Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste dock hålla med Makten om att det är lite märkligt att man inte kan selectera hög eller låg-dagrar. Det är rätt ofta man vill göra något med dom. Det går inte att göra i någon av programvarorna jag använder heller.

Man kan komma rätt nära i CO. Där finns en pipett du kan plocka en referens med och sedan kan man t.o.m. skapa en mask av den. Man ska kunna styra med färghjulen hur snäv kan vill vara.

Det finns dessutom "Magic Brush" och med den är det bara att klicka en eller flera ggr på de ytor du vill påverka. Den kan multi-välja och då markeras mwsken kummulativt. Även "Magic Brush" kan styras så att eet tar in ett bredare eller smalare spektrum av nyanser i maskens täckning.

... och till att sänka mättnaden i alla färger behövs överhuvudtaget inget urval och ingen maskning.
 
Nu har jag inte använt C1 på år och dagar, men kan man inte kopiera alla inställningar man gjort på en bild och applicera dom på en annan? Det gör jag jätteofta i NX Studio. Det är ju ofta man tar rätt många bilder på samma plats med samma ljus etc, dessa bilder brukar behöva ungefär samma framkallningsvätska.

Jo det är klart att det går.
 
Nä i din första exempelbild vill du sänka mättnaden i högdagern på det överexponerade träd du visar. Nu pratar du om alla färger helt plötsligt och då skulle det väl räcka med att sänka mättnaden globalt i hela bilden och sånt är ännu enklare eftersom det finns ett dedikerat reglage för det i precis varenda konverterare - Färgmättnad eller Saturation och kanske eventuellt sänka Vibrancy lite också.

Nu är du nog helt vilse Martin. Om vi inte förstår dig som du påstår, så får du nog anstränga dig mer för att vi ska göra detta.

Du har du behöver där i Capture One också men du behöver bara lägga lite tid på att lära dig hur det fungerar. Det är enkelt att skapa sig sina helt egna verktyg i CO med Smart Brushes eller leta reda på "Saturation - Färgmättnad" om det nu inte var svårare än så t.o.m.
Nja, det är du som är vilse Sten-Åke! ;) Möjligen var jag otydlig i början, men sen har jag nämnt flera gånger att jag vill sänka mättnaden i högdagrarna. Trädbilden var bara ett exempel där högdagrarna råkade finnas på trädstammen och inte mycket annat.

Att sänka mättnaden generellt i bilden ger ett helt annat resultat. Och det är i regel det enda man kan göra i en råkonverterare.
Hela problemet härrör från att Fujis olika profiler ("filmsimuleringar" som inte ser ut som film) har väldigt hög mättnad i just högdagrarna. I mellantonerna och skuggorna ser det utmärkt ut däremot.
 
Nja, det är du som är vilse Sten-Åke! ;) Möjligen var jag otydlig i början, men sen har jag nämnt flera gånger att jag vill sänka mättnaden i högdagrarna. Trädbilden var bara ett exempel där högdagrarna råkade finnas på trädstammen och inte mycket annat.

Att sänka mättnaden generellt i bilden ger ett helt annat resultat. Och det är i regel det enda man kan göra i en råkonverterare.
Hela problemet härrör från att Fujis olika profiler ("filmsimuleringar" som inte ser ut som film) har väldigt hög mättnad i just högdagrarna. I mellantonerna och skuggorna ser det utmärkt ut däremot.

Ok Martin, då kanske du har lite tur nu för igår kom lite i förtid den nya versionen av Photolab, och den har några intressanta nyheter:

Dels har Photolab fått en ny färghanteringsfunktion.

1. Det Color Wheel som förr bara funkade globalt i version 6, funkar nu även lokalt.

2. Även tidigare har man kunnat använda en funktion som heter Control Line på ett litet oortodoxt sätt genom att markera hela bilden och med en pipett välja ut exv. någon högdager och då markerat alla högdagar i bilden genom Luma-maskning.

