Mattsen
Aktiv medlem
Håkan_S skrev:
Fotografens "fan"-sida .
Haha, den var för j_a underbar! Tack för länken!
Beklagligt bara att fotosidan finns med bland länkarna där,
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Håkan_S skrev:
Fotografens "fan"-sida .
mipert skrev:
Tjejers dumhet2.
Jag minns ett program (på radio) med Bingo R där ett antal tjejer lockats till en talangfotografering för någonting...
Samtliga visar en nykter inställning till situation, "kan vara lite kul, men jag tror inte på det där med att bli modell och jag tar inte av mig mer än jackan..."
B kommer in och säger "av med byxorna" och samtliga tjejer blir fotograferade i fula stringunderkläder.
Vart tog deras hjärna vägen?
Vad hände med deras bestämda inställning till att inte ta av sig?
Idioter...
Men någonstans måste det väl ändå bli individens ansvar? I det här fallet vet jag ju inte hur gamla tjejerna var men de måste ju ha varit 18 i alla fall. Om man vill se Bingo som skyldig eller ej fråntar inte tjejerna sitt ansvar gentemot sig själva. Att säga att tjejer uppför sig på det här sättet som en följd av att samhället har uppfostrat dem till det äger samma relevans som att säga att Bingo uppför sig på det här sättet som en följd av att samhället har uppfostrat honom till det (tjejerna vill bli kända och tjäna pernar, Bingo vill bli känd och tjäna pengar). I det senare resonemanget är det dock ingen som skulle frånta honom hans ansvar i frågan.Mattsen skrev:
Kallar du dessa unga tjejer för idioter??
Förutom att du kränker dom så har du noll koll på hur tejerna funkar mipert. Den enda som kan anklagas här är B för att han kräver byxlöst foto. Han VET att det går, och han VET hur han ska göra. Så kasta inte skit på tjejerna mipert utan gör det på den som förtjänar det.
mipert skrev:
Men, var det inte så att de fotografer som smutskastats (av en inte helt okänd FS-medlem) gav sig själva upprättelse?
Jag menar, en anklagades för att lura tjejer att de skulle hamna i SLITZ men jag minns inte att någon annan än fotografen själv vittnade om att det inte stämde.
Jag tror kommentatorrösten nämnde att tjejerna hamnade i Slitz och reportaget visade dessutom tidningarna med bilderna.mipert skrev:
Jag menar, en anklagades för att lura tjejer att de skulle hamna i SLITZ men jag minns inte att någon annan än fotografen själv vittnade om att det inte stämde.
anw skrev:
För det andra: Det pratas om "seriösa" och "oseriösa" fotografer. Jag hoppas att man med seriositet har Slitz och Moore i åtanke. Jag känner en som stått modell för Slitz, Moore m.fl. och det är på intet sätt seriöst. Betalningen är ofta svart som natten och dessutom har de mage att gärna slarva med pengarna och säga "du får dem nästa gång". Jag blev förvånad över att man inte anser sig kunna betala ut några sketna femhundringar utan att krångla.
Freddie skrev:
Jag har fotat för nämnda tidning.
I de fallen jag varit inblandad har samtliga modeller fått betalt. Det har dröjt i vissa fall men betalning har alltid utgått enligt kontrakt. På dessa betalningar betalades även skatt.
Det är många som "hör" saker i den här branschen märker jag...inte minst herr chefredaktör Niklas Wibom.
Äntligen, tack.FredrikArvidsson skrev:
Hela västvärlden är helt över-erotiserad. Där har vi grundproblemet.
Jag kanske inte uttryckte mig så trevligt men jag har svårt att se det som en kränkning.Mattsen skrev:
...Förutom att du kränker dom så har du noll koll på hur tejerna funkar mipert...
Hej!
Jag hann ju inte skriva i insidertråden och tröttnade dessutom på sandlådan runt sidan 30 eller så.
Huvuddragen så långt jag hade kommit var huruvida en modell får skylla sig själv för att han/hon utsätter sig för risken. Till en början tyckte jag resonemanget på sätt och vis var rätt logiskt för att man till viss del får skylla sig men ändå så kändes det fel. Det tog en stund innan jag kom fram till varför och jag ska nu försöka förklara vad jag kom fram till.
Vi blir ju lätt lite insnöade här på MB och simmar runt i vår egen lilla vattenpöl utan att sätta saker i ett större perspektiv.
Jag kommer ihåg en tv-intervjuv med Ola Skinnarmo, han är proffessionell äventyrare, och reportern undrade om han verkliga hade rätt till samhällets resurser eftersom han frivilligt utsatte sig för risker.
Ola menade då på att vi alla utsätter oss för risker i mer eller mindre omfattning och han kunde inte se varför han inte skulle ha rätt till samhällets resurser när till exempel rökare har det.
Reportern säger då att det Ola håller på med är ju livsfarligt...
Ola svarare då att visst det kan det vara, men vad är inte rökning i så fall? Det om något är väl livsfarligt.
Tänker man lite på det så blir det, åtminstone för mig, uppenbart att vi har förvisso ett ansvar för de risker vi utsätter oss för men att det är vår mänskliga rättighet att utsätta oss för dessa. När risken dessutom består av andra rikspuckon så tycker att allt mindre ansvar kan läggas på offret. Det ansvaret är så ofantligt mycket mindre än det ansvar förövaren har att det blir försumbart.
Skulle det ansvaret tillåtas bli för stort så innebär det ett slags frihetsberövande i det här fallet främst kvinnor. Det kan naturligtvis inte accepteras. För i sådan fall så kan ju alla 30+ herrar få skylla sig själva när de blir rånade och nerslagna på stan. Statistiskt sett så är den risken betydligt större än att som tjej bli våldtagen på väg hem efter krogen. Och när vi ändå är inne på det så kan jag alla dj-la fotografer börja träna på gym och ut och kubba så att jag slipper betala deras trasiga ryggar eller så får de skylla sig själva. Skridskoåkare får ta sig i land bäst f-n de vill ingen bad dem att åka ute vid havsbandet. Dykare som förolyckas får släktingarna dragga efter själva för ingen bad dem att dyka...
Folk på lyxsemester i tsunamidrabbade områden ska vi bara inte gå in på...
Att bli påkörd är dessutom jäkligt klantigt, för man behövde ju inte vara där just då...
Jag tror de flesta nu har fattat poängen i resonemanget. För även om vi har ett ansvar för de situationer vi utsätter oss för så har vi i många fall absolut noll ansvar för det vi utsätts för. Att råka ut för rikspuckon som kallar sig fotografer är en sådan situation, att bli påkörd en annan, att bli rånad ytterligare en.
Det finns massor man kan göra för att minska risker, men jag skickar inte min dykdator på service mellan dyken heller. Någonstans går gränsen och den kan skilja för olika personer.
Om någon mot all förmodan redan kommit fram till detta i tråden jag inte orkade läsa så ber jag om ursäkt för det. Till de modeller som blivit utsatta hoppas jag bara att ni kan krya på er och gå vidare i livet.
Mvh
Fredrik
mange78 skrev:
En fråga bara, varför skriver du om dig själv i 3:e person?
.Z. skrev:
då modellfoto då förmodligen är det enda yrket man kan hålla på med sexuella övergrepp i om & om igen utan att åka dit, eller?
Ja, fastighetsmäklare.HDFS) (KGS skrev:
nån som minns vem det var veckan före?