Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellvärldens smutsiga baksida...

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Jag vill göra fullkomligt klart att jag inte tycker de tjejer som drabbas av övergrepp skall skylla sig själva.
Oavsett klädsel, ålder, tid på dygnet med mera så är ett övergrepp ett övergrepp.

Att jag är medveten om att personer gör sådant som vi (i fikarummet) säger att vi själva aldrig skulle göra hindrar mig dock inte från att undra över det som sextonåringen avslöjar i programmet.

När jag skriver om hjärnsläpp handlar det om de tjejer som...

Ähh, det får vara, jag måste samla ihop barnen och hämta derar mor på hennes jobb...

Missförstånd uppstår och jag vill inte förvärra dem genom att försöka förklara mig, vi får synas i en annan tråd.
De e lugnt Mikael, blev bara lite förvånad då du som verkar vara en sån härlig mjukis blev lite hård i tonen ett tag, tycker jag i alla fall men jag kanske överreagerade?

Tänk på att det är barn vi pratar om, detta märker man när barnen blir tonåringar, att dom alltså är barn ganska så länge & succesivt utvecklas till vuxna under en ganska så lång tid...

Tycker att min äldste inte riktigt blev vuxen förrän han flyttade hemifrån för några månader sen, kan bero på att jag inte ser honom så mycket efter det:)

//Larsa, som hoppas att han själv fortfarande utvecklas...
 
.Z. skrev:
Tänk på att en 16-åring är ett barn, om än ett stort sådant...

Har vi inte alla gjort dumheter som tonåringar som vi aldrig skulle kunna drömma om att göra idag, eller det kanske bara är jag det:)

//Larsa

Missförstå mig inte. Jag reagerade först på uttalandet, och kan förstå Miperts prat om hjärnsläpp och dummhet.
Men sen när man tänker ett steg längre så är det inte så konstigt att 16-åriga tjejer kan vara lätta att övertala.
Det är nog ganska många här som utan att blinka skulle slicka sin sviniga chef i röven för att eventuellt få en något större löneökning. Få skulle däremot erkänna det.
Att då ett 16-årigt barn inte skulle falla för frestelsen när vinsten är deras stora dröm. Det är inte så konstigt.
Försvarar på intet sätt fotografens aggerande.
För övrigt ska jag ägna kvällen till att förbereda morgondagens modellfotografering...
Ska fota en kvinna på 48 år och en man på 36 år.
Jag lovar min sambo att inte tafsa...på någon av dom.
 
DocuWild skrev:
Nej Magnus, iof så nämdes det i programmet vissa förövare (notera jag inte skriver fotografer längre ;) som bjöd på sprit för att modellen skulle "slappna av" men min mening med det uttalandet är att det är tydliga paralleller mellan dessa offer och de tjejer som ofredas på diverse fester. De är alla unga, naiva och de utnyttjas av hänsynslösa förövare. Sen om de är nyktra eller inte är igentligen ovesäntligt, då det inte förändrar att det är ett brott.

Sen håller jag med om att föräldrarna spelar en väldigt stor roll i detta och att dom har ett ansvar att informera och förbereda sina barn för världen.

Dock det jag reflekterade över var en rätt tydlig förändring i samhällets sinnesbild över vad som är korrekt och inte. Som ensam förälder kan du ju tyvärr bara göra så mycket. Även om många fäder (och mödrar) skulle vilja gå 2 steg bakom sina barn med hagelbössan i högsta hugg så är det ju inte riktigt korrekt i lagens mening heller :)

Nej jag tänkte som sagt mer på att man mer och mer ser något obetänkta uttalanden såsom att "hon fick skylla sig själv, hon var full, hon borde veta bättre" osv. i en situation som igentligen aldrig borde uppkomma. Det är ung. som att du får skylla dig själv för att du blir rånad om du går in på en bank. För banker blir ju rånade.

Nej jag menar inte heller att alkohol förändrar huruvida det är frågan om ett brott eller inte. Ett övergrepp är som sagt alltid ett övergrepp oavsett om offret är berusad eller inte.

Men att alkohol förändrar karaktären kan man inte komma ifrån. Och jag tror det är många tjejer som ställer upp på mer avklädda fotograferingar utan att karaktären har försämrats av alkohol. Här kommer ju då föräldrarna in i bilden, det är deras uppgift att hjälpa till att bygga upp en stark karaktär så att såna här situationer kan undvikas. Men, vad har då fotografen för ansvar kan man undra. Ja, det är lite knepigt i mina ögon. Övergrepp är givetvis inte ok oavsett omständigheterna men nakenfotografering kan man nog inte klandra fotografen för om tjejen är myndig. Det gäller att låta karaktären vinna över naiviteten.

