Har roat mig med att fokusera på sensorupplösning och jämföra den mellan en M3, några APS-C, några sk FF och med en mellanformatskamera.
Ambitionen har inget att göra med någon slags rangordning kameror mellan. Inte heller är jag säker på att det går att jämföra sensorer med bara siffror eller värden. Det finns ju så många andra begrepp att ta hänsyn till. Färgdjup, dynamiskt omfång, brus etc för att inte tala om bilder per sekund.
Vill mest själv förstå varför utvecklingen hos mobilerna är så kraftfull. Bakgrunden är ex mobilen Xiaomis 12T som kommer att få en sensor som har 200.000.000 pixlars upplösning. På en yta som är 81.9 mm2. Hur är det ens möjligt?
En digital bild är ju egentligen ingen bild. Det är en massa utlästa värden från sensorn som man behöver ett program i enheten eller i datorn för att tolkas och göras om till en synlig bild. Vet i samband med det heller inte om varje pixel verkligen har ett eller flera egna faktiska värden i en lagrad fil. Eller om det finns interpolering, schablonisering eller annat inblandat.
Har hämtat data från CyberPhotos sida om några av de kameror som finns på marknaden och jämfört total upplösning med resp modells upplösning per mm2.
Mobilen Xiaomis 12T har en upplösning om 2.442 000 pixlar per mm2. Extrema värden jämfört med de andra i sammanställningen
För att göra det ännu tydligare hur pixeltät mobilens sensor är så har jag roat mig med att omsätta 2.442.000 pixlar per mm2 till de andra kamerornas sensorstorlek. Vad skulle det innebära om ex Olympus MFT kameran hade samma pixeltäthet som mobilen osv? Har helt enkelt tagit mobilens antal pixlar per mm2 och multiplicerat det med resp kameramodells sensoryta. I Olympus fallet skulle max och total upplösning bli drygt 549.000.000 miljoner pixlar. Den har i realtiteten 20.400.000.
Ja, det är teoretiska värden och vet också att det inte är hela sanningen. Finns så mycket annat att ta hänsyn till.
Sensorn till Fujifilms mellanformats kamera ex har totalt 102.000.000 pixlar. Uppskalat med samma pixeltäthet som mobilen skulle den få ca 3.5 miljarder pixlar. Hur lång tid skulle det ta att läsa av och ned den informationen? Hur snabb skulle kameran då bli att fota med? På ett 64GB minneskort skulle det matematiskt rymmas ca 15 bilder. Det säger sig själv att det finns en gräns för hur mycket data kamerans processor kan hinna med och hur mycket komponenterna tål innan det börjar bli för "hett" av friktionen. Idag i alla fall
Detta är som sagt ingen vetenskaplig studie utan mer ett inlägg - kanske en förståelse för vart det är på väg. Även om åsikterna om just det nog avviker mellan varandra.