ANNONS
Annons

Modellvärldens smutsiga baksida...

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom både Fotosidan och Modellbilder är communitys så är det ju faktiskt som så att när det dyker upp människor som försöker utnyttja andra, så bilr dom snabbt uthängda till allmän beskådan. Dessutom ligger det i sakens natur att för varje rötägg så måste det finnas minst ett offer (annars är ju personen i fråga egentligen helt harmlös), så det är faktiskt priset vi får betala för det öppna samhälle vi har. Men tack vare att vi har dessa communitys så kan antalet offer ändå hållas till ett minimum.

Så jag skulle inte vilja se MB som ett ställe dit pervon går för att hitta småtjejer. Visst kan det förekomma, men chansen att ett äckel identifieras och hängs ut är mycket större än genom kanaler där det inte förekommer någon offentlig diskussion.

Gör jag mig förstådd här eller svamlar jag bara?

mipert skrev:
Jag förundras över dessa uttalanden från en av de tjejer (16 år) som drabbats av en fotograf:

- Ja, så bad han mig gå ner i källaren och ta av mig alla kläderna...

- Då blev man ju lite konfunderad, liksom...

- Sen började han massera mig över hela kroppen...

Sedan kommer det som får mig att rycka till.

- Varje gång jag gått till <företagets namn> så är det han...

...Efter stängningsdags är det bara han och jag där...

Varje gång!?

Jag är en cyniker av stora mått.
Men jag förundras fortfarande över hur man som ung tjej kan uppleva en situation som obehaglig och besvärande utan att avbryta.
Och dessutom återvända för nya fotograferingar.

Sen finns det tjejer/kvinnor som blir misshandlade av sina män hela livet men ändå stannar kvar hos honom. Det går att förvrida huvudet på de flesta om man har dom intentionerna.

Fläsk-Tarzan skrev:
Jag vet bara en sak, att denna man som oxå är här på fotosidan inte har några anklagelse eller rykten på sig för att ha tafsat på tjejerna han plåtar.
Jag tror att många på fotosidan och i branschen har hört anklagelser och rykten långt före insiders sändning..

lottawe skrev:
Jag tror att många på fotosidan och i branschen har hört anklagelser och rykten långt före insiders sändning..

Sjävfallet är det så. Annars hade inte Insider hittat historien. De är inte direkt kungar på att hitta nya okända fenomen.

Anklagelserna mellan fotografer har varit uppe även på icke fotorelaterade siter som t.ex. Flashbacks forum.

Jag har några års erfarenhet av modelfotograferande, som assistent åt modefotografer, jag har fotograferat catwalk av olika klass (allt från köpcentra i småstäder till modemässor utomlands) och fotograferar av och till modeller till deras portföljer.

Och jag är medveten om hur lätt det är att utnyttja tjejer till att göra bilder de sedan ångrar, särskilt på "wet-tröja-tävlingar" där stress och adrenalin gör att man känner sig frigjord och lite spännande.

Men jag förundras ändå över hur hjärnlösa tjejer kan vara ibland ("tjejer" eftersom det oftast är de som drabbas i dessa sammanhang).
Jag våndas ofta över mina två små döttrar, hur de skall hantera framtida situationer...

Dumheter skall man göra, själv har jag gjort saker som kan få mig att svettas när jag tänker på det, men aldrig att jag har accepterat något som kan jämföras med den tjejens situation.

Jag skall leta i mitt arkiv (jag har timmar inspelat med olika fotorelaterade program) men nog är det väl så att en av de fotografer som utpekades av "vi vet vem" i programmet som "falsk" fotograf har varit med i 45 minuter(?) där det visar sig att han fotograferar tjejer som anmält sig till en tidnings talangjakt och övertalas att klä av sig framför kamera på schabbiga hotellrum?

Vilken mening...

Tjejers dumhet2.
Jag minns ett program (på radio) med Bingo R där ett antal tjejer lockats till en talangfotografering för någonting...
Samtliga visar en nykter inställning till situation, "kan vara lite kul, men jag tror inte på det där med att bli modell och jag tar inte av mig mer än jackan..."

B kommer in och säger "av med byxorna" och samtliga tjejer blir fotograferade i fula stringunderkläder.
Vart tog deras hjärna vägen?
Vad hände med deras bestämda inställning till att inte ta av sig?
Idioter...

Jag vill bara påminna alla 'cyniker' om att det är förövaren som utför den brottsliga handlingen - så lägg inte skulden på offret.

:: Susanne ::

Så länge det finns ensamma killar som antingen är eller har gjort sig omöjliga för de vanliga arenorna där man hittar sitt livs stora kärlek eller bara en snabbis och samtidigt har ett fotointresse kommer de skita ner den seriösa nakenfotografin.

Nåja, har lite svårt för att se seriositeten i Slitzeriet, men jag tror ni förstår vad jag menar.

Är slitznisse motsatsen till slipsnisse? :)

/Johan

mipert skrev:
kommer in och säger "av med byxorna" och samtliga tjejer blir fotograferade i fula stringunderkläder.
Vart tog deras hjärna vägen?
Vad hände med deras bestämda inställning till att inte ta av sig?
Idioter...
Kommer du att kalla dina egna döttrar för "idioter", och undra "vart deras hjärna tog vägen", den dag de -- förblindade av någon dröm de har -- begår någon dumhet som den du beskriver (eller något liknande)? Men men, det är ju som bekant skillnad på andras ungar och egna barn...

Det finns en anledning till att man inte kallar 16-åringar för "vuxna", och det är bl.a. för att de inte är vuxna/mogna nog att alltid veta sitt eget bästa, när sliskiga "Bingo-typer" snackar omkull dem, lockandes med det som är deras största dröm.

Lägg inte skulden på barnen i detta fall -- och kalla definitivt inte de som ändå halkar och "åker dit" för idioter!

Jag antar att Susanne menar mig?

Säg det då.

Jag var rädd för att mina inlägg skulle tolkas som att jag tycker offren skall skylla sig själva.
Och jag är alltså fortfarande en god människokännare...

Heh. detta ämne debateras nog på många ställen idag, bla. min arbetsplats.

En liten reflektion från min sida således:

Just attityden "De får väl skylla sig själva, hur kan de vara så dumma" dyker ju upp ganska ofta nu för tiden. "Tjejen var full så det var inte våldtäkt" och liknande. Själva konceptet att det är förövaren som är skyldig till handlingen byts ut till att förövaren "provoceras" av offret till att utföra handlingen. Sen finns det en rätt tydlig tendens att bagatellisera sådana händelser med "Jaja. killar är killar och tjejer borde veta bättre".

Genom att man har den attityden så mildras ju vår uppfattning av ett sådant här brott och den avsky som borde infinna sig uteblir.

Tänk er att er 15åriga dotter kommer hem och berättar att nått drägg tafsat henne på underlivet och försökt få henne att göra saker hon inte ville? Skulle ni säga "Ja men du var ju full du får ju skylla dig själv lilla stumpan."?
Jag kan bara tala för mig själv men risken finns att jag hade suttit på polisstation, anhållen för grov misshandel alt. dråp efter en sån sak.

Jag tycker dessutom att det är lite missvisande att snacka om oseriösa "fotografer". De som tafsar alt. tom våldtar sina offer är sexbrottslingar. Sen att de råkar använda fotografering som förevändning är ju bara tillvägagångsättet.

Det är lite tråkigt att se hur samhället mer och mer går till en cynisk, anti-empatisk form där brottsoffer ofta behandlas sämre än brottsförövaren.

Avslutningsvis (om ni orkat läsa så här långt ;) så vill jag poängtera att detta är egna reflektioner över pågående ämne och inte ämnat att peka på någon annans inlägg.

Glad fredag på eder, jag ser fram emot vackert väder imorgon så jag kan få ut och fota lite :)

Dock har hjärnan utvecklats så pass vid 16 års ålder att man kan tänka i både handling och konsekvens. Sen är det ju naturligtvis förkastligt av en fotograf att utnyttja situationen, men är man nakenfotograf så är man ju det och då förväntar man ju sig att modellerna är nakna? Eller? Sen är ju steget långt till att utnyttja dem sexuellt, i min mening.

Men vad är det som diskuteras här egentligen?Finns ju ändå en viss skillnad mot att gå med på att bli fotad i underkläder till att utnyttjas sexuellt i samband med fotografering.

DocuWild skrev:
Tänk er att er 15åriga dotter kommer hem och berättar att nått drägg tafsat henne på underlivet och försökt få henne att göra saker hon inte ville? Skulle ni säga "Ja men du var ju full du får ju skylla dig själv lilla stumpan."?
Jag kan bara tala för mig själv men risken finns att jag hade suttit på polisstation, anhållen för grov misshandel alt. dråp efter en sån sak.

Jag har inte sett programmet, men man få ju skilja lite på sak och sak här. Är alla unga tjejer som ställer upp på såna här fotograferingar berusade? Tror nog inte det. Sen är det ju en sak till, var kommer föräldrarnas ansvar in i bilden? Det är ju faktiskt en förälders ansvar att ha en bra kommunikation med sin dotter och veta vad denne företar sig. Det går inte och komma ifrån. Man kan inte bara försvara tjejernas agerande utifrån starka drömmar om modellyrket, tycker jag.

mipert skrev:
Jag var rädd för att mina inlägg skulle tolkas som att jag tycker offren skall skylla sig själva.
Och jag är alltså fortfarande en god människokännare...
det märks inte just nu Mikael & jag måste erkänna att jag är ngt förvånad över den brist på empati du visar i dina tidigare inlägg, mycket förvånad faktist!

Vad vet vi om dessa tjejers psykiska tillstånd? Deras stöd hemma? Helt enkelt hur dom mår? Om dom dessutom har drömmar om en framtid som modell & bara är 16 år så tycker inte jag att det är så konstigt att sådana här saker kan hända.

Som någon tidigare nämnde så finns det alltså kvinnor som trots misshandel stannar kvar hos sin partner år efter år, är dom korkade? Lämnat sina hjärnor nånstans, hela bunten???

Nää, det är mycket vi inte förstår & jag tror inte heller att vi kan förstå allt utan att ha varit med om det & sett ett & annat, ja inte ens då...

Dina döttrar, Jag tror inte att risken är så stor att dom ska hamna i denna situation om dom är välmående & har ett fint stöd hemma, alla har det dock inte så. Man måste lära sig att drömmar inte får bli så starka så att folk kan utnyttja ens längtande, man måste kunna må bra än fast ens drömmar inte uppfylles. Unga människor är dock förmodligen klart mer lättpåverkade, något bör man ju lära sig med åldern...

Dessutom så är du fotograf & har erfarenhet av hur det kan vara, jag förstår mig inte på dig just nu Mikael?

//Larsa

DocuWild skrev:
Jag tycker dessutom att det är lite missvisande att snacka om oseriösa "fotografer". De som tafsar alt. tom våldtar sina offer är sexbrottslingar. Sen att de råkar använda fotografering som förevändning är ju bara tillvägagångsättet.

Huvudet på spiken! (Höll på att skriva "Bingo!", men det hade säkert misstolkats i den här tråden).

Och det är vi som är seriösa som har till uppgift att gallra ut sådana från våra led om vi får syn på dom. Tyvärr så är det ju oftast bara just offren som får träffa dom.

mipert skrev:
Jag förundras över dessa uttalanden från en av de tjejer (16 år) som drabbats av en fotograf:

- Ja, så bad han mig gå ner i källaren och ta av mig alla kläderna...

Måste säga det att jag reagerade på precis samma uttalande.
Sen kom min omedelbara fråga.
Om hennes medgörlighet gjort att hon hamnade på Cosmopolitans omslag, hade hon då suttit och beklagat sig i TV?
Vi är nog alla så att vi kan tänja en del på våra gränser så länge det gagnar våra mål.
Sen blir vi jävligt besvikna om vi inte når dit trots allt vi gjort.
Det gäller inte bara modeller med drömmar utan överallt i samhället.
Kanske är vi alla lite dumma.

jardis skrev:
Måste säga det att jag reagerade på precis samma uttalande.
Sen kom min omedelbara fråga.

Om hennes medgörlighet gjort att hon hamnade på Cosmopolitans omslag, hade hon då suttit och beklagat sig i TV?
Vi är nog alla så att vi kan tänja en del på våra gränser så länge det gagnar våra mål.
Sen blir vi jävligt besvikna om vi inte når dit trots allt vi gjort.
Det gäller inte bara modeller med drömmar utan överallt i samhället.
Kanske är vi alla lite dumma.
Tänk på att en 16-åring är ett barn, om än ett stort sådant...

Har vi inte alla gjort dumheter som tonåringar som vi aldrig skulle kunna drömma om att göra idag, eller det kanske bara är jag det:)

//Larsa

mange78 skrev:
Jag har inte sett programmet, men man få ju skilja lite på sak och sak här. Är alla unga tjejer som ställer upp på såna här fotograferingar berusade? Tror nog inte det. Sen är det ju en sak till, var kommer föräldrarnas ansvar in i bilden? Det är ju faktiskt en förälders ansvar att ha en bra kommunikation med sin dotter och veta vad denne företar sig. Det går inte och komma ifrån. Man kan inte bara försvara tjejernas agerande utifrån starka drömmar om modellyrket, tycker jag.

Nej Magnus, iof så nämdes det i programmet vissa förövare (notera jag inte skriver fotografer längre ;) som bjöd på sprit för att modellen skulle "slappna av" men min mening med det uttalandet är att det är tydliga paralleller mellan dessa offer och de tjejer som ofredas på diverse fester. De är alla unga, naiva och de utnyttjas av hänsynslösa förövare. Sen om de är nyktra eller inte är igentligen ovesäntligt, då det inte förändrar att det är ett brott.

Sen håller jag med om att föräldrarna spelar en väldigt stor roll i detta och att dom har ett ansvar att informera och förbereda sina barn för världen.

Dock det jag reflekterade över var en rätt tydlig förändring i samhällets sinnesbild över vad som är korrekt och inte. Som ensam förälder kan du ju tyvärr bara göra så mycket. Även om många fäder (och mödrar) skulle vilja gå 2 steg bakom sina barn med hagelbössan i högsta hugg så är det ju inte riktigt korrekt i lagens mening heller :)

Nej jag tänkte som sagt mer på att man mer och mer ser något obetänkta uttalanden såsom att "hon fick skylla sig själv, hon var full, hon borde veta bättre" osv. i en situation som igentligen aldrig borde uppkomma. Det är ung. som att du får skylla dig själv för att du blir rånad om du går in på en bank. För banker blir ju rånade.

Jag vill göra fullkomligt klart att jag inte tycker de tjejer som drabbas av övergrepp skall skylla sig själva.
Oavsett klädsel, ålder, tid på dygnet med mera så är ett övergrepp ett övergrepp.

Att jag är medveten om att personer gör sådant som vi (i fikarummet) säger att vi själva aldrig skulle göra hindrar mig dock inte från att undra över det som sextonåringen avslöjar i programmet.

När jag skriver om hjärnsläpp handlar det om de tjejer som...

Ähh, det får vara, jag måste samla ihop barnen och hämta derar mor på hennes jobb...

Missförstånd uppstår och jag vill inte förvärra dem genom att försöka förklara mig, vi får synas i en annan tråd.

Synd att programmet gick så sent på trean. Det borde kanske gå på bästa sändningstid på SVT så att fler unga tjejer sett det och fått en varning.

ANNONS