Mvh Magnus
 
jardis skrev:
Missförstå mig inte. Jag reagerade först på uttalandet, och kan förstå Miperts prat om hjärnsläpp och dummhet.
Jag tror att vi är inne på samma linje men tyckte att Mipert var hård ett tag då jag är av den uppfattningen om att vi pratar om barn, inte färdigutvecklade människor som lättare kan hamna i situationer som inte är så lämpliga, kan vara sådant som vi diskuterar här eller annat. Dessutom så vet vi inte ett skvatt om dessa tjejers bakgrund & hur dom mår.

Mina två söner har båda tjafsat på med några dumheter, droger som vi 60-talister ser som rent knark men tonåringarna har en liten annan syn på. Bara på fester dock men vad gör det.

Detta är idag totalt löst, hoppas jag. Vad dom gör när dom är myndiga & flyttar hemifrån kan jag inte göra så mycket åt annat än att finnas till hands & stödja som jag försökt att göra under hela deras uppväxttid. Min dotter är bara 13 & jag har lärt mig ett & annat av hennes storabröder så jag är lite bättre förberedd på henne, hoppas jag i alla fall. Att hon skulle hamna i en sådan här fotomodellsituation ser jag som en utopi då hon är den minst utseendefixerade av mina barn, man ska dock aldrig säga aldrig för det kan straffa sig har jag lärt mig.

Som man säger: Små barn små problem, stora barn stora problem:)

jardis skrev:
Ska fota en kvinna på 48 år och en man på 36 år.
Hmm, låter avancerat:)

//Larsa
 
.Z. skrev:
Åtminstone så är det helt klart något som är snett ja.

Även en väl uppfostrad flicka kan må dåligt av olika anledningar...

Jo, men har man växt upp med sunda värderingar och kärlek är ens trösklar också högre för man vad man låter sig utsättas för, det är min personliga uppfattning. Man hamnar helt enkelt inte lika lätt i sådana situationer.

Sen ska vi inte ta för givet heller att alla tjejer som ställer upp på nakenfotograferingar mår dåligt eller inte vill detta. Finns nog flera som trivs med att visa upp sig och mår bra av det, likväl som det finns killar som gör det.
 
mange78 skrev:
Jo, men har man växt upp med sunda värderingar och kärlek är ens trösklar också högre för man vad man låter sig utsättas för, det är min personliga uppfattning. Man hamnar helt enkelt inte lika lätt i sådana situationer.

Sen ska vi inte ta för givet heller att alla tjejer som ställer upp på nakenfotograferingar mår dåligt eller inte vill detta. Finns nog flera som trivs med att visa upp sig och mår bra av det, likväl som det finns killar som gör det.
Håller med.

Exemplet som togs upp tidigare måste ju dock tyda på att något är fel, hon som återkom till fotografen trots tafsande...

//Larsa
 
mange78 skrev:
Nej jag menar inte heller att alkohol förändrar huruvida det är frågan om ett brott eller inte. Ett övergrepp är som sagt alltid ett övergrepp oavsett om offret är berusad eller inte.

Men att alkohol förändrar karaktären kan man inte komma ifrån. Och jag tror det är många tjejer som ställer upp på mer avklädda fotograferingar utan att karaktären har försämrats av alkohol. Här kommer ju då föräldrarna in i bilden, det är deras uppgift att hjälpa till att bygga upp en stark karaktär så att såna här situationer kan undvikas. Men, vad har då fotografen för ansvar kan man undra. Ja, det är lite knepigt i mina ögon. Övergrepp är givetvis inte ok oavsett omständigheterna men nakenfotografering kan man nog inte klandra fotografen för om tjejen är myndig. Det gäller att låta karaktären vinna över naiviteten.

Mvh Magnus

Japp. Fast i reportaget handlade det inte om seriös, konstnärlig nakenfotografering utan om sexuella rovdjur som utnyttjar unga flickors önskan om att bli modeller för att hitta offer.

Det är därför jag inte gillar att de benäms "oseriösa fotografer" för de är inga fotografer. De är inte där för att ta bilder primärt om vi säger så.

Men jag tror vi är ganska överens även om jag kanske anser att alkohol inte är en förmildrande omständighet. Det är dock en annan debatt =)
 
DocuWild skrev:
Det är därför jag inte gillar att de benäms "oseriösa fotografer" för de är inga fotografer. De är inte där för att ta bilder primärt om vi säger så.
Men är det inte så att vissa av dessa lever på fotografin, eller? Vad jag menar är om dom kanske har två mål, att tillfredsställa sig & att tjäna pengar?

Trots att jag skrivit en del här så har jag inte sett programmet, mina inlägg har bara varit baserade på andras inlägg & åsikter.

//Larsa
 
.Z. skrev:


Trots att jag skrivit en del här så har jag inte sett programmet, mina inlägg har bara varit baserade på andras inlägg & åsikter.

//Larsa

För dig som inte sett programmet, jag förundrades bla. över hur fotografen som hade flera fällande domar gällande sexuella trakaserier och övergrepp mot sig lät som en glad lärka när han konfronterades i telefonen, gud så upprörd jag blev!!! *grrr* Men man skall nog kanske inte ödsla spillenergi på dessa personer?

/ Kenneth
 
.Z. skrev:
Men är det inte så att vissa av dessa lever på fotografin, eller? Vad jag menar är om dom kanske har två mål, att tillfredsställa sig & att tjäna pengar?

Trots att jag skrivit en del här så har jag inte sett programmet, mina inlägg har bara varit baserade på andras inlägg & åsikter.

//Larsa

Om dom försöker ha en seriös verksamhet för att tjäna in sina pengar och samtidigt begå sexuella övergrepp för att stilla sina lustar så skulle jag nog ifrågasätta deras mentala hälsa ganska kraftigt ;)

Det kanske är så att de började med att försöka tjäna pengar på fotografin, men det andra har tagit över? Hur som helst är det med all önskvärd tydlighet klart att deras främsta mål är inte att vara produktiva och seriösa fotografer. Inte längre iaf.
 
DocuWild skrev:
Om dom försöker ha en seriös verksamhet för att tjäna in sina pengar och samtidigt begå sexuella övergrepp för att stilla sina lustar så skulle jag nog ifrågasätta deras mentala hälsa ganska kraftigt ;)

Det kanske är så att de började med att försöka tjäna pengar på fotografin, men det andra har tagit över? Hur som helst är det med all önskvärd tydlighet klart att deras främsta mål är inte att vara produktiva och seriösa fotografer. Inte längre iaf.
Frågan från mig är om dom kan försörja sig på fotografi trots sitt smutsiga beteende, om så är fallet så blir jag konfunderad då modellfoto då förmodligen är det enda yrket man kan hålla på med sexuella övergrepp i om & om igen utan att åka dit, eller?

Missuppfatta mig inte ni som är seriösa modellfotografer & kom gärna med era insikter & kunskaper i ämnet...
 
Kem skrev:
För dig som inte sett programmet, jag förundrades bla. över hur fotografen som hade flera fällande domar gällande sexuella trakaserier och övergrepp mot sig lät som en glad lärka när han konfronterades i telefonen, gud så upprörd jag blev!!! *grrr* Men man skall nog kanske inte ödsla spillenergi på dessa personer?

/ Kenneth
Mmm, klart man blir uprörd över sådant!

Vad jag skrivit mest om i denna tråd är dock att jag tycker att man måste ha förståelse, eller anstränga sig för att förstå dessa tjejer & det i våra ögon mystiska att dom kan ses så lättlurade.

Unga flickor i denna extremt utseendefixerade värld där tydligen det viktigaste för många är att bli kändis, för vad är inte så viktigt. En väloljad mun på en fotograf på det, en dröm & ett missnöje med nuet. Ja, följderna kan bli som dom blir.

Dessa så kallade fotografer kan spys all galla över men klanka inte ned på offren, då ger man automatiskt dom en viss del av skulden, barn som sagt...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Mmm, klart man blir uprörd över sådant!

Vad jag skrivit mest om i denna tråd är dock att jag tycker att man måste ha förståelse, eller anstränga sig för att förstå dessa tjejer & det i våra ögon mystiska att dom kan ses så lättlurade.

Unga flickor i denna extremt utseendefixerade värld där tydligen det viktigaste för många är att bli kändis, för vad är inte så viktigt. En väloljad mun på en fotograf på det, en dröm & ett missnöje med nuet. Ja, följderna kan bli som dom blir.

Dessa så kallade fotografer kan spys all galla över men klanka inte ned på offren, då ger man automatiskt dom en viss del av skulden, barn som sagt...

//Larsa

Så sant så! Vuxna människor, i detta fallet de såkallade fotograferna borde veta bättre än att utnyttja sin sits till dessa övergrepp. Är dom barn själva tro? Missa inte reprisen av programmet.

/ Kenneth
 
Kem skrev:
Så sant så! Vuxna människor, i detta fallet de såkallade fotograferna borde veta bättre än att utnyttja sin sits till dessa övergrepp. Är dom barn själva tro? Missa inte reprisen av programmet.

/ Kenneth

När går den?
 
DocuWild skrev:
Tänk er att er 15åriga dotter kommer hem och berättar att nått drägg tafsat henne på underlivet och försökt få henne att göra saker hon inte ville? Skulle ni säga "Ja men du var ju full du får ju skylla dig själv lilla stumpan."?
Jag kan bara tala för mig själv men risken finns att jag hade suttit på polisstation, anhållen för grov misshandel alt. dråp efter en sån sak.
...
Det är lite tråkigt att se hur samhället mer och mer går till en cynisk, anti-empatisk form där brottsoffer ofta behandlas sämre än brottsförövaren.

:)
I det här fallet som du tar upp med "grov misshandel alt. dråp" så är ju han brottsoffret och du förövaren, först så tycker du att det är fel att bryta lagen och sedan tycker du inte det?
Är det rätt att bryta lagen när det passar ens känslor bäst(vilket legitimerar äckelfotografens beteende)?
Hur vill du ha det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.