3. Nu i version 7 finns ett nytt mer generellt och sofistikerat verktyg som heter "Luminosity Mask". Det är smått fantastiskt ihop med Color Wheel som jag snart ska visa. Finns bara ett problem att reta sig på och det är att DXO inte skickar med det ens i Photolab Elite utan det får man först om man även skaffar Filmpack 7.

Steg A. I första bilden har vi valt "Local Adjsusments" och där har jag aktiverat "Luminosity Mask och valt att plocka den vita hundens päls som referens för högdagrar generellt. Det skapar då en mask som selektivt markerar alla högdagrar i bilden och om jag vill kan jag sedan justera detta över gråskalan på ett liknande sätt som man kunnat göra i CO vid exv. "Dodge and Burn".

1695938709160.png

Överst till höger valt verktyg. Andra pil till höger visar justeringsmöjligheten över gråskalan som styr urvalet.

Steg B. Här nedan aktiveras Color Wheel även det i "Local Adjustments". Istället för att göra ett färgval med pipetten så klickar man på den "vita" "bollen" i menyn och när man gör det aktiveras alla färgerna i Color Wheel istället för en.

Vi har nu en mask för alla högdagrar enligt vårt val med "Luminosity Mask". Samt valt att precis alla färger i dessa högdagrar ska träffas av den ändring av "Saturation" vi nu ska göra.

1695939168683.png

Steg C. I den tredje bilden har jag först dragit "Saturation" helt i botten och då blir det helt ljust i nackarna på de båda på aktertoften i båten samt under ögat och på hakan av mannen i blåstället. Hunden är helt vit.

1695940065217.png

På sista bilden drar jag "Saturation" helt till höger för max mättnad och då för vi tillbaka hudtoner i nackar och under ögon och hunden blir lite ljust gul.

Så vad jag kan se så borde detta fixa de problem du till sist lyckats beskriva. Jag tror dock inte att det bara är att köra "klipp och klistra" över en massa bilder eftersom främst "Luminosity Mask" måste anpassas till varje enskild bilds egenheter.

1695940200378.png

Till sist ett exempel på hur lätt det är i Photolab att använda presets från Filmpack (Fuji Sepia från Filmpack 7) som integrerar fint med Photolab och till skillnad från exv. DXO NIK Collections presets faktiskt inte behöver några sunkiga TIFF som mellanformat utan funkar direkt med RAW-filerna eller JPEG också för den delen.

Jag tycker du ska kolla på Photolab och Filmpack 7 också för där finns en massa fina presets som matchar "look and feel" från en massa både svartvit, färg positiv och negativ film. Du kommer också få ett snäpp bättre bildkvalitet än vad både CO och LR kan ge idag. Photolab är en väldigt vass konverterare idag. Det är också betydligt mer rakt på sak än exv. CO, så du skulle förmodligen även bli lite mer produktiv än med CO, om nu det är något du bryr dig om vet jag inte men det borde du kanske med tanke på att du inte verkar gilla att brottas med de krav ett program som CO faktiskt ställer på sina användare.

1695941037767.png
 
Senast ändrad:
Ok Martin, då kanske du har lite tur nu för igår kom lite i förtid den nya versionen av Photolab, och den har några intressanta nyheter:

Dels har Photolab fått en ny färghanteringsfunktion.

1. Det Color Wheel som förr bara funkade globalt i version 6, funkar nu även lokalt.

2. Även tidigare har man kunnat använda en funktion som heter Control Line på ett litet oortodoxt sätt genom att markera hela bilden och med en pipett välja ut exv. någon högdager och då markerat alla högdagar i bilden genom Luma-maskning.

3. Nu i version 7 finns ett nytt mer generellt och sofistikerat verktyg som heter "Luminosity Mask". Det är smått fantastiskt ihop med Color Wheel som jag snart ska visa. Finns bara ett problem att reta sig på och det är att DXO inte skickar med det ens i Photolab Elite utan det får man först om man även skaffar Filmpack 7.

Steg A. I första bilden har vi valt "Local Adjsusments" och där har jag aktiverat "Luminosity Mask och valt att plocka den vita hundens päls som referens för högdagrar generellt. Det skapar då en mask som selektivt markerar alla högdagrar i bilden och om jag vill kan jag sedan justera detta över gråskalan på ett liknande sätt som man kunnat göra i CO vid exv. "Dodge and Burn".

Visa bilaga 171768

Överst till höger valt verktyg. Andra pil till höger visar justeringsmöjligheten över gråskalan som styr urvalet.

Steg B. Här nedan aktiveras Color Wheel även det i "Local Adjustments". Istället för att göra ett färgval med pipetten så klickar man på den "vita" "bollen" i menyn och när man gör det aktiveras alla färgerna i Color Wheel istället för en.

Vi har nu en mask för alla högdagrar enligt vårt val med "Luminosity Mask". Samt valt att precis alla färger i dessa högdagrar ska träffas av den ändring av "Saturation" vi nu ska göra.

Visa bilaga 171769

Steg C. I den tredje bilden har jag först dragit "Saturation" helt i botten och då blir det helt ljust i nackarna på de båda på aktertoften i båten samt under ögat och på hakan av mannen i blåstället. Hunden är helt vit.

Visa bilaga 171770

På sista bilden drar jag "Saturation" helt till höger för max mättnad och då för vi tillbaka hudtoner i nackar och under ögon och hunden blir lite ljust gul.

Så vad jag kan se så borde detta fixa de problem du till sist lyckats beskriva. Jag tror dock inte att det bara är att köra "klipp och klistra" över en massa bilder eftersom främst "Luminosity Mask" måste anpassas till varje enskild bilds egenheter.

Visa bilaga 171771

Till sist ett exempel på hur lätt det är i Photolab att använda presets från Filmpack (Fuji Sepia från Filmpack 7) som integrerar fint med Photolab och till skillnad från exv. DXO NIK Collections presets faktiskt inte behöver några sunkiga TIFF som mellanformat utan funkar direkt med RAW-filerna eller JPEG också för den delen.

Jag tycker du ska kolla på Photolab och Filmpack 7 också för där finns en massa fina presets som matchar "look and feel" från en massa både svartvit, färg positiv och negativ film. Du kommer också få ett snäpp bättre bildkvalitet än vad både CO och LR kan ge idag. Photolab är en väldigt vass konverterare idag. Det är också betydligt mer rakt på sak än exv. CO, så du skulle förmodligen även bli lite mer produktiv än med CO, om nu det är något du bryr dig om vet jag inte men det borde du kanske med tanke på att du inte verkar gilla att brottas med de krav ett program som CO faktiskt ställer på sina användare.

Visa bilaga 171772
Jag kan ha missuppfattat, men vad jag tror att Martin vill göra är att justera högdagrarna automatiskt i alla sina bilder. Helst hade han velat att kameran skulle göra det själv, går inte det hade han velat ha en knapp som heter ”Justera mätnaden i alla högdagrar i alla mina bilder. Nu!” i valfritt redigeringsverktyg. Han vill inte redigera varje bild för sig för han tycker inte det är roligt (en känsla jag delar).

Var det rätt uppfattat Makten ?
 
Ok Martin, då kanske du har lite tur nu för igår kom lite i förtid den nya versionen av Photolab, och den har några intressanta nyheter:

Dels har Photolab fått en ny färghanteringsfunktion.

1. Det Color Wheel som förr bara funkade globalt i version 6, funkar nu även lokalt.

2. Även tidigare har man kunnat använda en funktion som heter Control Line på ett litet oortodoxt sätt genom att markera hela bilden och med en pipett välja ut exv. någon högdager och då markerat alla högdagar i bilden genom Luma-maskning.

3. Nu i version 7 finns ett nytt mer generellt och sofistikerat verktyg som heter "Luminosity Mask". Det är smått fantastiskt ihop med Color Wheel som jag snart ska visa. Finns bara ett problem att reta sig på och det är att DXO inte skickar med det ens i Photolab Elite utan det får man först om man även skaffar Filmpack 7.

Steg A. I första bilden har vi valt "Local Adjsusments" och där har jag aktiverat "Luminosity Mask och valt att plocka den vita hundens päls som referens för högdagrar generellt. Det skapar då en mask som selektivt markerar alla högdagrar i bilden och om jag vill kan jag sedan justera detta över gråskalan på ett liknande sätt som man kunnat göra i CO vid exv. "Dodge and Burn".
Hur skiljer sig Luminosity mask i DxO från Luma Range i Capture One? För det har ju Martin redan.
 
Det där är fortfarande inte det jag frågar efter! Jag vill sänka mättnaden i högdagrarna generellt, alltså inte bara en specifik färg. Och jag vill göra det på ALLA bilder eftersom de är övermättade i största allmänhet.


Ingen aning.

Det är enkelt att göra detta i Capture One. Efter en fotosession börja med att i en primär bild göra ett nytt fyllt lager och med Luma Range definiera högdagrarna. Dra sedan ner färgmättnaden till önskad nivå i det lagret. Kopiera sedan inställningarna (pil snett uppåt i verktygsraden) från den primära bilden till alla andra bilder från samma session genom att markera alla dessa och välj klistra in (pil snett nedåt i verktygsraden). De definierade högdagrarna i Luma-masken med sänkt färgmättnad som du skapade i den primära bilden kommer att anpassa sig till högdagrarna i de övriga bilderna samt sänka färgmättnaden. Detta funkar utan problem i CO 16,2 för mig.
 
Här exempel på hur arbetsmedtden enligt ovan med Luma Range i CO fungerar...
Och Sten-Åke Sändh. Det går utmärkt att köpa senaste versionen av Capture One och äga den för all framtid.
 

Bilagor

  • Highlights1.jpg
    Highlights1.jpg
    1.4 MB · Visningar: 23
  • Highlights2.jpg
    Highlights2.jpg
    1.4 MB · Visningar: 21
Senast ändrad:
Ett annat sätt är att göra som Martin Stenlund samt göra ett "Preset" i Color Editorn i CO och sedan tillämpa detta på andra bilder där du kan justera omfånget, mjukheten och färgmättnaden efter egen smak för varje bild om du vill eller bara använda det rakt av för alla bilder i en klump.
 

Bilagor

  • Highlihts3.jpg
    Highlihts3.jpg
    637.7 KB · Visningar: 16
  • Highlights4.jpg
    Highlights4.jpg
    1.6 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:
Luma range följer inte med när man kopierar ett lager från en bild till en annan i C1, så det måste göras manuellt för varenda jävla bild.
Color editorn tillåter inte att man drar in den "yttre cirkeln" tillräckligt långt, och den påverkar därför för långt ner i mellantonerna.

Jag orkar inte hålla på med såna dumheter tyvärr.
 
Senast ändrad:
Luma range följer inte med när man kopierar ett lager från en bild till en annan i C1, så det måste göras manuellt för varenda jävla bild.
Color editorn tillåter inte att man drar in den "yttre cirkeln" tillräckligt långt, och den påverkar därför för långt ner i mellantonerna.

Jag orkar inte hålla på med såna dumheter tyvärr.

Du har fel i bägge fallen men det är ditt problem, inte mitt…
 
Du har fel i bägge fallen men det är ditt problem, inte mitt…
Jag har provat nyss, luma range följer ej med.

Hur du kan anse att jag har fel i den andra frågan är intressant eftersom du rimligen inte har en aning om vilket visuellt resultat jag vill åt.

Edit: Vi kanske inte har samma version...

Screenshot 2023-09-30 at 20.08.33.png
 
Luma range följer inte med när man kopierar ett lager från en bild till en annan i C1, så det måste göras manuellt för varenda jävla bild.
Color editorn tillåter inte att man drar in den "yttre cirkeln" tillräckligt långt, och den påverkar därför för långt ner i mellantonerna.

Jag orkar inte hålla på med såna dumheter tyvärr.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att cirkeln inte kan göras liten? Nu ligger jag förvisso lite före i version (dock har jag inte installerat senaste) mot din skärmdump ovan, men jag tycker inte att det känns helt troligt att just detta skulle skilja.

I min tidigare skärmdump är ju cirkeln lite större, plus att jag satt max "sudd" utanför, bl a eftersom trädet inte är jätteljust, även om det är till höger.

En observation är möjligen att i vart fall i det här fallet beror en del av problemet i att vitbalansen blir ganska varm. Du har ju blandljus, så det är inte så konstigt att trädet ser ut som det gör. Med fjuttsensorer har skillnaden en tendens att bli mindre då de är mindre färgkänsliga...

Att göra egna profiler är möjligen en metod, men då blir det väl lite mer låst till specifika förhållanden. De generella profilerna försöker väl mer vara tillämpbara mer generellt än om man gör en profil själv i ett specifikt ljus.
 
Jag har 16.2.5 men i det här fallet med luma mask är det ingen funktionell skillnad mot din version så vida du inte rastrerat masken. Hittar luma range inga definierade högdagrar i en bild får du ingen luma mask heller…

I color edit kan du förminska urvalscirkeln till typ "0" samt sätta hårdheten till max vilket innebär att du inte får någon påverkan alls på bilden.

Du har kanske glömt att aktivera "Edit all selected"?
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att cirkeln inte kan göras liten? Nu ligger jag förvisso lite före i version (dock har jag inte installerat senaste) mot din skärmdump ovan, men jag tycker inte att det känns helt troligt att just detta skulle skilja.

I min tidigare skärmdump är ju cirkeln lite större, plus att jag satt max "sudd" utanför, bl a eftersom trädet inte är jätteljust, även om det är till höger.
Haken är att "max sudd" inte räcker; det blir i många bilder en alltför abrupt övergång mellan valt område och övrigt.

Har insett att man kan göra cirkeln mindre om man verkligen pekar på nåt helt vitt, så man måste ha en bild där det förekommer om det ska funka. Det blir något bättre men inte helt hundra ändå. Resultatet man kan få med ett justeringslager och "luma range" är bättre men för svårarbetat tyvärr.

En observation är möjligen att i vart fall i det här fallet beror en del av problemet i att vitbalansen blir ganska varm. Du har ju blandljus, så det är inte så konstigt att trädet ser ut som det gör. Med fjuttsensorer har skillnaden en tendens att bli mindre då de är mindre färgkänsliga...
Trädet var bara ett exempel. Jag vill göra detta på ALLA bilder jag nånsin tar med Fujikameran, eftersom de profilerna är helt groteskt övermättade i högdagrarna av nån anledning. Betydligt värre i råformat än JPG dessutom.

Att göra egna profiler är möjligen en metod, men då blir det väl lite mer låst till specifika förhållanden. De generella profilerna försöker väl mer vara tillämpbara mer generellt än om man gör en profil själv i ett specifikt ljus.
Jo, men man måste ju ha nåt vettigt att utgå ifrån. Jag har varken kunskap eller ork att göra nåt från scratch och lyckas få det att se bra ut.
 
Jag har 16.2.5 men i det här fallet med luma mask är det ingen funktionell skillnad mot din version så vida du inte rastrerat masken. Hittar luma range inga definierade högdagrar i en bild får du ingen luma mask heller…
I så fall fungerar inte metoden eftersom den ska appliceras på alla bilder. Varför skulle den "leta" efter högdagrar? Den borde bara kopiera min inställning på det lager i en annan bild jag redan gjort, men skiter tydligen i det.

Begriper inte varför nån lagt in en så urbota korkad begränsning som inte hjälper någon, nånsin. :-/

I color edit kan du förminska urvalscirkeln till typ "0" samt sätta hårdheten till max vilket innebär att du inte får någon påverkan alls på bilden.

Du har kanske glömt att aktivera "Edit all selected"?
Jag lyckas inte sätta cirkeln till noll tyvärr. "Smoothness" måste vara på max, annars blir det väldigt tydligt att man gjort nåt med bara högdagrarna.

Edit: Här är beviset på att det inte funkar att kopiera ett lager med "luma range":

Screenshot 2023-09-30 at 23.14.12.png
 
Senast ändrad:
Haken är att "max sudd" inte räcker; det blir i många bilder en alltför abrupt övergång mellan valt område och övrigt.

Detta är dock motsatt problem, som man förvisso kan ha, men det blir lite svårt att ha både minimal påverkat antal toner och samtidigt ha en stor och lång övergång.

Har insett att man kan göra cirkeln mindre om man verkligen pekar på nåt helt vitt, så man måste ha en bild där det förekommer om det ska funka. Det blir något bättre men inte helt hundra ändå. Resultatet man kan få med ett justeringslager och "luma range" är bättre men för svårarbetat tyvärr.

Nja, du kan dra i cirkeln. Du behöver dock "få igång" den på något sätt, men sedan kan du dra i den bäst du vill. Flytta bara in referenspunkten i mitten så att den inte begränsar hur du kan flytta cirkeln.

Trädet var bara ett exempel. Jag vill göra detta på ALLA bilder jag nånsin tar med Fujikameran, eftersom de profilerna är helt groteskt övermättade i högdagrarna av nån anledning. Betydligt värre i råformat än JPG dessutom.

Man kan dock göra två observationer om trädet:

1) Det är faktiskt inte jätteljust, om än i den ljusare delen. Därav storleken på cirkeln i min senaste skärmdump. Den hade mycket väl gått att minska. Konflikten kring hur brant en övergång ska vara blir nog svårt att komma ifrån om man ska skapa någon generellt och inte isolera vissa färgtoner.

2) En del av problemet beror nog minst lika mycket på blandljuset och din utifrån det valda vitbalansen. Prioriterar du saftig och inte för kall mossa får du med en färgkänslig kamera också varm färgtemperatur på ljuset på trädet. Möjligen störande, men mer "feature" än "bug". Småsensorkameror med begränsad förmåga att separera färger har i någon mening en fördel i detta avseende, då det inte blir lika stor skillnad, men sedan ser bilderna också plattare ut.

Vill man nörda ned sig kan man ju alltid börja skapa egna kameraprofiler. Tycker man att de som finns är mög kanske det är dit man får gå. En anledning till att jag började använda Capture One från början för ganska många år sedan var att jag tyckte att Adobes dåvarande kameraprofiler var frustrerande mög, i kombination med fullständigt värdelös brusreducering. C1 gjorde utan problem, då , att det gick att köra ett steg högre ISO...
 
Detta är dock motsatt problem, som man förvisso kan ha, men det blir lite svårt att ha både minimal påverkat antal toner och samtidigt ha en stor och lång övergång.
Naturligtvis. Hur det än är, så får jag inte till nån kombination som ser tillräckligt bra ut.

Nja, du kan dra i cirkeln. Du behöver dock "få igång" den på något sätt, men sedan kan du dra i den bäst du vill. Flytta bara in referenspunkten i mitten så att den inte begränsar hur du kan flytta cirkeln.
Även med referenspunkten i mitten så kan jag inte dra in cirkeln till en punkt. Den vägrar minskas till noll så att säga. Vilket jag misstänker är en av orsakerna till att det inte ser så bra ut.

Man kan dock göra två observationer om trädet:

1) Det är faktiskt inte jätteljust, om än i den ljusare delen. Därav storleken på cirkeln i min senaste skärmdump. Den hade mycket väl gått att minska. Konflikten kring hur brant en övergång ska vara blir nog svårt att komma ifrån om man ska skapa någon generellt och inte isolera vissa färgtoner.

2) En del av problemet beror nog minst lika mycket på blandljuset och din utifrån det valda vitbalansen. Prioriterar du saftig och inte för kall mossa får du med en färgkänslig kamera också varm färgtemperatur på ljuset på trädet. Möjligen störande, men mer "feature" än "bug". Småsensorkameror med begränsad förmåga att separera färger har i någon mening en fördel i detta avseende, då det inte blir lika stor skillnad, men sedan ser bilderna också plattare ut.

