRGB.

/Karl

Den lösning jag använder, trots att jag surfar mest med Safari och Firefox, är att kalibrera min skärm till sRGB-läge och till Full Gamut-läge. Full gamut används när jag vill jobba med bilder för tryck eller utskrift. sRGB för allt annat, framförallt för surf. Eizo gör det enkelt att byta profil och kalibrering.

Jag gör likadant. Skillnaden är att jag använder Dell display manager för att automatiskt ställa om skärmen (Dell U2713H) beroende på program. Dell display manager dock inte byta profil. Därför måste jag hårdkoda min sRGBprofil i Firefox. Standardprofilen för skärmen är min Full gamut-profil ~aRGB. Kör jag t. ex. ett Officeprogram eller Internet explorer struntar de i profilen och antar att skärmen är sRGB. Eftersom skärmen då automatiskt ställts om till hårdvarukalibrerat sRGB av Dell display manager blir det rätt ändå.

Eftersom all video blir fel på en widegamut skärm har jag nu valt att låta Dell display manager ställa om skärmen till sRGB när jag kör Firefox och har följaktligen min sRGB profil hårdkodad i Firefox. Förmodligen blir nu resultatet detsamma som om jag inte ställt in Firefox för att hantera färger.

I FF har jag inte gjort något. Använder i stort sett aldrig FF.

Så FF är bara färghanterande om man går in på dolda sidor och editerar
gfx.color_management_display_profile och gfx_color_management_mode? Det jag inte fattar är

hur det skall fungera med flera monitorer.

/Karl

Så då var mysteriet löst!

Du hade helt enkelt inte aktiverat färghanteringen i Firefox! Då visar den förstås lika fel som IE. Så allt ditt prat om att IE funkar som det skall under Windows 8.1 är alltså fel. Det funkar precis lika dåligt som under Windows 7.

Varför skulle det inte fungera med flera monitorer? Det gör det i alla fall för mig. Det fungerar precis som med andra program. Om jag t ex öppnar en bild med fotovisaren på min huvudksärm så visas den på ett sätt. Drar jag sedan programfönstret med bilden över till min sekundära skärm så ser jag hur bilden ändras något (eftersom skärmarna inte har samma omfång och inte är identiska). Gör jag samma sak med FF så händer samma sak. Om jag har samma bild öppnad i FF och Windowsfotovisare på min sekundära skärm så ser de identiska ut. Drar jag över dem till min primära skärm ser de identiska ut (men alltså något annorlunda ut än på min sekundära skärm).

Helt logiskt tycker jag.

Har funderat på att göra något liknande...

Så då var mysteriet löst!

Du hade helt enkelt inte aktiverat färghanteringen i Firefox! Då visar den förstås lika fel som IE. Så allt ditt prat om att IE funkar som det skall under Windows 8.1 är alltså fel. Det funkar precis lika dåligt som under Windows 7.

Varför skulle det inte fungera med flera monitorer? Det gör det i alla fall för mig. Det fungerar precis som med andra program. Om jag t ex öppnar en bild med fotovisaren på min huvudksärm så visas den på ett sätt. Drar jag sedan programfönstret med bilden över till min sekundära skärm så ser jag hur bilden ändras något (eftersom skärmarna inte har samma omfång och inte är identiska). Gör jag samma sak med FF så händer samma sak. Om jag har samma bild öppnad i FF och Windowsfotovisare på min sekundära skärm så ser de identiska ut. Drar jag över dem till min primära skärm ser de identiska ut (men alltså något annorlunda ut än på min sekundära skärm).

Helt logiskt tycker jag.

IE11 fungerade precis som FF gjorde utan att man ändrat gömda inställningar.

Det är möjligt att det fungerar som i Windows 7, har inte kört Windows 7 på säkert 1½ år nu.

Du måste ju aktivera en monitorprofil i FF, hur skall du kunna ha en profil som täcker flera monitorer? Det är helt fel att program skall ha hand om monitorprofilen. Mina fotobearbetningsprogram använder funktionalitet från Windows.

/Karl

Hellre "gömda" inställningar som gör att webbläsaren visar rätt än en webbläsare som aldrig visar rätt. Visst blir det bara rätt på en skärm, men det är bättre än ingen ...

IE11 fungerade precis som FF gjorde utan att man ändrat gömda inställningar.

Ja, IE är kasst. Firefox är också kasst default - men om du enablar att den skall använda profiler funkar det. Vet du någon webbläsare som är bättre?

Det är möjligt att det fungerar som i Windows 7, har inte kört Windows 7 på säkert 1½ år nu.

Ändå så påstår du att Windows 8 är så mycket bättre. Hur kan du göra det om du inte vet hur det funkar i Windows 7. Jag sitter framför datorn 12 timmar om dygnet, Win7, XP, Win8 och massa servrar. Trots detta är jag ofta osäker på hur det funkar och färghantering är definitivt ett av de knepigaste områden som finns!

Du måste ju aktivera en monitorprofil i FF, hur skall du kunna ha en profil som täcker flera monitorer? Det är helt fel att program skall ha hand om monitorprofilen. Mina fotobearbetningsprogram använder funktionalitet från Windows.

/Karl

Genom att enabla färghanteringen säger du åt FF att använda standardprofilen för monitorerna, den som operativsystemet har. Alltså precis som dina fotoprogram gör! Jag tycker FF borde funka så default, men nu gör det inte det utan det krävs 10 sekunder för att ställa in programmet korrekt. Jag kan leva med det då alternativen är sämre.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto