Annons

Modellvärldens smutsiga baksida...

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:

Tjejers dumhet2.
Jag minns ett program (på radio) med Bingo R där ett antal tjejer lockats till en talangfotografering för någonting...
Samtliga visar en nykter inställning till situation, "kan vara lite kul, men jag tror inte på det där med att bli modell och jag tar inte av mig mer än jackan..."

B kommer in och säger "av med byxorna" och samtliga tjejer blir fotograferade i fula stringunderkläder.
Vart tog deras hjärna vägen?
Vad hände med deras bestämda inställning till att inte ta av sig?
Idioter...

Kallar du dessa unga tjejer för idioter??
Förutom att du kränker dom så har du noll koll på hur tejerna funkar mipert. Den enda som kan anklagas här är B för att han kräver byxlöst foto. Han VET att det går, och han VET hur han ska göra. Så kasta inte skit på tjejerna mipert utan gör det på den som förtjänar det.
 
Mattsen skrev:
Kallar du dessa unga tjejer för idioter??
Förutom att du kränker dom så har du noll koll på hur tejerna funkar mipert. Den enda som kan anklagas här är B för att han kräver byxlöst foto. Han VET att det går, och han VET hur han ska göra. Så kasta inte skit på tjejerna mipert utan gör det på den som förtjänar det.
Men någonstans måste det väl ändå bli individens ansvar? I det här fallet vet jag ju inte hur gamla tjejerna var men de måste ju ha varit 18 i alla fall. Om man vill se Bingo som skyldig eller ej fråntar inte tjejerna sitt ansvar gentemot sig själva. Att säga att tjejer uppför sig på det här sättet som en följd av att samhället har uppfostrat dem till det äger samma relevans som att säga att Bingo uppför sig på det här sättet som en följd av att samhället har uppfostrat honom till det (tjejerna vill bli kända och tjäna pernar, Bingo vill bli känd och tjäna pengar). I det senare resonemanget är det dock ingen som skulle frånta honom hans ansvar i frågan.
Mipert må "idiotförklara" tjejerna, men i ditt resonemang Mats så omyndigförklarar du dem.

Jag tycker att det är klart ruttet om det går till på det sätt som beskrivs i tv3 men jag anser inte att man kan frånta individen dess ansvar utan propertionerligt dela skuldbördan mellan de olika medverkande. I de fall det handlar om direkta lagbrott är det ju naturligtvis en annan sak.
 
mipert skrev:
Men, var det inte så att de fotografer som smutskastats (av en inte helt okänd FS-medlem) gav sig själva upprättelse?

Jag menar, en anklagades för att lura tjejer att de skulle hamna i SLITZ men jag minns inte att någon annan än fotografen själv vittnade om att det inte stämde.

Kan bara instämma i din källkritik efter att ha sett reprisen. Blir inte särskilt trovärdigt att bara få höra det på det viset. Men å andra sidan var det ju en viss person som inte direkt gjorde det bättre av att inte uttala sig alls...

Men som vanligt blev jag inte direkt imponerad av Insider, där man skrapar lite på ytan och nöjer sig med det.

Mvh Magnus
 
mipert skrev:
Jag menar, en anklagades för att lura tjejer att de skulle hamna i SLITZ men jag minns inte att någon annan än fotografen själv vittnade om att det inte stämde.
Jag tror kommentatorrösten nämnde att tjejerna hamnade i Slitz och reportaget visade dessutom tidningarna med bilderna.
 
För det första: I den här diskussionen, såsom många andra i samhället, sätter man ofta likhetstecken mellan vad som är juridiskt rätt och moraliskt rätt. Det är inte samma sak och moralen bör ligga betydligt högre än juridiken.

Betrakta följande scenario:
Om t ex en "fotograf" säger till unga tjejer typ att "det här är nåt som modeller gör" och "så här är det att vara modell" när han ber henne ta av sig naken. Fotograferingen genomförs. Modellen kanske till och med får någon hundring för besväret.

Fotografen har då verkligen inte begått något lagbrott, eftersom tjejen i någon mening ÄR modell hans påståenden helt korrekta.

Eftersom fotografen vet att man inte behöver börja med naket för att senare kunna göra andra modelljobb är det däremot självklart att han är en tarvlig människa, om än ingen brottsling. Han har gjort fel, men inget brott. Tjejen var med på det, visst, men det är fortfarande fel.




För det andra: Det pratas om "seriösa" och "oseriösa" fotografer. Jag hoppas att man med seriositet har Slitz och Moore i åtanke. Jag känner en som stått modell för Slitz, Moore m.fl. och det är på intet sätt seriöst. Betalningen är ofta svart som natten och dessutom har de mage att gärna slarva med pengarna och säga "du får dem nästa gång". Jag blev förvånad över att man inte anser sig kunna betala ut några sketna femhundringar utan att krångla.

Detta förfarande drabbar antagligen Linda Rosing o Co utan antagligen bara yngre modellwannabes.
 
anw skrev:
För det andra: Det pratas om "seriösa" och "oseriösa" fotografer. Jag hoppas att man med seriositet har Slitz och Moore i åtanke. Jag känner en som stått modell för Slitz, Moore m.fl. och det är på intet sätt seriöst. Betalningen är ofta svart som natten och dessutom har de mage att gärna slarva med pengarna och säga "du får dem nästa gång". Jag blev förvånad över att man inte anser sig kunna betala ut några sketna femhundringar utan att krångla.

Jag har fotat för nämnda tidning.

I de fallen jag varit inblandad har samtliga modeller fått betalt. Det har dröjt i vissa fall men betalning har alltid utgått enligt kontrakt. På dessa betalningar betalades även skatt.

Det är många som "hör" saker i den här branschen märker jag...inte minst herr chefredaktör Niklas Wibom.
 
Senast ändrad:
Något som är viktigt tycker jag är att reagera på rätt saker.

Om någon har tagit nakenbild och både modell och fotograf varit med på detta ser jag inget fel i det. Två vuxna människor har rätt göra vad de vill sinsemellan.

Om en modell kommer ut från fotostudion gråtande och helt förtvivlad, säger att fotografen varit närgången och tafsat på henne. Nu pratar vi om en situation som inte är okey.

Om en ung tjej 16 år kommer till en castings för att modella påklätt, ev i bikini. Men fotografen vill mer än så, det ska vara toppless / naket eller i hans egna mycket sexigare underkläder/bikini.Då är det inte okey utan tvång att göra något man inte tänkt sig och alla vet att just unga människor är oerfarna och kan ha svårt att säga ifrån.

Detta med beteende tycker jag många människor tappar bort. Även känslan för vad som är etiskt rätt och inte.

Det slutar så ofta i ett enda svammel där man till slut kommer fram till att det är fel att fotografera överhuvudtaget.

Sen har vi även stora skillnader på hur grovt det kan bli.

Alltifrån att en fotograf slänger ur sig olämpliga saker som att man ska göra si och så, visar intresse enbart för naket till att en fotograf går in på sexuella närmanden och drar fram sin pickadolle för bli avsugen och idka wetsex. Ja det har förekommit.

Jag har som moderator för modellbilder.se sett och hört det allra värsta och det jag tycker är så synd är att folk tar åt sig.

En fotograf som kanske visar intresse för att ibland fotografera naket, han gör egentligen inga dumheter vad jag vet.. men tar åt sig och försvarar den sk fotografen som genomför sexuellt umgänge med modellen mot hennes vilja.

Så ofta känner jag att jag får slåss mot många fotografer, fast jag bara är ute efter de allra värsta kräken som rent ut sagt gör livet för jävligt för den ena modellen efter den andra med sina svinaktiga beteenden.

Detta pga att så få verkar ha klart för sig vad som är okey och inte är okey att syssla med.

Sen är det så att jag skiter i vad som står i lagarna. Känns det inte bra så är det fel, oavsett om det i lagen står att man har sin fulla rättighet att uppföra sig som ett svin.
 
Senast ändrad:
Freddie skrev:
Jag har fotat för nämnda tidning.

I de fallen jag varit inblandad har samtliga modeller fått betalt. Det har dröjt i vissa fall men betalning har alltid utgått enligt kontrakt. På dessa betalningar betalades även skatt.

Det är många som "hör" saker i den här branschen märker jag...inte minst herr chefredaktör Niklas Wibom.

Hmm....När jag tänker efter så kan det ha verit i samband med Slitz-kvällar på krogar och sådär som förfarandet var som jag beskrev. Jag har för mig det var liknande när det gällde fotografering också, men då jag inte är helt säker kanske jag ska ta tillbaka det. Så då gör jag det, för säkerhets skull.

Tillägg: Hur som helst så var det inget oseriöst med fotografen vad hon sa, bara kontakten med tidningen.
 
Mattsen skrev:
...Förutom att du kränker dom så har du noll koll på hur tejerna funkar mipert...
Jag kanske inte uttryckte mig så trevligt men jag har svårt att se det som en kränkning.

Tänk den man som i Lund sent en kväll träffade en man för att köpa en bärbar dator för 12000.
Säljaren hade dator ”runt hörnet” och tog med sig halva summan för att hämta datorn i bilen.

Köparen insåg efter lång väntan att det inte blir någon dator...

Många säger idiot om detta, kränkande? Jag tycker inte det. Inte så kul att höra förstås.

Dessa tjejer som jag nämnde var vuxna, de var flera och gav ett självsäkert intryck när de hördes diskutera inför fotograferingen.
Och alla föresatser om att vara påklädda bara försvann.

Jag har ganska bra koll på hur tjejerna fungerar efter tjugo år i fotografbranchen.
Därför är jag noga med att bara fotografera vuxna, att skriva avtal och att planera fotograferingar innan och få godkänt på de idéer jag har.
Jag är medveten om att jag skulle kunna få de flesta av dem att ställa upp på sådant som de ursprungligen inte tänkt sig, men trots alla års erfarenhet fascineras jag fortfarande över hur ”lätt” det är att styra upp fotograferingen.
Om jag nu skulle vilja alltså...


Klassikern är ju förstås att börja med snälla bilder och gradvis öka förtroendet för att runda av med avklätt den fjärde fotograferingen.

Det handlar ju om förtroende och det är vanligen inget fel i det. Klart en modell vill släppa till steg för steg. (Jag kom inte på något bättre uttryck, men jag menar inget sexuellt förstår ni väl...?


Vad gäller att omyndigförklara tjejer (som Closeau nämner) så är det ganska vanligt att tjejers ”dumheter” ursäktas med allt utom deras egna beslut.
Det finns en mycket intressant bok om hur kvinnliga brottsförövare oftas ursäktas/förklaras med omgivningens påverkan.
De saknar rätten att helt enkelt vara onda eller beräknat brottsliga om ni förstår vad jag menar.

Det måste vara kränkande att fråntas sittt eget beslut/ansvar.

Om någon mer vill hävda min brist på empati eller anklaga mig för att skylla övergrepp på offren så står det er fritt, jag tänker dock inte svara på sådant.
 
I övrigt, när det gäller dokumentären på TV3, så var det väl vad jag såg bara en tjej som återvände till samma "snuskplåtis" en eller flera gånger? Och vinkeln på detta var ju att han styrde och ställde som han ville i butiken på kvällarna, tvärtemot vad ägaren till företaget påstod.

De andra tjejerna i dokumentären återvände knappast...? Eller missade jag något?
 
Tänkte skriva lite om mina funderingar som jag haft efter att ha läst merparten av diskusen på modellbilder. Där är tonen ännu hårdare gentemot hur modeller får skylla sig själva.

För mig går modellens skyldighet/ansvar nånstans vid säga ifrån att han/hon inte vill göra en viss sak. För om jag som fotograf ber modellen göra en viss sak och han/hon inte säger något, hur ska jag rimligen veta att han/hon betraktar det hela som en kränkning?

Men här är iaf vad jag skrev på MB:

Hej!

Jag hann ju inte skriva i insidertråden och tröttnade dessutom på sandlådan runt sidan 30 eller så.

Huvuddragen så långt jag hade kommit var huruvida en modell får skylla sig själv för att han/hon utsätter sig för risken. Till en början tyckte jag resonemanget på sätt och vis var rätt logiskt för att man till viss del får skylla sig men ändå så kändes det fel. Det tog en stund innan jag kom fram till varför och jag ska nu försöka förklara vad jag kom fram till.

Vi blir ju lätt lite insnöade här på MB och simmar runt i vår egen lilla vattenpöl utan att sätta saker i ett större perspektiv.

Jag kommer ihåg en tv-intervjuv med Ola Skinnarmo, han är proffessionell äventyrare, och reportern undrade om han verkliga hade rätt till samhällets resurser eftersom han frivilligt utsatte sig för risker.

Ola menade då på att vi alla utsätter oss för risker i mer eller mindre omfattning och han kunde inte se varför han inte skulle ha rätt till samhällets resurser när till exempel rökare har det.

Reportern säger då att det Ola håller på med är ju livsfarligt...

Ola svarare då att visst det kan det vara, men vad är inte rökning i så fall? Det om något är väl livsfarligt.

Tänker man lite på det så blir det, åtminstone för mig, uppenbart att vi har förvisso ett ansvar för de risker vi utsätter oss för men att det är vår mänskliga rättighet att utsätta oss för dessa. När risken dessutom består av andra rikspuckon så tycker att allt mindre ansvar kan läggas på offret. Det ansvaret är så ofantligt mycket mindre än det ansvar förövaren har att det blir försumbart.

Skulle det ansvaret tillåtas bli för stort så innebär det ett slags frihetsberövande i det här fallet främst kvinnor. Det kan naturligtvis inte accepteras. För i sådan fall så kan ju alla 30+ herrar få skylla sig själva när de blir rånade och nerslagna på stan. Statistiskt sett så är den risken betydligt större än att som tjej bli våldtagen på väg hem efter krogen. Och när vi ändå är inne på det så kan jag alla dj-la fotografer börja träna på gym och ut och kubba så att jag slipper betala deras trasiga ryggar eller så får de skylla sig själva. Skridskoåkare får ta sig i land bäst f-n de vill ingen bad dem att åka ute vid havsbandet. Dykare som förolyckas får släktingarna dragga efter själva för ingen bad dem att dyka...

Folk på lyxsemester i tsunamidrabbade områden ska vi bara inte gå in på...

Att bli påkörd är dessutom jäkligt klantigt, för man behövde ju inte vara där just då...

Jag tror de flesta nu har fattat poängen i resonemanget. För även om vi har ett ansvar för de situationer vi utsätter oss för så har vi i många fall absolut noll ansvar för det vi utsätts för. Att råka ut för rikspuckon som kallar sig fotografer är en sådan situation, att bli påkörd en annan, att bli rånad ytterligare en.

Det finns massor man kan göra för att minska risker, men jag skickar inte min dykdator på service mellan dyken heller. Någonstans går gränsen och den kan skilja för olika personer.

Om någon mot all förmodan redan kommit fram till detta i tråden jag inte orkade läsa så ber jag om ursäkt för det. Till de modeller som blivit utsatta hoppas jag bara att ni kan krya på er och gå vidare i livet.

Mvh
Fredrik

Detta var vad jag kom fram till. Att vi har ansvar gör oss inte automatiskt till skyldiga eller att vi får skylla oss själva.

Jag har rättat texten på några stavfel och glömda ord...

Mvh
Maverick
 
Re: Re: Insider TV3

mange78 skrev:
En fråga bara, varför skriver du om dig själv i 3:e person?

Det undrar jag också, men förklaringen är förmodligen väldigt enkel!!

Hur går det med din journalistik föresten Wibom?. Hittat kartan än?
 
Hej

Kan man inte bara enas om att andemeningen med programmet, "att visa att myntet har en baksida som kanske inte alla är medvetna om" och se det som en väckarklocka.

Det skapar ju ändå viss eftertänksamhet och debatt bland både fotografer, modeller och föräldrar. Så andemeningen är ju postiv och bra.

Bara en undran!

Roine
 
En väckarklocka är nog bra, men andemeningen med Insider är alltid att skapa sensation och göra dramatiska avslöjanden. Underhållande, grävande journalistik helt enkelt. Nästa vecka är det läkarnas tur och då e fotograferna glömda... nån som minns vem det var veckan före?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.