Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Momsfrågor inför årsskiftet

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeiss

Aktiv medlem
Jag har flera utgående fakturor med förfallodatum i 2010.

Jag har ett köp på faktura med förfallodatum 2010, kan jag dra av momsen på det i bokföringen för det här året?

Vad gäller med momsen på de ingående fakturorna, kommer jag att kunna dra av moms på köp gjorda under 2009 med den?

Jag har flera utgående fakturor med förfallodatum i 2010.

Jag har ett köp på faktura med förfallodatum 2010, kan jag dra av momsen på det i bokföringen för det här året?

Vad gäller med momsen på de ingående fakturorna, kommer jag att kunna dra av moms på köp gjorda under 2009 med den?

Du kan väl inte göra deklarera moms åt åt nått håll innan du betalt/fått betalt på de aktuella fakturorna.

Utgående fakturor skall bokföras som kundfodringar, om jag minns rätt, vid bokslutet. Obetalda leverantörsfakturor bokförs som leverantörsskulder vid bokslutet.

Kan ha fel, men jag tror inte det är med mycket :O)

/Maverick

Okej, killen i affären där jag köpte min D3 sa att det gick bra att dra av moms på kameran då det var orderdatumet som gällde. Min far säger också att det är så.

Men jag vill gärna ha fler svar, speciellt angående de utgående fakturorna då det handlar om rätt mycket pengar. Såg nu att jag har en faktura med förfallodatum 31 dec så den får jag väl pengar för i januari också.

Ok, va bra att jag har lite sparade arvoden inkl moms på kontot för att kunna dra av hela momsen på D3 då. Det jag gör är väl att jag betalar fakturan 29 december eller liknande då?

Det är när du fått betalt som din kontering räknas. Gör du ett jobb 2009 och får betalt 2010 så gäller konteringen för 2010 och då kan du inte dra av för kameran du köpt 2009.

Så har jag fått lära mig. Det bokförs som kundfordring om jag inte minns fel.

hälsningar

daniel

detsamma gäller inköp till firman. Det ögonblick du betalar för en vara är det datum din kontering bokförs...

Men det går alltså bra att jag betalar i slutet av december trots att fakturan förfaller i januari?

Vet inte om jag hänger med riktigt.
Om du har köpt en vara så står det ett datum på kvittot eller fakturan när varan är köpt.

Tror det kvittar sen om du väljer att betala en månad senare eller inte, fast jag är inte säker.

När du fakturerat någon gäller datumet när du fått in pengarna på kontot i varje fall

När man startat en firma, får man uppge om man kör med kontantmetoden eller den andra metoden som jag glömt namnet på, faktureringsmetoden kanske den heter. Vi kallar den så, så länge.

Om man använder sig av kontantmetoden, används utgående och ingående moms på de fakturor man hittills betalat eller de fakturor man fått betalt för. De fakturor som är ingående och utgående och som inte betalats "hänger i luften".

Använder man sig av faktureringsmetoden, registreras alla fakturor och kvitton den dag som transaktionen skett och man betalar moms därefter, oavsett när fakturorna betalats ut eller betalats in.

Förklaring:

Använder du dig av faktureringsmetoden, får du dra av all moms för allt du köpt in, fram till sista december, så länge fakturorna/kvittona har 2009 års datum registrerade. (Leverantörsfakturorna behöver inte vara betalade av dig.)

Så länge som de fakturor man skickat iväg har datum från 2009 så ska man betala moms för dessa även om inte ens kund har betalt in pengarna.

Men det går alltså bra att jag betalar i slutet av december trots att fakturan förfaller i januari?

Förfallodatumet är ju bara när fakturan senast ska vara betald. Du kan betala den hur snart du vill.

För övrigt stämmer det som Fredrik m.fl. skriver, det är transaktionen som räknas, inte avtalet. Ett köp på faktura är nämligen ingenting annat än ett avtal. Juridiskt förblir varorna säljarens tills full likvid har utgått (Det brukar stå specificerat på vissa fakturor, men jag är tämligen säker på att det gäller oavsett det framgår på fakturan eller inte). Då blir det logiskt, man kan ju inte dra av moms för något som man ännu inte har köpt! (Edit: Kan såklart ha fel, men såhär har jag uppfattat det:)

Det är möjligt att det blir annorlunda om man nu råkar använda sig av fakturametoden i sin bokföring. Men det är det väl rätt få som gör som inte måste.

/Maverick

hijackar tråden lite, funderar över momsavdrag för en produkt man har på avbetalning, kan man bara dra av de delar man har betalt in, eller kan man dra av momsen för hela varan under 2009 trots att det återstår x antal betalningar?

Beror lite på hur du gjort antar jag. Själv har jag tagit sådana avbetalningar "privat". Det innebär att prylen sätts in som en egen insättning och du lyfter moms som vanligt. Avbetalningarna är sedan inget som angår "företaget".

Alternativt så tas avbetalningen på företaget. Fortfarande så lyfts momsen som vanligt, hela. Strikt sett på det så har du tagit ett lån för att köpa en vara. Således är varan betald i sin helhet, fast det är naturligtvis banken som står för kulorna. Sedan hanteras det som ett lån i företaget. Fast så har jag inte gjort än så jag vet inte hur det bokförs riktigt. Det viktiga är att du skiljer på det två delarna. Köpet och lånet som du tar för att kunna göra köpet. Avbetalningen innehåller heller ingen moms annat än för tilläggstjänster och avgifter.

/Maverick

Beror lite på hur du gjort antar jag. Själv har jag tagit sådana avbetalningar "privat". Det innebär att prylen sätts in som en egen insättning och du lyfter moms som vanligt. Avbetalningarna är sedan inget som angår "företaget".

/Maverick

Jo jag har tagit det privat. Men vad menar du med att "prylen sätts in som en egen insättning"?

Jo jag har tagit det privat. Men vad menar du med att "prylen sätts in som en egen insättning"?

Jo i ditt företag när du startade det så hade du antagligen en massa prylar som skulle tillhöra företaget och kanske en kassa eller nått konto med lite pengar på. Detta räknas som egna insättningar, eller eget kapital står det väl i bokföringen.

Sådana insättningar kan du göra senare också, antingen rena pengar eller prylar. I det senare fallet blir insättningen samma belopp som står på kvittot inklusive moms.

Man skulle kunna exemplifiera det så här. Säg att du jobbat nånstans där du fått vanlig lön. Dessa pengar räknas inte till företaget och ska inte upptas i dess bokföring. Men nu bestämmer du dig för att köpa ett objektiv till verksamheten för dessa pengar. Då måste du på nått sätt få in antingen objektivet eller pengarna i verksamheten. Dvs egen insättning, som belastar eget kapital.

Det är lite schizofrent i början när man kör enskild firma men efter ett tag blir man van... det tycker jag med!

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar