Annons

Mitt omdöme om Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är därför man har en liten joystick på baksidan som man flyttar punkten med, snabbt och lätt. ;)

På de fina modellerna med "sämre" fokus så finns det ju bara nio att välja på, då är det väldigt snabbt att växla till rätt punkt med pinnen. Finns det fler punkter tar det förstås några extra tryck att gå från höger till vänster.
Jo, det är sant. Men det känns ändå inte riktigt lika snabbt som att använda mittenpunkten och fokusera om, om man nu vill vara snabb. Jag fick intrycket av att TS ville vara snabb. :)
 
JSmilfinken:
Jag vill inte hålla på att trycka runt bland massa knappar utan vill helst bara avnända avtryckaren.

AF-on är den bästa knappen på hela kameran, tycker jag. ;)

Skämt åsido, så är det ändå bättre att använda en annan fokuspunkt än att fokusera med mitten och komponera om, såvida du inte har väldigt mycket fokusmarginal med stort skärpedjup när du gör det. 60D har väl punkter så det räcker?
 
Jag tror jag har ganska bra koll på vad de olika knapparna har för funktioner efter att ha testat och läst handboken.

På 60D finns ingen kombination (av 10 st!) där avtryckaren får funktionerna "AE-Lås+AF". Det som är förvalt när kameran levereras är att avtryckaren ska "Starta ljusmätning + AF".

Smilfinken:
Jag vill inte hålla på att trycka runt bland massa knappar utan vill helst bara avnända avtryckaren.

Jag trodde det var ett ganska grundläggande behov/önskemål att fokusera och exponera på samma ställe för att sedan komponera om och trycka? Exv ett lite mörkt ansikte med en ljusare bakgrund. Jag får läsa/testa mer.

Konstigt, på min 5DMk2 så fungerar funktionen "Ljusmätning+AF Start" så att både AF och exponering låses så länge jag håller ner avtryckaren halvvägs. Om jag har AutoISO eller inte gör ingen skillnad.
 
Jo, det är sant. Men det känns ändå inte riktigt lika snabbt som att använda mittenpunkten och fokusera om, om man nu vill vara snabb. Jag fick intrycket av att TS ville vara snabb. :)

Diskutabelt - med lite träning kan man nog förutse och växla till vilken punkt man vill ha lika snabbt som man funderar ut hur man ska komponera i all hast, men ok. Jag har min beskärda del av actionbilder med knivskarp fokus på bakgrunden efter att motivet flyttat sig åt vänster när jag förberett för höger. Mittenfokus hade kanske räddat några av dem. :)

Faktum kvarstår ändå att omkomponering efter fokusering är ett bra sätt att lägga fokus på något helt annat än man tänkt sig eftersom man dels vrider fokusplanet och dels kanske flyttar sig fram eller bak några cm under tiden, något som jag tycker är nog så viktigt att ta med i beräkningen.
 
Konstigt, på min 5DMk2 så fungerar funktionen "Ljusmätning+AF Start" så att både AF och exponering låses så länge jag håller ner avtryckaren halvvägs. Om jag har AutoISO eller inte gör ingen skillnad.

Jag skulle också vilja säga att exponeringen inte ändras så länge man håller ned avtryckaren halvvägs (och "AE start" ligger på den knappen), men jag kan minnas fel. Det är inte ofta jag använder halvtryck.
 
Ju mer jag tänker på det desto mer känns det som en bugg i programvaran eller i Canons hjärnor.

Vi måste väl kunna slå fast att det snabbaste sättet att få ett bra exponerat ansikte med fokus är att använda avtryckaren? ;)

Jag tog fram min 450D och på inställningarna 0 resp. 2 låser avtryckaren AF OCH AE. I 60D finns inte det alternativet. Jag tog det för självklart att alla EOS fungerade på samma sätt. Det känns väldigt annorlunda att behöva trycka massa knappkombinationer som var så enkelt på min 450D!
 
Ju mer jag tänker på det desto mer känns det som en bugg i programvaran eller i Canons hjärnor.

Vi måste väl kunna slå fast att det snabbaste sättet att få ett bra exponerat ansikte med fokus är att använda avtryckaren? ;)

Jag tog fram min 450D och på inställningarna 0 resp. 2 låser avtryckaren AF OCH AE. I 60D finns inte det alternativet. Jag tog det för självklart att alla EOS fungerade på samma sätt. Det känns väldigt annorlunda att behöva trycka massa knappkombinationer som var så enkelt på min 450D!

Canon har ju dessutom en förmåga att uttrycka saker på ett konstigt sätt. Det finns inte på mina kameror något alternativ för avtryckaren som heter att den skulle låsa exponering eller AF utan"Ljusmätning+AF-Start" betyder att bägge låses om avtryckaren är nedtryckt........
 
Canon har ju dessutom en förmåga att uttrycka saker på ett konstigt sätt. Det finns inte på mina kameror något alternativ för avtryckaren som heter att den skulle låsa exponering eller AF utan"Ljusmätning+AF-Start" betyder att bägge låses om avtryckaren är nedtryckt........

Det är ju just det den inte gör! "Starta mätn & AF" är precis vad den säger. Den låser fokus och startar ljusmätningen. Om jag riktar om kameran så anpassar den exponeringen efter vad som finns framför kameran.

Mycket irriterande. Kan man uppgradera Firmware eller nåt. Kan det vara fel på min kamera?
 
Vi måste väl kunna slå fast att det snabbaste sättet att få ett bra exponerat ansikte med fokus är att använda avtryckaren? ;)

Jag håller med, så länge man inte komponerar om efter man låst fokus. Vill man inte ha ansiktet i mitten på bilden är det snabbaste sättet (med bibehållen exakt fokus) att använda en annan fokuspunkt.

(Annars är väl det absolut snabbaste sättet att varken fokusera eller exponeringsmäta. Då behöver man en annan sorts kamera och förmodligen sänka förväntningarna på resultatet.)
 
Det är ju just det den inte gör! "Starta mätn & AF" är precis vad den säger. Den låser fokus och startar ljusmätningen. Om jag riktar om kameran så anpassar den exponeringen efter vad som finns framför kameran.

Mycket irriterande. Kan man uppgradera Firmware eller nåt. Kan det vara fel på min kamera?

Jag får fråga en kompis som har en 60D hur den fungerar.
Min 7D fungerade precis som min 5DMK2 i alla fall.
 
I min danska handbok stod det att läsa att om man kör med evaluerande mätning så fungerar avtryckaren som AE- och AF-lås och det verkar stämma med verkligheten. Kanske det sämsta av alternativen men då har vi alla svaret i alla fall.

Ganska konstigt kan jag tycka men det är ju inte jag som gör kamerorna. Vet inte om jag vågar uppgradera firmware?
 
I min danska handbok stod det att läsa att om man kör med evaluerande mätning så fungerar avtryckaren som AE- och AF-lås och det verkar stämma med verkligheten. Kanske det sämsta av alternativen men då har vi alla svaret i alla fall.

Ganska konstigt kan jag tycka men det är ju inte jag som gör kamerorna. Vet inte om jag vågar uppgradera firmware?

Jag kan bekräfta att det fungerar precis så i min 5D Mk II också:
- Evaluerande = AF+ljusmätning är låst.
- Utsnitts/spot/centrumvägd = AF låst men ljusmätningen är ej låst.
 
I min danska handbok stod det att läsa att om man kör med evaluerande mätning så fungerar avtryckaren som AE- och AF-lås och det verkar stämma med verkligheten. Kanske det sämsta av alternativen men då har vi alla svaret i alla fall.

Ganska konstigt kan jag tycka men det är ju inte jag som gör kamerorna. Vet inte om jag vågar uppgradera firmware?

Det är väl 1.1.0 som är senaste firmware till 60D och det står inget om någon fix av det här problemet. Å andra sidan finns det ett par andra fixar som kanske kan vara bra? Känns ju inte superviktigt.......

1. Fixes a phenomenon where the wireless built-in flash settings are reset to defaults when the battery is removed from the camera.
2. Fixes an intermittent phenomenon where image-rotation information is not recognized correctly when shooting with the camera in the vertical position depending on the timing of the shutter release.
 
Jag kan bekräfta att det fungerar precis så i min 5D Mk II också:
- Evaluerande = AF+ljusmätning är låst.
- Utsnitts/spot/centrumvägd = AF låst men ljusmätningen är ej låst.

Aah, titta, så funkar det ju på min också. Klantigt av mig att inte kolla ordentligt.......
Fast jag brukar ha Exponeringslås på avtryckaren och AF på AF-ON knappen på baksidan.
Det passar mig bättre när jag väl vant mig.
 
Tack för en kreativ debatt. Konstigt att det inte varit uppe till diskussion förrut. Jag måste vara unik? Det är bra!

Utöver att vi lyckades komma på problemet så kom det många bra tankar hur man kan använda alla knappar på en EOS. Thumbs up!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.