Vill man nörda ned sig kan man ju alltid börja skapa egna kameraprofiler. Tycker man att de som finns är mög kanske det är dit man får gå. En anledning till att jag började använda Capture One från början för ganska många år sedan var att jag tyckte att Adobes dåvarande kameraprofiler var frustrerande mög, i kombination med fullständigt värdelös brusreducering. C1 gjorde utan problem, då , att det gick att köra ett steg högre ISO...
Skit i trädet, det var som sagt bara ett exempel och inte ett särskilt talande sådant. Det råkade bara vara en relativt nytagen bild.
Det jag vill ha är en väldigt mjuk övergång, så att det INTE syns att man sänkt mättnaden i högdagrarna. För det jag vill åt är att slippa "Fuji-looken" (som alltså bygger på övermättade högdagrar, vilket är det som gör att bilderna ser "pastelliga" ut). Detta är alltså inte bara de allra ljusaste delarna av bilden, utan ett progressivt tilltagande elände. Som man borde kunna bli kvitt genom att applicera ett progressivt tilltagande anti-elände i form av antingen den där bråkiga färgcirkeln, eller ett justeringslager med lämplig "luma range". Båda är svåra att få till och den sistnämnda kan inte sparas, för att nån idiot hos C1:s utvecklingsavdelning tycker att fotografen inte ska få bestämma vad som ska kunna sparas och inte.

---------

Allt detta kan lösas genom att inte använda Fujis sketna profiler. Vilket medför ett annat problem; vad ska man ha i stället? Nåt måste man ju utgå ifrån liksom.
 
I så fall fungerar inte metoden eftersom den ska appliceras på alla bilder. Varför skulle den "leta" efter högdagrar?

Edit: Här är beviset på att det inte funkar att kopiera ett lager med "luma range":

Visa bilaga 171808

Nä, det går inte att få med vissa masker i en Style. Men prova det jag skrev ovan så ska du se att det fungerar att kopiera masker, även lumamasker. Helt underbart att se hur lumamasken anpassar sig till högdagrarna i varje mottagande bild och dämpar vald färgmättnad i just de definierade högdagrarna. Kom också ihåg att högdagrar är absoluta och inte relativa till hur ljus eller mörk en bild är.

Här har du tekniken jag beskrev:
"Det är enkelt att göra detta i Capture One. Efter en fotosession börja med att i en primär bild göra ett nytt fyllt lager och med Luma Range definiera högdagrarna. Dra sedan ner färgmättnaden till önskad nivå i det lagret. Kopiera sedan inställningarna (pil snett uppåt i verktygsraden) från den primära bilden till alla andra bilder från samma session genom att markera alla dessa och välj klistra in (pil snett nedåt i verktygsraden). De definierade högdagrarna i Luma-masken med sänkt färgmättnad som du skapade i den primära bilden kommer att anpassa sig till högdagrarna i de övriga bilderna."
 
Senast ändrad:
Nä, det går inte att få med vissa masker i en Style. Men prova det jag skrev ovan så ska du se att det fungerar att kopiera masker, även lumamasker. Helt underbart att se hur lumamasken anpassar sig till högdagrarna i varje mottagande bild och dämpar vald färgmättnad i just de definierade högdagrarna. Kom också ihåg att högdagrar är absoluta och inte relativa till hur ljus eller mörk en bild är.

Här har du tekniken jag beskrev:
"Det är enkelt att göra detta i Capture One. Efter en fotosession börja med att i en primär bild göra ett nytt fyllt lager och med Luma Range definiera högdagrarna. Dra sedan ner färgmättnaden till önskad nivå i det lagret. Kopiera sedan inställningarna (pil snett uppåt i verktygsraden) från den primära bilden till alla andra bilder från samma session genom att markera alla dessa och välj klistra in (pil snett nedåt i verktygsraden). De definierade högdagrarna i Luma-masken med sänkt färgmättnad som du skapade i den primära bilden kommer att anpassa sig till högdagrarna i de övriga bilderna."
Det har jag också provat och det fungerar inte heller. "Luma range" ignoreras och man får bara ett justeringslager där mättnaden är sänkt i största allmänhet.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar