Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt omdöme om Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska ni bråka om det nu, eller? :)

Diskussionen om implicerat exponeringslås har vi haft tidigare.
Det är alltså så, att kombinationen av evaluerande mätning och One Shot AF ger alltid exponeringslås när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Men det hänger bara kvar så länge man har kvar avtryckaren i halvt nedtryckt läge.
Trycker man på * får man ett längre exponeringslås, men inget AF-lås.
Om man väljer en annan mät- eller AF-metod så försvinner exponeringslåset. Väljer man AI focus kan det bli lite hipp som happ, eftersom den kan få för sig att byta metod närsomhelst. Den kan inte rekommenderas för omkomponering.

Tänker man efter lite så inser man att med One Shot AF och evaluerande måste det vara så. Exponeringen baseras ju då delvis på vilken AF-punkt man fokuserar med, och på kameror som 7D även på hur nära fokus de andra punkterna är. Om man då låser fokus på ett ställe, får man anta att det är den fokussituationen som är den viktiga, även om man sen komponerar om en bit. Alltså blir det då helt tokigt om man evaluerar exponeringen med en annan inriktning av kameran.

På en 7D, som har ett AF-system som är ungefär lika komplicerat som på en 1D Mark IV, kan man exempelvis välja att om man fokuserar enbart med avtryckaren får man en punkt lite till höger, men om man samtidigt trycker på AF-ON får man en punkt lite till vänster.
Eller så kan man få punkten till vänster med AF-ON och punkten till höger med * och ingen alls med avtryckaren.
Eller så - nä, det går inte att räkna upp alla tänkbara möjligheter för AF med den kameran.

Åtminstone med ett batteri/nätverksgrepp monterat på kameran tycker jag att jag får så bra grepp om kameran att jag inte alls har några problem att trycka på både avtryckare, AF-ON, *, fokusvalknapp och M-Fn i olika kombinationer.
 
Det kliar så i köpfingrarna så jag har redan börjat läsa manualen. :) Men det är bra att känna till att herr Persson finns, han verkar ju ha koll på det där.
 
Ni är för roliga.
Jag lever enligt principen att om jag inte lär mig alla finesser på en kamera jag köper (eller det mesta annat också), då borde jag sparat pengarna och köpt en enklare modell.

Om jag sen inte använder alla finesser är en annan sak, men jag vill veta hur det fungerar, så jag kan utvärdera vad jag vill använda.
 
Ska ni bråka om det nu, eller? :)

Diskussionen om implicerat exponeringslås har vi haft tidigare.
Det är alltså så, att kombinationen av evaluerande mätning och One Shot AF ger alltid exponeringslås när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Men det hänger bara kvar så länge man har kvar avtryckaren i halvt nedtryckt läge.
Trycker man på * får man ett längre exponeringslås, men inget AF-lås.
Om man väljer en annan mät- eller AF-metod så försvinner exponeringslåset. Väljer man AI focus kan det bli lite hipp som happ, eftersom den kan få för sig att byta metod närsomhelst. Den kan inte rekommenderas för omkomponering.

Tänker man efter lite så inser man att med One Shot AF och evaluerande måste det vara så. Exponeringen baseras ju då delvis på vilken AF-punkt man fokuserar med, och på kameror som 7D även på hur nära fokus de andra punkterna är. Om man då låser fokus på ett ställe, får man anta att det är den fokussituationen som är den viktiga, även om man sen komponerar om en bit. Alltså blir det då helt tokigt om man evaluerar exponeringen med en annan inriktning av kameran.

Men jag förstår inte att det skulle finnas någon logik i att inte utsnitt- resp. spot-AE skulle kunna funka likadant?

knobloch:
Läser du din på danska också? ;-)
 
Men jag förstår inte att det skulle finnas någon logik i att inte utsnitt- resp. spot-AE skulle kunna funka likadant?
Logiken ligger i att de oftast inte är knutna till den fokuspunkt man använder.
Därför är det inget som säger att man nödvändigtvis vill ha en exponeringsmätning relaterad till var man fokuserar med de mätmetoderna.
 
Att i det manuella läget kunna sätta korta slutartider (1/320-640), ha lämplig bländare och låta automatiskt ISO sköta en perfekt exponering. Jag har satt gränsen för auto-ISO till 3200. Det går säkert att höja lite till.

se där ytterligare nåt man missat på 60Dn :)
funderade på varför det står max ISO 3200.
det där måste ju testas

antingen läser man manualen eller så läser man på forumet på fotosidan ;)

jag har haft 60Dn i en vecka nu och är skitnöjd.
inte bara korten blir bra utan den skåpar ju ut traditionella videokameror för över 10000:- vid videoinspelning (iofs beroende på vilket objektiv man kör med).
Att filma med 60Dn vid lågt ljus i 1080p och nästan inte ha nåt brus i bilden är imponerande.
det är inte många vanliga videokameror som klarar det.
 
Den klår nog videokameror för 100000 kronor också, när det gäller bildkvalitén. Men inte när det gäller handhavandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.